Toon posts:

[XP] fresh install stappenplan, ok zo??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Na veel te hebben gelezen op dit forum over een fresh install van XP, heb ik het volgende stappenplan in mijn hoofd, graag hoor ik of dit zo de beste manier is...

Situatie:

Toshiba laptop 40 gig, Celeron, 256Mb

Partities gemaakt met PM:
(a: floppydrive)
c: winxp pro
d: temp (swapfile, temp, tmp)
e: my data (docs, pics, music, favourites, etc.)
f: s/w installs (gedownloade .exe of .zips)
g: backup van e,h
h: downloads (kazaa, e.d.)
(x: dvd/cdrw)

Nu is mijn plan als volgt:

Ik maak een backup van e,f,h op cd. WinXp pro cd in de cddrive, compu (her)starten, aangeven dat ik xp op partitie c geinstalleerd wil hebben en de c partitie geformat kan worden.
ik wacht...... ;) en als het goed is moet ik nu een fresh install van xp pro op de c partitie hebben?! ik maak nu een ghost met Norton van c en plaats die op g zodat ik nu altijd een fresh copy achter de hand heb. ik tweak wat hier en daar en maak dan als ik tevreden ben een andere ghost van c zodat ik ook een getweakte xp backup heb.
Vervolgens installeer ik mijn progs op een aparte partitie.
Doe ik DAN pas SP1 erop of al voor de s/w installs?

Klopt mijn plan?
commentaar welkom! _/-\o_

bom

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Sp1 en Windows Update doe ik altijd pas als laatst, ik zou hem echter wel meenemen in je laatste image.

Voor de rest klinkt het wel ok, ook al zou ik die partities een ramp vinden :) (C: programma's en windows, d: de rest in mappen, klaar)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ja, stop drive C, D en E zeker bij elkaar, want dit is helemaal niet sneller ofzo. Je wilt de meest gebruikte data zo dicht mogenlijk bij elkaar hebben, omdat dan de kop van de hardisk het snelst bijde data is, waardoor de snelheid het hoogst is. Door al die veel gebruikte data over 3 partities te verdelen gebeurt dat dus niet.

Dus, gewoon windows, program files, documents and settings (iig favourites, temp, internet cache, cookies en hisitory) en de Pagefile (windows NT heeft geen swapfile) op 1 partitie.

Downloads en documenten en mp3's enfilms kun je misschien wel op een andere partitie zetten.

En dan deframgmenteer je de OS partitie af en toe, zodat alles lekker dicht bij elkaar blijft (want defragmentatie is helemaal niet zo'n probleem.)

specs

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
ik gebruik gewoon 3 partities voor een 80 gb schijf. jij kan makkelijk het bij 2 laten.
1 kleine voor je OS en programma's. de ander voor opslag, backup etc.

eerst XP installeren
daarna SP1 + essentiele updates.
Drivers installen
dan pas een image maken. Nu ga je door met programma's installen en klaar.
Computer fucked, ff ghosten en je hebt weer een verse goed werkende XP SP1

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 19:16

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Rody schreef op 25 March 2003 @ 10:22:
ik gebruik gewoon 3 partities voor een 80 gb schijf. jij kan makkelijk het bij 2 laten.
1 kleine voor je OS en programma's. de ander voor opslag, backup etc.

eerst XP installeren
daarna SP1 + essentiele updates.
Drivers installen
dan pas een image maken. Nu ga je door met programma's installen en klaar.
Computer fucked, ff ghosten en je hebt weer een verse goed werkende XP SP1
Hier wil ik mij volledig bij aansluiten. Over het algemeen werkt het niet om veel partities te hebben. Ik heb nu 80gig hd met 3 partities, binnenkort een raid vna 2x120 gig (dus 240gig) en hierop komen denk ik 4 max 5 partities.
Grote partities kan makkelijk, alleen moet je dan wel ntfs hebben, geen fat32 (dies daar eigenlijk niet voor gemaakt.) Ze zeggen ook dat je eigenlijk geen fat32 moet hebben op partities groter dan 8gig. (je kan max meer hebben, maar niet aanbevolen).

Je kan evt veel gebruikte programma's in je image stoppen. (bijv je irc client en office ed).

Je image zal na verloop van tijd "verouderd" zijn, aangezien er veel nieuwe updates en programma's zijn. Dus ik zou na een tijdje een nieuwe image gaan maken.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders