Toon posts:

[linux] quotagebruik en php upload

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een server gebruik ik quota's om de gebruikte diskspace per user onder controle te houden.

De server betreft een webserver met o.a. php er op. Een aantal gebruikers gebruikt een php-upload scriptje voor het uploaden van bestanden. Bij het uploaden wordt het bestand gecreeerd met als eigenaar apache. Zodoende worden deze bestanden niet meegenomen in de quota.

De bedoeling is dat dit wel wordt meegnomen in het verbruik.

Een simpele (maar imho weinig effectieve) workaround zou zijn om bijvoorbeeld dagelijks alle bestanden in de user-dir als eigenaar de betreffende user te geven. Maar met deze methode gaat de upload natuurlijk alsnog gewoon door. Hoe het vervolgens met chmodden gaat weet ik niet. (maar das een questie van testen).

Nog een mogelijkheid is om regelmatig te checken op diskspacegebruik d.m.v. bijvoorbeeld du /home/$username. nadeel hiervan is dat er slechts een notificatiefunctie mogelijk is, en geen limit. ook weer niet ideaal dus.

Het aanpassen van scripts is ook nog mogelijk, maar mijn users kunnen zelf natuurlijk ook hierbij, en sommige zullen de scripts zelf beheren, en dit liever niet doen. En beveiliging tegen misbruik is hier ook niet.

Wat natuurlijk ideaal zou zijn is een limit op een directory, in plaats van op een useraccount. hier heb ik tot nu toe niks bruikbaars over kunnen vinden... zijn hier mogelijkheden voor? aparte partities valt af, dit is bijna niet te managen, en te veel werk.

Of zijn er misschien nog andere mogelijkheden om mijn probleem te verhelpen?

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 16:56
Is het geen idee een php of bash script te maken die alle bestanden analyseert die binnenkomen + voor welke uploader ze binnenkomen (of opslaan in een db), aangezien ik aanneem dat ze niet allemaal dezelfde uploader gebruiken.
Daarna zou je het met een cron kunnen mv'en naar de juiste dir.

Een andere methode zou idd natuurlijk zijn hun te verplichten een require op te nemen en de file die ge-require-ed wordt te chownen naar een andere user zodat de user apache alleen lees toegang heeft en de gebruikers er zelf weinig aan kunnen doen.

sebsoft.nl

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 02:09:
Op een server gebruik ik quota's om de gebruikte diskspace per user onder controle te houden.

De server betreft een webserver met o.a. php er op. Een aantal gebruikers gebruikt een php-upload scriptje voor het uploaden van bestanden. Bij het uploaden wordt het bestand gecreeerd met als eigenaar apache. Zodoende worden deze bestanden niet meegenomen in de quota.

De bedoeling is dat dit wel wordt meegnomen in het verbruik.
Je scripts laten lopen onder hun eigen UID / GID ?

Verwijderd

Topicstarter
igmar schreef op 25 maart 2003 @ 09:23:
[...]

Je scripts laten lopen onder hun eigen UID / GID ?
Hoe gaat dat in zijn werk? heb er maar weinig over kunnen vinden.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 25 maart 2003 @ 21:17:
[...]

Hoe gaat dat in zijn werk? heb er maar weinig over kunnen vinden.
http://www.jdimedia.nl/igmar/mod_suid/