een goede softwarematige hardware tester

Pagina: 1
Acties:

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:14
Ik heb gezocht op google en kom alleen op dingen als Symantec, 3dmark, sisoft sandra en etc. Dit is niet echt wat ik zoek, het zijn vooral sysinfo's en snelle (vooral niet te intensieve) hardwaretests.

Ik weet dat er een goed DOS ramcheckertje ergens is en ik kan wel wat harddisk-verifiers van hdd-fabrikanten op een pc los gooien, dit vind ik echter niet genoeg. Ik ben zoek naar mogelijkheden om een definitieve keuze te maken of iets kapot is ja of nee. Wat ik zoek is eigenlijk programmatuur die de (onboard) VGA nagaat, het RAM, de HDD('s), de bridges & de cpu en het liefst met flinke stress.

Nu weet ik niet of ik op softwarematig gebied te veel vraag, maar weten jullie software, een combo van verschillende titels is prima. Support voor DOS en/of Win98(se).

De vraag draait om een gevalletje: Een oude PC vertoont kuren en ik wil graag weten of dit puur softwarematig is of dat de hardware defecten begint te vertonen. Als het aan de hardware ligt, wordt een nieuwe PC gekocht, men wil zekerheid en die wil ik ook ontzettend graag kunnen bieden met jullie hulp. :) :)

[ Voor 2% gewijzigd door SkyStreaker op 25-03-2003 00:52 . Reden: typefoutjes, woordjes vergeten hehe... ]

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:52

Stewie!

Keen must die!

Hee, die zoek ik ook! Weet niet btw of dos dingen hier goed in zijn

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• SkyStreaker
De ramchecker waar ik van gehoord heb is heel goed, stamt uit de goeie oude DOS-tijd (DirectX is er omdat DOS geen grafische schil is) en wordt nog steeds gebruikt. DOS is een hele goede omgeving die je heel erg kaal kan opstarten (command.com is niet eens echt nodig!!!) en DOS spreekt de hardware direct aan ipv. een omweg zoals in Windows "ooit/nog" het geval was/is. Je krijgt op deze manier toch wel de meest eerlijke resultaten ben ik van mening.

[ Voor 7% gewijzigd door SkyStreaker op 25-03-2003 01:14 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
voor et geheugen testen zou ik iig memtest gebruiken...
Voor VGA/CPU/bridges weet ik geen test applicaties
voor de HDD moet je gewoon de fabrikant zijn tooltjes hebben...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

RAMtesters zijn er zat, memtest86 bijvoorbeeld of RST, doen het allemaal prima....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• SkyStreaker
DAt was 'm! Memtest! Over de fabrikant HDD tooltjes had ik het idd al. Deze zijn adequaat voor een snelle test, ik wil weten er ook tooltjes zijn die uitvoerig testen.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 22:01

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Het probleem is alleen dat ' Good Old Dos' niet echt goed overweg kan met USB, AGP, Plug'n'Play en allerlei nieuwerwetse foefjes. Met andere woorden, een aantal zaken zou je best kunnen testen, maar sommige dingen dus niet... Memtest gebruikt ook geen DOS om al het memory aan te spreken.... En wat dacht je van een disk test op een HD van 80GB? Da gaat nie onder DOS

Voor oude bakjes is PC TOols of zo nog wel ergens te vinden, of CheckIT

Nothing is a problem once you've debugged the code

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 15:38

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Waarom is een disktest van de fabrikant van je HD niet goed genoeg om te bepalen of ie kapot is of niet? Als dat programma zegt dat hij goed is en jij verdenkt hem, dan krijg je denk ik toch geen garantie. Zegt hij dat de HD slecht is dan is het toch oke?

PS je praat hier trouwens wel over de heilige graal voor een computerwinkel!! Software die definitief hardware kan testen of het kapot is of niet. Denk niet dat je een totaal oplossing kan vinden. Voor het geheugen en HD zijn er zat, videokaart en de rest word moeilijk denk ik.

Canon Digital Ixus V3

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 14:39
CPU checken: http://users.ev1.net/~redelm/

en je kunt ook een linux distro zoals Knoppix nemen om te controleren of het niet aan windows ligt.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Ik gebruik altijd BurnInTest.
Je kan van Passmark een gratis demoversie downloaden.

De link.
Hier kan je je computer met meerdere testen tegelijk laten testen, dus: Mem, HD, DVD, CD-rom, netwerk, video etc.

Werk echt lekker.

Verwijderd

Even een zijstraatje als topicstarter echt volledige testdekking wil:

Geen software, maar hardware en werkt al voordat je Bios/OS geladen wordt:

EPoX P80P Diagnostics Card, PCI
Afbeeldingslocatie: http://shop.informatique.nl/pictures/127011.gif
http://shop.informatique.nl/pdf/Epox%20-%20P80P.pdf
Prijs:€ 22.50 inclusief BTW.

Er zijn nl. altijd situaties waarmee je met software niet verder komt (bijv. Booterrors of vitale componenten problems zoals Mobo/CPU/Ram/Hdd) en je hardwarematig moet testen...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

he da's een kewl ding :)

Voor dat geld kan je em haast niet laten liggen :D

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Het klopt dat het lastig is om daar software voor te vinden maar ik wou nog wel even het volgende kwijt.

IBM, Fujitsu etc. hebben allemaal hun eigen huis tuin en keuken programma's voor het testen van de HDD's maar wat ik al heel vaak ben tegengekomen dat deze niet te vertrouwen zijn.. HDD's waarvan ik zeker weet dat ze defect zijn toch 100% goed door de test komen. :( :? Enigste goede tester is volgen mij wel hardwarematig zoals die in deze topic.
Pagina: 1