Er wordt op W&L vaak afgegeven op de vaagheid van de bijbel. Bovendien wordt er ook veel geschermd met zogenaamde waarheden die bepaalde religieuze groepen in pacht denken te hebben. Er is geen betere manier om te beseffen hoe moeilijk het is de waarheid te achterhalen (of te merken dat die er niet is) door zelf eens te proberen iets te interpreteren.
Een stuk tekst dat zich hier erg goed voor leent is Psalm 1. Ik heb deze tekst intussen meermaal geinterpreteerd met vrienden en iedere keer komen we weer tot nieuwe inzichten.
Een stuk tekst dat zich hier erg goed voor leent is Psalm 1. Ik heb deze tekst intussen meermaal geinterpreteerd met vrienden en iedere keer komen we weer tot nieuwe inzichten.
Wat lezen jullie hierin? Omdat ik het al vaker heb geinterpreteerd geeft ik mijn interpretatie binnenkort. Het is beter om het wat blank te bekijken en te merken hoe moeilijk het is hier iets uit te lezen. Wat is nu de essentie van dit stuk? Wat zijn belangrijke passages?gelukkig de man die niet treedt,
in het overleg van de bozen,
op de weg van de schenders geen voet zet,
niet zit in de kring van de spotters;
die veeleer in de wet van de Heer zich vermeit,
zijn wet overpeinst dag en nacht.
Als een boom is hij, wortelend waar water stroomt,
die vrucht draagt in het seizoen:
zijn gebladerte zal niet verdorren.
Tot ontplooiing komt al wat hij doet.
Hoe anders de bozen! Zij zijn
als het kaf: de wind blaast het weg,
zie, geen boze bestaat het gericht,
geen schender de raad der rechtvaardigheden.
Want de Heer kent de weg der rechtvaardigheden,
doch het pad van de bozen breekt af
edit:
zo, we kunnen weer even vooruit met topics geloof ik....
zo, we kunnen weer even vooruit met topics geloof ik....
[ Voor 3% gewijzigd door Christiaan op 25-03-2003 00:08 ]