Ik zat er al een tijd over te wijfelen om weer eens een geloofs-draadje te starten. Het probleem is dat deze discussies steeds terugkeren, en steeds hetzelfde zijn. Op zich is dat echter niet zo'n probleem - er zijn altijd wel weer nieuwe visies en nieuwe inzichten. Bovendien kan W&L wel wat nieuwe topics gebruiken, en aangezien geloofstopics vaak flink actief zien doe ik het dus toch maar.
Laat ik beginnen met het plaatsen van mijn geloofsbelijdenis die ik geschreven heb toen ik koos voor het christelijk geloof. Voor de mensen die onbekend zijn met 'belijdenis' - dit is de traditie binnen protestantse kerken om de eigen doop te bevestigen. Je ouders dopen je zonder dat jij een keuze hebt, maar belijdenis doe je zelf en daarmee uit je je keuze voor het christelijk geloof.
God is voor mij iemand die mij nergens toe dwingt. Ik hoef niet in hem te geloven, ik hoef zijn regels niet te volgen en ik hoef niet naar hem te luisteren. Als ik dat niet doe wordt ik niet door hem gestraft - hoogstens zal ik mezelf in de problemen werken. Ik kan niet geloven dat God mensen dwingt in hem te geloven. Welke gelovige zou ooit een puur, oprecht, geloof kunnen formuleren indien hij daartoe gedwongen wordt? Is het geloof van een gelovige die daar volledig vrijwillig voor kiest niet veel krachtiger? God is niet iemand die straft - wij als mensen straffen onszelf en elkaar wel - daar is God niet voor nodig. De hel maken we zelf, maar God biedt ons hulp bij het vinden van een uitweg van onze eigen geschapen hel. Die hel is niet onze samenleving, maar meer de manier waarop wij ons in die samenleving rondbewegen. Net als dat ik een hel kan scheppen op aarde, kan ik ook een hemel scheppen.
God is geen schoonmaker die mijn rommel achter mijn kont opruimt. Als ik iets fout doe, dan zit ik zelf met de gebakken peren. Maar ik geloof wel dat God altijd tegen me spreekt. In mijn gevoelens, in emoties, in het eerste dat ik lees, het eerste dat ik hoor, het eerste dat ik zie en dat me raakt.
Ik geloof niet om iets te krijgen wat ik niet heb. Ik geloof om te danken voor wat ik wel heb. Ik speel geen ruilhandel met God waarbij ik mijn 'ziel' inruil voor een leven na de dood - ieder mens heeft daar recht op. Ik eer God niet omdat ik bang voor hem ben, ik eer hem omdat ik hem oprecht bewonder. De 10 geboden zijn geen regels die mij verplichten bepaalde zaken te laten, omdat ik geloof laat ik bepaalde zaken. Deze zaken worden uitgedrukt in de 10 geboden, en zij zijn dan ook de kenmerken van de gelovige - niet de regels waaraan hij of zij moet voldoen. Als je in God gelooft hoef je niet te stelen, want je weet dat je alles wat je wilt kunt krijgen als je daar maar voor werkt. Als je in God gelooft hoef je niet in andere goden te geloven. Als je in God gelooft zul je niet moorden omdat je in God gelooft en weet dat ieder mens een deel van diezelfde God is.
Het geloof heeft mij bevrijd. Is dat voor te stellen? Hoe denken jullie over wat ik hierboven geschreven heb?
Laat ik beginnen met het plaatsen van mijn geloofsbelijdenis die ik geschreven heb toen ik koos voor het christelijk geloof. Voor de mensen die onbekend zijn met 'belijdenis' - dit is de traditie binnen protestantse kerken om de eigen doop te bevestigen. Je ouders dopen je zonder dat jij een keuze hebt, maar belijdenis doe je zelf en daarmee uit je je keuze voor het christelijk geloof.
Laat me een aantal belangrijke zaken aanstippen. Ten eerste benadruk ik de 'geest van vrijheid' in dit stuk. Ik ben van mening dat geloven je juist vrijheid schenkt, in plaats van dat het ingenomen wordt. De heersende mening omtrent geloven is dat je er veel voor moet opofferen. Dit is een goed punt om een scheiding te maken tussen religie en geloof. Religies zijn de structuren die geformeerd om het geloven van diens leden inhoud te geven. Geloven en religie hebben veel met elkaar te maken, maar geloven is niet iets waar altijd een religie voor nodig is (en andersom zeker ook niet).Geloven wordt tegenwoordig gezien als iets voor oudere mensen. Onder jongeren is het vaak geen populair nog geliefd onderwerp. De meeste mensen begrijpen niet wat geloven inhoudt en zien het als een haast occulte aangelegenheid. Als je geloof mag je niet veel, althans, dat is de mening onder veel mensen die ik persoonlijk ken. Geloven wordt gezien als een keurslijf. Iets waar je waarschijnlijk meer door verliest dan wint. Geloven is niet ‘cool’.
Maar ik heb ervoor gekozen om belijdenis te doen. Hiermee bevestig ik mijn doop en geef ik aan dat ik, net als mijn ouders, zal leven zoals dat God dat van mij verwacht. In mijn ogen verlies ik daar niks mee. Sterker nog; ik win daar zoveel mee!
In een tijd waarin de wereld steeds drukker en chaotischer wordt is geloof een houvast. Het is een rustpunt en een plek waar jij, en niemand anders, bij hoeft. Geloof is iets dat je kunt delen met andere mensen. Maar het is ook iets van jezelf. Bidden, als essentieel onderdeel van ieder geloof, brengt je dichter bij God, het geeft je tijd om te reflecteren op de gebeurtenissen van de dag. Het helpt je de informatiechaos in je hoofd te ordenen zodat je weer fris voor de dag kunt komen. Het houdt je met beide benen op de aarde.
Maar waar geloof ik in? Wat verwacht ik van God? En belangrijker, wat verwacht hij van mij? Ik geloof in een God die vooral belang hecht aan respect en tolerantie. Respect voor alles wat op deze aarde groeit of leeft, ongeacht huidskleur, sexuele voorkeur of geloofsovertuiging. Ik geloof in een God die het beste voor heeft met zijn volk en het helpt in tijden van moeite. Ik geloof in een God die niet genadeloos straft maar begrip heeft voor de daden van mensen en een groot belang hecht aan rechtvaardigheid. Ik geloof in een goede God.
Maar wat verwacht God van mij? Ik weet het niet. Niet precies tenminste.
Ik heb veel vragen. Vragen over god, geloof, leven en dood. Ik doe belijdenis om aan te geven dat ik in God geloof en dat ik wil leven volgens zijn standaarden. Maar ik doe ook belijdenis om deel te worden van een gemeenschap in de hoop dat mijn vele vragen beantwoord kunnen worden. Ik ben nog jong, niet alleen in mijn leeftijd, maar ook in mijn geloof. Ik hoop hierin te kunnen groeien door belijdenis te doen.
God is voor mij iemand die mij nergens toe dwingt. Ik hoef niet in hem te geloven, ik hoef zijn regels niet te volgen en ik hoef niet naar hem te luisteren. Als ik dat niet doe wordt ik niet door hem gestraft - hoogstens zal ik mezelf in de problemen werken. Ik kan niet geloven dat God mensen dwingt in hem te geloven. Welke gelovige zou ooit een puur, oprecht, geloof kunnen formuleren indien hij daartoe gedwongen wordt? Is het geloof van een gelovige die daar volledig vrijwillig voor kiest niet veel krachtiger? God is niet iemand die straft - wij als mensen straffen onszelf en elkaar wel - daar is God niet voor nodig. De hel maken we zelf, maar God biedt ons hulp bij het vinden van een uitweg van onze eigen geschapen hel. Die hel is niet onze samenleving, maar meer de manier waarop wij ons in die samenleving rondbewegen. Net als dat ik een hel kan scheppen op aarde, kan ik ook een hemel scheppen.
God is geen schoonmaker die mijn rommel achter mijn kont opruimt. Als ik iets fout doe, dan zit ik zelf met de gebakken peren. Maar ik geloof wel dat God altijd tegen me spreekt. In mijn gevoelens, in emoties, in het eerste dat ik lees, het eerste dat ik hoor, het eerste dat ik zie en dat me raakt.
Ik geloof niet om iets te krijgen wat ik niet heb. Ik geloof om te danken voor wat ik wel heb. Ik speel geen ruilhandel met God waarbij ik mijn 'ziel' inruil voor een leven na de dood - ieder mens heeft daar recht op. Ik eer God niet omdat ik bang voor hem ben, ik eer hem omdat ik hem oprecht bewonder. De 10 geboden zijn geen regels die mij verplichten bepaalde zaken te laten, omdat ik geloof laat ik bepaalde zaken. Deze zaken worden uitgedrukt in de 10 geboden, en zij zijn dan ook de kenmerken van de gelovige - niet de regels waaraan hij of zij moet voldoen. Als je in God gelooft hoef je niet te stelen, want je weet dat je alles wat je wilt kunt krijgen als je daar maar voor werkt. Als je in God gelooft hoef je niet in andere goden te geloven. Als je in God gelooft zul je niet moorden omdat je in God gelooft en weet dat ieder mens een deel van diezelfde God is.
Het geloof heeft mij bevrijd. Is dat voor te stellen? Hoe denken jullie over wat ik hierboven geschreven heb?