Paar puntjes aangaande BBG Maart

Pagina: 1
Acties:

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
Okee, de BBG Maart is dus al een poosje uit maar ik wil toch nog even een paar punten aanhalen die beter kunnen in de volgende BBG.

High-end Gamesysteem

1. CPU koeling: Intel Boxed koeler
Voor het doel van ons systeem voldoet de bij de Intel Pentium 4 geleverde koeler prima
Wat staat er verderop bij de harddisk?:
Dat een koelere stillere schijf prettig is als je lekker aan het gamen bent behoeft eigenlijk geen verdere uitleg.
Juist ja, men wil wel een stille HD; een apparaat wat je eigenlijk toch niet zoveel hoort, maar men behoud wel de, in vergelijking met andere koelers en de harde schijf, luidruchtige Intel Boxed koeler.

2. Floppydrive: Samsung
Ook deze keer wordt er weer een floppydrive in het high-end gamesysteem gepropt. Door veel mensen vergruisd, desondanks bij enkele belangrijke handelingen nog steeds een must.
Hoezo een must? Noem mij eens 1 ding wat absoluut niet met een ander medium kan! Bios flash? ASUS Update! Kleine bestanden? Fik een multisessie cd, kun je er zo weer overheen branden.

Budget gamesysteem

1. CPU koeling: Athlon XP 2200+ boxed koeler
Zie commentaar bij High-end Gamesysteem CPU Koeling. (dat is hier dus ook van toepassing omdat 't beide gamesystemen zijn.)

2. Floppydrive: Samsung
Zie commentaar bij High-end Gamesysteem Floppydrive.

Midrange workstation

1. Videokaart: ATi All-In-Wonder Radeon 9700 Pro 128MB
wat staat er aan het begin van dit systeem?
De workstationconfiguratie is afgestemd op de professionele poweruser voor wie de pc het belangrijkste gereedschap is in het dagelijkse productieproces. Voorbeelden zijn toepassingen zoals beeldbewerkingen, DTP, webdesign, 3D modellering, CAD-design, audio- en/of videobewerking en softwareprogrammering.
En dan wordt er voor een Radeon gekozen? Een Quadro/FireGL/Wildcat(VP) lijkt mij hier toch meer op z'n plaats.

2. Behuizing: Lian Li PC-6089USB
Lian Li? 't is een freaking workstation waarop gewerkt wordt, meestal te vinden in kantoren! 't Is geen pc van/voor een tweaker die een mooie kast wil (en opscheppen)!

3. Speakerset: Logitech Z-640
Huh? Dus voor een gamesysteem wordt een Creative Labs Megaworks 5.1 THX gekozen (die duurder is en beter (neem ik aan als je kijkt naar het prijskaartje)) maar voor een systeem waarop audio bewerking wordt gedaan wordt dit speakersetje gekozen? Leg dat eens uit!

Budget office- en internetpc

1. Harde schijf: Seagate Barracuda IV 60GB
Waarom wordt hier voor een Barracuda IV gekozen en niet het V model? (of was die nog niet uit ten tijde van het schrijven?)

2. Muis: Logitech Cordless Optical Mouse
Uh, 't is een budget systeempje. Waarom wordt er voor een cordless muisje gekozen waarvan de batterijen elke 2 tot 4 maanden zal moeten worden vervangen? (En is dat keybord wat gekozen is ook draadloos?)

Dat is 't zo'n beetje. Reacties van de crew?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij BBG is een bepaald budget aanwezig, en deze wordt dan ook ten volle benut. Daarnaast moet je ook goed uitkijken dat je niet over het budget heengaat tijdens het schrijven van zulke features, als de BBG klaar is kan de prijs variëren en zou je eventueel buiten (meestal zijn de prijzen naderhand goedkoper) het budget kunnen gaan. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het samenstellen van een systeem bij iedereen anders kan zijn. Jij hebt blijkbaar geen behoefte aan een floppystation terwijl ik dat een must vind.

De videokaart bij het midrange systeem is niet al te lekker gekozen, daar geef ik je gelijk in. * Robin zal daar misschien andere gedachtes over hebben. Bij een budget systeem is het misschien wel lekker om een duurdere muis aan te schaffen als je niet buiten het budget valt, je stelt immers een systeem samen als je een budget hebt vastgesteld. Je gaat niet zomaar een systeem bij elkaar puzzelen en het blijkt dat je daarvoor het geld niet hebt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Juist ja, men wil wel een stille HD; een apparaat wat je eigenlijk toch niet zoveel hoort, maar men behoud wel de, in vergelijking met andere koelers en de harde schijf, luidruchtige Intel Boxed koeler.
De Intel Boxed cooler is redelijk stil. Harde schijven maken juist behoorlijk veel herrie. Het verschil tussen een zeer stille Barracuda en een relatief luidruchtige WD Caviar is behoorlijk groot (check StorageReview, 37,8dB vs 45dB).
Hoezo een must? Noem mij eens 1 ding wat absoluut niet met een ander medium kan! Bios flash? ASUS Update! Kleine bestanden? Fik een multisessie cd, kun je er zo weer overheen branden.
Fijn dat jij geen floppy nodig hebt, maar er zijn toch nog veel mensen die regelmatig een floppy gebruiken. Bijvoorbeeld om wat klein bestanden van en naar school of werk mee te nemen of voor zeldzame maar wel belangrijke handelingen zoals een BIOS-update. Asus Update is leuk maar ik denk niet dat ik daar het BIOS van m'n SCSI controller mee kan flashen. Flashen vanaf harddisk gaat tegenwoordig wat moeilijker omdat veel mensen geen DOS/Win9x meer hebben. Een bootbare flashdrive heeft ook niet iedereen voorhanen en flashen vanaf CD-RW is gewoon omslachtig. De configuraties worden voor een zo breed mogelijk publiek samengesteld en dus dient er rekening gehouden te worden met mensen die nog een floppy gebruiken. Aangezien het hier om een schamele 10 euro gaat levert rekening houden met deze mensen in dit geval geen budgetair probleem op.
CPU koeling: Athlon XP 2200+ boxed koeler
Zie commentaar bij High-end Gamesysteem CPU Koeling. (dat is hier dus ook van toepassing omdat 't beide gamesystemen zijn.)
Kan ik me wel wat bij voorstellen. De boxed koeler van AMD schijnt niet erg stil te zijn.
En dan wordt er voor een Radeon gekozen? Een Quadro/FireGL/Wildcat(VP) lijkt mij hier toch meer op z'n plaats.
Het budget is maar 3500 euro en daar proberen we een zo compleet mogelijke configuratie van te bouwen. De configuratie is niet specifiek bedoeld voor 3D modelling, fotosoeping, geluidsbewerking, videobewerking of software ontwikkeling. Het inzetten van een professionele OpenGL videokaart betekent dan automatisch dat er minder geheugen, mindere processors of minder goede ondersteunende hardware in het systeem kan. Nu is er gekozen voor een systeem dat op alle gebieden goed presteert en veel mogelijkheden heeft. Als jij graag een goede OpenGL kaart hebt en niet geeft om het geluid of een TV tuner kun je de configuratie altijd naar je eigen wensen aanpassen.

Je opmerking over die kast ben ik het wel mee eens. Een 100 euro goedkopere Chieftec tower zou ook voldoen (persoonlijk vind ik die aluminium zooi ook lelijk).
Huh? Dus voor een gamesysteem wordt een Creative Labs Megaworks 5.1 THX gekozen (die duurder is en beter (neem ik aan als je kijkt naar het prijskaartje)) maar voor een systeem waarop audio bewerking wordt gedaan wordt dit speakersetje gekozen? Leg dat eens uit!
Nou simpel: als je dat systeem gaat gebruiken voor audio bewerking heb je al lang goede (semi-)professionele monitors en ga je niet een of ander brak multimediasetje gebruiken. De speakerkeuze is te specifiek en valt daarom buiten de algemene configuratie. De simpele Logitech speakers zijn voldoende voor een beetje gamen, het weergeven van Windows beepjes en een beetje audio en videobewerking op zijn tijd.

Waarom er een Barracua IV is gekozen weet ik niet. Er is nauwelijks prijsverschil met de Bar. V. De draadloze muis vind ik ook wat te duur voor een budgetsysteem.

• NitroX infinity
Femme schreef op 25 March 2003 @ 00:51:
[...]
Fijn dat jij geen floppy nodig hebt, maar er zijn toch nog veel mensen die regelmatig een floppy gebruiken. Bijvoorbeeld om wat klein bestanden van en naar school of werk mee te nemen of voor zeldzame maar wel belangrijke handelingen zoals een BIOS-update. Asus Update is leuk maar ik denk niet dat ik daar het BIOS van m'n SCSI controller mee kan flashen. Flashen vanaf harddisk gaat tegenwoordig wat moeilijker omdat veel mensen geen DOS/Win9x meer hebben. Een bootbare flashdrive heeft ook niet iedereen voorhanen en flashen vanaf CD-RW is gewoon omslachtig. De configuraties worden voor een zo breed mogelijk publiek samengesteld en dus dient er rekening gehouden te worden met mensen die nog een floppy gebruiken. Aangezien het hier om een schamele 10 euro gaat levert rekening houden met deze mensen in dit geval geen budgetair probleem op.
[...]
Ja okee, dat snap ik wel, dat er anderen zijn die 'm nog wel nodig zijn, maar om nou te zeggen dat 't een must is? Laat er dan zoiets staan als "Omdat toch nog veel mensen een floppy gebruiken wordt ie weer gekozen".

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 13:50

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
NitroX_infinity schreef op 25 March 2003 @ 01:30:
[...]

Ja okee, dat snap ik wel, dat er anderen zijn die 'm nog wel nodig zijn, maar om nou te zeggen dat 't een must is? Laat er dan zoiets staan als "Omdat toch nog veel mensen een floppy gebruiken wordt ie weer gekozen".

Bij dit systeem is het een must daar de raidcontroller niet standaard door windows xp/2k herkent wordt. Als je dan windows op de raid wil instaleren dan _moet_ je een floppydrive hebben, want windows wil alleen maar op de floppy kijken :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• NitroX infinity
Kees schreef op 25 maart 2003 @ 01:46:

[...]

Bij dit systeem is het een must daar de raidcontroller niet standaard door windows xp/2k herkent wordt. Als je dan windows op de raid wil instaleren dan _moet_ je een floppydrive hebben, want windows wil alleen maar op de floppy kijken :)
Ach so, dat verklaard een heleboel maar waarom staat dat er dan niet bij?

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

NitroX_infinity schreef op 25 maart 2003 @ 02:01:
[...]

Ach so, dat verklaard een heleboel maar waarom staat dat er dan niet bij?

Omdat er waarschijnlijk niet op die manier over nagedacht is. Die floppydrive zit er in om de redenen die Femme al heeft genoemd. We gaan mensen gewoon niet opschepen met allerlei halfbakken oplossingen met USB-drives en CD-RW om die paar euro voor een floppydrive uit te sparen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wouter Tinus op 25-03-2003 08:32 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Pagina: 1