Verplichte dienstverlening na de middelbare

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Het huidige educationele systeem is steeds meer gericht op het snel en efficient doorlopen van diverse opleidingen. In hoeverre is een middelbare scholier in staat een goede keuze te maken omtrent zijn vervolgopleiding? Ik ken zoveel mensen die al na het eerste jaar zijn ge-switched dat ik hier serieus aan begin te twijfelen.

Zou het niet veel beter zijn als jongeren, na het doorlopen van de middelbare, verplicht een jaar dienstverlenend werk moeten doen als vrijwilliger? Men zou bijvoorbeeld kunnen kiezen uit, zeg, 300 verschillende taken. Er is geen sprake van een verplichting voor het soort taak dat men wenst te doen, maar er is wel een verplichting om een taak te kiezen.

Het voordeel hiervan lijkt mij dat de gaten die momenteel bestaan in het vrijwilligerswerk in nederland opgevuld worden. Natuurlijk kunnen jongeren niet al het vrijwilligerswerk aan, maar ik denk dat er in ieder geval een hoop vraag beantwoordt kan worden. Jongeren zijn een jaar uit het educationele systeem en kunnen in de praktijk bepalen wat ze nu eigenlijk leuk vinden. Bovendien geeft het ze tijd om een eigen identiteit te vormen en te leren hoe het is om iets terug te doen voor anderen zonder daarvoor betaald te worden. Voor de ontwikkeling van een individu lijkt het me erg gezond.

Bovendien levert het opzetten van dit systeem een grote hoeveelheid werkgelegenheid op. Mij lijkt het dus wel een aardig idee. Wat vinden jullie?

Verwijderd

Ik vind het eigenlijk niet zo'n gek idee. Ik moet nu ook kiezen en ik heb het idee dat ik wel een gok maak (Natuur- en Sterrekunde in Utrecht) maar ik zie niet hoe dat dienstverlenend werk mij hierin zou kunnen helpen. Het zal sommige mensen wel helpen maar geef eens een voorbeeld van de taken die je je erbij voorstelt :?.

Bovendien zijn er nogal wat mensen die hier tegen protesteren of lui niks gaan doen. Hoe wil je hier goede controle over houden?

Verwijderd

Idee opzich lijkt me wel ok maar zoals Reino al zei zijn er een hoop "opstandige jongeren" die gaan protesteren of gewoon niks gaan doen, ze worden er immers nieteens voor betaald, controle hierop zou erg duur worden.

Hoe moeten we in Nederland uberhaupt aan zoveel taken komen, het aantal schoolverlaters is niet niks en die moeten allemaal een taak toegewezen krijgen die ook nog een beetje aansluit op de intresse van dat persoon.

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 25 maart 2003 @ 00:01:
Idee opzich lijkt me wel ok maar zoals Reino al zei zijn er een hoop "opstandige jongeren" die gaan protesteren of gewoon niks gaan doen, ze worden er immers nieteens voor betaald, controle hierop zou erg duur worden.

Hoe moeten we in Nederland uberhaupt aan zoveel taken komen, het aantal schoolverlaters is niet niks en die moeten allemaal een taak toegewezen krijgen die ook nog een beetje aansluit op de intresse van dat persoon.
Maar ja, die jongeren zijn er nu ook wel. Er zijn nu eenmaal opstandige jongeren in die leeftijd. Bovendien denk ik dat het gros van hen wel stopt met opstandig zijn als ze werken voor anderen. De verantwoordelijkheid die dat brengt voor het eigen leven, maar ook voor je werk, doet weerstand vaak verdorren (zelf heb ik het zo iig vaak ervaren).

Ik denk dat er best een heleboel taken te verzinnen zijn; van met een prikstok afval ruimen tot ouderen uit het bejaardenhuis meenemen om te lunchen.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

En de jongere die een loopbaan voor zichzelf in gedachte heeft? Wat wil je daar dan mee doen. Die moet daar dan maar een jaar mee wachten?

Het opleggen van dergelijke verplichtingen komt de uitvoering, hoe goed bedoeld, absoluut niet ten goede. Verplichtingen welke de vrijheid van het individu op een dergelijke manier beinvloeden zijn IMHO absoluut niet meer van deze tijd en zeer onwenselijk in de vrijheid van loopbaan en persoonlijke keuzes. Zeker in de leeftijd van schoolverlaters is het uitermate belangrijk om hen zo veel mogelijk vrijheid te gunnen om hun eigen weg te zoeken.

* GA!S is zeer gesteld op persoonlijke vrijheid.
* GA!S is ook al 9 jaar vrijwilliger....

[ Voor 3% gewijzigd door GA!S op 25-03-2003 00:15 ]

de betaler vervuilt

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik ben principieel tegen gedwongen vrijwilligerswerk, maar een dergelijk alternatief lijkt mij geen slecht plan. Zoals jij al zei weten een heleboel ex-middelbare scholieren niet goed wat ze willen doen. Een jaartje er tussenuit om even goed na te kunnen denken is dan niet zo'n slecht idee. Bovendien kan op deze manier de huidige jeugd wat meer disipline bijgebracht worden.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Het huidige educationele systeem is steeds meer gericht op het snel en efficient doorlopen van diverse opleidingen. In hoeverre is een middelbare scholier in staat een goede keuze te maken omtrent zijn vervolgopleiding? Ik ken zoveel mensen die al na het eerste jaar zijn ge-switched dat ik hier serieus aan begin te twijfelen.
De vraag is, is dit erg? Misschien als je puur naar de financiën kijkt, aan de andere kant, denk je niet dat dit ook bijdraagt aan de ontwikkeling van jongeren? De meerderheid van de middelbare studenten blijft overigens gewoon bij zijn keuze, je moet het wel in perspectief zien.
Zou het niet veel beter zijn als jongeren, na het doorlopen van de middelbare, verplicht een jaar dienstverlenend werk moeten doen als vrijwilliger? Men zou bijvoorbeeld kunnen kiezen uit, zeg, 300 verschillende taken. Er is geen sprake van een verplichting voor het soort taak dat men wenst te doen, maar er is wel een verplichting om een taak te kiezen.

Het voordeel hiervan lijkt mij dat de gaten die momenteel bestaan in het vrijwilligerswerk in nederland opgevuld worden. Natuurlijk kunnen jongeren niet al het vrijwilligerswerk aan, maar ik denk dat er in ieder geval een hoop vraag beantwoordt kan worden.
There ain't no such thing as a free cookie ;) Allereerst kost dit de overheid effectief voor elke student een extra jaar studiefinanciering. Een vrijwilligerswerk verrichtende jongere moet tenslotte ergens van leven, en dit kan je niet op de schouders van ouders terecht laten komen (tenzij je de kinderbijslag een jaar oprekt, maar of je de jongere nu kinderbijslag of studiefinanciering geeft, dit kost geld. Veel geld. Geld dat denk ik veel beter besteed kan worden door het direct aan het vrijwilligerswerk uit te geven.
Jongeren zijn een jaar uit het educationele systeem en kunnen in de praktijk bepalen wat ze nu eigenlijk leuk vinden. Bovendien geeft het ze tijd om een eigen identiteit te vormen en te leren hoe het is om iets terug te doen voor anderen zonder daarvoor betaald te worden. Voor de ontwikkeling van een individu lijkt het me erg gezond.

Bovendien levert het opzetten van dit systeem een grote hoeveelheid werkgelegenheid op. Mij lijkt het dus wel een aardig idee. Wat vinden jullie?
Ik denk niet dat het verstandig is jongeren uit het educationele systeem te halen. Jongeren die een jaar iets anders gaan doen, hebben vaak meer moeite om daarna weer vakken te doen dan andere jongeren. En dan gaat het vaak om hoger opgeleide jongeren... Lager opgeleide jongeren moeten juist met alle macht binnen het educationele systeem gehouden worden. Er zijn er al veel teveel die geen vervolgopleiding doen en daardoor voor de arbeidsmarkt niet interessant zijn. DSe arbeidsmarkt wil geen jongeren die geen MBO of hoger gedaan hebben.

Een eigen identiteit vormen? Ontwikkeling van het idividu? Ik zie niet hoe vrijwilligerswerk daarbij helpt. Ontwikkel je je tijdens je studie soms niet? Deze opmerking doet mij sterk denken aan het ouderwetse "een jaartje leger is goed voor ze, dat zal ze mores leren en hun karakter vormen". Brrr.

Betalen moet je ze zowiezo, zie boven. Je wil tenslotte niet dat je jongeren verhongeren of dat hun ouders meer lasten krijgen. Dit is dus geen voordeel, eerder een nadeel.

Het zal eerder werkgelegenheid kosten dan opleveren. Aangezien de jongeren betaald worden door het rijk, zijn het bijzonder goedkope werkkrachten. Een bedrijf, overheidsdienst of charitatieve instelling zal graag zo'n jongere aannemen als het daarmee een duurdere arbeidskracht bespaart. Je creeert hiermee geen extra werkgelegenheid, je concurreert de onderkant van de arbeidsmarkt eruit met gratis, door de overheid gesubsidieerde, arbeid.

Maar de belangrijkste drie nadelen: Denk je nu werkelijk dat het vrijwilligerswerk zit te wachten op veelal ongemotiveerde (vertel jij een vmbo leerling maar eens dat hij iets MOET doen ;) ), puberende, ongedisciplineerde arbeidskrachten. Wat doe je met dienstweigeraars of ongemotiveerde uitslapers? Het vrijwilligerswerk is geen leger waarin je ze mores kan leren. De gevangenis in dan maar? Potentieel goed arbeidsmarktmateriaal nodeloos opsluiten en vercriminaliseren in de gevangenis?

Twee: Hiermee duurt het nog langer voor iemand echte arbeid levert, en wordt de tijd waarin hij dit doet met een jaar bekort. Daarmee daalt het rendement van je opleiding, en stijgen de kosten die door de belastingbetaler moeten worden opgebracht nog eens veel meer. Dit is een duur systeem...

Drie: Het belang van de student zelf. De meesten zullen hier totaal geen zin in hebben, raken gedemotiveerd, en worden hierdoor in hun ontwikkeling eerder geremd dan gestimuleerd.

Ik vind het een erg slecht plan. Het idee is idealistisch en als iedereen universiteitsniveau had en zo maatschappelijk betrokken als jij, zou het misschien werken, maar het is praktisch niet uitvoerbaar, duur, en erg slecht voor zowel het vrijwilligerswerk, de overheidsfinanciën en de studenten zelf. Niet doen dus.

Verwijderd

Ik ben het met je eens Christiaan Verwijs :)

Ik denk echter dat het beter wert wanneer je ze verplicht om bijvoorbeeld in de zorg oid. te gaan werken, maar dan krijgen ze wel betaald zoals bij een echte baan. Dan kunnen ze na dat jaar bepalen wat ze doen.

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-01 09:44
Ik ben het met Captain Proton eens...

Zoals ook al eerder is genoemd is dit een belemmering voor de mensen die al weten wat ze willen gaan doen. Ik denk dat dit wel een leuk idee is voor de mensen die geen idee hebben wat ze willen gaan doen. Zij kunnen dan voor een bepaalde tijd kijken of de gekozen richting van het vrijwilligerswerk ze aantrekt en dan altijd nog kunnen bepalen of ze een opleiding in die richting willen gaan doen.
Maar verplichten vindt ik een slecht idee. Verplicht vrijwilligerswerk hoort thuis in de gevangenis... :P

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:58

Wildfire

Joy to the world!

Verplicht vrijwilligerswerk? Dan is het dus zeker geen vrijwilligerswerk meer. En ik weet wel dat er zeer veel weerstand zou zijn tegen verplicht werken zonder geld te verdienen.

Zeg nou zelf, zou jij graag een jaar verplicht willen werken zonder ook maar een cent te verdienen? Nee dus. De meeste jongeren zouden het werk met zeer veel tegenzin doen en dat komt niemand ten goede.

Daarnaast is het idd, zoals al eerder aangegeven, een groot probleem voor jongeren die wèl weten wat ze willen.

Trouwens, jij hebt het over verplicht een jaar vrijwilligerswerk nà de middelbare school. Excuse me? En vervolgopleidingen dan? Ik moet er niet aan denken om naar m'n VWO verplicht een jaar vrijwilligerswerk te hebben gedaan... na dat jaar zou ik weer moeten verder leren en dat zal dan niet zo goed lukken... na een jaar niet geleerd te hebben is het erg moeilijk weer in die routine te komen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Wat een volkomen absurd idee?

"Voor de ontwikkeling van een individu lijkt het me erg gezond."

Mij niet? Een jaar lang dienstverlening is wel het laatste waar ik op zit te wachten, zeker ook in termen van persoonlijke groei. Ik heb er geen enkele behoefte aan een jaar van mijn leven weg te gooien omdat iemand anders het vreemde idee heeft dat dit goed is voor mij. Ik heb andere plannen met mijn leven; en toen ik net van de middelbare af kwam had ik ook al andere plannen dan 'een jaar in de dienstverlening gaan zitten'.

[ Voor 19% gewijzigd door Lord Daemon op 25-03-2003 10:33 ]

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• turnpike
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-04-2022

turnpike

hang on to your ego

Ook ik denk dat Christiaans idee, zij het filantropisch, onhaalbaar is.
Ik kan me wel een scenario indenken waarin de overheid zoiets zou stimuleren. De overheid zou een vrijwilligerswerk bemiddelingsburo kunnen opzetten dat samenwerkt met hulpverlenende instanties, scholen en natuurlijk de studenten zelf.
Ik denk toch dat er onder middelbare scholieren voldoende animo zal zijn mits er randvoorwaarden worden geschept.
Het hoeft toch ook niet zo te zijn dat deze mensen hun hele week opofferen voor dit vrijwilligerswerk, je kan dit ook part-time doen en ernaast kunnen de nodige centen verdiend worden in de reguliere werkgelegenheid.
Misschien is het wel zo dat die overheid in dat geval een kleine vergoeding beschikbaar zou kunnen maken in de vorm van een ov-studentenkaart o.i.d. bij, ik noem maar iets, 50%=20 uur beschikbaarheid en een studifinanciering-achtige vergoeding bij 100%=40 uur beschikbaarheid.
Studenten willen dwingen zal weinig vruchten afwerpen, maar met vriendelijk verzoeken kom je, naar mijn idee al, een heel eind.

Er zijn in Nederland te weinig vrijwilligers zegt men altijd, maar de meeste vrijwilligers rollen er op de 1 of andere manier in (via vrienden, kennissen, verenigingsleven enz.), er zijn er maar weinigen die pro-actief op zoek gaan naar vrijwilligerswerk. Toch denk ik dat er onder de bevolking van Nederland voldoende maatschappelijk betrokken mensen zijn die vrijwilligerswerk niet zouden schuwen.

Ik denk dat als je al vroeg, dus in de middelbareschool tijd, begint met het stimuleren van vrijwilligerswerk dat dit in de toekomst vruchten zal gaan afwerpen. Mensen worden nou eenmaal liever gevraagd dan dat ze zelf informeren, mijzelf incluis.

I could be wrong....couldn't I ? geld teveel ? kinderbevrijdingsfront!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 21:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De dienstplicht is ook niet voor niets afgeschaft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Idealistisch? ja.
Realistisch? Nee.

Ik geloof, dat Captain Proton de belangrijkste tegen argumenten heeft genoemd.

Het idee klinkt heel leuk, maar is sterk gebaseerd dat de gemiddelde persoon om je heen, representatief is voor de gemiddelde Nederlander. (als ik dat vol gehouden had zou ik denken dat het gemiddelde IQ ver boven de 120 ligt bv.) Het probleem van de studie keuze is met name een probleem van de VWO'ers en in minder mate ook van de HAVO'ers. En dan nog is het maar een probleem bij een (grote) minderheid.
Ik ben het met je eens dat het voor een boel mensen aan het einde van hun VWO, een goed idee is om er een jaartje tussenuit te gaan en bijvoorbeeld vrijwilligers werk te gaan doen. En er zijn ook best wat mensen die dit doen. En het is opzich een goed idee om dit voor mensen die twijfelen te stimuleren (bijv. bij keuze voorlichting).
Overigens lijkt het mij een zeer grote misvatting, dat dit het probleem van de "verkeerde" keuzes oplost. Het probleem zit het er namelijk met name in dat het vrijwel onmogelijk is om van te voren te weten hoe het is om een bepaalde studie te volgen. Het probleem is vaak dat mensen niet zozeer niet weten wat ze willen als dat ze er achter komen dat ze een bepaald iets echt niet willen.
Ook ik ken wel een aantal mensen die geswitched zijn. En de reden lagen vaak in het gebied van dat men niet te vreden was met wat men leerde bij een bepaalde studie of niet genoeg intelectueel uitgedaagt werd of dat de mensen niet leuk waren of dat ze het gewoon niet aankonden (metname mede studenten).

Kort om het idee klinkt leuk, maar zal niet bepaald effectief zijn. En als zodanig lijkt het me niet gerechtvaardigd om de persoonlijke vrijheid van mensen zo ernstig te beperken op grond van een zo'n ineffectief plan.
(Ook ik hecht bijzonder aan mijn persoonlijke vrijheid)

Verwijderd

Nadat ik mijn middelbare school had afgerond had ik werkelijk geen enkel idee wat ik wilde doen. Nu heb ik dat wel, nadat ik 5 jaar gewerkt heb.
Het stapje terug doen op financieel gebied, op woonruimte en op mobiliteit (geen auto meer dus) is wel zwaar, maar ik merk dat ik enorm voordeel heb gezien ik veel voorbeelden uit de praktijk. Bovendien is mijn motivatie ook niet mis. Als ik iets wel zeker weet is dat ik deze opleiding wil doen.

Ik ken inderdaad aardig wat mensen die het eerste jaar switchen, die later switchen of die vroegtijdig stoppen met een opleiding. Allemaal mensen die een verkeerde keuze hebben gemaakt. De keuze die er daarna wordt gemaakt is meestal helemaal te snel gemaakt.

Het lijkt me dan niet verkeerd om tussen de middelbareschool en de vervolgopleiding een oriëntatiejaar te plaatsen. Dat moet niet alleen inhouden een jaar dienstverlenend werk, daar moet meer bij komen kijken. Mensen moeten begeleid worden met het ontdekken van zijn of haar interesses. Daarnaast kan er idd op verschillende vlakken stage gelopen worden. Een soort coaching programma dus. Hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 11:01 ]

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ChristiaanVerwijs schreef op 24 March 2003 @ 23:43:
knip
Zou het niet veel beter zijn als jongeren, na het doorlopen van de middelbare, verplicht een jaar dienstverlenend werk moeten doen als vrijwilliger?
Knip
Dit klopt niet. Het is verplicht vrijwillig. Overigens zou dat niet slim zijn. Ik zou daar niet naartoe gaan met een inzet die het meestal vereist. Je moet je er ten volle in willen zetten anders werkt het niet.

Misschien dat er iets opgezet zou moeten worden als ik ooit gedaan heb, maar dan voor alle lagen van educatie nl. O&S, hierin kun je een jaarlang door allerlei stages te lopen (van een week of 8) proberen of een bepaald soort werk je wel ligt. Ik heb een x aantal stages gedaan van Sport instructeur (Trainer bij 6 jarige voetballertjes), stage bij een simulatie bedrijf als administratief medewerker naar automatisering medewerker. Dat laatste is blijven hangen.

Er zit wel 1 maar aan. Bedrijven moeten dan ook wel dit soort stages aanbieden. Misschien met een eventuele officiele stage plaats oid.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het zou in principe een goed idee zijn, MAAR voor mensen die al wel weten wat ze willen doen is het een grote belemmering.
Ik denk dat je het niet moet zien in een context waarin jongeren toch nog niet weten wat ze willen doen.
Je moet de keuze maken tussen _of_ allemaal verplicht sociale dienstverlening _of_ gewoon doorgaan op de huidige voet.
Je moet zeker geen selectie gaan maken tussen mensen die nog niet weten wat ze willen met hun leven en mensen die dat al wel weten.
Het zou goed zijn voor de normen en waarden (waar iedereen zo over praat) en je leert er bepaalde vaardigheden.
Ik denk dat het een goed idee is (ondanks het feit of ik er zin in zou hebben ;)).

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik geloof dat niemand dit nog genoemd heeft, dus alsnog: Het mag niet.

Volgens internationale verdragen mag je niemand tot werk dwingen. Militaire dienstplicht is daar een expliciete uitzondering op, i.v.m. nationale veiligheid e.d.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

MSalters schreef op 25 maart 2003 @ 17:01:
Ik geloof dat niemand dit nog genoemd heeft, dus alsnog: Het mag niet.

Volgens internationale verdragen mag je niemand tot werk dwingen. Militaire dienstplicht is daar een expliciete uitzondering op, i.v.m. nationale veiligheid e.d.
Gelukkig is het verplicht onderwijs maar tot 16 jaar. Ik hoef ook niet persé stage te lopen bij mijn school, maar wel als ik een opleiding wil halen.

Ik vind een tussengevoegd jaar waarin je oriënterende colleges krijgt en waarin je stages van verschillende takken moet lopen een goed plan.
Je hoeft het niet te doen, maar dan kun je ook niet verder studeren. Maar niemand verplicht het, er zijn enkel wat consequenties aan gehangen.

Verwijderd

Opzich ben ik (filosofisch gezien) niet tegen het plan, maar het heeft ook een nadeel dat hier nog niet besproken is, waardoor ik geen voorstander ben van het invoeren ervan.

Het geeft eigenlijk hetzelfde probleem als met de Melkertbanen, en dat is namelijk dat de banen ten koste van iemand anders zijn. Sinds de Melkertbanen zijn ingevoerd zijn er bijvoorbeeld geen échte conciërges meer te vinden, omdat die markt is verpest door de Melkertbaners. En de lonen van de echte conciërges zijn ontzettend onder druk gezet doordat het aanbod in dat segment ontzettend verschoof.

Als je mij vraagt of wij deze hoeveelheid jongeren aan het werk moeten zetten ten koste van de lagere klasse in onze maatschapij, antwoord ik volmondig 'nee'. De lagere klasse heeft het al lastig genoeg.

Als iemand de spelling van 'conciërges' weet...

edit:
;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 10:36 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het lijkt mij een erg slecht plan. Momenteel zijn er veel te weinig eerstejaarsstudenten voor allerlei studies, vooral betastudies. Ik geloof dat er 100 wiskundestudenten per jaar inschrijven, terwijl 300 wenselijk is.

Ik heb mij zelf ingeschreven voor Natuur en sterrenkunde (ook in Utrecht, net als iemand up here ergens), en ik zit er echt niet op te wachten om een of ander "hersenloos" baantje te gaan doen. "Hersenloos" zeg ik niet omdat ik neerkijk op bepaalde vakgebieden, of iets dergelijks, maar ik ben van mening dat je zónder opleiding, van heel weinig nut kan zijn.

Ik ben nu eigenlijk al te laat (18 jaar), om "goed" te worden in natuurkunde. Als ik nu profvoetballer wil worden lachen ze me ook uit! "Dan had je toch minstens 10 jaar eerder moeten beginnen, kerel", zeggen ze dan. Nou, dat is met leren ook. In Aziatische landen zitten kereltjes van 12 die razend goed zijn in wis- en of natuurkunde. Daar heb ik al een gigantische achterstand op, want mijn hersens zijn al veel minder vloeibaar. (voor wie het Trouw artikel heeft gelezen). Nu wil ik absoluut niet het idee creëren dat ik vind dat mensen van 10 of 12 alleen maar één ding moeten gaan doen, maar om nou ná je school een jaar lang stages te gaan lopen lijkt me weer helemaal de verkeerde kant op gaan.

... conciërge

[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 26-03-2003 10:09 ]

Verwijderd

CV haald natuurlijk wel een goed punt aan, en dat is de vraag naar meer tijd voor socializering, en persoonlijke ontwikkeling.

Ik ben van mening dat HEEL veel mensen pas op latere leeftijd er achter komen dat ze liever een ander leven zouden willen. Zeg maar de bekende 2de jeugd.

Ikzelf ben een mislukte student, die zijn HBO-bouwkunde niet heeft afgemaakt. Ik heb 'n 2 jaar in de branche gewerkt, en ik vind er NIETS aan.
Nu ben ik aan 't denken om badmeester te worden, want mensen coachen, iets leren vind ik leuk. Ook ben ik helemaal gek van water, ik ben een Freediver.
Toch heb ik nog steeds 't idee dat ik erg heb gefaald. En zo nu en dan word door mijn ouders gezegd, jij met zoveel hersens je kan echt veel meer als dat. Dat voeld dan aan alsof er zout in een open wond word gestrooid.
Ik was, waarschijnlijk ben, nogal mak thuis. Ik probeerde altijd m'n ouders tevreden te stellen.
Oafhankelijkheid / eigen keuzen kwamen pas later, te laat.

En nu de druk op de jeugd steeds hoger word, zullen nog meer mensen nog meer overhaaste beslissingen maken. Zoals eamelink al aangaf is het haast verplicht om ergens vroeg mee te beginnen als je ergens goed in wilt worden. Het leven lijkt steeds meer op een race, wat zeg ik, uitputtingsslag. In China zijn kinderen vaak voorbestemd iets te gaan doen, ze hebben daarin geen keus. Ook worden ze tot het uiterste gedrild om er een maximale prestatie uit te halen. Moderne slavernij.

CV, het is een terechte vraag om tijd voor bezinning, maar 't zal een tijd duren voor we 't in het westen door hebben.
In sommige landen gaan jongens na de middelbare school een jaar in klooster. Ze leren daar de leer van Boedah, en krijgen zo levenswijsheden.

Peace left of me, Peace right of me, Peace below me, Peace above me, Peace inside of me, Peace all around of me.

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat kiezen uit 300 baantjes een redelijk alternatief is... maar dan wel als iemand maar één opleiding gaat doen. Ik ben 16 als ik begin aan HBO, en ik ben echt wel van plan om daarna universiteit te gaan doen, en ik ga echt geen gedwongen vrijwilligerswerk (== tegenstrijdig) te gaan doen.
Oh, en die 300 alternatieven moeten wel meer variatie hebben dan bejaardenluiers en gehandicaptenluiers verschonen ;)
Ook bijvoorbeeld bij de politie, of bij het leger, of bij het rijk of zo... en je moet het kunnen ruilen tegen BBT bij land/luchtmacht/marine :P
Pagina: 1