PAL vs SECAM ?

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Ik heb hier een beetje irritant probleem.

Ik ben voor een familie lid op zoek naar een DVD speler die naar griekenland moet.
Nou wist ik niet zeker of men in Griekenland ook het Pal Signaal ondersteunde. Vanmiddag ben ik op mijn werk even gaan zoeken en kwam ik dus een 2 tal websites tegen met lijsten welk land welk signaal gebruikte.

Het vervelende was dat griekenland op de ene lijst werd geplaats bij SECAM en bij de andere lijst weer bij PAL.

(ik zou heel graag die 2 url's hier invoegen, maar inet is nogal brak hier en ben bang dat als ik teveel doe dat m'n com21 modem er weer mee kapt. (ja hij is kapot)).

Wie kan mij uitsluitsel geven of het gebruikte signaal in Griekenland?

Dan als eventuele tweede vraag: mocht er in Griekenland gebruik gemaakt worden van SECAM, is dit dan zodanig anders dat ik er geen PAL dvd speler op aan kan sluiten? Of is het verschil tussen PAL en SECAM alleen een verschil in geluid? (en wat zou dat voor eventuele gevolgen hebben?).

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 15:29
Even opgezocht in een electronica-zakboekje en daarin staat dat Griekenland Secam B&G heeft

Edit:
Hier staat dat het vroeger Secam was en tegenwoordig PAL B/G is

Volgens mij is het grote verschil tussen PAL en SECAM eigenlijk alleen in de transmissie terug te vinden. Wanneer je gewoon een SCART-aansluiting gebruikt heb je daar dus niet zo'n last meer van. Maar pin me hier niet op vast ik zoek nog ff verder in de boeken....

edit2: Onderaan de link die ik eerder gepost had, staan ook de verschillende systemen genoemd.

Wij hebben hier PAL B/G, dus zoveel zal dat niet verschillen met SECAM B/G ;)

edit3:
deze link zegt weer dat Griekenland SECAM-H gebruikt. 8)7

[ Voor 100% gewijzigd door TD-er op 24-03-2003 22:56 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
TD-er schreef op 24 maart 2003 @ 22:30:
Even opgezocht in een electronica-zakboekje en daarin staat dat Griekenland Secam B&G heeft

Edit:
Hier staat dat het vroeger Secam was en tegenwoordig PAL B/G is

Volgens mij is het grote verschil tussen PAL en SECAM eigenlijk alleen in de transmissie terug te vinden. Wanneer je gewoon een SCART-aansluiting gebruikt heb je daar dus niet zo'n last meer van. Maar pin me hier niet op vast ik zoek nog ff verder in de boeken....

edit2: Onderaan de link die ik eerder gepost had, staan ook de verschillende systemen genoemd.

Wij hebben hier PAL B/G, dus zoveel zal dat niet verschillen met SECAM B/G ;)

edit3:
deze link zegt weer dat Griekenland SECAM-H gebruikt. 8)7
thanx voor al je hulp.. Zoals je ziet is er dus geen duidelijkheid over te vinden.

Nou verwacht ik zelf weinig problemen. Een standaard scart aansluiting en werken.. (hoop ik).

Ach en voor die 100 euro voor een dvd speler kan je ook niet echt wakker liggen.

Maarja.. zou wel fijn zijn als iemand weet of een pal dvd speler ook op een secam tv werkt.. (maar volgens mij wel)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

SECAM is een andere kleurcodering dan PAL (de rest is 't zelfde). Als je SECAM signaal hebt (bv. DVD), dan zul je dat dus slechts in z/w (of anderzijds met verneukte kleuren) kunnen opnemen/afspelen met een PAL-iets (bv. DVD-speler).

Ik zou gewoon een DVD speler ter plekke kopen. ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 27915 op 25-03-2003 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06

DarkSide

theres no place like ::1

secam heeft toch ook meer beeldlijnen dan pal?
iig is het verschil te groot om het zo maar door elkaar te gebruiken.
Je tv moet iig overweg kunnnen met PAL wil je dat ook gaan gebruiken.
Net als NTSC als je tv dat niet ondersteund kan je het niet gebruiken.
De verschillen zijn daar nog kleiner dan tussen PAL en SECAM.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03 13:05
Beeldlijnen is bij SECAM en PAL hetzelfde, alleen de kleurinfo wordt anders doorgestuurd. Je zult zover ik het weer zelfs met scart aansluiting nog problemen kunnen verwachten.

In de scart-kabel zitten namelijk meerdere mogelijkheden om het signaal door te sturen. Standaard gebeurt dit via het Composite signaal (beeld & kleurinfo bijelkaar, hier heb je wel verschil tussen PAL/SECAM). Als je nu een tv en dvd-speler hebt die RGB ondersteund dan wordt het in de scart-verstuurd via drie aparte beeld signalen, 1 voor elke van de 3 kleuren. Hier zul je geen problemen mee ondervinden. Dan heb je nog S-Video, volgens mij zou dit ook goed moeten gaan, maar hier ben ik niet zeker van. Hierbij wordt het beeld (de helderheid) en de kleurinformatie in 2 aparte signalen verstuurd.

Je hebt inderdaad ook nog het verschil tussen de SECAM's en PALlen. Mijn ouders (wonen nu in Frankrijk). hebben hier dus een tv gekocht, deze kon ook zonder problemen de secam aan die je via de schotel kon ontvangen. Maar de terrestrische zenders in frankrijk worden absoluut niet weergegeven. dit is dus waarschijnlijk het verschil tussen SECAM B/G & H
Pagina: 1