Toon posts:

Hoe high res satelliet foto's bekijken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een paar satelliet foto's te bekijken die tot zo'n 1gb groot zijn. Alleen er zijn wat probs...

file nr 1:

De tiff file van 996 mb die ik had wilde niet laden. Hij leek em netjes te laden maar na een 1 minuut ratelen zegt de explorer wel dat de file gereed is maar ik zie niks. Hij heeft wel het geheugen in beslag genomen. Hoe kan dit? ( ik heb een tiff viewer en 1100 mb nog vrij buiten windows )

file nr 2:

Het oorsprongkelijke file heet "southflorida.tar.gz". Na de download van 135 mb heeft ie em ge-extracted naar file "southflorida.tar" van 1.95 GB (!). Dus ik weer extracten met winrar. Nu krijg ik netjes een lading individuele mapjes met duizenden kleine file-tjes erin van in totaal 1.95 GB weer. 1 map heet bv "everglades" en de bestanden die erin staan heten bv "everglades.1.r000.c000.5551". Ook staan er bestanden met *.ic extensies. De bestanden lopen op en de naam geeft verschillende resoluties aan.
Point is...wtf moet ik met deze bestanden!? :|
Ik gok dat winrar of een ander progje ze moet samenvoegen tot bruikbare image-bestanden?

file nr 3:

Een tiff file van 40 mb geeft errors als ik em wil openen in explorer. Met Paint shop pro laadt ie em prima alleen het plaatje blijft zwart...

Jpeg plaatjes van 30-35 mb geven geen probs. Andere .tiff plaatjes van 140 - 200 kb die ik heb zijn geen probleem. ( klein verschil in grootte :) )
Als ik antwoord op deze vragen heb kan ik me tenminste gaan concentreren op me hardware benodigdheden. Ik ben nogal bezorgd over me 64 mb videogeheugen. Dit schijnt een prob te kunnen zijn...

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 18:12

Tim Schuhmacher

abasios

Gebruik iig niet explorer om zulke afbeeldingen te bekijken. Daar is ie gewoon niet op gebouwd. Staan er geen tips bij de downloadlocatie?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 16:35
lol, vanwaar haal je die beelden. zulke beelden (nr2) worden geinterpreteerd door een speciaal programma meestal. Zo'n grote plaatjes kun je bij MapQuest bv vinden en die worden door een speciale server in stukjes gesneden. Probeer vb eens acdSee, misschien dat ie deftig kan weergeven

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lol wtf is de resolutie daarvan?

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:52

Exterazzo

Qeasy

dat is toch van de nasa site? daar heb ik ook nog wat van gedownload, maar ik kreeg ook elke keer vastlopers. Vast omdat ik maar 256 mb ram heb :)

Audentia

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 22:35

gprins

Crtl + Alt + Del

volgens mij als je hem scrolt moet ie hem weer laden :) suc6

ps. mag ik even vragen wat je er mee gaat doen als je het plaatje in beeld hebt?

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

explorer ondersteunt toch geeneens tif ?
en .tar is een unix bundeling formaat zonder compressie, is dus niet hetzelfde als .rar, maar misschien kan winrar ook .tar wel aan

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 13:45
gprins schreef op 24 March 2003 @ 22:46:
volgens mij als je hem scrolt moet ie hem weer laden :) suc6

ps. mag ik even vragen wat je er mee gaat doen als je het plaatje in beeld hebt?
Ik denk dat hij naar het plaatje gaat kijken :p

Verwijderd

Topicstarter
Omg!!

2x als ik op verzenden wil drukken crasht me pc. Al die ram die ik heb verzameld om me foto's te bekijken heb ik er dus weer gedeeltelijk uit moeten trekken :)

anyway

visibleearth.nasa.gov
http://visibleearth.nasa.gov/cgi-bin/viewrecord?11656

En aangezien je de high res foto's moet aanvragen bij ze en mensen dit te lang vinden duren, kun je hier wat door hun ftp's sprokkelen of er nog wat leuks tussen staat:

ftp://visibleearth.nasa.gov/pub/EARTHVIZ/
ftp://gloria2-f.gsfc.nasa.gov/pub/stockli/ ( er zullen er ongetwijfeld duidelijk meer zijn :P )

Zelf wil ik hier proberen een sattelietfoto van me huis proberen te bestellen op deze plek:
http://carterraonline.spa...arterra/phtml/login.phtml
Als je je registreert kun je door hun voorbeelden wandelen. Eentje van Jefferson County is helemaal indrukwekkend. Alléén doordat het JPEG is kun je de mensen niet zien.
Ik heb alleen probs met hun kaart bekijken op het moment.

Iemand al een idee ondertussen over topicvraag? ( vooral over die winrar )

Verwijderd

Topicstarter
Ow en resolutie van grootste plaatjes is 21600 x 21600. Dus ik ben al aant sparen voor me a0000,1 printer en me 250" TFT. :P

Verwijderd

heb je adobe photoshop al geprobeerd?

• irritableskillz
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kun je ff thumbnail plaatsen? Of zou die thumbnail de layout verneuken? >:)

Verwijderd

Topicstarter
explorer ondersteunt toch geeneens tif ?
en .tar is een unix bundeling formaat zonder compressie, is dus niet hetzelfde als .rar, maar misschien kan winrar ook .tar wel aan
Ik heb een speciale tiff plugin geladen dus ik kan ze bekijken in me explorer. En winrar kan inderdaad gewoon die *.tar prima extracten. Alleen die files die ik dan krijg kan ik helaas niks mee. Zit met 2 gb aan nutteloze bestandjes...das punt
heb je adobe photoshop al geprobeerd?
Gaat ik morgen eens proberen. Ben helaas ff me Photoshop 6 cd kwijt maar ik vind me backup nog wel...

b.t.w. Geen ervaren donkey leechers hier die alles van winrar afweten? :)

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:36

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

irritableskillz schreef op 24 maart 2003 @ 23:51:
Kun je ff thumbnail plaatsen? Of zou die thumbnail de layout verneuken? >:)
En clickable graag naar origineel! }) >:)

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 18:59
Zo hey ik ga ook een zo plaatje downloaden speed is toch uitstekend :D Ruim 250 KB

[ Voor 3% gewijzigd door et36s op 25-03-2003 01:39 ]

• Emcee
  • Laatst online: 21-09 23:36
Zijn er ook foto's van hier uit de buurt, NL en omstreken?

die foto's van space imaging zijn trouwens wel erg gedetailleerd, damn...

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:07
heb ook ff gedownload... toch problemen hier, ook met photoshop...

plaatje = 118 mb
intern geheugen op het werk = 256..

spijtig maar ik krijg meteen een photoshop melding..
:(

misschien thuis maar ff proberen met wat meer geheugen

[ Voor 17% gewijzigd door party42 op 25-03-2003 09:55 ]

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

Verwijderd

je moet in photoshop waarschijnlijk wat extra swapschijven toewijzen.
ik heb hier een tiff-je van 400MB,hij doet er wel 5 min over maar laad 'm wel.
(btw ik heb 250 MB ram)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Mensen, laten we het een beetje ontopic laten. Een tweede topic in de huiskamer starten voor de non-tech zaken kan natuurlijk ook :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 05:52
http://www.spaceimaging.com/products/ikonos/geo.htm
Echt niet normaal meer, check dat vliegveld. Durf bijna niet meer naakt in de tuin te gaan liggen ;)

Om van die grote files te openen in photoshop moet je inderdaad de swap drives even anders instellen.

[ Voor 26% gewijzigd door waslijn op 25-03-2003 10:29 ]

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

dit topic doet me denken aan die enorme bitmap die hlpdsk gefabriekt had
was dit topic : [rml][ BC3] HUGE plaatje[/rml]

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Executor16
  • Niet online
ik open hem gewoon met paint

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 18:53

Solid Seal

Drones, 3D printen

Gebruik gewoon AcdSee 4.. doe ik ook, werkt perfect :)

Zelfs plaatjes van 2 GB :)

www.dronepilotennederland.nl

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 12:17
Paint Shop Pro heeft blijkbaar moeite met CMYK-bestanden, ik heb het ook met JPG gehad. Dit is ook het probleem met eingenlijk alles van MS, inclusief Paint, explorer en bv. Word. Die snappen alleen afbeeldingen gemaakt voor het scherm, dus RGB, en natuurlijk geindexeerde afbeeldingen. Zelf gebruik ik Photoshop en voor snel browsen Irfanview, die hebben er geen moeite mee.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Ik wil plaatjes van NL in de buurt van R-dam!!!!!!!!
Pagina: 1