[PHP] vs JS: referrer probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Als je een document.referrer doet in JS dan hoort ie netjes de URL uit te poepen van waar je komt. Vanaf een harde schijf is de referrer leeg en vanaf een webserver uiteraard niet. Maar nu testen we dit bij een vriend en daar laat ie helemaal geen referrer zien. We bekijken een file via www.domeinnaam.nl/file.html

Heeft iemand een idee hoe dit kan en kan het aan een instelling liggen van de webserver (sambar 5.2)?

IS het beter dit te doen in PHP? heb alle threads wel gelezen, maar veel text en weinig code gezien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
/offtopic Lees ipv threads eens de handleiding www.php.net staat meer code / uitleg in dan je kunt bedenken.

/ontopic
Welke browser is het??? Want js is clientside en dus zou je het in je browser moeten kunnen instellen heeft niets met server te maken.

En volgens mij kan php dit niet ( niet opgezocht ) omdat volgens mij je client zegt waar hij vandaan komt en er volgens mij niet een verkeer is tussen twee servers als jij van server a naar server b browst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

De referer bevat enkel en alleen informatie:
• Als de browser dit doorgeeft
• Als naar de pagina gelinkt wordt, of de pagina aangevraagd wordt via een andere pagina

De referer bevat dus geen informatie als je de link zo intikt, want dan is er geen referer (referer kun je "vertalen" met: 'de pagina of link die er voor zorgde dat je bij "mij" terecht kwam')

Om even antwoord te geven op je vraag of het uitmaakt javascript of PHP te gebruiken: nee dat maakt niet uit, tenzij je ook spreekt over browsers die geen javascript ondersteunen. Maar ik neem aan dat dat niet aan de orde is ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een bepaalde file mag alleen toegankelijk zijn via de link in het menu en niet via een directe URL..vandaar onze verzonnen oplossing die nu dus niet gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Jawel, want de oplossing daarvoor is gewoon kijken of de hostname uit je referer (bijvoorbeeld) klopt met je eigen hostname... Of snap ik nu iets niet goed?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je met frames werkt kan je dan niet via javascript controleren of de pagina de top pagina is (oftewel niet in een parent). Als dat zo is dan laad je alsnog de frameset. Op google moeten hier voldoende voorbeelden voor te vinden te zijn.

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drm:
Er is een menu en daar kun je item A kiezen. Dan opent zicgh pagina B. We willen dat pagina B alleen geopent kan worden via het klikken op menu-item A en niet door de directe URL in te typen in je browser....that;s all, maar een eenvuodige oplossing kunnen we niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Dennis26:
drm:
Er is een menu en daar kun je item A kiezen. Dan opent zicgh pagina B. We willen dat pagina B alleen geopent kan worden via het klikken op menu-item A en niet door de directe URL in te typen in je browser....that;s all, maar een eenvuodige oplossing kunnen we niet vinden

De eenvoudige oplossing heb ik dus al genoemd ;)

Kijk: we hebben bijvoorbeeld
www.jouwdomein.nl/menu.html

Daarin staat een linkje naar
www.jouwdomein.nl/sjaak.php
Waarvan de inhoud de volgende is:
PHP:
1
2
3
<?
echo $_SERVER [ 'HTTP_REFERER' ];
?>

Als je op het linkje klikt in menu.html zie je bij de aanroep van sjaak.php staan:
Omdat dat dus degene is die er voor gezorgd heeft dat de bezoeker op sjaak.php kwam...

Als je echter een nieuw browser venster opent, en direct de url www.jouwdomein.nl/sjaak.php opent, krijg je dus niets als output, omdat er niets is geweest dat ervoor gezorgd heeft dat jij op die pagina kwam. Geen andere link iig ;)

Het nadeel van een referercheck is echter dat niet alle browsers de referer meegeven, maar dat zijn er erg weinig (ik ken er iig geeneen, maar ik ben dan ook geen browser-expert :))

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ok zover was ik ook al wel, maar ik mis alleen nog de code :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en in Javascript als we toch bezig zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
var referrer = document.referrer;
if(referrer!=url_van_toegestane_referrer)
{ 
   alert ( "kap nah! je komt niet van de juiste pagina");
   etc....
}

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaaaaaaa, maar dat werkte dus niet op zijn webserver....de referrer blijft leeg :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Als je Opera gebruikt of bv Firewall software á la Norton Internet Security wordt de referer informatie geblokkeerd. Een referer check is dus nooit full proof.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TS:
Hm , ik kan niet verklaren hoe het aan de web server zou kunnen liggen, dus ik dacht misschien zit er een foutje in de code. Sorry hoor :>
slm schreef op 24 March 2003 @ 22:33:
Als je Opera gebruikt of bv Firewall software á la Norton Internet Security wordt de referer informatie geblokkeerd. Een referer check is dus nooit full proof.
Ik heb NIS 2003 met IE6 en mijn referrer wordt vrolijk meegestuurd, ook met de privacy control op high (don't send web browser info...).

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geeft niet rubernski :) maar op mijn webserver gaat het prima :) mot dus wat anders verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mkay. Als je wilt heb ik een homemade PHP scriptje voor je dat de domeinnaam uit een referrerstring plukt (zie hier), hoewel het nog simpeler is om op de hele referrerstring $_SERVER [ 'HTTP_REFERER' ] te testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 22:46 . Reden: typo ]

Pagina: 1