Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Ge-emailleerd koperdraad?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam via de search op deze site uit: een DIY-cassette interface voor je CDspeler. Zo'n cassette bandje waar een jack-plug uitkomt. Ideaal voor autoradio's :)

Ik kan zo'n ding wel maken, ziet er niet moeilijk uit, maar wat is ge-emailleerd koperdraad? Ik ken wel "gewoon" koperdraad, als in stroomkabel enzo. Kan zo'n spoeltje ook geklust worden met gewoon koperdraad?

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 20:48
http://www.cksd.wednet.edu/offcampus/Motor%20Project.htm <-- hier staan plaatjes van Cat. #278-1345 kabel die er ook voor gebruikt kon worden... misschien dat dit iets helpt?

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Verwijderd

Nope, met normaal koperdraad gaat dat je niet lukken... Dat laagje eromheen voorkomt dat de draad geleidt. Als je nog ergens een oude trafo of een spoel hebt liggen dan kan je daar het draad vanaf slopen, dat is namelijk precies wat je nodig hebt...

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus als ik een spoel met beleid uit een oude voeding sloop moet het kunnen? AT voedingen te over hier, heb ik ze niet voor niets bewaard :)

Verwijderd

Waarschijnlijk wel.. misschien kan je nog wat testen met verschillende diktes draad.. ik heb namelijk geen idee of dat nog iets uitmaakt... Give it a try zou ik zeggen.. ben benieuwd of er straks een beetje normale herrie uit je cassette player komt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Beter dan radio538 is het al snel natuurlijk :) Ik post wel ff foto's als t gelukt is :)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
Waarom kun je niet geisoleert koperdraad nemen? Dat geeft toch hetzelfde effect dan...

Volgens mij krijg je iig niet de kwaliteit die van een Cd af hoort te komen. Het lijkt mij ook allemaal niet erg handig zo'n Diskman in je auto met draden en shit. Maar je kunt er denk ik ook wel een MP3-speler ofzo op zetten (voor de afwisseling :9 ).

Wel een leuke uitdaging en weer eens wat anders.

Verwijderd

je kan ze ook kopen. is een stuk veiliger. je blaast als het tegen zit de leeskop op en je mp3/cdspeler. ik heb die casetes gezien voor 5 euro.

Verwijderd

neem gewoon een oude afspeelkop uit een walkman

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 10:17
Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 21:48:
OK, dus als ik een spoel met beleid uit een oude voeding sloop moet het kunnen? AT voedingen te over hier, heb ik ze niet voor niets bewaard :)
Nee dus, in geschakelde voedingen wordt vrij dik draad gebruikt, je hebt een echt dun draadje nodig.

Al met al best wat geklooi voor zo'n ding en ik denk niet dat dat met die spoel goed werkt.

Ik heb er 1 van 10 gulden destijds en die werkt prima. Die werkt echter met een magneetkop, zoals ook in het cassettedeck zit.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

ik zou ff goed doorzoeken naar een line input oid,

desnoods solderen in je radio :)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
Dat lijkt me ook een stuk makkelijker ja...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 22:23:
neem gewoon een oude afspeelkop uit een walkman
Idd, da's t makkelijkst. Heb je ook geen gekut met impedanties, en inductieproblemen in je spoel.

In de Elektuur heeft ooit een schema gestaan hiervoor. Paar weerstandjes, paar C-tjes en klaar. Werkt een stuk beter dan een zelfgewikkelde spoel

Andere opties:
1. Een Veleman (oid) mini FM zendertje, en dan gewoon via de radio
2. Een line-input maken. Kwestie van een schakelaar, en de input van je amp zien te tracen.

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Ik zou gewoon een oud kopje uit een walkman ofzo halen, inplaats van klooien met een zelfbouwspoel. Ik heb zelf een op straat gevonden kopje gebruikt (!), in het bovengenoemde Elektuur RC-filter.
Ik stond er van te kijken hoe goed het klinkt. Het komt er wel erg op aan dat het kopje precies op de goede plek zit. Daarom vertrouw ik het zelf maken van een spoel niet zo. Het uitlijnen gaat erg makkelijk in een walkman zonder luikje (een bepaalde olskool Yppy bijvoorbeeld). En dan vastlijmen met een klodder kombikit.

Had toendertijd ook nog een oude cdrom omgehackt tot auto-cdspeler, maar die is helaas uiteindelijk overleden. :(

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 19:30
het is gewoon een opname kop welke ze inbouwen in die losse cassetjes volgens mij .....

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Slein schreef op 24 March 2003 @ 22:53:
Ik zou gewoon een oud kopje uit een walkman ofzo halen, inplaats van klooien met een zelfbouwspoel. Ik heb zelf een op straat gevonden kopje gebruikt (!), in het bovengenoemde Elektuur RC-filter.
Ik stond er van te kijken hoe goed het klinkt. Het komt er wel erg op aan dat het kopje precies op de goede plek zit. Daarom vertrouw ik het zelf maken van een spoel niet zo. Het uitlijnen gaat erg makkelijk in een walkman zonder luikje (een bepaalde olskool Yppy bijvoorbeeld). En dan vastlijmen met een klodder kombikit.

Had toendertijd ook nog een oude cdrom omgehackt tot auto-cdspeler, maar die is helaas uiteindelijk overleden. :(
Woei! CDRom in de auto, heb ik ook gehad ;)
Tulpplugjes achterop gesoldeerd, en een 7805 voor de voeding erbij in geknupt.
Ding was echt rotsstabiel: met 100km/uur over een hobbel, en hij gaf geen skip.. (terwijl je zelf echt met je kop in het dak zat)

• Slein
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

DJSmiley schreef op 25 March 2003 @ 00:06:
Tulpplugjes achterop gesoldeerd, en een 7805 voor de voeding erbij in geknupt.
Ding was echt rotsstabiel: met 100km/uur over een hobbel, en hij gaf geen skip.. (terwijl je zelf echt met je kop in het dak zat)
7805, met een 486-koeler als koelvin :Y)
Mijn cdrom was ook niet te stoppen, idd. Met 70 km/h over het spoor. Dat doet de huidige 'echte' cd-speler hem niet na.
Mmm, de goeie ouwe tijd... :z

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• sebastius
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een oud motortje is ook wel een goede bron voor dat lakdraad.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

In Venlo kun je die draad gewoon kopen... kostte me € 7,45 voor 10 meter :)

Handig voor mijn WLAN antennes

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, hoop replies als je na een dag terugkomt. Goed!

De geluidskwaliteit maakt me niet zoveel uit, die auto maakt vanzichzelf toch een hoop herrie. Qua kosten: hoe goedkoper hoe beter, de hele auto (Opel Kadett uit '86 :)) heeft me tot nu toe 85 euro gekost 8-)

Dit weekend heb ik weer de beschikking over een oude AT-voeding, ik zal es kijken wat daar mee te maken is. Mocht er iets kapot gaan: op dit projectje na gebruik ik al een jaar of 5 geen tape meer, zolang de FM unit het maar blijft doen!

Ik heb ondertussen een beetje zitten zoeken naar zo'n tapeje, maar de goedkoopste die ik tegenkwam was 35 smeuro. Zeker relatief gezien veel te duur! ;) Waar vindt je die dingen voor plm 5 euro? De wazige hobby-winkels op de hoek?
Pagina: 1