[WIN2K Adv. Server] Gerbuikers via FTP in homedir komen

Pagina: 1
Acties:

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Ik wil graag de gebruikers van mijn Win2k Advanced Server via ftp toegang geven tot hun homedirectory. Ik heb via de standaard manier een homedirectory gemaakt. Deze kunnen ze op het netwerk openen maar nu wil ik ook graag dat ze die ook via ftp kunnen openen. En dat ze dan hun standaard inlognaam kunnen gebruiken en dat ik niet weer nieuwe accountjes moet maken voor ftp.

En is het mogelijk dat ze via een website ook inloggen met hun eigen account gegevens. Zodat ze op een asp pagina wat kunnen doen zoals wachtwoord wijzigen misschien mail lezen in de toekomst etc. Maar dan moet je wel kunnen inloggen. Ik heb gezocht op google maar kon niet echt iets vinden.

Ik weet niet of ik het helemaal ik het goede forum heb geplaatst. Misschien hoort deze topic wel thuis in Netwerk Troubleshooting, maar dan wordt hij wel verplaatst.

Alvast bedankt

W3designer.nl

Verwijderd

Ik weet niet om hoeveel mensen het gaat, maar voor een man of 15 is FTP Rechten op een map wel te regelen.

Inloggen op een website is ook wel mogelijk, kwestie van op de WWWRoot de rechten goed zetten, dan krijg je een inlogschermpje.

En wachtwoorden voor het web-based wachtwoord wijzigen zou ik http://www.passwordmanager.com/en/ die site maar is bezoeken.
Als je een beetje handig bent, dan kan je het script zo ombouwen dat ie werkt zonder dat je hoeft te betalen ;-)

En voor online mail lezen, dat hangt weer van je server van, gebruik je Exchange Server? Gebruik dan Outlook Web Access.
Gebruik je POP3 Boxen, dan e.v.t. een webmail client installeren, of de provider heeft misschien al wel wat?

Succes.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 21:08
Ik ken 2k advanced niet, maar op NT4 heb ik iets dergelijks. Misschien werkt het voor 2k vergelijkbaar.

1) Inloggen: IIS kijkt normaal naar de lokale users, dus niet je domain-users. Dit is echter wel te configureren, zie :

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;310723

2) Bereiken van de home-dir: als je je ftp root directory instelt op de directory waarin alle home-directories staan, kan de user met CD commando naar zijn eigen directory. Als de directory dezelfde naam heeft als de user, komt de user automatisch in deze directory.

Andere oplossing is om voor elke user een alias aan te maken die gelijk is aan de usernaam, en deze alias laten verwijzen naar de user's home-dir.

3) Toegang tot webpages : beveilig (op NTFS nivo) de webpage.HTM zodat niet EVERYONE toegang heeft, maar bijvoorbeeld DOMAIN USERS.

Whatever

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

IISX kun je windows Authentication de authenticatie laten regelen dus zonder domainname&password kom je er sowieso niet op dan.

Verder is het een kwestie van al je rechten op NTFS niveau goed zetten.
Root> list
Home dir read/write/create ect

Maak vooral overzichtelijke groepen aan en ga zo weinig mogelijk met losse gebruikers spelen(verlies je snel overzicht)

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Ik heb het wel voor elkaar dat ik via de website eerst een inlog schermpje zie. Ik moet alleen nog wel ff regelen dat ik een sessie aanmaak voor de gene die ingelogd is zodat ik laten in mijn aps pagina's er wat mee kan beginnen.

Maar voor de ftp nog niet zodat de mensen inloggen en hun eigen homedir zien.

Ik heb de howto uitgeveord maar schijnbaar doe ik toch wat fout want het werkt helaas nog niet. Als iemand nog wat weet graag!!!

W3designer.nl

Verwijderd

iis >> ftproot >> maak virtual dir aan voor elke gebruiker, geef de virtual dir dezelfde naam als de gebruiker!!! en laat de vdir naar zijn homedir wijzen >> zet ntfs rechten goed als die nog niet goed staan (op de ftproot zet daar list voor alle gebruikers; niet meer rechten !!!)

Verwijderd

Maar het mooiste zou toch zijn dat je op basis van je username direct in je eigen homedir terechtkomt (net zoals bij je ISP dus), zonder dat je eerst je eigen directory in moet "wandelen".

Hoe je dit met IIS doet is mij nog een raadsel.

Verwijderd

duh... wat zeg ik nu hierboven!!!

ok 1 dingetje vergeten misschien in de iis mmc properties van ftp >> security >> anonymous uitvinken. (maar dat leek mij wel duidelijk :))

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 14:59 ]

Verwijderd

Wat ben ik suf, dit wist ik niet eens... 8)7

Zit te denken aan een scriptje of zo, dat %username% ofzo dynamisch mapt, maar wist maar niet hoe ik dat aan de praat krijg.... Zit het standaard ik IIS. |:(

Dankuwelzeerbeleefd. _/-\o_

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Bij mij werkt het nog niet ik heb nu het volgende gedaan. Een FTP site gemaakt die verwijst naar deze directory:
D:\UsersFolder

Op deze dir mag men alleen lezen(read rechten). Na dat ik de wizard heb doorlopen. Heb ik eigenschappen gekozen van de ftp site en allow anonymous uitgevinkt.

Daarna heb ik een virtual directory aangemaakt.
alias: jan
path: D:\UsersFolder\jan
rechten: read & write

Daarna ga ik naar de ftp toe en moet ik inloggen heb al meerdere dingen gerpobeerd
gebruikersnaam: jan en jan@win2knetwerk.nl wachtwoord netjees ingevoed.
Maar toch wil hij niet inloggen. Ook als ik direct op ftp://1.1.1.1/jan inlog wil hij niet inloggen.

Op de homedirectory heb ik de volgende NTFS permissies op gelegd: jan modify
administrators full controll

Ohw ja ik werk met een domein en alle gebruikers zijn gebruikers van het domein misschien is dat het probleem om dat het geen lokale gebruikers zijn.

Wat doe ik fout?

W3designer.nl

Verwijderd

test dan eens met servernaam\jan (ntfs rechten server\jan) of domainnaam\jan (ntfsrechten domain\jan).

voor domain moet de iis server een member/dc server zijn natuurlijk (of trust)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 17:40 ]

Verwijderd

Jongens (zoals iis5_rulez al zei), je moet een "virtuele directory" maken in IIS met de naam van de user. Laat deze wijzen naar de homedir, en klaar is kees.

Dit kan alleen op W2K Server trouwens.

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 17:44:
Jongens (zoals iis5_rulez al zei), je moet een "virtuele directory" maken in IIS met de naam van de user. Laat deze wijzen naar de homedir, en klaar is kees.

Dit kan alleen op W2K Server trouwens.
Ja dat zeg ik toch dat ik een virtuele directory heb gemaakt. Ik zou zo eens kijken of de rechten op de share goed zijn dat zijn we volgens mij wel.
Maar het probleem is dat ik niet kan inloggen hij herkend de gebruiker niet met wachtwoord niet. Dus de rechten op de dir hebben er nog niet meet te maken. Toch???????????????????

Wat doe ik fout??? :'(

W3designer.nl

Verwijderd

ftp://1.1.1.1/jan zo moet je ook niet inloggen... je moet gewoon doen:

ftp
>open 1.1.1.1
login: jan
pw: *****
>pwd (>> ftproot\jan)
Pagina: 1