thanks voor degene die dit topic gestart heeft, ik wist niet eens dat het mogelijk was, ik ben al eerder bezig geweest, maar mijn bevindingen wat die schakeling betreft, gewoon bagger, ik weet aardig wat van electronica, en aan alle regels gehouden, maar dat bouwpakketje zoals dat uitgelegd is werkt niet goed.
MAARRRRRRR deze tweak om dat HP ding op te bouwen werkt dus PERFECT, ik had nog z'on ding liggen, en dacht altijd hmm kan altijd wel is van pas komen, dus ja, deze keer wel.
ik zal het even simpel uitleggen, het is heel makkelijk en het werkt prima.
Die HP unit schroef je open.
dan zorg je dat je de infrarood module recht voor je hebt (dus de irda led's recht voor je)
wat je dan moet doen is tellen van links naar rechts (dus vanaf links tel je 1, 2, 3.... tot 7 (het zijn totaal 10 uitgangen op dat ding, de 2 buitenste 2 tellen ook mee!)
nu de 7e pin, ja helaas dat is priegel werk, of je knoopt er een draadje omheen, of je soldeert er een draadje op (zorg kost wat kost dat er geen kortsluiting is met pin 6 of 8, want dan kan je 'm meteen al weg mieteren.
dat draadje die je bevestigd hebt op pin 7 van de led module, die bevestig je aan de connector, de meest linkse ( in mijn geval was dat het roze draadje.
het kan natuurlijk afwijken, je kan het ook nameten, (het moet pin 1 zijn van de werkelijke echte connector), je maakt dus eigenlijk een extra draadbrug.
opmerking, je laat het draadje gewoon vastzitten op het printplaatje, je soldeert er gewoon met wat soldeer tin het draadje die vanaf pin7 van de led afkomt, gewoon boven op, zo heb ik het ook gedaan.
wat je nu doet is de handleiding pakken van je moederbord, daar staat 9 van de 10 keer uitgelegd welke pin wat voorsteld op je moederbord, waaronder ook de connector punten van de IRDA
vervolgens zorg je dat je 2 kabeltjes over hebt waarmee je normaal gesproken je cdrom speler met je geluidskaart verbind, die passen namelijk perfect over de pinnetjes op je moederbord.'
ik zal even een overzicht geven welke pinnen nodig zijn.
pin1-rose - die bevestig je met IR-TxD (of IRTX)
pin2-wit - die bevestig je met IR-RxD (of IRRX)
pin4-geel - die bevestig je met de GND, oftwel ground
pin7-paars - die bevestig je met de +5volt
op mijn asus a7n8x moederbord: (je gebruikt trouwens de rij "SIR"
CIR SIR
NC + + +5V
GND + + leeg
NC + + IRRX
CIRRX + + GND
+5VSB + + IRTX
vervolgens zorg je natuurlijk dat je ook in je bios IRDA hebt geactiveerd, als je boot in windows, dan ziet windows m meteen (tenminste windowsXP wel, ik weet niet hoe het met de rest van de os'en zit)
Ik gebruik m nu met nokialogo manager, en het werkt echt perfect!

, ik vertikte altijd om irda aan te schaffen, omdat ik van mening ben dat ze het meteen al bij je moederbord moeten leveren, waarom anders in godsnaam al de connector? ik hoef toch ook niet apart mijn com poorten aan te schaffen?? precies, bovendien zijn die irda modules voor je moederbord ook nog is a-sociaal duur, dus dit is een heerlijk goedkope oplossing, voor mij althans
als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel, maar volgens mij kan het niet veel simpeler uit gelegd worden dan dit