Hp c4103a ombouwen naar serial

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:08
hoi, ik heb hier een hp c4103a FastIR apparaatje liggen, en nu wil ik graag weten of deze omgebouwd kan worden voor gebruik op een seriele poort, aangezien ik geen Ir header op mijn mobo heb.

De search leverde mij de volgende pagina op: http://www.infrarotport.de/mobo/asus_hp-c4103a.htm

en ik heb schema's om een zelfgebouwde transceiver op je compoort aan te sluiten, met de pinnen die beschreven zin volgens bovenstaande link.

kan ik die schema's gewoon blindelings volgen?

ik heb ook deze site gevonden: http://212.188.112.5/kengaru/ maar deze is helaas in het russisch, wel is er de pin out beschreven,

hoe moet ik deze nu aansluiten op een compoort?

Verwijderd

kan ik die schema's gewoon blindelings volgen?
Wat is er mis met proberen? ;)

• LiquidSmoke
dat het kapot gaat ofzow :?

ik zie op een van die pagina's dat er een kabel bijgesoldeerd is, is dit nodig?

Verwijderd

thanks voor degene die dit topic gestart heeft, ik wist niet eens dat het mogelijk was, ik ben al eerder bezig geweest, maar mijn bevindingen wat die schakeling betreft, gewoon bagger, ik weet aardig wat van electronica, en aan alle regels gehouden, maar dat bouwpakketje zoals dat uitgelegd is werkt niet goed.

MAARRRRRRR deze tweak om dat HP ding op te bouwen werkt dus PERFECT, ik had nog z'on ding liggen, en dacht altijd hmm kan altijd wel is van pas komen, dus ja, deze keer wel.

ik zal het even simpel uitleggen, het is heel makkelijk en het werkt prima.

Die HP unit schroef je open.

dan zorg je dat je de infrarood module recht voor je hebt (dus de irda led's recht voor je)

wat je dan moet doen is tellen van links naar rechts (dus vanaf links tel je 1, 2, 3.... tot 7 (het zijn totaal 10 uitgangen op dat ding, de 2 buitenste 2 tellen ook mee!)
nu de 7e pin, ja helaas dat is priegel werk, of je knoopt er een draadje omheen, of je soldeert er een draadje op (zorg kost wat kost dat er geen kortsluiting is met pin 6 of 8, want dan kan je 'm meteen al weg mieteren.

dat draadje die je bevestigd hebt op pin 7 van de led module, die bevestig je aan de connector, de meest linkse ( in mijn geval was dat het roze draadje.
het kan natuurlijk afwijken, je kan het ook nameten, (het moet pin 1 zijn van de werkelijke echte connector), je maakt dus eigenlijk een extra draadbrug.

opmerking, je laat het draadje gewoon vastzitten op het printplaatje, je soldeert er gewoon met wat soldeer tin het draadje die vanaf pin7 van de led afkomt, gewoon boven op, zo heb ik het ook gedaan.

wat je nu doet is de handleiding pakken van je moederbord, daar staat 9 van de 10 keer uitgelegd welke pin wat voorsteld op je moederbord, waaronder ook de connector punten van de IRDA

vervolgens zorg je dat je 2 kabeltjes over hebt waarmee je normaal gesproken je cdrom speler met je geluidskaart verbind, die passen namelijk perfect over de pinnetjes op je moederbord.'

ik zal even een overzicht geven welke pinnen nodig zijn.

pin1-rose - die bevestig je met IR-TxD (of IRTX)
pin2-wit - die bevestig je met IR-RxD (of IRRX)
pin4-geel - die bevestig je met de GND, oftwel ground
pin7-paars - die bevestig je met de +5volt

op mijn asus a7n8x moederbord: (je gebruikt trouwens de rij "SIR"

CIR SIR
NC + + +5V
GND + + leeg
NC + + IRRX
CIRRX + + GND
+5VSB + + IRTX

vervolgens zorg je natuurlijk dat je ook in je bios IRDA hebt geactiveerd, als je boot in windows, dan ziet windows m meteen (tenminste windowsXP wel, ik weet niet hoe het met de rest van de os'en zit)

Ik gebruik m nu met nokialogo manager, en het werkt echt perfect! :), ik vertikte altijd om irda aan te schaffen, omdat ik van mening ben dat ze het meteen al bij je moederbord moeten leveren, waarom anders in godsnaam al de connector? ik hoef toch ook niet apart mijn com poorten aan te schaffen?? precies, bovendien zijn die irda modules voor je moederbord ook nog is a-sociaal duur, dus dit is een heerlijk goedkope oplossing, voor mij althans :P

als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel, maar volgens mij kan het niet veel simpeler uit gelegd worden dan dit

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 02:34:

als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel, maar volgens mij kan het niet veel simpeler uit gelegd worden dan dit
Ik denk dat er nog wel meer mensen erg benieuwd zijn naar een fotootje. Ik wel in ieder geval! :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

ja das balen :( , ik wel een fotootje plaatsen maar ik heb geen digitale camera, ik zal kijken of ik iets kan regelen, om een foto online te plaatsen.

maar zover er vragen zijn kan ik dingen wel iets beter proberen uit te leggen, dat hoor ik dan wel.

alleen weet ik dat het werkt, want ik maak er nu zelf gebruik van. :p

alleen wat ik even over het hoofd zag, is dat hij 'm serieel wil aansluiten, tja daar heb ik me niet in verdiept, het is alleen zeker dat daar een aparte schakeling voor nodig is, het is alleen wel duidelijk dat het dus mogelijk is, omdat dat ding ook te converteren is naar Irda voor onboard.

Verwijderd

het schema werd niet goed weergegeven in mijn post

CIR SIR
NC       + +   +5V
GND     + +   leeg
NC       + +   IRRX
CIRRX  + +   GND
+5VSB + +   IRTX

• LiquidSmoke
ik d8 eerst dat mijn mobo geen ir header had, maar bij controle blijkt dat die er dus wel op zit.

Ik heb nu de kabel binnen in van de rose (pin1) aan de RX1 vastgesoldeerd, dat stond ook op die site, das iets makkelijker dan op de pin van die Ir diode.

Verder heb ik de schema's gesoldeerd enkan heb straks gaan proberen! (ik zit nu op mijn stage).

Maar is er verder geen manier om deze module aan de serieele poort te koppelen? dat zou ik iig fijner vinden.

/edit: Hier een beschrijving + FOTO'S van hoe je zo'n ding moet ombouwen:
http://www.chrisalley.com/HPirproject/

[ Voor 13% gewijzigd door LiquidSmoke op 25-03-2003 15:33 ]

• LiquidSmoke
Heb jij dat ledje ook deruitgehaald? Hetschijnt dat dat dingetje wat problemen kan opleveren!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
Hé, ik heb ook wel nog zo'n ding ergens liggen.
Heb ik batuurlijk net een USB-Irda gekocht! :(

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Ik heb zelf ook deze module omgebouwd, volgens de procedure die op die duitse pagina uit staat gelegd (komt ook in dit topic voorbij) en bij mij was dit met succes.. hij draait bij mij op asus P4B533 zonder problemen...

Overigens als je het systeem in schakelt en de infrarood-module in dat kassie wordt erg heet meteen, dan heb je op de verkeerde pin gesoldeerd (zoals ik dus :+ ). Hij doet het echter nog wel ok, al gaat af en toe het ledje spontaan aan zonder dat ie iets doet enzo.. is geen touw aan vast te knopen.

Ik heb overigens niet op de ir-module in dat kassie zelf gesoldeerd, maar aan een ictje dat rechtsboven die module staat, had ff de sporen gevolgd en kwam tot de conclusie dat ik daar makkelijker kon solderen vanwege de afstand tussen de pinnen...

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Ik heb nog iets gewijzigd, ik dacht dat het een draadbrug was, maar dat roze draadje, van pin 1 moet dus werkelijk verwijdert worden.

dat heb ik nu gedaan, maar ik merk eigenlijk geen verschil. of ik dat draadbruggetje direct op dat connectortje stop, of gewoon meteen met het losse roze draadje.

het ledje zit er eigenlijk gewoon nog op, maar er wordt niets heet ofzo? merk ook nog geen problemen.

ik heb ook op die sites zitten lezen, maar ik kan nu niet precies duidelijk worden wat nu eigenlijk het echte probleem is van dat led? of kijk ik er misschien overheen???

tot nu toe werkt die prima, en er wordt niets heet op dat bordje van de IRDA

Verwijderd

Fire69 schreef op 25 maart 2003 @ 15:45:
Tja ik heb er ook over zitten twijfelen om z'on USB geval te kopen, maar toen ik er naar op zoek was, was al een ding duidelijk ZWAAAARRRR overprijst die dingen, soms wel tegen de 40€, ja daaag er zit echt wel iets van electronica in, maar niet zoveel dat het 40€ moet gaan kosten.

ik heb hiervoor ook een soort zelfbouw schakelijk geprobeert, maar dat werkte niet echt goed, gehele schema gebouw, KNAL meteen verrot, blijkft achteraf dat die nou net niet goed met mijn moederbord om kon gaan (had toen een MSI kt2 turbo2 zoiets... moederbord)

maar nu ik toevallig deze schakeling zag, en ik ben ook heeeel erg blij dat ik die printer unit nooit heb weggegooid, dacht kan altijd wel is van pas komen, heeft me dus lekker veel geld gescheeld :p me very happy

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Maar heeft iemand een schema om zo'n apparaat ipv Irda op je seriele poort aan te sluiten ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Fire69 schreef op 25 maart 2003 @ 15:45:
o ja een vriend van me wil dat HP ding wel van je overnemen, moet je hem anders maar even een mailtje sturen.

js_valencia@hotmail.com

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

Adm.Spock

Duik-Aap

buddhole schreef op 25 March 2003 @ 20:21:
Maar heeft iemand een schema om zo'n apparaat ipv Irda op je seriele poort aan te sluiten ?
Het lijkt mij sterk dat de fabrikant van je moederbord zich aan de RS232C standaard heeft gehouden. _/-\o_ Dat houdt in dat de meeste moderborden alleen +5V uitsturen op de compoorten :9

Dus ja dat kan zondermeer :Y)

* Adm.Spock wat niet wil zeggen dat je compoort niet tegen echte RS232C signalen kan.

Verwijderd

Wat is er toch met serial? ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu zo speciaal is om dat ding serieel aan te sluiten ipv gewoon op je IRDA onboard? als het werkt dan werkt het toch? zelfs mijn oude P200 board van aantal jaren geleden heeft zelfd een IRDA connector onboard.

• LiquidSmoke
Hm, ik heb hem nu eraan gehangen, in het bios aangezet, reboot en het LEDje ging branden.

Nu is er in WindowsXP een Standaard Infrarood poort gevonden, op een standaard interne poort, en er is in het configuratiescherm een icconte met draadloze verbinding bijgekomen.

Ik zie echter niet onderin de taakbalk ene IR icoontje verschijnen, ook niet als ik IR ontvangst op mijn tel inschakel.

Hoe zit dit :?

Verwijderd

vreemd?????

Bij mij herkende windows m meteen, en ik kon er meteen mee aan de slag in nokia logo manager.

ook als ik mijn nokia 6210 infrarood aanzet, dan ziet windows dat meteen.

Ik heb trouwens in mijn bios wel ingesteld dat hij de irda als compoort ziet, zoiets dergelijks in ieder geval, het was iets met comport, niet standaard irda, ik weet niet hoe het met jou moederbord zit? ik heb een asus a7n8x, windows ziet m bij mij ook als een com3, irda aangesloten op com3

bij sommige telefoons moet je trouwens wel expliciet aanzetten dat hij niet alleen kan ontvangen maar ook kan verzenden, ik moet bijvoorbeeld op mijn ericson 300s, ontvangen aanzetten, maar ook nog is mijn irda in me telefoon.

misschien is dat het probleem?

in ieder geval ziet windows je irda al, dus het lijkt erop dat het denk ik al werkt in je windows, anders ziet m natuurlijk niet.

• LiquidSmoke
Ik heb zelf een Nokia 8850 en vanaf mijn laptop werkt alles perfect, dus daar ligt het niet aan.

Ik heb in mijn bios 3 mogelijkheden voor de uart: Normal, IR en ASKIR

Ik heb hem gewoon op IR gezet, maar dan heb ik nog een zootje instellingen en heb er al een heleboel uitgeprobeerd,

enkele van die instellingen zijn de snelheden (Hi en Lo), welke pinnen (?) dat er gebruikt moeten worden, 2x-TxRx of Tx,Rx of zoiets
En dan nog de keuze voor half en full duplex.

In het boekje van mijn mobo (Epox 8k5a) staat hierover niets beschreven.

Ik heb ook al geprobeerd het ledje af te koppelen, maar dat maakt echter geen verschil!

Klopt het dat wanneer er een ir apparaat word gedecteerd dat ir icoontje in je taakbalk vanzelf verschijnt?

ksnap der ook niks van :?

Verwijderd

Heb je ook al gekeken ergens op google ofzo, of je iets kon vinden over de settings van je board.
Ik weet trouwens wat je bedoeld, mijn server board (MSI) heeft ook allerlei instellingen daarvoor, ik heb ze per toeval op het internet gevonden, gelukkig hoefde ik bij mijn asus niets in te stellen, die deed het al meteen.

maar goed, die instellingen moeten dus wel goed staan anders kan windows er niet goed mee omgaan.

als je trouwens connectie hebt met irda apparatuur, dan zie je een icoontje in je taakbalk ja, je krijgt er ook een melding van in windows, dat er een connectie is.

Ik zou zeggen stoei even met de settings, als ik het goed heb op mijn msi moest het TX,RX zijn en settings op half-duplex, maar dat kan bij jou natuurlijk anders zijn....

lastig.... ik denk dat het probleem waarschijnlijk die settings zijn, maar zeker kan ik dat natuurlijk niet beoordelen, maar als je je aan het bouwtekeningetje hebt gehouden, dan ligt het in ieder geval niet aan je hp-irda unit. controlleer ook nog is extra of je de juiste pinnen goed hebt aangesloten, tja alles proberen uit te sluiten.

• LiquidSmoke
dat probeer ik ook, kzal wel ff googlen en proberen iets te achterhalen.

der is nog 1 ding: ik heb die kabel gesoldeerd me een bout die eigenlijk te groot was, ik hoop niet dat de ir module zelf is doorgebrand!

Verwijderd

tja die modules zijn niet echt ongevoelig voor warmte, dat is het enige wat ik weet, ik heb het zelf gedaan met een digitale temperatuur geregelde bout, en geprobeert hem zo koel mogelijk in te stellen, totdat het tin nog smolt.

was geloof ik nog geen 1,5 seconde voor nodig voordat het draadje vast zat, ik hoop het niet voor je dat die doorgebrand is, denk het eigenlijk haast niet, maar ja je weet maar nooit.

hoelang heb je die bout ertegen aan gehouden, en heb je heeeeeeel goed gekeken dat er niet ergens tin tegen een ander pootje aan is gesmolten?, kan heel veradelijk zijn, want ik had het bijna, maar heb dubbel gekeken, en daardoor zag ik het nog net op tijd voordat ik dat ding aansloot.

tja het blijft priegel werk helaas ;)

• LiquidSmoke
hij doet het nu :) het waren dus toch de bios instellingen ;)

Ik weet wel hoe ik moet solderen, maar ik heb al wel vaker iets door laten branden, gewoon door een te lompe bout voor handen te hebben.

Hij doet het perfect, alleen zonde dat Fir niet ondersteund is :(

zijn er trouwens meer mensen bij wie dat ledje in die module een eigen wil heeft?
Pagina: 1