[Cooling] Kast als koellichaam

Pagina: 1
Acties:

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 17:01
In de eindeloze zoektocht naar de perfecte koeling heb ik weer eens wat bedacht...
(oh nee! JAHAAAA! ;) )

Goede koeling = groot koellichaam + airflow

Laten we nou een aluminium kast nemen. Sommige koelelementen worden gemaakt van aluminium... (begint al iets te dagen...? :) )

Wat zou er nou gebeuren als we de kast gebruiken als koellichaam! paar fans erlangs die de warme lucht wegblazen...

Klopt, temp in de kast neemt toe, maar het zal een stuk stiller zijn dan zoon ca. 7000 rpm cpu koeler.

Wat denken jullie van dit idee (positief en negatief :) )

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Laat ik je maar uit je droom helpen:

Bij sommige mini-itx kastjes of barebones wordt de kast al gebruikt als koellichaam.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 18:47
Dit is geloof ik al eens gedaan, misschien dat je uit die eerdere pogingen wat informatie kunt halen.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• DaManiac
DOH! sjips, dacht ik ook weer eens een goed idee te hebben... :)

Hmm, back to the drawing board I guess... :p

[ Voor 28% gewijzigd door DaManiac op 24-03-2003 19:53 ]

Verwijderd

Origineel of niet, al gedaan of niet, altijd leuk om zelf te maken/uit te proberen.
En als je zoiets toch zelf hebt bedacht is het volgens mij gewoon (redelijk) origineel.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-02 14:28

Nobby

Nuts!

er bestaat volgens mij iets als een maximale grootte als koellichaam, warmte kan maar een bepaalde afstand afleggen volgens mij.

En hoe wil je dit realiseren? Dit moet dan voor elk mobo speciaal op maat worden gemaakt. En hoe moet je dan je cpu verwisselen/hardware toevoegen/verwijderen?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• DaManiac
Ik zal er zeker werk van maken. Maar dan niet echt als High performance pentium 4 - 3.06 ghz koeler maar meer als passieve koeler voor mijn servertje hier (p200). I'll keep you posted!

• DaManiac
DAlchemist ik dacht meer aan een soort van blok koper van cpu tot aan de zijkant van de kast ertegenover met een aantal vinnen zodat ie optimaal gebruik kan maken van de airflow veroorzaakt door de casefans.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

DAlchemist schreef op 24 March 2003 @ 19:55:
er bestaat volgens mij iets als een maximale grootte als koellichaam, warmte kan maar een bepaalde afstand afleggen volgens mij.

En hoe wil je dit realiseren? Dit moet dan voor elk mobo speciaal op maat worden gemaakt. En hoe moet je dan je cpu verwisselen/hardware toevoegen/verwijderen?
ipv het koellichaam op het moederbord zetten, zet je het moederbord op het koellichaam.

Bij conrad hebben ze bv. koellichamen van 20x15 cm, en je kan kijken in welk gebied de cpu kan zitten, en daarop kan je de kast aanpassen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      |
  <k| |
  <o|c|
  <e|p|
  <l|u|
  <l| |
      |
=pci==|
=pci==|
=pci==|

Koell is dus een groot passief element dat alles bedekt waar een CPU zou kunnen zitten, met als afstand tot het moederbord de hoogte van de CPU+socket. de buitenkant staat in open verbinding met de buitenlucht, ik neem aan dat TS dat bedoelt met als hij zelf aan de gang gaat.

Dan kom je wel in de problemen met de ATX-connector en voeding, en de kaarten steken dan ook raar uit (ik denk even aan gewoon ATX met >3 PCI sloten), maar in theorie kan het.

De mooiste manier om de warmte op een andere plek te krijgen is via een heatpipe, en die naar het lichaam (buitenkant kast met koelribben) te krijgen, maar dat is _duur_.

-edit-
DaManiac schreef op 24 March 2003 @ 19:55:
Ik zal er zeker werk van maken. Maar dan niet echt als High performance pentium 4 - 3.06 ghz koeler maar meer als passieve koeler voor mijn servertje hier (p200). I'll keep you posted!
Kan best passief gekoeld worden, gewoon een groot element pakken, maar wel opletten dat er genoeg ruimte is tussen de ribben voor convectie.
Die oude pentiumpjes worden niet zo heet. Er zijn topics over geweest om die dingen passief te koelen.

-edit2-
Ach zoek zelf maar.
[search=passief koelen]

[ Voor 21% gewijzigd door Resistor op 24-03-2003 20:28 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik gebruik al passieve koeling door mijn kast voor mijn router, mijn processor hangt tegenaan de onderkant ipv de bovenkant en ik heb gewoon een langer koelblok geinstalleerd zodanig dat ie tegen de onderkant van de kast komt. Dan vastzetten dmv clips van een andere koeling & koelpasta

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik denk zelf dat je zoiets kunt realiseren met waterkoeling of een heatpipe.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:31

sapphire

Die-hard pruts0r

DaManiac schreef op 24 March 2003 @ 19:55:
r meer als passieve koeler voor mijn servertje hier (p200). I'll keep you posted!
euh, volgens mij kan je een p200 gewoon al passief koelen hoor :? , of anders met een klein koelertje. Dus ik snap niet waar het probleem zit 8)7

Gabriël AM5

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
sapphire schreef op 24 March 2003 @ 21:22:
[...]

euh, volgens mij kan je een p200 gewoon al passief koelen hoor :? , of anders met een klein koelertje. Dus ik snap niet waar het probleem zit 8)7
Een klein coolertje (of een 8cm fan zoals ik heb gemod :+ )zou ik wel op doen, ze worden behoorlijk heet (AU!) namelijk. En een server wil je meestal ook stabiel hebben ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Titel aangepast.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

* Steve denkt dat het weinig nut heeft.

Een kast heeft weinig oppervlakte, en op de oppervlakte die er wel is (stalen of aluminium platen) heeft lucht weinig vat. Je zou natuurlijk een kast zo kunnen verbouwen dat er vinnen zijn, maar dan heb je een probleem dat 'plaatsgebrek' heet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 24-03-2003 22:03 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:31

sapphire

Die-hard pruts0r

pierre-oord schreef op 24 maart 2003 @ 21:26:
[...]

Een klein coolertje (of een 8cm fan zoals ik heb gemod :+ )zou ik wel op doen, ze worden behoorlijk heet (AU!) namelijk. En een server wil je meestal ook stabiel hebben ;)
op mijn p166 zit een 4cm koelertje met een kleine sink, die is koel tot handwarm. En op school hadden ze er ook 1tje met een koelblok zinder fan erop.

Gabriël AM5

Verwijderd

tis slim dat je niet een van de warmste AMD's of een P4 3,**Ghz neemt...
als je alleen al bedenkt dat de betere zalman koelenr een oppervlakte hebben van +/-2,7M2 dan weet ik zEKER dat mijn Big-tower het niet haalt, maar een P200 moet wel lukken jaah.

Verwijderd

@ resistor

haha, kun je beter msi ofzow bellen en vragen of ze een mobo met de socket op de acherkant kunnen leveren

plak je je mobo zo tegen je sidepanel die bestaat uit alumium koelribben avn ca 3 cm hoog

heb je een koelplaat van 50x50cm

:P

Verwijderd

Hier heb ik ook al eens over nagedacht, maar nieuw is het idee niet, kijk hier maar eens.

Verder lijkt het me gewoon perfect, ziet er strak uit en het moet gewoon zo te maken zijn dat het zelfs een zware athlon of p4 kan koelen (icm wc of heatpipe)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-02 22:10

AirX

Tweak Guru

Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten. < kijk hier eens, we kunnen wel het gaan combineren :D Des te meer tweakers, des te meer vreugde :+

Verwijderd

Mensen, dit is de oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rippie/Cebit%20passieve%20kast.JPG

Gezien op de CeBIT. Een compleet passief gekoelde kast, echt alles. Dus voeding, processor, grafische kaart, 2 harde schijven, echt alles!! Het panneel waar je normaal geen raampje indoet was gewoon één groot koelblok (was zelfs nog redelijk warm ook nog) en dat draaide daar 3D-Mark-benchmarks!! Dat moet je gewoon hebben. Ik weet helaas geen naam van de fabrikant meer.

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

als je led kapot gaat merk je aan je case nie eens meer of ie aan of uit staat:p

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 19:48:
Mensen, dit is de oplossing:
...
Ik weet helaas geen naam van de fabrikant meer.
http://www.deltatronic.in...Shop/Bausatz/bausatz.html

Dit is echter veel te duur. :'(

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

Verwijderd

Kijk es aan! Ik had echter geen idee dat het echt zo enorm duur is man!! Maar aangezien je nu wat gedetaileerder kan kijken hoe dat in elkaar zit kun je het misschien zelf fabriceren. Zou het eerst uitproberen op een kleine Intel of zo, kijken hoe warm die worden maar het is gewoon zeker een idee lijkt me!!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
wdekreij schreef op 25 March 2003 @ 20:47:
als je led kapot gaat merk je aan je case nie eens meer of ie aan of uit staat:p
Wel als je een WD hd hebt })

Maaruh waar ik aan dacht, mocht je kast een dreun krijgen, krijgt je cpu dat wel driedubbeldwars te verwerken :/

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 17:57

Metro2002

Memento mori

ik heb zelf ook al eens met die gedachte gespeeld. ben zelf ook redelijk actief bezig mijn systeem zo passief mogelijk te laten lopen. maar loop telkens tegen dezelfde obstakels aan:

videokaart: verstook vreselijk veel watts en is bijna (ja is me gelukt maar vraag niet hoe) niet te doen (Geforce4 TI)

Processor: heb nu een spire whisperrock koeler met een 80mm fan op 1300rpm
maar passief is niet te doen.

deze dingen zijn al stil maar het grootste probleem is de VOEDING :r
dat klere ding KAN je gewoon niet stil krijgen. OF het wordt te heet OF het maakt teveel 'lawaai' (heb een hele stille dell voeding in me systeem gehangen maar dan nog ;) )

als je nou die voeding passief koelt via je case hoe doen ze dat dan want er zitten 2 koellichamen in. een + en een - 8)7 lijkt me niet zo fijn als daar een lekstroompje doorheen gaat (heb al eens een flinke schok gehad van zo'n koellichaam)

hoor het wel B)

• Scatman_II
  • Laatst online: 10:56

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Nu je het zegt, mijn kast staat altijd onder stroom :|

Als dat direct op de proc komt :( Dag dag cpu'tje...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Niks dag CPU'tje.. Op de core zit een metalen laagje, daaronder keramiek, en dat geleidt niet. Bovendien zit er steeds een thermal pad of koelpasta tussen heatsink en CPU, en dat geleidt ook niet.

Heb trouwens zelf ook al eens een stroom op m'n CPU-heatsink gehad, loshangend 5V draadje op de heatsink.. Maar ik merkte er niks van.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

via een heat-pipe kun je er nog enigzinds gebruik van maken, maar of t het werk waard is...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Scatman_II
  • Laatst online: 10:56

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Jupiler schreef op 26 March 2003 @ 22:33:
Niks dag CPU'tje.. Op de core zit een metalen laagje, daaronder keramiek, en dat geleidt niet. Bovendien zit er steeds een thermal pad of koelpasta tussen heatsink en CPU, en dat geleidt ook niet.

Heb trouwens zelf ook al eens een stroom op m'n CPU-heatsink gehad, loshangend 5V draadje op de heatsink.. Maar ik merkte er niks van.
Ooow :)

Nja, ik ben d'r wat huiverig voor omdat ik m'n radeon 8500 heb kortgesloten door een loshangend fan-draadje... [ok, was zo'n graansilo achtig ding, niet de core natuurlijk :) ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Pagina: 1