Nforce2 AGP support onder linux

Pagina: 1
Acties:

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 15:41
Goed, eindelijk een probleem waar ik niet uitkom, zelfs niet met google.

Het probleem is als volgt:
Ik heb een Nforce 2 moederbord (Asus A7N8X) en een ATI Radeon 9500 Pro.
Nu wil ik accelerated support onder Linux.
Goed, ati-drivers ge-emerged, fglrxconfig gedraaid, maar nu wil m'n X niet opstarten, en geeft een foutmelding dat hij geen AGP support heeft.
Nou helpt het niets om in een zeer recente kernel (2.4.21-pre5-ac3) alle AGPgart dingen aan te zetten, en wat zoeken op internet leerde mij dat er geen Howtos waren voor AGP support voor nforce2 en niet-nvidia kaarten.
Er werd wel gezegd dat het misschien mogelijk was om dit te doen door ergens de eigenschappen van de nforce2 agp, die hoogstwaarschijnlijk sterk lijkt op een andere wel gesupporte agp controller, op te zoeken en ervoor te zorgen dat de nforce2 agp controller herkent wordt als die wel gesupporte. Dit schijnt te hebben gewerkt voor nforce2 onboard netwerk en de nforce 2 IDE controller. Alleen, hoe ga ik dit doen?

Verandert z'n sig te weinig.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43

MadEgg

Tux is lievvv

Probeer dit eerst eens:

code:
1
modprobe agpgart agp_try_unsupported=1

Tja

• FCA
Dat werkt niet, ik krijg de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
/lib/modules/2.4.21-pre5-ac3/kernel/drivers/char/agp/agpgart.o: init_module: No such device
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
      You may find more information in syslog or the output from dmesg
/lib/modules/2.4.21-pre5-ac3/kernel/drivers/char/agp/agpgart.o: insmod /lib/modules/2.4.21-pre5-ac3/kernel/drivers/char/agp/agpgart.o failed
/lib/modules/2.4.21-pre5-ac3/kernel/drivers/char/agp/agpgart.o: insmod agpgart failed

In de dmesg staat de volgende foutmelding over AGP
code:
1
2
3
4
Linux agpgart interface v0.99 (c) Jeff Hartmann
agpgart: Maximum main memory to use for agp memory: 439M
agpgart: unsupported bridge
agpgart: no supported devices found.

'k ga zo eens een 2.5.x kernel proberen.

Verwijderd

Ik weet niet of het een oplossing is maar heb je de drivers van NVIDIA voor Nforce al geprobeerd ? http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_nforce_1.0-0248

• FCA
Ja, daar zit alleen support voor de on-board network en on-board sound in.
In de NVIDIA graphics drivers (voor Geforce's enzo) zit wel agp support in, maar die werken helaas niet voor Radeons :'(

Verwijderd

Dit is inderdaad een lastig probleem, waarvan niemand weet of het uberhaupt opgelost kan worden. Het komt neer op de volgende vraag: is het op dit moment mogelijk voor de kernel developers om een standaard (dus niet nvidia-only) AGPGART driver te schrijven voor de nforce2-chipset, zelfs als nVidia niet meewerkt aan het openbaar maken van eventueel benodigde specs hiervoor?

Tot nu toe heeft zover ik weet nog niemand antwoord op deze vraag kunnen geven. Op WWW noch Usenet.

Het zou mooi zijn als de prominente kernel developers zoals Alan Cox of wellicht zelfs Torvalds himself hier wat meer duidelijkheid over konden geven, dit ivm een mogelijk positief of negatief verkoopadvies voor mensen die een nforce2-moederbord met een non-nvidia-videokaart (bijvoorbeeld een ATI Radeon) willen combineren en tegelijkertijd daarop Linux willen gaan draaien.

• FCA
Goed, ik heb nu iemand gemaild die op 28 december 2002 hier enige vooruitgang in had geboekt gemaild, maar nog geen reactie gehad.
Ik heb begrepen dat Alan Cox hier niet zo'n zin in heeft (hij noemt de nforce2 steevast de nfarce), en dit lijkt me niet echt Linus' gebied.
Tot nu toe kan ik het alleen maar afraden, hoewel een work-around met PCI GART wel werkt, maar dat werkt alleen met XFree 4.3.0, en daar heb ik weer geen 3D accelerated support voor m'n 9500 pro.

Verwijderd

Ik heb begrepen dat er (onder anderen) developers van Gentoo hiermee bezig zijn. Hoe, wat en wanneer we iets kunnen verwachten heb ik geen flauw idee van. Misschien moet je even op forums.gentoo.org zoeken voor meer informatie.

Verwijderd

Die "nfarce"-uitspraak van Alan Cox is nieuw voor mij. Ik heb op Google en groups.google.com gezocht en kon maar weinig informatie vinden over dit specifieke onderwerp (nforce2 agpgart linux). Wel opvallend dat de drivers voor de IDE-controller van de nforce2-chipset al enige tijd geleden in de kernel zijn gemerged. Developers kunnen die nforce2 wellicht wel gaan afzeiken, maar feit blijft dat het op dit moment nog altijd de beste chipset is voor Athlon XP CPU's.

Maar er is gewoonweg geen duidelijkheid of er uberhaupt een standaard AGPGART-driver voor de nforce2-chipset gaat komen of niet. Bottom line: zijn er genoeg gegevens beschikbaar of te in het openbaar te verkrijgen om zo'n driver alsnog te schrijven of is het (net als bij de 3D-functionaliteit van nVidia-kaarten) gewoonweg onmogelijk zolang nVidia niet met nodige specs over de brug komt?

vincent20147, kun je een exacte link binnen forums.gentoo.org geven? Ik kan daar zo gauw niets vinden over een dergelijk initiatief.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 01:07:
Maar er is gewoonweg geen duidelijkheid of er uberhaupt een standaard AGPGART-driver voor de nforce2-chipset gaat komen of niet. Bottom line: zijn er genoeg gegevens beschikbaar of te in het openbaar te verkrijgen om zo'n driver alsnog te schrijven of is het (net als bij de 3D-functionaliteit van nVidia-kaarten) gewoonweg onmogelijk zolang nVidia niet met nodige specs over de brug komt?
Hmm, mijn excuses voor het omhoogschoppen van zo'n oud topic, maar deze leunde het dichtste aan bij een topic die ik zelf wou openen.

Ik ben namelijk ook een eigenaar van een nForce2 moederbordje, en na veel vijven en zessen geraakt zowat alles op dit type moederbord stilletjes aan gesupported door de Linux kernel. Audio, IDE (beide open source in de kernel), NIC (binary module zoals de nvidia XFree driver), USB2, etc.

Het grote probleem tot nu toe was de AGP support. AGPGART wordt dus momenteel enkel voor nvidia kaarten ondersteund. Met een nvidia kaart met de nvidia drivers, werkt 3D dan ook zonder problemen. Dat was aardig balen toen ik daar achterkwam bij het vervangen van m'n grijs wordende GeForce2 MX voor een meer performantere ATi Radeon 8500. :'(

Na wat gegoogle en gezoek op de fora van verschillende linux distributies kwam ik een link tegen naar wat een soort onofficieel supportforum van nvidia voor linuxperikelen met hun producten lijkt. Tot mijn grote vreugde kwam ik daar tegen dat nvidia besloten heeft de nodige informatie te verstrekken over hun AGP bridge zodat de kernel ontwikkelaars er een GPL driver van kunnen maken. :) Beter nog: de driver zou zelfs al af zijn en verstuurd naar de desbetreffende kernel maintainer voor AGPGART, en is hopelijk in een volgende kernelrelease te vinden, zodat ook non-nvidia kaarten eindelijk gebruik kunnen maken van de AGP bridge voor 3D support.

Mensen die dus een nForce 2 hebben zullen deze thread waarschijnlijk wel interessant vinden. De driver is nog niet vrijgegeven voor zover ik weet door die developer, maar het moet wel een kwestie van soon zijn alvorens hij gereleased wordt. Hopelijk gooit een distro als gentoo hem dan vlug in hun reeds zwaar gepatchte kernel :)

• FCA
Yeah! And there was much rejoicing! :D :D :D :D

Eindelijk. Alleen, als ik de draad goed lees, is het opgestuurd naar Dave Jones, die op dit moment alleen de agpgart van 2.5.x doet, en 2.4.x pas gaat doen als de AGP code van 2.4.x is herschreven. Ik heb niet echt zin om een devel-kernel te gaan draaien (laatste die ik probeerde was 2.5.66 en die weigerde X te draaien), maar aan de andere kant, 3D support...
Moeilijk...

Pagina: 1