Eigen bedrijf beginnen met FreeBSD? Waar op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:33
Hoi,

Dit is een serieuze post, dus graag ook serieuze antwoorden ;).

Ik zit er sterk over te denken om een eigen bedrijf in Utrecht te gaan starten met FreeBSD support gericht op MKB bedrijven.

Gebruik nu zelf FreeBSD als gateway, web, ftp firewall, mailserver, VPN, Samba server.

Werk al sinds 1993 met Linux en sinds een jaartje met FreeBSD, verder heb ik als systeembeheerder de nodige ervaring (ook in grote bedrijven).

Wat mij wel interessant leek is om een lowcost instap firewall (on cd) aan te bieden en deze te supporten / ontwikkelen.

Wie loopt er nog meer met zo'n plan rond?

• imdos
  • Laatst online: 22-02 16:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

No offence hoor ... maar zou je nu in de ict willen stappen? De economie is niet zo stabiel en al helemaal in de ict wereld niet!

Ik werk zelf bij een ict bedrijf en ik kan merken dat de zaken teruglopen; wij doen o.a. SCO UNIX servicen en enkele collega's hebben nu een cursus voor SCO Linux gehad en die klagen over de ietwat lastigere ondersteuning enzo! Nu ben ik erg pro Linux en denk dus ook dat het voor mij alleen maar beter wordt ... Maargoed, ik vind het een gewaagd plan

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Link, de kans is groot dat (grotere) bedrijven liever een iets at profesioneel bedrijf hierovoor inschakelen, vaak word de infrastructuur (en dus ook de firewall) al neergelegd door het bedrijf die daar voor word ingeschakeld. het word vaak centraal geregeld door 1 bedrijf, ipv allemaal kleinere.

• Praetorian
  • Laatst online: 06-02 21:46
Ik mail je vanavond even, zit nu op m'n werk :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Vaevictis_ schreef op 24 maart 2003 @ 18:35:
Ik zit er sterk over te denken om een eigen bedrijf in Utrecht te gaan starten met FreeBSD support gericht op MKB bedrijven.
Waarom zou je je perse speciaal richten op FreeBSD ? Waarom niet op *nix in het algemeen :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Aan de andere kant kan je het proberen, want zulke hoge instapkosten heb je toch niet? Of zie ik dat verkeerd? Ik denk alleen niet dat je er meteen van kunt leven....dat moet je opbouwen.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:09
Denk dat er voor een echte managed firewall wel markt is. Het probleem zit vaak bij de beheer organisatie. Er word een vuurmuurblik in het rack op gehangen, als ie eenmaal loopt word ie niet meer onder houden of gechecked... Dodelijk mijns inziens...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zich denk ik dat er prima een bedrijf valt te beginnen dat ondersteuning biedt voor FreeBSD en/of Linux, maar in je idee voor een CD-based firewall zie ik niet zo veel. Het aantal bedrijven dat
a) zijn firewall uitbesteed, en
b) dat bij een ander bedrijf doet dan de rest van de informatie-intrastructuur
lijkt mij niet heel erg groot. De kans dat je daar als klein bedrijf een levensvatbare positie krijgt is daarmee vrij miniem, in mijn ogen.

Zelf zie ik meer in het gaan ondersteunen van client-server-systemen en zelfs Linux-op-de-desktop. Je kunt tegen lage kosten prima werkende systemen aanbieden en als je er zelf wat aan knutselt, dan kun je heel goed een voorgeconfigureerde distributie maken, toegespitst op wat je klanten willen (specifieke applicaties, Nederlands taalgebied, qwerty-instellingen, dat soort dingen).

Je hoeft helemaal geen Linux-only omgeving aan te bieden, maar je zou een server en clients op Linux kunnen laten draaien, waarbij de clients vanaf een aparte server bijvoorbeeld Word kunnen draaien. Dat werkt perfect en je kunt het heel flexibel samenstellen. Ik zeg niet dat alle bedrijven er al aan toe zijn, of dat je er heel makkelijk klanten voor vindt, maar ik denk wel dat sommige bedrijven die voor de keuze staan of ze hun Windows-versie gaan updaten overtuigd zouden kunnen worden van de voordelen van Linux. Als je daarop in kunt springen dan moet het wel lukken met een bedrijf :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Vaevictis_
Ik zal nog even wat dingen verduidelijken. Ik werk al met een soort gelijk iets in mijn huidige functie (ik doe o.a. Linux support van een eigen distro). Natuurlijk gaat het minder met de economie (en IT specifiek). Maar naar (betaalbare) security is volgens mij wel veel behoefte zeker bij MKB bedrijven die geen systeembeheerder in dienst kunnen/willen nemen.

Die firewall cd is natuurlijk maar een voorbeeld, in het begin zul je je niet op een ding kunnen vastpinnen.

De keuze voor FreeBSD is makkelijk, omdat ik daar momenteel het meeste van afweet. Linux moet ook geen probleem vormen. Ik denk dat het voor een bedrijf niet zoveel uitmaakt of sendmail op Linux of FreeBSD draait. Als het maar werkt ;).

Het idee van die firewall on cd was, gemakkelijke installatie en maandelijks een update op cd (in de cd stoppen en je hebt een nieuwe firewall) die draait op een oude pc. Specifieke instellingen kunnen op hdd of floppy worden opgeslagen.

Bij een echte FreeBSD server kun je dan een onderhoudscontract verkopen met security updates/scans. Je levert gratis een FreeBSD server (distro) en verkoop alleen een onderhouds abonnement.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Vaevictis_ schreef op 24 March 2003 @ 18:35:
Hoi,

Dit is een serieuze post, dus graag ook serieuze antwoorden ;).

Gebruik nu zelf FreeBSD als gateway, web, ftp firewall, mailserver, VPN, Samba server.

Werk al sinds 1993 met Linux en sinds een jaartje met FreeBSD, verder heb ik als systeembeheerder de nodige ervaring (ook in grote bedrijven).

Wat mij wel interessant leek is om een lowcost instap firewall (on cd) aan te bieden en deze te supporten / ontwikkelen.

Wie loopt er nog meer met zo'n plan rond?
Mjah. Ik werk al een 4 jaar in de ICT, hoofdzakelijk als Novell Netware netwerkbeheerder en sinds kort als WAN beheerder (meer de routers/switches kant op dus.)
Daarnaast heb ik al de nodige ervaring met Linux en andere *nix varianten. Ik liep al een tijd rond om voor mezelf te beginnen, aangezien ik redelijk allround ben. Ik doe alleen geen Microsoft ;-)

Ik heb er vanaf gezien omdat me deze baan werd aangeboden binnen de organisatie waar ik al enkele jaren werkzaam was. Ik had al genoeg klanten om op dat moment te kunnen starten. Nu doe ik er wat kleinere klussen naast, mailservers opzetten. Internet-toegang, etc. Ik zie het niet somber in om helemaal op volle kracht door te gaan, maar de baan die ik nu heb was een kans die ik niet zo snel weer kreeg. Klanten waren (zijn) er genoeg, de meesten heb ik doorverwezen naar collega's.

Ik zie het niet zo somber in met de ICT. Wat ik op dit moment duidelijk zie is dat de Ad Hoc uitgaven op ICT gebied veelal achter worden gehouden. Mensen gaan weer vertrouwen stellen in systemen die hun in de afgelopen jaren niet in de steek hebben gelaten. Een aantal bedrijven hebben ook spijt als haren op hun hoofd dat ze de overstap van *nix en/of Netware hebben gemaakt richting Microsoft. Ik heb al een aantal mensen gehad die weer terug overstappen op *nix/Netware. Als je in de ICT kijkt zie je dat de mensen die de afgelopen jaren de blits hebben gemaakt met lease-auto's, telefoons van de zaak en buitensporig hoge lonen, veel moeten inleveren en/of hun baan kwijtraken. Dit zijn dan ook hoofdzakelijk Microsoft gecertificeerde of zelfs ongecertificeerde krachten.

Ik denk dat er voor een goede ICTer altijd werk is, en zal blijven. En in de ICT zie je ook duidelijk dat goeie personen uit een groot bedrijf (Getronics, CSS, etc) voor hun zelf gaan beginnen, juist in deze tijd! Voor de echte ICTer ligt er nu juist een uitdaging. Het is tijd om te gaan puinruimen. Doordat er in de ICT zoveel ongeschoold en/of slecht geschoold personeel rondliep is er een diep gat geslagen in het vertrouwen van de uiteindelijke gebruikers, dit zal nu weer moeten worden gedicht.

Moraal van dit verhaal? Als je echt een goed plan hebt om voor jezelf te beginnen, dan zijn er nog genoeg kansen, nu juist meer dan ooit!

DISCLAIMER:

Veel mensen die dit verhaal van mij horen/lezen denken vaak dat dit een tirade is tegen Microsoft software. Ik mag het dan wel niet eens zijn met hun denkbeelden over bedrijfsvoering, ook ik snap dat dit alleen het resultaat is van puur economisch denken, en dat ieder ander bedrijf dat zo groot is hetzelfde had gedaan. Een bedrijf wordt nou eenmaal niet ideologisch geleid. Ikzelf ben redelijk tevreden over Windows 2000 werkstations. Ze werken keurig in een Linux/Netware netwerk. Ze zijn prima in te zetten in een bedrijfssituatie. Mijn punt is alleen dat er ook voor Microsoft apparatuur kennis nodig is om te beheren, en niet alleen voor andere OSsen. Alleen omdat iemand Windows95/98/2000/XP op zijn computer heeft staan en er al jaren mee werkt wil nog niet zeggen dat deze persoon een prima server kan inrichten op NT/2000/XP. Hoewel de User Interface overeenkomt is er ook hiervoor nog veel kennis vereist. En dat is waar het in het verleden fout mee is gegaan. En de reden dat ik geen MS software beheer? Daar zijn mensen voor die daar veel beter in zijn dan ik.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Vaevictis_
DGTL_Magician schreef op 24 March 2003 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat er voor een goede ICTer altijd werk is, en zal blijven. En in de ICT zie je ook duidelijk dat goeie personen uit een groot bedrijf (Getronics, CSS, etc) voor hun zelf gaan beginnen, juist in deze tijd! Voor de echte ICTer ligt er nu juist een uitdaging. Het is tijd om te gaan puinruimen. Doordat er in de ICT zoveel ongeschoold en/of slecht geschoold personeel rondliep is er een diep gat geslagen in het vertrouwen van de uiteindelijke gebruikers, dit zal nu weer moeten worden gedicht.

Moraal van dit verhaal? Als je echt een goed plan hebt om voor jezelf te beginnen, dan zijn er nog genoeg kansen, nu juist meer dan ooit!
Ben het helemaal met je eens, ik weet dat ik goed ben in mijn werk en heb er ook het volste vertrouwen in. Juist nu overwegen veel bedrijven om MS te vervangen door *nix varianten.

Moraal van mijn verhaal: ik zoek nog andere goede IT-ers die de sprong durven wagen :).

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Vaevictis_ schreef op 24 March 2003 @ 19:41:
[...]

Ben het helemaal met je eens, ik weet dat ik goed ben in mijn werk en heb er ook het volste vertrouwen in. Juist nu overwegen veel bedrijven om MS te vervangen door *nix varianten.

Moraal van mijn verhaal: ik zoek nog andere goede IT-ers die de sprong durven wagen :).
Mjah, mijn werkterrein is het noorden des lands (Friesland, Groningen) en ik heb al een goedbetaalde en vooral vernieuwende baan.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• imdos
  • Laatst online: 22-02 16:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Sja ... momenteel door de stagnerende houding van de markt loopt mijn tijdelijke contract af in December en indien het niet aantrekt krijg ik dus geen vast contract; dus mocht je dan nog een vacature openhebben dan voel ik me geroepen ...

Ik heb nl. altijd al graag met linux willen werken full-time

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

jep

Ik heb weinig in te brengen, naast het feit dat ik zoiets al doe voor Internet-servers en dat leuk is. :) Ik ben er vrijwel zeker van dat er markt in is (ik ken een soortgelijk bedrijf, met werk te over). Ik zou wel Linux erbij pakken :).

• jep

jep

imdos schreef op 24 maart 2003 @ 18:44:
No offence hoor ... maar zou je nu in de ict willen stappen? De economie is niet zo stabiel en al helemaal in de ict wereld niet!

Ik werk zelf bij een ict bedrijf en ik kan merken dat de zaken teruglopen.
Vreemd. Ik merk bij meerdere bedrijven juist een toename van het werk op, en voornamelijk in de *nix markt. Wellicht maakt 't uit dat ik in internet en media kringe rond-dwaal. Op netwerk-servers onder Linux, SCO of BSD heb ik weer wat minder zicht ;). Wellicht heb je 't over kantoor-situaties :).

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik werk dus niet in de ict en weet (voor een server) echt niet waarom je FreeBSD verkiest boven linux (ook niet andersom hoor).
Ga je het besturingssyteem aanpassen zonder dat de rest van de wereld je hacks mogen zien?

Verder zal ik wel mee willen doen met een bedrijfje (als bijbaan), maar zie er echt geen brood in. Ik bedoel: je zult er niet snel rijk van worden.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

jep schreef op 24 March 2003 @ 19:57:
[...]

Vreemd. Ik merk bij meerdere bedrijven juist een toename van het werk op, en voornamelijk in de *nix markt. Wellicht maakt 't uit dat ik in internet en media kringe rond-dwaal. Op netwerk-servers onder Linux, SCO of BSD heb ik weer wat minder zicht ;). Wellicht heb je 't over kantoor-situaties :).
Mjah. * DGTL_Magician zit wel in de netwerkwereld, en ook daar neemt *nix en Netware een steeds groter marktaandeel.

• Vaevictis_
irondog schreef op 24 March 2003 @ 20:56:
Ik werk dus niet in de ict en weet (voor een server) echt niet waarom je FreeBSD verkiest boven linux (ook niet andersom hoor).
Ga je het besturingssyteem aanpassen zonder dat de rest van de wereld je hacks mogen zien?

Verder zal ik wel mee willen doen met een bedrijfje (als bijbaan), maar zie er echt geen brood in. Ik bedoel: je zult er niet snel rijk van worden.
Nee dat was niet het idee, het aanpassen van een besturingsysteem. Wil het wel
Opensource houden (in de BSD licentie stijl) dus alles mag gezien worden.

Ik hoef er ook niet snel rijk van te worden. Dat is mijn doelstelling ook niet.
Wil gewoon eigen baas zijn en doen waar ik goed in ben.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik vind het wel een zeer gewaagd plan, maar desalniettemin. Ik heb ook veel ervaring met linux, en nu met FreeBSD zelf ook bezig met VPN,Samba, firewall, ALTQ etc veel kennis van Win2k, mac-OS en allerlei andere OS-jes

tja gewaagd plan maar Firewall op cd ? www.smoothwall.org is een vrij kant&klaar product alleen zo inflexibel als de pest/en ook weer niet.

Ben eerder van mening dat je een opmaat gemaakt standaard pakket moet leveren. lees modulaire oplossingen. installeer gewoon FreeBSD out of the box. en je hebt een andere CD bij je waarop je "producten" staan dat maakt voor iedereen het beheer makelijk in je bedrijf en garandeert je klanten een goeie service. Zeker omdat in het MKB men veel gemak wil hebben, weinig betalen m.a.w voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Dus je zult je eigen modules zeer felxibel moeten opstellen. en een zeer goed aanbod met allerlei extra's voor weinig moeten kunnen aanbieden.

daarnaast moet je ook de klanten het "gevoel van macht" over dat ding kunnen laten hebben (denk aan logs en niet echt ingrijpende wijzigingen)

maar goed ik wil best in je project mee wandelen. een avondje brainstormen ofzo ... tis leuk idee. laat weten hoe je ermee doorgaat

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 25-03-2003 10:34 ]

Tja vanalles

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
Vaevictis_ schreef op 24 maart 2003 @ 18:35:

Utrecht? Ik wil wel bij je komen werken :*) Waar is het?
Modbreak: onzin replies horen niet in NOS

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 10:41 ]

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

't idee is zo gek niet.. Ik vind sowieso dat FreeBSD veel meer in bedrijfsomgevingen gebruikt zou moeten worden :) De grote reden dat dat niet zo veel gebeurd is dat het onbekend(er) is en dat er geen onderhoudscontracten voor zijn (voor zover ik weet). Linux is bekender en er zijn zo hier en daar zelfs onderhoudscontracten voor te vinden..
Dit is voor bedrijven veel aantrekkelijker als ze niet zelf de kennis in huis hebben om een heftige storing te overleven.

Dus ik zou het wel cool vinden, vooral als het je lukt..
Maar ik denk dat het best pittig gaat worden, gezien de onbekendheid van FreeBSD tegenover andere *nix versies..

Verwijderd

lijkt me een goed idee, vooral doorzetten dat plan
meer heb ik er niet over te zeggen :)

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Ik heb al contact opgenomen met je :)
En ik zou dus ook graag mee willen helpen ondanks ik de jongste zal zijn.... :)

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Verwijderd

Modbreak:

Een discussie over valkuilen en/of andere dingen waar je op moet letten bij het opzetten van een dergelijk bedrijf is meer dan welkom op GoT.

Dit moet echter geen wervingstopic worden o.i.d. dan gaat deze topic meteen op slot namelijk. Daar is GoT helemaal niet voor bedoeld (en zeker niet als het een commercieel bedrijf betreft). Rest mij de vraag, of je wel heel erg goed realiseert waar je aan begint en of de tijd waarin je instapt wel gunstig is? ;)

Het is niet meer zo dat de banken staan te springen om ICT bedrijfje #5435545353 te financieren. :) Wat heb je daarnaast te bieden, wat een ander niet te bieden heeft?
Ben je daar uit, dan zou ik pas verder gaan denken als ik jou was. Dit is een beetje de omgekeerde weg bewandelen als je het mij vraagt

• jep

jep

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 21:03:
Het is niet meer zo dat de banken staan te springen om ICT bedrijfje #5435545353 te financieren. :)
Daarom zei ik; klein beginnen en doorgroeien zodat je er geen bank bij nodig hebt. :)
Wat heb je daarnaast te bieden, wat een ander niet te bieden heeft?
What about Linux/FreeBSD oplossingen, daar is enorm veel werk in! Tevens hoef je niet overal 100% de enige in te zijn, als je maar goed bent in wat je doet.
Ben je daar uit, dan zou ik pas verder gaan denken als ik jou was. Dit is een beetje de omgekeerde weg bewandelen als je het mij vraagt
[/quote]
Je bedrijf begint met een idee, dan vorm je een goed plan, dan begin je rustig en ga je groeien. Da's wat mij betreft een hele handige, veilige en gezonde manier om iets dergelijks op poten te krijgen.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ik wil ook best een bijdrage aan kennis leveren eventueel..
Niet dat ik nou'n FreeBSD-expert ben maar ik werk er sowieso al langer dan een jaartje mee..
en alle kennis is meegenomen natuurlijk....

• AlterEgo
  • Niet online
Ga eens naar een kiosk, en koop een paar linux-tijdschriften (NL).
Kijk eens goed naar de advertenties die erin staan.
En zie dat er veel kleinere bedrijfjes zijn die "oplossingen" met of zonder hardware-support aanbieden: webservers, firewalls, dial-in, vpn, databeesten etc.
En "allemaal" richten ze zich op het MKB.

Je moet (in marketing-blabla) in staat zijn om binnen twee zinnen uit te leggen wat je bedrijf doet EN die twee zinnen moeten zo goed in elkaar zitten dat je potentiele klant zegt: "vertel eens verder".
Je moet je dus onderscheiden om een plekje te veroveren. Ik denk dat het een klant worst if of zijn firewall op *bsd is gebaseerd of op *nix. Je wil de klant een zorg uit handen nemen.

Daarom is het belangrijk om je als bedrijf te richten op het aanbieden van complete diensten.
De gouden tip heb ik niet voor je, maar niches waar ik aan zou denken:

* security: niet een virusscanner en een firewall, maar een veiligheidsbeleid en de uitvoering daarvan. Dus: geen server plus support neerzetten, maar een dienst (als je begrijpt wat ik bedoel)
* migratie: migreren van legacy-applicaties van legacy platforms naar (opensource ?) applicaties op linux (?). Welk bedrijf heeft ze niet en zou er niet graag vanaf geraken?
* server-based computing (en de desktop?). Hoewel linux-op-de-desktop misschien nog niet rijp is voor het grote publiek, kan ik me toch voorstellen dat er binnen MKB-bedrijven met meerdere vestigingen behoefte is aan een infrastructuur die centraal te beheren is, bestaande uit een desktop die in staat is om over beperkte bandbreedte server-based applicaties te laten draaien. Dus: een soort van low-cost citrix/terminal server oplossing. Die past prima in een linux desktop. Juist hier kan ik me voorstellen dat klanten een enorme drempelvrees zullen hebben tegenover "nieuwe" technologie. Daarom is juist hier het aanbieden van diensten zo belangrijk.

En ik denk dat juist nu de tijd uitstekend geschikt is om met een bedrijf bezig te zijn dat inspeelt op de krimpende economie: dit is een uitgelezen kans om oplossingen te verkopen die de ICT-overhead voor een bedrijf kunnen verkleinen: uitfaseren van legacy-zooi; licentiekosten etc.

ofzo

[ Voor 11% gewijzigd door AlterEgo op 26-03-2003 11:20 . Reden: nog wat gedachten ]

• Zwerver
  • Niet online
* Zwerver heeft zich tot op dit moment ver gehouden van dit topic maar:

ik ben zelf vorig jaar februari begonnen met een zelfde soort bedrijf. Alleen dan iets uitgebreider. Ik heb me gericht op de basisscholen die op kennisnet aangesloten wilden worden en daar direct een fileserver/pdc bij wilde hebben en het MKB.
Mijn ervaring is echter dat je het met alleen *nix/bsd niet red. Ik heb op een gegeven moment ervoor gekozen om ook een stukje win ondersteuning in te bouwen, al was het alleen maar om compleet te kunnen zijn.
Voor het MKB lukt het echter wel om puur en alleen op *nix te blijven stoelen, m.n. omdat daar gewoon geen sysco etc aanwezig is. Binnen de bassischolen zit nou eenmaal een ict coordinator die graag wil werken met een systeem waar ze van denken dat ze het kennen. Dit leverd dan weer veel problemen op, omdat wij elke keer op mogen komen dagen om puin te ruimen. En probleem is € ;)

Moraal van dit verhaal: Het kan, als je bedrijfsplan c.q. idee goed is. Richt je niet te smal, al mag je dat bedrijf uit Redmond niet, draag dat niet _te_ hard uit. Bedrijven zijn vaak huiverig om iemand binnen te halen die zo anti-iets is. Ze willen n.l. ook een stukje ondersteuning hebben voor hun ws die aangesloten moeten worden op je pdc etc. Dit alles zorgt ervoor dat een al te negatief beeld over MS naar je klanten afschikwekkend werkt. Klanten verwachten van jou een open-mind. Praat met ze, overleg met ze, geef ze af en toe hun zin (dan maar een win oplossing) om vervolgens na een half jaar met ze in overleg te gaan of de oplossing die ze gekozen hebben wel werkt. Bij mijn bedrijf heeft het er voor gezorgd dat ik van de 15 win klanten die ik had er nu nog maar 5 over zijn. Ze zijn stuk voor de bijl gegaan w.b.t. het gebruik van *nix i.p.v. win.

Mensen "vertrouwen" dat bedrijf uit Redmond, m.n. in het MKB. Bied je een alternatief, dan moet je eerst dat vertrouwen _zelf_ verdienen. En dat doe je i.i.g. niet door hard te roepen dat het andere bedrijf (MS) kut is.

Ik zeg niet dat je dit doet, in tegendeel, maar de meerwaarde van mijn bedrijf t.o.v. een aantal andere (kleine) spelers in de markt was juist dat open-mind deel. Andere bedrijven bleken gewoon te eng

Goed, tis een groot stuk tekst geworden, hoop dat je er wat aan hebt ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• jep

jep

zwerver schreef op 26 March 2003 @ 12:19:Mensen "vertrouwen" dat bedrijf uit Redmond, m.n. in het MKB. Bied je een alternatief, dan moet je eerst dat vertrouwen _zelf_ verdienen. En dat doe je i.i.g. niet door hard te roepen dat het andere bedrijf (MS) kut is.
Je kunt ze de voordelen en veranderingen duidelijk maken en dan laten kiezen. De Microsoft oplossing is wellicht niet slecht, maar het kan veel beter, veiliger en goedkoper. :)

Als voorbeeld kan ik die o-zo-vette samba-server op 'n kantoor-netwerk nog wel eens noemen die ik heb gemaakt ;). Een dikke server met scsi en de hele mikmak die op NT draaide. Omdat er een beperkte user-license bij zat en het bedrijf vrij snel groeide moest er een andere licentie komen. Het bedrijf was ook niet helemaal tevreden over de werking en had last van vervelende file-locking, etc. Er was altijd wel wat!

Daar komt jep aan >:), pakt een Linux cd'tje, zet Linux erop met Debian en installeerd samba. Het is nu vele malen sneller, geen problemen mee, onbeperkte users en erg simpel te beheren. Het inrichten van dit systeem kost zo'n 3 uur en de problemen zijn ermee opgelost. Als dit niet voor mijn baas was geweest en bijvoorbeeld een klant van jou toekomstige bedrijfje, dan kun je er gewoon een support-contractje voor afsluiten mocht dat ooit nodig zijn. Eventueel kun je iets maken waardoor je file-server benaderbaar is vanaf je kantoor :).

Inmiddels is er na veel gebruik een SCSI-disk overleden in de server, maar geen nood, de server draait nog altijd keurig door en die HD komt later wel ;). Er waren backups door de nachtelijkse-crontask :).

Dit is maar een voorbeeld :). Linux of FreeBSD is natuurlijk erg breed inzetbaar en da's gewoon erg goed mogelijk. Die huiverigheid van bedrijven valt wel mee als je het gewoon netjes en professioneel brengt en in orde maakt. :)

• Zwerver
  • Niet online
dat ben ik met je eens, het MKB zoekt vaak naar de flexibele oplossing waar ze een goed service contract bij krijgen... dat is wat wij ook doen... maar je zult vaak tegen komen dat de wat grotere bedrijven (wij noemen dat MKB+) toch blijven hangen bij MS. Maar goed, das een mening.... imho levert MS overigens meer geld op, omdat mensen er eerder zelf aan gaan klooien zonder echt kennis. Maar uit het oogpunt van stabieliteit pak ik zelf altijd een *nix variant.

detail: klanten willen na herhaalderlijke MS problemen _graag_ over naar *nix/bsd.... als de problemen maar groot genoeg zijn zeg maar ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
Ik heb nog een vraag die op dit topic voort gaat. Ik ben nu bezig om een soortgelijk bedrijf op te richten, maar ik loop tegen een probleem op. In welke branche is nou het potentieel dat ik me daar het beste op kan richten?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

BoZ_ schreef op 24 januari 2004 @ 18:15:
Ik heb nog een vraag die op dit topic voort gaat. Ik ben nu bezig om een soortgelijk bedrijf op te richten, maar ik loop tegen een probleem op. In welke branche is nou het potentieel dat ik me daar het beste op kan richten?
Ik neem aan dat je momenteel bezig bent met een Business Case? Bedenk zelf eens wat je met FreeBSD kunt, en waar men die dingen dan ook daadwerkelijk doet.

Je kunt ook een kijken wat andere mensen voor ideeen hebben :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• BoZ_
Ik ben inderdaad met een ondernemingsplan bezig. Ik zal niet gericht zijn op alleen FreeBSD maar Open Source solutions in het algemeen.

Ik denk dat ik me in het begin meer richt op de server-kant van het verhaal, maar ik zal zeker desktop systemen niet uitsluiten.

• BoZ_
Is er niemand met ervaring om te kunnen zeggen welke branche wel of juist niet potentieel bied om mee te beginnen? Als iemand ook nog cijfers over die specifieke branche heeft zou dat helemaal geweldig zijn, al heb ik wel door dat dat waarschijnlijk te veel gevraagd is ;)

Maar iedere tip/aanwijzing/ervaring is al meer dan welkom want ik zit echt klem op het moment...

• blaataaps
  • Niet online
Als je een bedrijf wilt beginnen, moet je dat in principe zelf doen, of iemand inhuren om te helpen :)
Maar dit forum is daar in feite niet het juiste platform voor, daarom doe ik deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.