Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[UPS] poweRRR computercase mod. [56K alert]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een poosje geleden kwam ik bij toeval aan een aantal nog redelijk goede accu's (uit een ups). De UPS van Qbit had het namelijk opgegeven en was niet meer te repareren. Ik had zelf twee APC smart ups 1000 upssen staan, maar geen accu's (deze waren zo erg versleten dat een gloeilamp een blackout van 15 seconden kon overleven). Ik mocht deze accu's dus hebben om mijn ups weer te kunnen ranimeren. Om het meteen maar goed te doen besloot ik alle accu's aan de ups te koppelen, maar..... Hoe krijg je al die accu's in die ups:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/upsmod2.jpg

Omdat ik de laatste tijd toch alleen maar school had besloot ik hier een "projectje" van te maken. Ik ben langs mijn werk gegaan en zij konden mij deze mooie computerkast sponsoren:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/upsmod4.jpg

Na wat boren, zagen en dremelen is het kast modden klaar. Zo, nu even *beta* testen. Dit gebeurde zonder load, maar wel met twee accu's. Zonder accu's weigert deze ups namelijk op te starten. Het is erg rottig te zien, maar het werkte. Nadat dit een poosje gedraaid had (minuut of 10) heb ik de uitgangsspanning gemeten. Dit was precies 230V (hoe kan je ook anders verwachten van een UPS) Daarna heb ik er een normale schemerlamp op aangesloten. Deze brandde goed.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_27.jpg

Tijdens het testen van de globale werking kwam er een belangrijk punt naar voren, namelijk: Overlading van de accu's. Nadat de accu's volgeladen zijn springt de UPS normaal gesproken vanzelf in de druppel-laad stand. Nu gebeurde dat niet. Dit komt waarschijnlijk omdat het vermogen van de accu's samen te groot is om door de ups te detecteren dat ze vol zijn. Als de accu's overladen worden zullen ze gaan koken, giftige en zeer explosieve gassen uitstoten, en droogkoken. Geen ideale situatie dus. Hier dacht ik het volgende op gevonden te hebben: Koppel als de accu's vol zijn, ze gewoon af, en schakel ze weer snel aan als de spanning wegvalt. Dit is gemakkelijk te regelen met een relais. Omdat ik niet de benodigde relais in huis had, heb ik eerst geprobeerd of dit systeem werkt met een aantal diodes. Dit is echter een tijdelijke oplossing omdat diodes maximaal een stroom van ongeveer 1A kunnen hebben, en een spanningsval veroorzaken. Die spanningsval wil ik juist niet hebben, anders zijn namelijk de accu's sneller leeg.

Nadat de werking was bewezen door de hieronder staande (gloeiend hete) 8 diodes (waar een stroom doorheen ging van 60A in plaats van 8), ben ik een relais gaan halen bij de lokale elektronicaboer.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_40.jpg

Ja je ziet het goed, dit relais heeft een spoelspanning van 230V!! deze is zo geschakeld dat deze afvalt als de spanning op het lichtnet wegvalt. Bij het afvallen maakt het relais het contact tussen de accu's en de UPS.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_42.jpg

En zo is het uiteindelijke resultaat geworden:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_8.jpg

Op mijn site staan nog meer foto's en zelfs een filmpje over de ups.

Specs:
Gewicht: 39 kilo.

Runtime: 58 minuten met pc, 17" monitor en 5.1 speaker set (spelend)

Totaal 8 accu's van 7 Ah elk. In setjes van twee parallel geschakeld om 28 Ah 24V te krijgen.

Totale accustroom bij ontladen: 26A

Accuspanningen: Vol: 25.9V, bij UPS uitschakel 24.1V (maakt dus mooie undestruktive shutdown)

Temperstuur: kamer 25C, UPS na totale ontlading 30C (unfanned), Stand by en geladen 26C (5V fanned)

Update: (metamorfose)

Nadat de UPS een poosje goed heeft gedraaid besloot ik het raampje erin te maken, en de kast zwart te VERVEN. Ik heb niet gespoten. Het blik verf + het ruitje waren een krijgertje uit de schuur. Omdat dit hele project toch al een hoog "scrapyard" gehalte heeft (ik had alles behalve het relais, de blauwe fan, en de 2 ccfl's nog liggen of gratis verkregen via een sponsoring van de aardige techniekdocent op school) besloot ik dus niet tot het kopen van een spuitbus. Zoals je straks ziet is het met een kwast en roller ook aardig goed gelukt.

Jammer genoeg heb ik geen actie foto's maar dit is het "verdwenen" gat. Ik heb het eruit gezaagd met een decoupeerzaag en een fijn zaagje. De buren vonden dit ook een goed idee. Ik heb ze namelijk op 10H 'sochtends gewekt...Op zondag.....

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_90.jpg

Hieronder het ruitje (nog in beschermende folie) en de twee ccfl's. Dit geheel testte ik even door de 12V uitgang van de ups te gebruiken :D

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_91.jpg

En na de metamorfose:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_95.jpg

Nee, ik ruim de kabels niet op... ze zijn te stug om af te binden. De meeste zijn 60A goedgekeurde kabels :D

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_94.jpg

Let wel even op het echte NEN goedgekeurde "hoogspanning - gevaarlijk" teken wat altijd op/in hoogspanningsruimtes hoort te hangen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jeroen.koppen/upsmod/Foto_96.jpg

Ik heb ook de twee witte frontjes nog zwart gemaakt. Maar hier is nog geen foto van.

edit:

Stukje toegevoegd

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 19:54 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 08:43
haha, tof gedaan, meer niet te zeggen :P

Verwijderd

Ziet er mooi uit. 39kg, hehe.. nogmaals hulde voor de uitvinder van het wiel :P

Verwijderd

zeer en zeer netjes. en je opennings post is ook goed nu.
alleen een vraagje zit de oude atx voeding nog in de kast?
en zo ja waarom? en let je op met die dia accu overladings beveiliging. kan een hoop zooi veroorzaken zoals je zelf al zegt.

Verwijderd

Ziet er goed uit :) Vooral de front met die ledjes geven geeft je ups een 'elektro'-look.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die at!! voeding laat ik er nog in zitten. Dit voor de afzuiging van (eventuele) gassen en om strax een ccfl en een extra fannetje wat nog in het zijpanneel komt te voeden. Ook dicht deze een lelijk gat af (wat dus verschijnt als je een voeding uit je kast haalt...)

Die accu beveiliging heeft een mooie controle led voor "niet opladen" en ik zal er op letten dat deze blijft branden (ik ben nooit langer dan 24H van me kamer af) en als ik langer wegga dan zet ik hem meestal helemaal uit. Trouwens, als de accu's overladen worden gaan ze droogkoken. Dit is sonde van de accu's maar in het ergste geval werken ze niet goed meer. Exploderen zal niet zo snel gebeuren denk ik.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-11 09:45

Super_ik

haklust!

schakel je nou die accu's helemaal van de ups af :?
of wat doe je nou met die relais dat ze niet verder geladen worden :?

[ Voor 7% gewijzigd door Super_ik op 24-03-2003 18:57 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Yep, op het moment dat de accu's vol zijn (gaan de vijf accu meting led's branden) druk ik op de rode knop, en worden de accu;s losgekoppeld van de ups. Het relais wordt dan namelijk bekrachtigd en door middel van een overneemcontact vastgehouden. Als de spanning wegvalt, valt het relais af (het relais hangt aan de netstroom) en worden de accu's razendsnel weer aangekoppeld. Komt de spanning terug dan worden de accu's direct weer bijgeladen en "wacht" de schakeling weer op mij om op de rode knop te drukken om het relais te bekrachtigen.

Met de groene knop kan ik het overneemcontact verbreken om de accu's handmatig te laden (1x per week even 10 minuten ofzo, ik moet nog even kijken hoesnel ze ontladen)

Wees gerust, in deze ups kunnen de accu's ge "hot swapt" worden en de ups kan ook "werken" zonder accu's.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zeer leuk gedaan, maar waarom moest je nou zo'n muziekje achter je filmpje plakken :)

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik had nix te doen, en besloot toen ergens een filmpje van te maken, en de windows movie maker uit te testen. Dan krijg je dat vanzelf. Kinderachtig programma... kinderachtige muziek. (niet dat ik me niet vermaakt heb met mario, ik heb m zelfs helemaal "grijs gespeeld")

edit:

Tiepoo

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 19:10 ]

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 21:15
Ziet er erg goed uit, maar 39 kilo is wel erg veel :p
Maar er zitten wieltjes onder..

En als je een window maakt, kun je dan geen letters UPS uitzagen, ziet er denk ik wat straker uit :p

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 14:54

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Vet gedaan xargon! is wel een UPS met handleiding :)
zou ie campzone ook overleven???

Ah nee die background music bij dat filmpje is echt komisch met die beelden erbij >:)

[ Voor 35% gewijzigd door -Nexus op 24-03-2003 22:52 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

kewl, het valt nog wel mee hoor, dat 56k unfriendly.

is een relais dan zosnel dat de computer gewoon aanblijft? of is er nog een condensator die die dip opvangt?

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30
de laadspanning moet wel 2x 13.6 - 13.8 V zijn ....

dus accus worden dus best geladen op 27.2V en 27.6V (standby laadsspanning)

maximale laadspanning 30V (snelladen)

laad de ups standaard niet tot +-27.4 V ?

de ups'en die ik heb hebben gewoon een vaste laadspanning maar geen laadstroom regeling dus ik heb geen probleem met overladen .....

[ Voor 36% gewijzigd door Petzl op 24-03-2003 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze laad tot 30V en als de stroom lager wordt dan X A schakelt ie terug naar 27.2V en daar blijft de laadspanning hangen. Dit is voor deze accu's echt te veel. Er loopt dan nog steeds een te grote stroom, en je hoort lichtjes "gebubbel" in de accu's. Voor een uur of zelfs een paar dagen zo staan, is het geen probleem, maar na weken en weken gaan ze toch kapot.

Het relais is snel genoeg, het is zelfs sneller dan de verschillende relais die al op de ups hoofdplaat zitten. Ik heb voor de zekerheid de Condensatoren die er al zaten (zo'n 5000 microfarad!!) verstevigd met een 10000 microfarad condensator (op 30V). Deze houden het wel een kwart seconde uit terwijl het relais maar 0.02Sec nodig heeft om te schakelen. Een spanningsdipje wordt dus goed opgevangen door de condensatoren. De condensatoren zitten natuurlijk wel vóór het relais, en staan altijd "geladen".

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08
Mooie mod :9.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Valt de stroom vaak uit bij jou thuis? :P maar erg mooi gedaan.. alleen als de stroom uitvalt is ook vaak de i-net verbinding weg.. heb je er nog niets aan :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Petzl
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 13:23:
Deze laad tot 30V en als de stroom lager wordt dan X A schakelt ie terug naar 27.2V en daar blijft de laadspanning hangen. Dit is voor deze accu's echt te veel. Er loopt dan nog steeds een te grote stroom, en je hoort lichtjes "gebubbel" in de accu's. Voor een uur of zelfs een paar dagen zo staan, is het geen probleem, maar na weken en weken gaan ze toch kapot.
zou het dan niet kunnen dat er dan accu's stuk zijn ?
kan je dat snelladen niet uitchakelen ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, snelladen wordt "vanzelf" al gedaan door de ingebouwde schakeling. De accu's zijn inderdaad niet helemaal 100% meer, maar ze zijn zeker wel 80% van wat ze moeten zijn. Als ik meet wat de stroom is (26A) en dat een uurtje lang totdat de UPS afschakelt, terwijl de accu's een gezamelijk vermogen van 28A hebben. Dat is netjes toch?

• Petzl
bij 27.2 v laat een accu niet bij tenzij ze nog leeg is .....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op school altijd geleerd dat een lege accu 12V is, en een volle accu Accuspanning +10%. Dus 12+1.2V = 13.2V. Dit keer 2 is 26.4V. Mij werdt wel geleerd dat dit alleen geld voor "natte" accu's (en dat zijn deze). Voor gel accu's is het anders.

Trouwens, de accu's zijn wel degelijk vol, anders houd de UPS het geen uur vol met redelijk hoge belasting!

• Petzl
- Operational Temperature
- Charge Voltage per Cell
- Expected Battry Life

°C Volts/Cell Years

0 2,325 5/7-10
5 2,31 5/7-10
10 2,295 5/7-10
15 2,228 5/7-10
20 2,275 5/7-10
25 2,26 4/7-9
30 2,24 2,5/5
35 2,235 2/4
40 2,220 1,5/2,5
45 2,185 1/1,5
50 2,170 0,5/0,75

12V accu @ 20 ° = 2.26 * 6 = 13.65V
12V accu @ 25 ° = 2.275 * 6 = 13.56V

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

39 kilo! oef, das wel loeizwaar. maar nu kan je wel een uurtje zonder stroom battlefielden 8) [handig voor op weg naar een LAN :P]

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Topicstarter
Handig tabelletje petzl maar dit wil dus zeggen dat ik nog even door kan laden en dus ook de uptime verlengen :o

Dat zou wel vreselijk :7 zijn!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Dit zijn overigens wel sealed-cell accus, en geen standaard natte akkus. Recombinant Gas, heten die dingen.

Zie: http://www.aeroelectric.com/articles/rg_bat.html en http://www.aeroelectric.com/articles/battery.pdf .

Verwijderd

Topicstarter
De accu's zijn van het merk CSB en zijn 12V 7 Ah lead-acid. Ze zijn inderdaad gesealed.

Echte natte accu's zijn lichterlijk doorzichtig zodat je het vloeistofniveau kan aflezen, en er zitten meestal dopjes op waarmee je het zuuniveau kan meten of er water in kan gooien.

Maar deze CSB accu's kunnen dus ondankt het bubbelgeluid toch contstand bijgeladen worden? Ze gaan dan niet na een aantal weken kapot?

• Petzl
de meeste accu's kunnen jaren werken bij laadspanning van 13.6 - 13.8V

het is normaal dat die nog ff na bubbelt als het snelladen gedaan is .....

na een uur of 2 - 3 zou dat toch gedaan moeten zijn ....

zelf ik heb 12V 18AH accu's in gebruik ....

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/hasselt/case/ups/ups006.jpg

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Hmmm, je hebt dus accu's paralel gezet, dat is niet zo slim.

De accu's hebben allemaal een iets andere spanning, waardoor de ene accu de andere gaat laden, en dan weer andersom als de ene wat voller word dan de andere. Op ten duur lopen de accu's dus leeg en de levensduur word aanzienlijk verkort

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
Kr3Kr schreef op 25 March 2003 @ 23:48:
39 kilo! oef, das wel loeizwaar. maar nu kan je wel een uurtje zonder stroom battlefielden 8) [handig voor op weg naar een LAN :P]
Op een vorige lan-g is de generator kapot gesprongen. Kortom. Dat was een ideale situatie :)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Petzl
LeonM schreef op 26 March 2003 @ 17:47:
Hmmm, je hebt dus accu's paralel gezet, dat is niet zo slim.

De accu's hebben allemaal een iets andere spanning, waardoor de ene accu de andere gaat laden, en dan weer andersom als de ene wat voller word dan de andere. Op ten duur lopen de accu's dus leeg en de levensduur word aanzienlijk verkort
aangezien dat deze accu's permanent op 13.8V geladen worden ga je hier geen hinder van ondervinden .....

je kan altijd zwaardere nemen .... 10AH, 15AH, 25AH, .....

ik denk wel dat auto accu's ook eventueel kunnen dienen of zijn zelfs beter want die gesloten accu's kunnen normaal maar 2 - 3A maximale belasting verdragen (voor een accu van 7AH dan)
ga je dus die accu's leegtrekken op 10 minuten is dit zeer slecht voor de accu.
een auto accu is daar dan weer wel voor gemaakt maar gaat minder geschikt zijn voor een langdurige kleine belasting ....

geef mij toch maar gesloten accu's al dan niet met gel .....

[ Voor 4% gewijzigd door Petzl op 26-03-2003 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is alleen dat er NIET gestopt wordt met het snelladen! de UPS blijft hangen op 30V laden. Daardoor blijft het hele zootje bubbelen en gaan het uiteindelijk kapot (denk ik).

De accu wordt in een uurtje leeggetrokken. Dit is dus een belasting van 7A. Dit kan een 7 Ah accu toch wel aan? of is de interne maximale stroom van deze dingen minder?

Ow ja, ben ik vergeten te melden: Aan de achterkant heb ik nog een "accu laad plug" (of hoe zo'n ding dan ook heet waar je normaal heftruckjes mee oplaad (maar dan kleiner)) gemaakt. Als ik dus nog ergens meer accu's vind, kan ik ze er altijd nog aanhangen ;)

• Petzl
het is gewoon nadelig voor de levensduur voor de accu's .....
hangt ook af van het type accu .....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels nog een update aan de ups gedaan. Er zit nu ook een ruitje in en de kast heeft een ander kleurtje gekregen. Kijk bij de eerste post voor pic's!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:53
relatief maar weinig AH's als ik dit zo zie, wij hebben in onze camper een 80AH 12v droge accu liggen en die is +- 30x20x15cm en jij hebt met jou kast vol accu's 56AH 12v...

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat is een camper accu. Dit kan (dacht ik) geen stromen hebben van 60A. Deze accu's (bij elkaar) wel.

Verwijderd

Ziet er geweldig uit Xargon :D
hoe lang houdt hij het nou uit als je je pc eraan hangt? :?

(maaruh moest je nou echt zondagochtend zo'n herrie maken met die window maken :+ :+ )
Pagina: 1