[Linux] Spontane remount -> read only

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28
Hoi,

Op een Debian (3.0, stable) machine die ik beheer heb ik iets raars opgemerkt, namelijk het volgende. De machine is midden in de nacht, zonder enige aanwezigheid van users op het systeem geremount naar read-only modus (de systeem-partitie, /). Enige uren later merkte ik dit op en probeerde ik on the fly te remounten naar rw, met:

mount /dev/hda1 / -o remount -o rw

Dit ging niet. Het zou ermee te maken kunnen hebben dat in fstab staat 'errors=remount-ro' ofzo, maar dan nog is het vaag. Het gaat om een machine die samen met 19 andere Debian-servers *Exact* gelijk zijn aan elkaar. Ik vind het daarom erg vreemd dat 1 machine spontaan een remount krijgt?

Anyways, alleen een reboot hielp. Na de reboot ging alles weer vlekkeloos.

Hebben jullie enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat dit in de toekomst niet meer voor zal komen? Het logging niveau op de server is aangepast naar de (specifieke) taak van deze machine, dus ik kan vermoedelijk niets in logs terug vinden.

Alvast bedankt :).

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

begin is met het doorneuzen van je syslog. waarschijnlijk staat daar wel in wanneer en waarom je systeem besloot het zaakie RO te remounten.

hoogstwaarschijnlijk door een leesfout op de HD.

Mistakes are proof that you are trying...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

jep schreef op 24 March 2003 @ 17:41:
De machine is midden in de nacht, zonder enige aanwezigheid van users op het systeem geremount naar read-only modus (de systeem-partitie, /).
Dat treedt op bij bepaalde errors bij disk I/O. Kijk toch eens goed in je logs van rond die tijd.
Enige uren later merkte ik dit op en probeerde ik on the fly te remounten naar rw, met:

mount /dev/hda1 / -o remount -o rw

Dit ging niet.
Gebruik je ext3? Dat is - zo heb ik gehoord - niet on-the-fly read-write te remounten vanweg het journal.
Hebben jullie enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat dit in de toekomst niet meer voor zal komen?
Uiteraard heb je de mount manpage al doorgespit: O-)
code:
1
2
3
4
5
6
       errors=continue / errors=remount-ro / errors=panic
              Define the behaviour when  an  error  is  encountered.   (Either
              ignore  errors  and just mark the file system erroneous and con-
              tinue, or remount the file system read-only, or panic  and  halt
              the  system.)   The default is set in the filesystem superblock,
              and can be changed using tune2fs(8).

Overigens zijn filesystems die plotseling read-only zijn vaak wel een teken aan de wand. Als je hem op errors=continue zet, houd dan wel je logs in de gaten voor disk-errors en dergelijke (evt met logcheck oid).