[KDE] Systray vervanging?

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik vind het systray panel onder KDE bedroevend slecht werken, niet omdat het een een slecht panel is waarschijnlijk, maar omdat haast geen software dit support.

Ik ben nu dus op zoek naar een panel wat ik aan de KDE-balk kan toevoegen, wat eenzelfde functie vervult als klipper, waar je taken van klipper naar toe kan slepen, en wat slechts de icoontjes weergeeft, zodat je zelf een systray kan samenstellen zonder enige support van de applicaties zelf.

Weet iemand van een dergelijk panel, verkrijgbaar voor download en werkzaam met kde 3.1? Of een methode om bijvoorbeeld onder andere amsn en xmms in de KDE tray te krijgen?

Ik heb op google, amsn help, xmms fora en zelfs GoT gezocht, maar so far no luck :(

[ Voor 7% gewijzigd door MadEgg op 24-03-2003 17:17 ]

Tja

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 20:39

Valium

- rustig maar -

De oplossing die jij zoekt heet "swallowing". Daarmee kun je een willekeurig venstertje inbedden in het panel. Gnome 1.4 kon het, WindowMaker kon het, maar wat de huidige staat is weet ik niet. Misschien moet je daar eens op zoeken.

Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met "bedroevend slecht werken"? Een zgn. systray doet in mijn ogen helemaal niets anders dan icoontjes verzamelen van programma's die daarom vragen. Dus als iets niet goed werkt zul je het bij de programma's zelf moeten zoeken, denk ik zo...

[ Voor 5% gewijzigd door Valium op 24-03-2003 22:21 . Reden: typo ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Met "bedroeven slecht" bedoel ik niet het systray zelf, maar het systeem. Sowieso in Linux. Elke WM heeft z'n eigen systray implementatie, of gewoon helemaal geen systray. Zo wordt het nooit wat natuurlijk.

Ik ben even gaan zoeken op swallower, en heb wel het een en ander gevonden, maar nog niet helemaal wat ik bedoel. In ieder geval een tijdelijke oplossing. Maar met icoontjes bedoel ik gewoon het kleine 8x8 icoontje wat voor de app-namen in klipper staat, niet een verkleinde versie van het programma of een 128x128 icoontje. Nouja, ik heb er nog geen geinstalleerd dus misschien kan ik dit ook wel op dergelijke wijze instellen.
Zal me er eens verder in verdiepen.

In ieder geval een goed begin, ik ben weer ff zoet :)

Tja

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
MadEgg schreef op 24 March 2003 @ 22:35:
Met "bedroeven slecht" bedoel ik niet het systray zelf, maar het systeem. Sowieso in Linux. Elke WM heeft z'n eigen systray implementatie, of gewoon helemaal geen systray. Zo wordt het nooit wat natuurlijk.

Ik ben even gaan zoeken op swallower, en heb wel het een en ander gevonden, maar nog niet helemaal wat ik bedoel. In ieder geval een tijdelijke oplossing. Maar met icoontjes bedoel ik gewoon het kleine 8x8 icoontje wat voor de app-namen in klipper staat, niet een verkleinde versie van het programma of een 128x128 icoontje. Nouja, ik heb er nog geen geinstalleerd dus misschien kan ik dit ook wel op dergelijke wijze instellen.
Zal me er eens verder in verdiepen.

In ieder geval een goed begin, ik ben weer ff zoet :)

KDE en Gnome zijn iig bezig om het systray probleem op te lossen door een standaard hiervoor te maken (volgens mij zit deze standaard ook al in de nieuwste versies). Programma's zoals Gaim en Kopete zullen dit ook ondersteunen in toekomstige versies.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Wat ik niet snap is waarom dit ondersteund zou moeten worden door het programma. Het is toch niet zo moeilijk om aan bepaalde programma's toe te wijzen dat ze met een klein icoontje in een apart gedeelte van de taakbalk verschijnen?

Verwijderd

Is er eigenlijk niet zoiets als de Mac OS X starter voor KDE/Gnome?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Steven schreef op 25 March 2003 @ 14:57:
Wat ik niet snap is waarom dit ondersteund zou moeten worden door het programma. Het is toch niet zo moeilijk om aan bepaalde programma's toe te wijzen dat ze met een klein icoontje in een apart gedeelte van de taakbalk verschijnen?
Dat is dus inderdaad precies wat ik zoek, maar voor zover ik weet niet mogelijk...

Zoals het nu gaat "connect" een app met de systray, voegt daar een icoontje toe en maakt daar een mooi menu'tje bij. Dat is over het algemeen ook het grote verschil tussen een app op de taskbar en een app in de systray.

In het taskbar-menu zitten de standaard knoppen van minimize, maximize, quit etc. In het tray-menu zit een snelle manier om het progje te bedienen.
Maar deze functionaliteit wil ik graag opgeven als ik daardoor elk willekeurig app in de systray kan krijgen.

Tja

• Valium

Valium

- rustig maar -

GNOME en KDE zijn idd in de laatste versies bezig met het maken van standaarden. De meeste standaarden kun je goed volgen via de freedesktop.org website. Wat jij wilt is echt het zgn. swallowen van apps. Maar ik denk dat je met een freedesktop-standaard systray toch echt beter af bent. gaim, xmms, kopete (zo lees ik hierboven), lmule (emule4linux), etc...bieden al ondersteuning voor deze nieuwe standaard en waarschijnlijk volgt de wine systray ook binnen niet al te lange tijd. Dit hele "niet de standaard" gedoe is trouwens een gevolg van de problemen bij de XFree-jongens. Lees de nieuwssites er maar eens op na. Dat hele gedoe met Keith Packard enzo.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Laat hier nou net een oplossing voor zijn gevonden. Veel plezier ermee.

http://www-unix.oit.umass.edu/~tetron/technology/swallow/

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Steven schreef op 25 March 2003 @ 14:57:
Jij bent geen progger waarschijnlijk ;)

Het is allemaal redelijk ingewikkelt om op dat nivuea universele dingen in te voeren. KDE en Gnome zijn die nu aan het doen met hun OpenDesktop (ik dacht dat het zo heette) initiatief om het allemaal wat universeler te maken...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
XTerm schreef op 17 April 2003 @ 18:37:
[...]

Het is allemaal redelijk ingewikkelt om op dat nivuea universele dingen in te voeren. KDE en Gnome zijn die nu aan het doen met hun OpenDesktop (ik dacht dat het zo heette) initiatief om het allemaal wat universeler te maken...
Het zijn toch helemaal geen universele dingen... KDE beheerd zelf de kicker. Dan kan KDE ook best bepalen dat hij geen tekst laat zien maar alleen de icoontjes van de draaiende apps. En dan kan ie ook best de user laten instellen welke wel en welke geen tekst naast hun icoontje moeten hebben.

Het is nog altijd de WM die de app laat zien en niet omgekeerd...

Tja

Verwijderd

XTerm schreef op 17 April 2003 @ 18:37:
[...]

Je bedoelt http://www.freedesktop.org ?
Pagina: 1