[Win9x/Win2k/WinXP] Vreemde vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 11:50

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Ik heb vorige week een "oude" PII 400 van iemand overgekocht, bestaande uit:
- MSI 6199 VA moederbord (thnx to hoofdlozekip voor de scherpe opmerking)
- Pentium II 400 Mhz processor
- 2 * 32 mb SDRAM geheugen
- 15 gb Maxtor hd
- nog wat andere apparatuur

Het probleem is het volgende:
- Bij installatie van Windows 98 loopt de pc op een willekeurig moment vast
- Bij installatie van Windows XP loopt de pc vast bij het laden dmboot (allereerst setup fase)

Ik heb het volgende geprobeerd:
- Resetten van bios (geen verschil)
- Flashen van bios met nieuwere versie bios (andere opties in bios, maar geen verschil)
- HD in andere machine (werkt goed)
- Twee andere hd's erin gehangen (ook problemen)
- Alle randapparatuur eruit gehaald (blijft problemen geven)
- Aangesloten op de twee IDE-controller (werkt ook niet)
- Oude partities verwijderd en nieuwe aangemaakt met Partition Magic (deed het na twee keer vastlopen).
- Maxtor tool gedraaid voor integriteit van HD (werkt prima)
- Andere voeding (300 watt i.p.v. 250 watt)

Ik dacht eerst aan een gare IDE-controller, maar dat lijkt me vreemd want hij herkent de hd wel en kan er ook naar schrijven. Harde schijf wordt in bios weergegeven als 15 gig op UDMA 4 (mobo kan ata66 aan, is dit hetzelfde?).

Heeft iemand een oplossing/idee of soortgelijke ervaringen?

[ Voor 6% gewijzigd door JC op 26-03-2003 10:04 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hierin staan meer tips & suggesties: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)

Ik gooi het op geheugen.

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:29
mem gecheckt? Dat kan weleens rare problemen opleveren, zoek op memtest86.
Dat is een programma wat je mem van voor tot achter doorligt en als dat geen fouten geeft...
...is dat nog geen garantie dat je mem goed is, maar je kunt er bijna zeker van zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door MoZe op 24-03-2003 16:17 . Reden: sneller leren typen... ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Thnx, ik ga het eff uitproberen!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

beetje offtopic, maar toch even een complimentje voor je nette openingspost, daar kunnen veel GoTters een voorbeeld aan nemen ;)

Ik gooi het ook op geheugen... je zou memtest86 (*klik* B)) er eens op los kunnen laten (gaat wel een FLINKE poos duren met EDO SDRAM ram maar dat moet je dr dan maar voor over hebben :{), dit stukje software staat overigens ook wel gelinkt in de Technische PMG FAQ : Geheugen, succes :Y)

edit:

oh ja en vergeet natuurlijk niet even hier te posten als het opgelost is :)

[ Voor 16% gewijzigd door NoBody op 24-03-2003 20:15 ]

Hoi

Verwijderd

NoBody schreef op 24 maart 2003 @ 17:07:
beetje offtopic, maar toch even een complimentje voor je nette openingspost, daar kunnen veel GoTters een voorbeeld aan nemen ;)

Ik gooi het ook op geheugen... je zou memtest86 (*klik* B)) er eens op los kunnen laten (gaat wel een FLINKE poos duren met EDO ram maar dat moet je dr dan maar voor over hebben :{), dit stukje software staat overigens ook wel gelinkt in de Technische PMG FAQ : Geheugen, succes :Y)

edit:

oh ja en vergeet natuurlijk niet even hier te posten als het opgelost is :)
Euhm EDO ram op een P2 400? Kan dat? Edo wordt toch gebruikt tot maximaal de P1 233?
Hoe ga je trouwens Memtest runnen als je windows er niet op krijgt? (of werkt het ook onder DOS?)

Ik ga ook voor het geheugen trouwens, zou eventueel ook voeding kunnen zijn, maar zoveel heeft een P2 niet nodig, en waarschijnlijk heb je er toch wel minimaal een 230 watt in liggen...

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 08:44
memtest is dacht ik van disk te draaien :) dus dat is 1 probleem minder

https://d4armory.io/Player/803500

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32
Idd, memtest is 'bootable', je moet een opstartflop maken :)

Heb hier eens precies hetzelfde gehad met een P3-500, uiterst instabiel en willekeurige vastlopers. 2 van de 3 reepjes geheugen eruit en'ie deed het weer stabiel. (Zij het met maar 128mb geheugen, dus dedicated UT heeft'ie tot nu toe nooit meer gedraait :'()

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 17:12:
[...]

Euhm EDO ram op een P2 400? Kan dat? Edo wordt toch gebruikt tot maximaal de P1 233?
sorry foutje van mij, TS had het over 2 × 32 SDRAM Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~p.pieters6/pics/bonk.gif
met SDR duurt het overigens ook nog een hele poos (geloof me... ik heb 458MB aan SDR getest en daar was hij gewoon 1 halve dag mee bezig voordat er 1 volledige test klaar was :z)
Hoe ga je trouwens Memtest runnen als je windows er niet op krijgt? (of werkt het ook onder DOS?)
het enige wat je nodig hebt is een andere, wel werkende, Windows-bak waarmee je de bootflop kan maken :)
Ik ga ook voor het geheugen trouwens, zou eventueel ook voeding kunnen zijn, maar zoveel heeft een P2 niet nodig, en waarschijnlijk heb je er toch wel minimaal een 230 watt in liggen...
brakke voeding is altijd nog mogelijk idd, maar ik zou toch eerst maar even de geheugentest afwachten :)

[ Voor 11% gewijzigd door NoBody op 24-03-2003 20:17 ]

Hoi

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
het eerste wat ik altijd doe bij een instabiel systeem is memtest. simpelweg omdat het weinig werk is en je dan in ieder geval kunt gaan verder spitten met de zekerheid dat je geheugen goed is.

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

geheugenreepjes per stuk proberen testen, misschien ook nog eens in verschillende bankjes proberen. overigens laat ik zo'n memtest nooit helemaal uitvoeren, als het geheugen fouten heeft dan zie je dat heel gauw en hoef je niet 2 dagen te wahten :)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

IDD, kijk echt ff naar het geheugen. Het staat er in feite gewoon geschreven -> "Het geheugen is niet lief! Ik stop! Afz. Windows."

Probeer of je andere geheugenreepjes kan krijgen (ga langs pc-winkeltjes (geen dixons ofzo) zoals Norrod of weet ik het en vraag of ze heel misschien wat ouwetjes hebben liggen of wip langs je school of oude scholen en neem het systeempje mee) en probeer dat. Doet ie het nog steeds niet (zijn de gleufjes voor het geheugen wel goed schoon eigenlijk??), dan schuif ik het probleem toch af op je mobo (probeer eens een oude bios te flashen). In het extreme geval, je CPU. Misschien ook ff een hele gekke suggestie hoor: Zet videokaart en geluidskaart zo ver als mogelijk van elkaar af. (Zij werken veelal op dezelfde freq. en kunnen elkander gaan storen, als ik mij niet vergis.)

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat WindowsXP setup vastloopt kan ook komen door te weinig RAMgeheugen... 64MB voor winXP is wel verdraaid veel te weinig...
Ik zou inderdaad Memtest eens draaien...
ik had btw met me laptop ook nog dat ie geen OS wou installeren (mooi BSOD) maar toen ik er een nieuw BIOS batterijtje ingedouwt had deed ie et gewoon... toen gaf W2K een BSoD op te weinig RAM (16MB) met 32MB wou win2k echt net aan isntalleren...
WinXP geef ik gezien dit dus totaal geen kans omdat dat veeeeeel meer RAM gebruikt.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Het installgedeelte van WinXP behoeft geen veel geheugen, het controleert alleen maar op voldoende aanwezigheid van geheugen. XP zelf vreet ram.

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Ik heb had hier ook een P2-400 met 64MB ram PC100 daar draaide WinXP ook goed sloom op :P.

Kun je niet ergens in je BIOS instellen dat je geheugen op 66Mhz kan draaien ipv 100Mhz? Misschien is het wel PC66 ofzo, het zijn ook zulke kleine reepjes :). Maar wat vind memtest ervan?

Edit: WinXP werkte zelfs op 32MB met mijn P133 router. Ik kreeg toen wel om de halve dag een BSOD :P. Daarom heb ik er maar 128MB ingestopt :).

[ Voor 20% gewijzigd door iets op 25-03-2003 01:21 ]

tvw

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Fludizz schreef op 25 maart 2003 @ 01:11:
Dat WindowsXP setup vastloopt kan ook komen door te weinig RAMgeheugen... 64MB voor winXP is wel verdraaid veel te weinig...
onzin:
Here's What You Need to Use Windows XP Professional

* PC with 300 megahertz or higher processor clock speed recommended; 233 MHz minimum required (single or dual processor system);* Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor recommended
* 128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)
* 1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*
* Super VGA (800 × 600) or higher-resolution video adapter and monitor
* CD-ROM or DVD drive
* Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device
Dat het niet prettig zal werken is een feit, maar te weinig is het niet.

http://www.microsoft.com/...ro/evaluation/sysreqs.asp

de betaler vervuilt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 17:12:
[...]

Tikje offtopic, maar EDO op een P2-400 kan zeker- vrijwel alle P2/3 chipsets (incl uiteraard de i440BX) ondersteunen naast SDRAM ook EDO. Het irritante alleen is dat 3.3V unbuffered EDO DIMMs bijna niet te vinden zijn (weet iemand ze wel zitten: email me :9 ), maar vooral op serverplankjes kwam je nogal eens 3.3V registered EDO 168p DIMMs tegen

Oslik blyat! Oslik!

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Hehe, thnx u for all your reply's _/-\o_

Uhm, nog even een toevoeging, ik heb ook al een 300 watt voeding geprobeerd i.p.v. de aanwezige 250 watt. Enne het geheugen is SDRAM, geen EDO dus :)

Ik ga vanavond even een test laten doen met dat memtest, ben benieuwd. Als het geheugen inderdaad brak is, wordt het nog een leuke zoektocht naar nieuw geheugen ;)

Anywayz, thnx voor alle adviezen. Ik houd jullie op de hoogte!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:09
- MSI 1699 VA moederbord
MS 6199 misschien :)?
Voeding te slecht, denk 't niet... Heb hier 'n PII met 2 HD's 1x CD-RW 1x CD-rom 3x SDRAM, 'n soundblaster, NIC en GF2 MX400
Loopt perfect op 'n 200W voeding :)
SDRAM > moet nog gewoon te vinden zijn in elke compu zaak

[ Voor 8% gewijzigd door Thralas op 25-03-2003 17:57 ]

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Zo, gisteravond eff dat memtest proggie gedraaid ... en de errors vlogen voorbij. So we have a winner :*)
Nu nog even zoeken naar SDRAM en dan zou het euvel verholpen moeten zijn :)
Ben blij dat ik met julie hulp de fout heb gevonden. Thnx!

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Ik heb nog een vraagje: ondersteund deze mobo ook 133 MHz SDRAM. Wordt niet helemaal wijs uit de website van MSI. In de test rapporten staat van wel, maar de processor draait op 100 MHz extern :?

Is dit slim?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Je proc draait toch maar op 100Mhz FSB. Daarom zal het PC133 terug geklokt worden op PC100.
Op mijn P2 400 zit nu ook 384MB PC133@PC100. En doordat het terug geklokt is trekt het cas2 met turbo timings :).

tvw

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ, daarin staat of PC133 op PC100 kan draaien B)

Overigens, als ik jouw probleem en de hele topic zo bekijk, dan had je jezelf ook wel kunnen helpen door simpelweg de FAQ's hier te raadplegen. Dat scheelt weer een topic ;)

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
BalusC schreef op 26 March 2003 @ 19:07:
Technische PMG FAQ, daarin staat of PC133 op PC100 kan draaien B)

Overigens, als ik jouw probleem en de hele topic zo bekijk, dan had je jezelf ook wel kunnen helpen door simpelweg de FAQ's hier te raadplegen. Dat scheelt weer een topic ;)
Ja, misschien wel achteraf gezien. Ik had het in ieder geval zelf niet bij het geheugen gezocht. Vanmiddag heb ik ander SDRAM gevonden en verwisselt -> pc draait nu als een zonnetje :)

Bedankt voor alle advies!
Pagina: 1