[linux] module uit kernel halen

Pagina: 1
Acties:

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik ben bezig om Lirc te installeren onder linux, dit is een programa om je computer met een afstandsbediening te besturen.

Het installeren hiervan is allemaal gelukt en het werkt.

Nu heb ik een probleem, om lirc te gebruiken moest ik de serial.o uit de kernel halen en deze als module compilen.
Ik heb dit gedaan door make xconfig te draaien vanuit /usr/scr ,ik heb "standard/generic 8250/16550 and compatible UARTS" op m gezet

daarna heb ik de hele kernel gecompiled (make dep, make bzImage, make modules, make modules_install) en in grub toegevoegd.

Nu werkt het op zich wel allemaal, alleen heb ik wel een heel kale kernel, zonder extra modules. Is er ook een manier om je kernel opniew te compilen zonder dat er iets veranderd, behalve dan die ene module?

Ik gebruik trouwens redhat 7.2
met kernel 2.4.18-3 en lirc 0.6.6

[ Voor 5% gewijzigd door AtlonXP1800 op 24-03-2003 15:33 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Ja en nee...je kunt niet (zonder de sources) een module 'uit' de bestaande kernel-image halen natuurlijk. Maar je kunt wel gewoon alles wat je 'in' de kernel wilt instellen op 'in de kernel', en de rest (bv. serial port ondersteuning) als module.

Als je nog niet eerder een kernel hebt gecompileerd moet je de eerste keer inderdaad wel alles wat je wilt meecompileren selecteren. Tenzij je ergens de configuratie kunt vinden die Red Hat heeft gebruikt om hun kernel te maken, maar ik weet niet of die op de CD staat.

Je kunt gewoon het best de eerste keer alles selecteren wat je er in wilt hebben (dat is even werk).

Mocht je het vervelend vinden die info kwijt te raken: de configuratie komt te staan in /usr/src/linux/.config, dus als je ooit een nieuwe kernel compileert dan kun je bijna altijd die file kopieeren naar de nieuwe kernel-directory.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 24-03-2003 15:37 ]

Verwijderd

Als je een driver, die statisch in je kernel zit, als module wilt compilen, moet je de kernel en de module opnieuw installen. Als je een module wilt toevoegen of verwijderen, kan dat (meestal) zonder een complete recompile mits je CONFIG_MODVERSIONS uitzet. Nou gaat dat alleen niet op in jouw geval, maar 't is wel (imo) een reden dingen zoals seriele poorten als module te compilen :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 15:49 ]

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
ik heb net uitgevonden dat redhat in de directory /usr/src/linux2.4/configs een partij standaard configuratie files heeft staan.
Ik ga eens even proberen daar een van te compilen (zal wel een half uurtje duren), daar zit zowiezo al meer in dan in die kernel die ik zelf had gebakken.

Ik kan natuulijk ook zelf alles gaan kiezen, maar de kans is nogal groot dat ik iets vergeet, of dat ik er te veel in stop.

Ik laat wel horen of het gelukt is

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wilke schreef op 24 maart 2003 @ 15:36: Tenzij je ergens de configuratie kunt vinden die Red Hat heeft gebruikt om hun kernel te maken, maar ik weet niet of die op de CD staat.
http://rpmfind.net//linux...kernel-2.4.18-3.i386.html
* moto-moi roept hardop : Foei Wilke, waarom heb je niet gezocht ? :P
(van bovengenoemde webpage)
Files

/boot/System.map-2.4.18-3
/boot/config-2.4.18-3
...
M.a.w. : In je /boot directory staat een bestand dat heet 'config-<kernel-versie>' deze copiieer je naar je linux sourcedirectory, renamen naar .config en daarna make menuconfig isse simple :P ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt