DVD+R ?

Pagina: 1
Acties:

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik ga vrijwel zeker deze week een Plextor PX-504A kopen. Een DVD+R only drive dus.

Nu weet ik dat alle recente standalone dvd spelers beide formaten (+ en -) ondersteunen, maar hoe zit het met de PC dvd spelers?
Alle goedkopere modellen zoals Pioneer (- only, logisch) maar ook Samsung (heeft m'n broertje) lezen alleen de - standaard.

Welke PC fatsoenlijke PC drives zijn er die het wel ondersteunen?
Ik heb een paar modellen uit de pricewatch bekeken, maar de goedkoopsten lezen geen +..

PS Deze + drive brandt alles perfect toch? Wel als ik de reviews mag geloven..
En niet van die afschuwelijke A05 verhalen (Princo's..), en niet de leverproblemen van de DRU500A.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-03 13:51
ikzelf heb een Sony 8x en die leest perfect +R

Btw die had ik vorig jaar gekocht op een computerbeurs voor € 85 :D

[ Voor 44% gewijzigd door Possible op 24-03-2003 14:43 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke PC fatsoenlijke PC drives zijn er die het wel ondersteunen?
Ik heb een paar modellen uit de pricewatch bekeken, maar de goedkoopsten lezen geen +..
Ik snap je niet. Je had zelf al uitgezocht welke zowel + als - ondersteunen en dan nog vraag je het hier :? Wat is jouw intentie achter dit topic?

• QuarK
Ja ze zijn er wel, maar het valt me op dat er nog zoveel zijn die alleen - lezen..
Misschien zijn dat degenen met hetzelfde binnenwerk als Pioneer?

• QuarK
BalusC schreef op 24 March 2003 @ 14:44:
[...]
Ik snap je niet. Je had zelf al uitgezocht welke zowel + als - ondersteunen en dan nog vraag je het hier :? Wat is jouw intentie achter dit topic?
Okee, okee.. niet zozeer een vraag, maar het viel me gewoon op.
Branders die 1 standaard ondersteunen kan ik nog begrijpen, maar lezers..

Als ik dan toch bezig ben: zijn er mensen die ervaring hebben met de PX-504A? ;)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:56

MBV

Ik weet niet of ik zo gauw een onderzoek kan vinden, maar ik dacht dat +R een dekking had van +-95% van alle dvd lezers, en -R +- 90%. Mijn Toshiba combodrive (in mn laptop) zegt tegen een of ander infotooltje dat +r niet en -r wel werkt, maar heb het niet getest. +r heeft zoieso het voordeel dat het veel beter met sessies om kan gaan. Zelf zou ik voor +R kiezen, al was het maar omdat ik in een winkel werk die alleen +R verkoopt. De Sony 500A niet meegerekend, want die is nooit op voorraad.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-03 13:51
MBV schreef op 24 March 2003 @ 14:47:
Ik weet niet of ik zo gauw een onderzoek kan vinden, maar ik dacht dat +R een dekking had van +-95% van alle dvd lezers, en -R +- 90%. Mijn Toshiba combodrive (in mn laptop) zegt tegen een of ander infotooltje dat +r niet en -r wel werkt, maar heb het niet getest. +r heeft zoieso het voordeel dat het veel beter met sessies om kan gaan. Zelf zou ik voor +R kiezen, al was het maar omdat ik in een winkel werk die alleen +R verkoopt. De Sony 500A niet meegerekend, want die is nooit op voorraad.
idd ik heb zelf ook voor een +R brander gekozen omdat er veel grote bedrijven +R ondersteuden waaronder Microsoft , HP , Sony :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• QuarK
Ik had ook al in verschillende reviews gelezen dat +RW stukken beter is dan -RW.
Aangezien ik rewritable media regelmatig gebruik voor backups was dit dus het doorslaggevende argument voor mij om voor de +R te gaan.

Helaas ondersteunt de PX-504A nog geen Mount Rainier, maar dat komt dan wel in een volgende drive. Of zou dit toe te voegen zijn met een firmware update?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Is het niet handiger de Sony DRU-500A te kopen? Kost in de pricewatch 335 euro. De Plextor PX-504A kost volgens de pricewatch 336 euro. Nou kan de plextor alleen DVD +R/+RW schrijven, maar de Sony kan +R/+RW EN -R/-RW schrijven.
DVD-R is technically slightly less advanced than its competitor, DVD+R. But the year 2002's projections of blank media sales show that sales of DVD-R media will exceed 90,000,000 discs during 2002 while sales of DVD+R media will be only 13,000,000
Het is jouw beslissing. De prijs is hetzelfde, maar de brander kan meer. En dan weet je in ieder geval zeker dat je nooit problemen krijgt tussen het dvd formaat van je brander en de dvd speler van bijvoorbeeld de buurman.

http://www4.tomshardware.com/storage/20030207/index.html
Tom's DVD burner test

http://www4.tomshardware....030207/dvd_burner-10.html
Tom's conclusie

[ Voor 11% gewijzigd door GambitRS op 24-03-2003 14:57 ]

MechWarrior || Monsters Game

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:49

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Nu weet ik dat alle recente standalone dvd spelers beide formaten (+ en -) ondersteunen
Niet geheel waar. Ik zie behoorlijk wat nieuwe dvd spelers (standalone) die ook alleen dvd - kunnen spelen. Ik heb met -r nog nooit problemen gehad en met +r in dvd spelers zowel pc als standalone alleen maar. Daar zijn veel apparaten heel secuur mee lijkt het wel. Ik zou er dus absoluut niet maar zo van uit gaan dat +r altijd werkt in een nieuwe dvd speler.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Ik heb de plextor 504a al gekocht, en gebrande DVD+R's zijn prima te lezen op mijn LiteOn 48x16 dvd-rom lezer (die goedkoop en zeer goed verkrijgbaar is). Ik heb trouwens ook geen problemen om de DVD+R's af te spelen om mijn standalone Marantz dvd6200.

Specs Casemod

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

DVD+RW heeft wel veel voordelen tov DVD-RW en ik ga dus ook voor +R(W). Voor de voordelen kijk hier: http://www.dvdplusrw.org/video/comparison.html Zul je wel denken dat het niet echt een objectieve site is....kan misschien wel kloppen, maar de info die ze geven is correct.

Ik ga trouwens wel voor de NEC....is een flink eind goedkoper.........ik moet immers ook nog een stand-alone dvd-recorder hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door zimbab op 24-03-2003 15:00 ]

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb zelf lang getwijfeld of ik een + of een - DVD brander zou kopen....op het moment dat ik de Plextor wou kopen, liep ik bij puur toeval tegen een DRU500AX aan....die is het geworden...

Maar nu on-topic:

1) Mijn combodrive in mijn Dell laptop leest geen +RW-schijfjes.
2) Iedereen schrijft dat het de + standaard gaat worden, in de praktijk roepen veel mensen - standaard. Medewerkers van zowel Funprice als Opus zeggen dat ze alleen - schijfjes verkopen.....volgens mij ligt de stijd nog helemaal open....

Op korte termijn komen er veel meer + en - ondersteunende branders....als je het geduld kunt opbrengen zou ik even wachten !

If you don't succeed at first, redefine succes.

• QuarK
GambitRS schreef op 24 March 2003 @ 14:53:
Is het niet handiger de Sony DRU-500A te kopen? Kost in de pricewatch 335 euro. De Plextor PX-504A kost volgens de pricewatch 336 euro. Nou kan de plextor alleen DVD +R/+RW schrijven, maar de Sony kan +R/+RW EN -R/-RW schrijven.

[...]

Het is jouw beslissing. De prijs is hetzelfde, maar de brander kan meer. En dan weet je in ieder geval zeker dat je nooit problemen krijgt tussen het dvd formaat van je brander en de dvd speler van bijvoorbeeld de buurman.

http://www4.tomshardware.com/storage/20030207/index.html
Tom's DVD burner test

http://www4.tomshardware....030207/dvd_burner-10.html
Tom's conclusie
Tja, ik wil de DRU-500A dolgraag kopen, maar ik sta op een behoorlijk aantal winkels al tijden op de wachtlijst. En dat ben ik dus spuugzat.
Okee, ik *kon* er eentje kopen bij een obscuur winkeltje die er nog 2 ofzo had liggen, maar die vroeg bijna 500 euro.. bijna de prijs van de externe variant dus.
En op dat soort afzetpraktijken :r ik dus.

Vertel mij een winkel waar ik de DRU500A vanmiddag kan kopen voor <375 euro (ofzoiets) en ik haal hem meteen.

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

QuarK schreef op 24 March 2003 @ 15:01:
[...]

Tja, ik wil de DRU-500A dolgraag kopen, maar ik sta op een behoorlijk aantal winkels al tijden op de wachtlijst. En dat ben ik dus spuugzat.
Okee, ik *kon* er eentje kopen bij een obscuur winkeltje die er nog 2 ofzo had liggen, maar die vroeg bijna 500 euro.. bijna de prijs van de externe variant dus.
En op dat soort afzetpraktijken :r ik dus.

Vertel mij een winkel waar ik de DRU500A vanmiddag kan kopen voor <375 euro (ofzoiets) en ik haal hem meteen.
Is hij niet via de pricewatch te krijgen dan?
pricewatch: Sony DRU-500A 4x (Retail)

In ieder geval snap ik het probleem, maar als je niet iets heeeel erg dringends moet branden wat je niet aan een ander kan uitbesteden (misschien ken je wel iemand met een brander waar je het even kan doen) is mijn advies om te wachten op de Sony dan nu de Plextor te kopen en er in de toekomst spijt van te krijgen.

MechWarrior || Monsters Game

• Bor

Bor

zimbab schreef op 24 March 2003 @ 14:57:
DVD+RW heeft wel veel voordelen tov DVD-RW en ik ga dus ook voor +R(W). Voor de voordelen kijk hier: http://www.dvdplusrw.org/video/comparison.html Zul je wel
Die link gaat over dvd +r videorecorders en het gebruik van +r daarin. Niet geheel alleen over de +r standaard dus.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Hmmm.....ja. Ik bedoelde eigenlijk gewoon deze link: http://www.dvdplusrw.org/ , maar ik had toevallig die pagina open staan.

Verwijderd

Met Nero Infotool kan je checken welke formaten er allemaal door je dvd-rom worden ondersteund.

• QuarK
Anyway, Sony krijgt mijn centen niet. Hadden ze maar voor een normale aanlevering moeten zorgen. Ik zet mijn geld in op +R, met een Plextor smaakje.
Mocht dat echt een verkeerde keuze gebleken te zijn (lijkt me sterk met MS,HP,Sony erachter) dan kan ik later alsnog een andere kopen.
Branders zijn toch al hard in prijs aan het dalen... het wordt alleen nog maar beter.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

QuarK schreef op 24 March 2003 @ 15:26:
Anyway, Sony krijgt mijn centen niet. Hadden ze maar voor een normale aanlevering moeten zorgen. Ik zet mijn geld in op +R, met een Plextor smaakje.
Mocht dat echt een verkeerde keuze gebleken te zijn (lijkt me sterk met MS,HP,Sony erachter) dan kan ik later alsnog een andere kopen.
Branders zijn toch al hard in prijs aan het dalen... het wordt alleen nog maar beter.
Precies.....en dat soort dingen koop ik voornamelijk voor eigen gebruik. Als er dan wat mensen zijn die zo'n schijfje die ik hen meegeef niet kunnen lezen......jammer dan! En inderdaad kun je tegen de tijd dat de strijd over is wel een -RW drive halen als die het dan zou worden. Dan is alles weer flink goedkoper.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GambitRS schreef op 24 March 2003 @ 15:06:
[...]

Is hij niet via de pricewatch te krijgen dan?
pricewatch: Sony DRU-500A 4x (Retail)

In ieder geval snap ik het probleem, maar als je niet iets heeeel erg dringends moet branden wat je niet aan een ander kan uitbesteden (misschien ken je wel iemand met een brander waar je het even kan doen) is mijn advies om te wachten op de Sony dan nu de Plextor te kopen en er in de toekomst spijt van te krijgen.
nope
ik heb hem nu bij CDfreaks besteld, en ik verwacht hem deze week.
kijk voor de gein eens in het DRU topic in OM, zie je hoe erg het af en toe is.

• QuarK
Heh, er staat nu een mooie PX-504A doos op m'n bureau.. ga em zo monteren.

• QuarK
Okee, hij doet het perfect..

Ik heb wel wat vreemds gemerkt. Ik heb een DVD+RW'tje gebrand met data, en deze +RW is gewoon leesbaar in een Pioneer en Samsung DVD speler, terwijl deze eigenlijk alleen - claimen te lezen. Nero Infotool zegt ook dat beide drives geen +RW kunnen lezen..

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Er zijn altijd uitzonderingen....zo zul je ook drives vinden die wel +RW behoren te lezen en dat bij lang niet alle +RW's doen.

[ Voor 6% gewijzigd door zimbab op 24-03-2003 21:37 ]

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 18:48
Heb zelf een ASUS E616, bij de aanschaf ging ik ervan uit dat hij DVD+R zou kunnen lezen, maar niets is minder waar. DVD+RW wordt wel gelezen, maar DVD+R dus niet, ondanks dat ASUS op sommige van de sites wel aangeeft dat hij + compatible is. Ook op sites als www.dvdplusrw.org wordt hij als compatible aangegeven. Dus daar kun je ook niet helmaal van opaan :(

• QuarK
Het was iig een aangename verrassing.
Ik zie ze er op de Compatibility list nu ook tussen staan.

• QuarK
Ik ga bij Opus een spindeltje van 25 2.4x DVD+R's bestellen, maar zit te twijfelen tussen Datawrite en Platinum. Datawrite is is 2,50 goedkoper.

Zit er kwalitatief veel verschil tussen? Persoonlijke ervaringen van iemand (qua levensduur)?

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

denk dat -r wel weer eens een grote sprong kan nemen, nu de aldi pc met een dvd-r(w) brander is uitgerust.. hoeveel duizenden zullen er in nederland en duitsland wel niet verkocht worden...

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

LoneWolf schreef op 25 maart 2003 @ 23:01:
denk dat -r wel weer eens een grote sprong kan nemen, nu de aldi pc met een dvd-r(w) brander is uitgerust.. hoeveel duizenden zullen er in nederland en duitsland wel niet verkocht worden...
En hoe groot is die markt ten opzichte van de wereld? Heeeeel erg klein. Zal dus niet zo veel invloed hebben.
QuarK schreef op 25 March 2003 @ 20:25:
Ik ga bij Opus een spindeltje van 25 2.4x DVD+R's bestellen, maar zit te twijfelen tussen Datawrite en Platinum. Datawrite is is 2,50 goedkoper.

Zit er kwalitatief veel verschil tussen? Persoonlijke ervaringen van iemand (qua levensduur)?
Niet echt antwoord op je vraag, maar waarom 2,4 speed? Je plex kan op 4 speed DVD+R's branden (scheelt een minuut of 7,8 geloof ik)

En voor 2 euro per stuk kan je ook HP of Fuji krijgen en voor 3 euro per stuk Maxell. De Maxells zijn 4 speed, de rest weet ik niet.

• Bor

Bor

Op dit moment worden er zowiezo veel meer -r schijfjes verkocht dan +r las ik laatst. Iets van 3 tot 4 keer zoveel oid.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:57
Tsjah, als de gemiddelde gebruiker in de winkel staat om een dvd-brander te kopen en hij ziet dat de media voor dvd- goedkoper zijn dan denkt hij niet verder na....

• QuarK
zimbab schreef op 25 March 2003 @ 23:16:
[...]
Niet echt antwoord op je vraag, maar waarom 2,4 speed? Je plex kan op 4 speed DVD+R's branden (scheelt een minuut of 7,8 geloof ik)

En voor 2 euro per stuk kan je ook HP of Fuji krijgen en voor 3 euro per stuk Maxell. De Maxells zijn 4 speed, de rest weet ik niet.
De prijzen die ik heb gezien voor 4x media waren erg hoog. 2.4x waren een stuk beter betaalbaar (bij opus).

In de pricewatch staan idd HP en Fuji redelijk goedkoop.

Wat zijn goede DVD+R media qua levensduur?
Zijn HP en Fuju beter dan Platinum en Datawrite?

Update: Ik hoorde net van iemand dat Fuji, Datawrite en Arita DVD+R allemaal ongeveer dezelfde kwaliteit hebben.
Platinums schijnen per batch te verschillen.

[ Voor 12% gewijzigd door QuarK op 26-03-2003 11:50 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Bor_de_Wollef schreef op 26 March 2003 @ 08:41:
Op dit moment worden er zowiezo veel meer -r schijfjes verkocht dan +r las ik laatst. Iets van 3 tot 4 keer zoveel oid.
Komt omdat -r branders al veeel langer op de markt zijn. Er zijn nu dus relatief veel mensen met een HP DVD100i en een Pioneer DVR-A03 en meer van dat soort dingen die al lang bestaan. DVD+R(W) is in dat opzicht vrij nieuw en dus moet de echte verkoop nog op gang komen. Toen de CD-branders net uitkwamen werden er ook nog heel veel diskettes enzo verkocht.

• QuarK
zimbab schreef op 26 maart 2003 @ 16:44:
[...]

Komt omdat -r branders al veeel langer op de markt zijn. Er zijn nu dus relatief veel mensen met een HP DVD100i en een Pioneer DVR-A03 en meer van dat soort dingen die al lang bestaan. DVD+R(W) is in dat opzicht vrij nieuw en dus moet de echte verkoop nog op gang komen. Toen de CD-branders net uitkwamen werden er ook nog heel veel diskettes enzo verkocht.
(Troll alert...)
Tja, jan boerenlul wil een dvd brander en denkt niet over z'n opties en gaat meteen voor de DVD-R.
Wees een vent en neem een DVD+R :P

• Paquito
  • Niet online
QuarK schreef op 25 maart 2003 @ 20:25:

Ik krijg volgende week pas mijn dvd+r drive binnen, maar ik heb gehoord van een kennis dat hij de beste ervaringen heef met Fuji en Platinum. Met Datawrite had hij problemen. Duzzz....
En we hebben niet allemaal een geldboom in de tuin :)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Raven- schreef op 27 March 2003 @ 07:27:

En we hebben niet allemaal een geldboom in de tuin :)
Die van mij is ook nog niet in volle bloei hoor.....duurt nog wel een maandje. Zitten al wel groene knoppen in. (hondertjes?)

Verwijderd

Brandt zelf over het algemeen DataWrite +R en van de ca. 150st is er niet 1 uitvaller geweest :*) (ok 1 .. mijn pc begon spontaan tijdens het fikken te rebooten :X )
Heb zelf ook de Fuji en Platinum +R gefikt, maar ook hier ben ik tevreden over, maar schaf de DataWrite aan omdat ze wat goedkoper zijn. >:)
(ich bin ein Hollander :Y) )

• QuarK
Ik heb 25 Datawrites besteld, als het goed is komen ze morgen binnen.
Ik moet nog 30gig branden, dus ik zal wel zien hoe goed ze zijn.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

The Third Man

The Third Jellyfish

QuarK schreef op 24 March 2003 @ 21:25:
Okee, hij doet het perfect..

Ik heb wel wat vreemds gemerkt. Ik heb een DVD+RW'tje gebrand met data, en deze +RW is gewoon leesbaar in een Pioneer en Samsung DVD speler, terwijl deze eigenlijk alleen - claimen te lezen. Nero Infotool zegt ook dat beide drives geen +RW kunnen lezen..
Er is een groot verschil tussen het wel kunnen lezen en het claimen iets kunnen te lezen. Als je iets claimt te kunnen lezen, dan moet het sowieso werken (als bijvoorbeeld Pioneer zijnde ben je als als DVD-'er bijna gedwongen je DVD-spelers met DVD- compatible te maken). DVD+ hoeft niet per sé, en het is nooit weg natuurlijk. Alleen garandeert de fabrikant nu niet dat het werkt dus hoef je ook geen ondersteuning te verwachten als je DVD+jes niet werken.

• QuarK
M'n Datawrite DVD+R's zijn nu al binnen.

Wat is de beste manier om te testen hoe lang die dingen meegaan? Een weekje buiten laten liggen, of door kleine kinderen mee te laten spelen?
Pagina: 1