Ik probeer een oude computer weer beetje op te krikken. Heb nu 4 simmetjes van 16mb, maar 2 zijn EDO, de andere Fastpage. Kan ik deze samen gebruiken, zodat ik 64mb heb? Hij start er wel mee op, Windows setup ook wel, maar krijg toch elke keer errors.. dus denk dat het daar aan ligt.. Iemand die er iets over weet?
Like IQM said 
En nee, de volgorde is niet belangrijk, maar je moet ze wel per paar plaatsen.
Wat betreft die errors, jaag memtest86 door die reepjes heen. Zie ook Technische PMG FAQ en Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
En nee, de volgorde is niet belangrijk, maar je moet ze wel per paar plaatsen.
Wat betreft die errors, jaag memtest86 door die reepjes heen. Zie ook Technische PMG FAQ en Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 24-03-2003 14:13 ]
Hangt totaal af van chipset. Grof genomen zijn er drie mogelijkheden:Noork schreef op 24 March 2003 @ 14:17:
Je moet wel een bankje edo doen en een bank fp, net fp/edo en fp/edo, dat gaat wel fout
- werkt niet (stabiel)
- werkt enkel als FP bij FP en EDO bij EDO gedaan wordt, maar zonder enig gebruik van EDO extensies
- werkt wel (ongeacht manier van installeren), maar zonder gebruik te maken van de Extended Data Out mode
- werkt wel (indien FP bij FP gedaan wordt en EDO bij EDO), waarbij de EDO bank als EDO geaddresseerd wordt en de FP niet.
Post je chipset, dan is duidelijker wat wel en wat niet kan
Oslik blyat! Oslik!
[mierenneukermode]dion_b schreef op 24 March 2003 @ 17:21:
[...]
Hangt totaal af van chipset. Grof genomen zijn er drie mogelijkheden:
- werkt niet (stabiel)
- werkt enkel als FP bij FP en EDO bij EDO gedaan wordt, maar zonder enig gebruik van EDO extensies
- werkt wel (ongeacht manier van installeren), maar zonder gebruik te maken van de Extended Data Out mode
- werkt wel (indien FP bij FP gedaan wordt en EDO bij EDO), waarbij de EDO bank als EDO geaddresseerd wordt en de FP niet.
Post je chipset, dan is duidelijker wat wel en wat niet kan
dat zijn 4 opties !
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
niet helemaal dus... VIA en Intel borden (o.a. 430FX/VX/HX etc.) draaien gewoon FP SIMMs op FP en EDO als EDO, tegelijk.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Niet de i430NX, om maar een brak chipset te noemen... (al kon die tenminste wel tot 256MB cachen, wat weer niet van de FX, VX en TX gezegd kon worden)limoentje schreef op 24 March 2003 @ 20:23:
[...]
niet helemaal dus... VIA en Intel borden (o.a. 430FX/VX/HX etc.) draaien gewoon FP SIMMs op FP en EDO als EDO, tegelijk.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Dat dit vroeger nog kon. Zou mooi zijn als dat nu ook nog werkte. Dan kon ik tenminste er nog een geheugenreepje extra in mij K7S5a stoppen.
Het verschil tussen EDO en FP is een stuk kleiner dan tussen DDR en SDR. Maar de ultieme chipsets wat dat betreft blijven de latere Via So7 gevallen- die konden FP, EDO en SDRAM tegelijk aansturen zonder problemen (al moesten ze wel allemaal dezelfde clock hebben, waar tegenover staat dat die clock wel asynch tov de FSB kon draaien)Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 21:55:
Dat dit vroeger nog kon. Zou mooi zijn als dat nu ook nog werkte. Dan kon ik tenminste er nog een geheugenreepje extra in mij K7S5a stoppen.
Oslik blyat! Oslik!
Zoals eerder gezegd, het hangt dus af van de chipset. Zelf heb ik nog een ouwe Pentium bak staan met daarin een Gigabyte mobo met UMC chipset, en ook die vreet FP en EDO tegelijkertijd, maar wel EDO bij EDO en FP bij FP.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
gaat sdr en edo wel samen dan? Want ik heb zo`n boardje wat dit ondersteund 2x sdr en 4x edo.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Dit is nu toch wel duidelijk uit de posting van Dion en EXXMeneer aard schreef op 25 March 2003 @ 10:00:
gaat sdr en edo wel samen dan? Want ik heb zo`n boardje wat dit ondersteund 2x sdr en 4x edo.
Chipset, chipset, chipset, chipset, chipset....Meneer aard schreef op 25 March 2003 @ 10:00:
Hoe vaak moet ik het nog zeggen
i430VX en TX: hoogstwaarschijnlijk niet
Via VP2 en 3: zeker wel
ALi Aladdin IV, V, Via VPX, SiS 55xx: geen flauw idee, al kan ik het voor geinteresseerden morgenavond op de Aladdin IV en VPX uitzoeken
Oslik blyat! Oslik!
Eik nooit problemen gehad bij het mixen van FP en EDO:
- SiS 497 (486 chip): nix, die flipte met EDO
- SiS 5513: werkt gewoon met EDO in bank 1, FPM in bank2 of andersom
- Intel i430FX: werkt gewoon zoals SiS5513
- Intel i430NX: weet niet wat EDO is, maakt overal FP van
- Intel i430VX: gewoon doorelkaar zoals de FX
latere borden niet meer getest: SDRAM was aantrekkelijker
- SiS 497 (486 chip): nix, die flipte met EDO
- SiS 5513: werkt gewoon met EDO in bank 1, FPM in bank2 of andersom
- Intel i430FX: werkt gewoon zoals SiS5513
- Intel i430NX: weet niet wat EDO is, maakt overal FP van
- Intel i430VX: gewoon doorelkaar zoals de FX
latere borden niet meer getest: SDRAM was aantrekkelijker
Als het goed is staat het antwoord op je vraag in het boekje van je mobo. STond er bij mij destijds (Abit ph-5) ook in nl.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mwoeah, als het aankomt met exotische dingen doen met geheugencombo's moet je die manuals met een korreltje zout nemen:The_Eagle schreef op 25 March 2003 @ 14:27:
Als het goed is staat het antwoord op je vraag in het boekje van je mobo. STond er bij mij destijds (Abit ph-5) ook in nl.
- er wordt vaak op 'safe' gegokt (liever tien klanten die zich een beetje beperkt voelen dan eentje die onverhoopt instabiliteit heeft bij settings die in de manuals staan)
- er is veel geheugen in omloop wat gewoon niet bestond toen de manual geschreven was
- er soms (bijna) niet bestaande dingen in genoemd worden (32-chip 16Mbit DIMMs bijvoorbeeld, om op i430VX en Via VPX toch 64MB/module te krijgen)
- veel vroege EDO en SDRAM-ready mobo's hadden afwijkende eisen omdat de standaarden nog niet goed vastlagen (denk aan EDO bij 486 dat vaker niet werkt dan wel, ook al zou chipset het moeten aankunnen en de manual dat ook zei, of vroege DIMM slots die op 3.3V gekeyed waren maar 5V leverden
- er staan ook soms gewoon fouten in.
Al met al is een manual beter dan niets, maar daarmee is alles gezegd
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1