Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Fan laten blazen i.p.v. zuigen.

Pagina: 1
Acties:
  • 731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:41
Onder andere bij de IA van KoD heb ik verschillende fans gekocht voor in mijn CM, maar al deze fans zuigen. Omdat je natuurlijk geen overdruk wilt hebben in je case moet de lucht er natuurlijk ook weer uitgezogen worden. Nou wil ik dat een paar van deze fans dus andersom gaan draaien. Het gaat om een Ennermax en 2 Akasa'sof doorvoor in de plaats 2 UV Sensetive fans.

Eigenlijk dacht ik dat als ik de + en de - even om zou draaien het goed zou zijn, Nou heb ik de search gebruikt en daar stonden al meerdere topic's over dit onderwerp, maar daar werd gesproken over "electronische fans". Deze zou je niet om kunnen polen. Geld dat ook voor de fans die ik bedoel?

Ik wil ze namelijk liever niet omdraaien omdat de achterkant minder mooi afgewerkt is en de de draden enzo ziet.

offtopic:
Sorry dat ik hier weer een topic over open, maar uit de andere kon ik echt niet wijs worden. (Er word bijna meer geouwehoert als sirieus geholpen... :/ .

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sowieso is het niet handig om ze om te polen: die fanblades hebben een vorm die ideaal is voor de normale richting, de andere kant op zou de performance wel eens enorm kunnen zakken :/

Ik denk toch dat je ze om moet draaien, dan hang je er een fangrill voor ofzo, zie je er niks meer na dat de achterkant minder mooi is :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

fans andersom laten draaien lijkt mij niet echt zinnig ivm kromming van de bladen. als je t toch wilt weten zou je moeten proberen, kwaad kan het niet, heb zelf hier ook een (andere) fan liggen die ook niet werkt als je hem ompoolt--> iig geen schade opgelopen

• My-life
Nou, je krijgt dan ook de draden aan die kant te lopen. En ik denk dat je die helaas wel ziet. Als de airflow iets minder wordt omdat de fan om die manier gebouwt is maakt me niet zo heel veel uit. Er zitten er toch genoeg in :*) .

Verwijderd

My-life schreef op 24 March 2003 @ 13:54:
Nou, je krijgt dan ook de draden aan die kant te lopen. En ik denk dat je die helaas wel ziet. Als de airflow iets minder wordt omdat de fan om die manier gebouwt is maakt me niet zo heel veel uit. Er zitten er toch genoeg in :*) .
Dat iets minder kan ook veel minder zijn.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 22:23
Als je toch aan het modden bent kun je dan niet de fans modden? Het eerste wat in me opkwam toen ik dit las dacht ik dat je zo gewoon om zou kunnen draaien. Toen las ik verder dat die kant dan niet zo mooi is afgewerkt. Daarentegen kun je natuurlijk ook de fans modden. Of je moet kijken of er andere soort fans bestaan. Naar mijn weten heb je ook heel mooi afgewerkte fans die alle kant op kunt zetten.

Succes ermee!

• My-life
Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 13:58:
[...]
Dat iets minder kan ook veel minder zijn.
Dat zien we dan wel weer. Daar maak ik me niet zo druk om eigenlijk.
NielsOveres schreef op 24 March 2003 @ 14:02:
Als je toch aan het modden bent kun je dan niet de fans modden? Het eerste wat in me opkwam toen ik dit las dacht ik dat je zo gewoon om zou kunnen draaien. Toen las ik verder dat die kant dan niet zo mooi is afgewerkt. Daarentegen kun je natuurlijk ook de fans modden. Of je moet kijken of er andere soort fans bestaan. Naar mijn weten heb je ook heel mooi afgewerkte fans die alle kant op kunt zetten.

Succes ermee!
Maar ik heb nu deze fans. Deze vind ik erg mooi en zou ik dan ook graag willen gebruiken.

Kan iemand me precies uitleggen waarom ik ze niet gewoon "om kan polen"???

[ Voor 116% gewijzigd door My-life op 24-03-2003 14:05 ]

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:01

sealy

bastards...

ik zou inderdaad ook zeggen, gewoon omdraaien, misschien kan je de draadjes wat proberen weg te werken, kost naar mijn idee minder energie dan het hele zaakje ompolen (waarvan het niet eens zeker is of het werkt)

De bladen van de fans zijn ook zo gemaakt dat ze het beste functioneren als ze in de richting draaien die ze van de fabriek meekrijgen.

Zoals wieikke al zegt; word de preformance dan een stuk minder.

Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad!

nothing special

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Het systeem van een ventilator om hem aan te drijven, is compact en snel, maar heeft als nadeel dat indd de polen niet omgedraait kunnen worden. Dat komt omdat dit anders werkt dan een electromotor. Elke ventilator met zo'n systeem zal niet werken bij pool-omdraaiing.
Echter, weet je een ventilator te bemachtigen met een conventionele elektromotor, dan kun je dat indd bepalen, maar als nadeel, de fan zal geen 25 mm diep meer zijn, maar eerder 50 à 70 mm, is dat wel mooi?

T60P Widescreen

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Mad_Demon

de dokter

Ompolen werkt niet omdat binnenin een aantal torretjes zitten. Als je de stroomrichting om gaat draaien werkt het niet omdat transistors een collector en een emitter hebben, waarvan je de functie niet zo maar om kan draaien.
Gevolg, er gaat geen stroom lopen, fan draait niet.

De enige oplossing is de fan helemaal omdraaien.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 22:23
Dit is van een site:

/quote
2) How to figure out fan air flow direction : Take a PS fan & look for two little arrows stamped in the side. The horizontal arrow shows the fan rotation direction, while the vertical shows the air flow direction. By changing fan orientation though, you can achieve the opposite direction. (Don't change the polarity, it won't work!)

/quote

Maar er is dus nergens te vinden waarom het niet werkt. Je kunt het altijd gewoon uitproberen.

Ik heb dus niks gezegd. Had ik zelf ook wel op kunnen komen dat antwoord.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 24-03-2003 14:16 . Reden: Was beetje laat natuurlijk ]

Verwijderd

Ompolen kan idd niet, het is wel een gemakkelijke manier om je fan's om zeep te helpen.

Maar overdruk is onzin hoor, je kan met fan's onmogelijk een drukverschil krijgen. Fan's kunnen lucht duwen, maar meer kunnen ze niet doen. Je moet gewoon ff kijken hoe je een goede airflow krijgt, dan is het vaak het beste als alle fan's 1 kant uit blazen. Maar lees daar ook ff de FAQ over.

Er zijn al zoveel discussies geweest over druk met fan's maar het is gewoon een feit dat een fan nooit een drukverschil kan opwekken. (Al zou er een minimaal drukverschil zijn, dan is dat nog kleiner als 0.01 graden verschil in de omgevingstempratuur)

• My-life
Als ik het toch even ga proberen (Ja ik weet dat ik vreselijk eigenwijs ben.)

Loop ik dat het risico dat ik permanente schade toebreng aan de motor van een fan?

• Mad_Demon
  • Laatst online: 10:48

Mad_Demon

de dokter

My-life schreef op 24 maart 2003 @ 14:20:
Als ik het toch even ga proberen (Ja ik weet dat ik vreselijk eigenwijs ben.)

Loop ik dat het risico dat ik permanente schade toebreng aan de motor van een fan?
Ja, sommige fan's kunnen het wel hebben, andere niet. Je moet maar net geluk hebben dat je fannetje een beetje robuust is.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Ja, en ik acht die kans zeer groot.

• My-life
Ow, dan zit er denk ik weinig op dan de fans gewoon om te draaien. Of nieuwe te kopen. :'(

kHeb eigenlijk nog nooit fans gezien die standaart de andere kant opdraaien... Die zijn er veel minder denk of niet?

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Misschien in Engeland.......

Serieus....nee ik denk het niet. (ik denk dat ze er niet zijn bedoel ik)

Als je trouwens gewoon een fingerguard voor de fan zet zie je het al minder en als je ze dan ook nog eens aan de achterkant zet boeit het toch niet al te veel? In ieder geval toch niet zoveel dat je er andere voor zou kopen?

[ Voor 117% gewijzigd door zimbab op 24-03-2003 14:45 ]

Verwijderd

als je die draadje zo storend vindt bij het omdraaien: boor een klein gaatje aan de andere kant. De print in het binnenwerk vult normaal niet het hele binnenwerk.
Lus de draadjes in het binnenwerk door het geboorde gaatje (men dat klinkt fout :)) en presto, de draadjes zijn niet meer te zien aan de andere kant. Aangezien hier meestal een stikker met de specs op zit kun je deze er weer gewoon op plekken en je ziet er niks meer van (aan de buitenkant)

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 14:17:
Ompolen kan idd niet, het is wel een gemakkelijke manier om je fan's om zeep te helpen.

Maar overdruk is onzin hoor, je kan met fan's onmogelijk een drukverschil krijgen. Fan's kunnen lucht duwen, maar meer kunnen ze niet doen. Je moet gewoon ff kijken hoe je een goede airflow krijgt, dan is het vaak het beste als alle fan's 1 kant uit blazen. Maar lees daar ook ff de FAQ over.

Er zijn al zoveel discussies geweest over druk met fan's maar het is gewoon een feit dat een fan nooit een drukverschil kan opwekken. (Al zou er een minimaal drukverschil zijn, dan is dat nog kleiner als 0.01 graden verschil in de omgevingstempratuur)
Ik denk toch dat de fan's een drukverschil veroorzaken. Anders zou er geen lucht stromen. Als jij een fan in een pc laat blazen, en geen fan eruit laat blazen gaat er toch lucht stromen, en deze wordt er weer door de gaten uitgeblazen door het drukverschil.
Als het andersom is, dus een onderdruk in je PC, stroomt er lucht naar binnen door de kiertjes, en deze lucht is niet gefilterd, dus er komt stof in je pc (ervan uitgaande dat je luchtfilters voor je fan's hebt).

Maar nogmaals, er is zeker een overdruk of onderdruk

Online LED calculator

Verwijderd

Mijn ervaring heeft geleerd dat blazen in de meeste gevallen het beste werkt met CPU cooling, en verder aan de voorkant van de kast de kast in, en aan de achterkant de kast uit.

Bij mij de beste cooling

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Misschien even een stomme opmerking, maar je kan ze toch ook gewoon andersom erin schroeven ? Of zeg ik nou hele gekke dingen ?

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

1st_Ro schreef op 24 maart 2003 @ 16:15:
Misschien even een stomme opmerking, maar je kan ze toch ook gewoon andersom erin schroeven ? Of zeg ik nou hele gekke dingen ?
Inderdaad een stomme opmerking als je niet eens de startpost leest :X

Stop uploading passwords to Github!

• My-life
Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 14:52:
als je die draadje zo storend vindt bij het omdraaien: boor een klein gaatje aan de andere kant. De print in het binnenwerk vult normaal niet het hele binnenwerk.
Lus de draadjes in het binnenwerk door het geboorde gaatje (men dat klinkt fout :)) en presto, de draadjes zijn niet meer te zien aan de andere kant. Aangezien hier meestal een stikker met de specs op zit kun je deze er weer gewoon op plekken en je ziet er niks meer van (aan de buitenkant)
Raakt hij dan niet uit balance? Maar het kan zowiezo niet. want daar achter zitten van die kleine spoeltjes. En ik wou ze eigenlijk niet alle 3 aan de achterkant doen, maar 2 aan de bovenkant. Daar kijk je dus best wel op.
1st_Ro schreef op 24 March 2003 @ 16:15:
Lees anders ff de hele topic. ZO groot is ie niet... |:( .

Verwijderd

Als je toevallig zo'n lasercut fangrill hebt kun je de draadjes meestal wel achter een spijl van de fanguard verwerken.

• plofkip
  • Laatst online: 19-11 19:17
Ik ben slim :P Ik had al 1 CaseFan aan de bovenkant geschroefd zitten (lucht omhoog blazen) en nu had ik er 1 bijgekocht en die heb ik niet IN de kast gedaan maar BUITEN de kast gezet (achterop onder PCI sloten), dan blaast ie dus lucht naar binnen en het staat nog leuk ook :)

Verwijderd

Wat maakt het nou uit of de fan in of buiten de case zit?

• 1st_Ro
  • Laatst online: 07-01-2022
My-Life,

Excusez moi, ik had de laatste 2 zinnen niet gelezen 8)7

Sorry sorry sorry ...

Ik snap best dat je het mooi wil houden, maar als we het hebben over fans aan de achterkant, dan vraag ik me af waarom je dat zo supermooi wilt hebben terwijl je dat toch niet ziet, dan vraag ik me af of dat wel de moeite en de energie waard is eerlijk gezegd.

Kijk, als ie duidelijk in het zicht zit (bovenop bijv.) dan kan ik het nog wel begrijpen.

Maar goed, ik weet ook wel dat sommige Tweakertjes hier perfectionisten zijn. :)

• My-life
FaNtJuH schreef op 24 March 2003 @ 18:10:
Ik ben slim :P Ik had al 1 CaseFan aan de bovenkant geschroefd zitten (lucht omhoog blazen) en nu had ik er 1 bijgekocht en die heb ik niet IN de kast gedaan maar BUITEN de kast gezet (achterop onder PCI sloten), dan blaast ie dus lucht naar binnen en het staat nog leuk ook :)
Euh.... Ja slim (ook lekker On-topic) 8)7

Maar ik wil hem niet buiten me kast. Dat gaat veel te snel kapot als je met dat ding gaat slepen.

Heb jij die fan dit blaast zo gekocht dan?
1st_Ro schreef op 24 March 2003 @ 18:44:
My-Life,

Excusez moi, ik had de laatste 2 zinnen niet gelezen 8)7

Sorry sorry sorry ...

Ik snap best dat je het mooi wil houden, maar als we het hebben over fans aan de achterkant, dan vraag ik me af waarom je dat zo supermooi wilt hebben terwijl je dat toch niet ziet, dan vraag ik me af of dat wel de moeite en de energie waard is eerlijk gezegd.

Kijk, als ie duidelijk in het zicht zit (bovenop bijv.) dan kan ik het nog wel begrijpen.

Maar goed, ik weet ook wel dat sommige Tweakertjes hier perfectionisten zijn. :)
Dan ben ik zo'n tweaker denk :Y) . Maar 2 van de fans komen idd bovenop de kast. Dus daar kijk je best wel op. (Dit staat ook in het topic)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Ik had ook ooit een fan de zoog getweakt door hem open te schroeven en de spoel om te draaien. Het paste perfect en toen heb ik de fan bladen er ook nog ff af geschroefd en omgedraaid en nou loopt hij andersom, maar het is wel een 200mm op 230~ ...

• My-life
Zou dat zelfde bij mij ook niet kunnen dan? Dat zou wel de ideale oplossing zijn. (Ondankt slechtere resultaten). Ik weet alleen niet zeker of hij met een schroefje in elkaar zit. Er zit nu een sticker overheen en als ik hem zo laat (deze kant op laat draaien) dan laat ik dat stickertje voor de afwerking er net zo lief opzitten.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:52

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

pcmadman schreef op 24 March 2003 @ 22:10:
Ik had ook ooit een fan de zoog getweakt door hem open te schroeven en de spoel om te draaien. Het paste perfect en toen heb ik de fan bladen er ook nog ff af geschroefd en omgedraaid en nou loopt hij andersom, maar het is wel een 200mm op 230~ ...
ja tuurlijk 8)7 lekker bullshit topic is dit weer :{

je kunt een fan niet achterstevoren laten draaien door simpelweg de draadjes om te draaien, in een fan zitten een aantal transistoren, een stuk of 2 condensatoren en nog wat andere frot, oftewel een relatief complex electronisch circuit dat je niet effe achterstevoren voeding kan geven. Dat werkt simpelweg niet. eventueel gehoer met de electronica in de fan is geen beginnen aan, zeur niet en draai em gewoon om

• Res-q
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Ok, ik heb een probleem met een fan... Ik vond het echter de moeite niet waard om een nieuw topic te openen, dus probeer ik het hier maar.

Ik heb 2 mooie Titan aluminium frame fans 120mm (link), en de ene draait veel langzamer dan de andere. Dit gebeurde nadat ik een paar keer met de voeding naar de fan heb lopen spelen (draadjes verwisselen, wellicht een te hoge spanning, ik weet het niet precies).
Nu heb ik de fan opengemaakt, en aan de binnenkant is geen schade oid te zien.

Is er iets dat ik door kan meten (ja ik kan alles doormeten, maar iets dat ook zin heeft...) om te zien of iets kappot is, en wellicht dat onderdeeltje zelf kan vervangen? Ik heb zelf geen idee waar ik zoiets zou moeten zoeken...

en zo is het voorspeld!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:52

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Res-q schreef op 24 March 2003 @ 22:55:
Ok, ik heb een probleem met een fan... Ik vond het echter de moeite niet waard om een nieuw topic te openen, dus probeer ik het hier maar.

Ik heb 2 mooie Titan aluminium frame fans 120mm (link), en de ene draait veel langzamer dan de andere. Dit gebeurde nadat ik een paar keer met de voeding naar de fan heb lopen spelen (draadjes verwisselen, wellicht een te hoge spanning, ik weet het niet precies).
Nu heb ik de fan opengemaakt, en aan de binnenkant is geen schade oid te zien.

Is er iets dat ik door kan meten (ja ik kan alles doormeten, maar iets dat ook zin heeft...) om te zien of iets kappot is, en wellicht dat onderdeeltje zelf kan vervangen? Ik heb zelf geen idee waar ik zoiets zou moeten zoeken...
je kunt eventueel onderdelen vervangen, maar is dit wel de moeite? het is echt een hoop gekloot om er eerst maar eens achter te komen welk onderdeeltje je gemold hebt. Naar mijn ervaring springen er transistoren kapot als het voltage te hoog is dus kijk eens goed naar die "zwarte blokjes met 3 pootjes" en kijk of er een hoekje vanaf gesprongen is, dit heb je misschien over het hoofd gezien bij controle. Maar al met al het gehannes om het te repareren is niet te doen, je kunt beter een nieuwe kopen dan. Wees blij dat ie nog draait :)

• Res-q
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Damn, ik dacht even kijken naar die transistor.. niets aan te zien.. Druk ik blijkbaar heel zacht tegen een van de spoelen (?) aan, en hoor zacht /me krak >> Ik denk: a nee, laat het niet waar zijn!
en het was dus wel waar! Hij doet t niet meer :'( :'(
Dan maar een nieuwe halen, het is wel zonde geld...

Iig bedankt voor je snelle reactie!

Edit!!

Inmiddels doet de fan het weer, maar draait nog steeds (/alweer) langzaam... Een transistor heb ik niet kunnen vinden, het ding dat er het meest op leek was een transistor maar dan met 4 pootjes... Er staan een paar cijfers op:
277
230G
en erbij op het printje staat U1... verder niets... vaag...

[ Voor 32% gewijzigd door Res-q op 25-03-2003 00:16 ]

en zo is het voorspeld!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Res-q schreef op 24 March 2003 @ 23:09:
Damn, ik dacht even kijken naar die transistor.. niets aan te zien.. Druk ik blijkbaar heel zacht tegen een van de spoelen (?) aan, en hoor zacht /me krak >> Ik denk: a nee, laat het niet waar zijn!
en het was dus wel waar! Hij doet t niet meer :'( :'(
Dan maar een nieuwe halen, het is wel zonde geld...

Iig bedankt voor je snelle reactie!

Edit!!

Inmiddels doet de fan het weer, maar draait nog steeds (/alweer) langzaam... Een transistor heb ik niet kunnen vinden, het ding dat er het meest op leek was een transistor maar dan met 4 pootjes... Er staan een paar cijfers op:
277
230G
en erbij op het printje staat U1... verder niets... vaag...
dat is een HALL sensor + driver logica + "power" torren in 1 behuizing

een compleet fan ic dus

Repareren doe je zo.

Verwijderd

over dat druk verschil, in een kast kan het drukverschil oplopen tot circa 30 pascal, ik heb een tijd een schuine buis gemonteerd aan mijn pc...een schuine buis met water is een manometer, de statische druk bedraagt op dit moment in mijn kast +28 pascal (gecalibreerde micromanometer) Ik kan deze tests doen omdat ik voor mijn werk metingen verricht aan afgassen van diverse verbrandingsprocessen (ik ben meettechnicus bij een milieu advies bedrijf)

Het is altijd aan te raden een overdruk in je kast te hebben zo voorkom je stof dat via je cd speler de kast in probeert te komen.

mijn overdruk is veels te hoog btw

(ps door de dynamische drukken te meten kun je de snelheid van de lucht bepalen....moet je wel een goede manometer hebben die in pascals kan meten....:P)

• Maximus
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

fangrilletje kopen van 2 euro per stuk en dan gewoon omdraaien :)

PhD i.o.

• T1eA
  • Laatst online: 14-11 10:57

T1eA

Browser

Ga iig de draai richting van de bladen niet veranderen dan heb je er nixs meer aan8)7

ICT G33K

Verwijderd

als je die fan nou andersom in je kast hangt, dan gaat de airflow toch de andere kant op. Dus modden lijkt me een beetje raar als je em gewoon om ken draaien.

Ik zou er iid een fangrill voor zetten, of proberen om de draden te verfen oid

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 11:35 ]

Verwijderd

tomvleeuwen schreef op 24 March 2003 @ 15:39:
[...]

Ik denk toch dat de fan's een drukverschil veroorzaken. Anders zou er geen lucht stromen. Als jij een fan in een pc laat blazen, en geen fan eruit laat blazen gaat er toch lucht stromen, en deze wordt er weer door de gaten uitgeblazen door het drukverschil.
Als het andersom is, dus een onderdruk in je PC, stroomt er lucht naar binnen door de kiertjes, en deze lucht is niet gefilterd, dus er komt stof in je pc (ervan uitgaande dat je luchtfilters voor je fan's hebt).

Maar nogmaals, er is zeker een overdruk of onderdruk
Jammer dat je kast alles behalve luchtdicht is... Luister naar wat je zegt, en bekijk je case eens goed. Over kan toch lucht ontsnappen. Als ik water giet in een lege, nieuwe case, lekt dat er toch aan alle kanten uit? Dan kan je dus nooit overdruk krijgen met een fan die zo weinig luchtverplaatst. Ja, overdruk. OEH vast 1,00000001 keer zoveel als normaal druk. Nee dat is erg.

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11 19:28

Adm.Spock

Duik-Aap

Ik heb 1x een fan gehad die de "andere kant" op liep, dat was een 220Volt exemplaar van vage Italiaanse makelij en die had ik uit een Olivetti computer (nou ja computer, 8086 :+ ) gesloopt.

Mischien dat ze nog wel gemaakt worden :?

• Lethal
  • Laatst online: 25-04-2019
Fans kan je niet zomaar de andere kant op laten draaien omdat:

1. De fan daar niet op gemaakt is kwa performance

2. De fan "drukt" zichzelf op de houder als hij draait, als je hem dus de andere kant op laat draaien gaaat je fan vliegen :P (denk aan een helicopter die opsteigd van de grond, als die wieken andersom draaien gaat ie ook niet de lucht in)

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
"erg"? Wie heeft her over "erg"? Per definitie is er een drukverschil als er lucht stroomt. Zelfs als je een ventilator in de blote ruimte ophangt, dan zal er nog een drukverschil zijn tussen vlak voor en vlak achter de fan. Dat is erg klein gemeten in atmosfeers/bars, maar het is er wel. Brainless heeft het hierboven over 30 Pascal, en als je opgelet hebt in je natuurkunde lessen weet je dat de normale luchtdruk ongeveer 100.000 Pascal is. Nee, een drukverhoging van 0.3 promille is niet veel, en zeker niet genoeg dat er dingen kapot gaan aan druk, laat staan dat de temperatuur er hoger van wordt.

Het pV = nRT effect is bovendien afgelopen zodra alle fans opgespind zijn, dus je krijgt op zijn ergst een tiende graad verhoging tijdens het aanzetten van je PC. Wat mij betreft zouden verwijzingen in de FAQ naar temperatuurverhoging door overdruk er ASAP uit moeten, maar goed.

Ga maar eens specsheets van fanmakers (bijv. http://rocky.digikey.com/WebLib/panasonic/fba08t.pdf ) doorlezen anders. Iedere fan heeft twee getallen: luchtverplaatsing bij ongehinderde doorstroming (oftewel het bij tweakers zo geliefde cfm of liter per uur getal), en het drukverschil als je de fan laat blazen een afgesloten doos in, oftewel het drukverschil waarbij de backflow door de open gaten in de fan, veroorzaakt door die overdruk, even groot is als de hoeveelheid lucht die de fan naar binnen drukt.

Een mooie overdruk is wat je wil hebben, in verband met stof dat anders in de gekste hoeken en gaten komt (zoals in je floppy drive en cd drive, most importantly). Vroeger toen PCs alleen nog maar een outtake fan in de voeding hadden werden de drives ook *ongelofelijk* smerig van binnen, vooral als ze bij een roker stonden. Als een temperatuurverschil van minder dan een tiende van een graad *alleen* bij het opstarten van je PC je meer waard is dan de levensduur van je dvd en cdrw drives, by all means, maak onderdruk.

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11 19:28

Adm.Spock

Duik-Aap

Lethal schreef op 26 maart 2003 @ 13:30:

2. De fan "drukt" zichzelf op de houder als hij draait, als je hem dus de andere kant op laat draaien gaaat je fan vliegen :P (denk aan een helicopter die opsteigd van de grond, als die wieken andersom draaien gaat ie ook niet de lucht in)
Punt twee gaat niet op. De meeste fans blazen hun lucht over de steuntjes. Behalve die ene uit die Olivetti-PC (is trouwens een Papst) die zoog lucht over de steuntjes.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
ik draai mn casefans gewoon om als ik ze wil laten zuigen? de airflow gaat nl. maar 1 kant op...

Verwijderd

Nou beter, werkt het ook?
foto?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik ken geen kasten waar de airflow beter zou worden van zuigende fans bovenin..

laat ze gewoon naar buiten blazen... warme lucht stijgt zoiezo dus je fans helpen het een handje

als je gaat mierenneuken over die draadjes zou je al geen gaten boven in je kast horen te boren, en ik begrijp dat je fans wel vet vindt aangezien het je niet uitmaakt hoe je airflow is als je maar de bovenkant van je fans ziet :? mmmmmkay :) mooie dingen he die fans, doe ze er dan in en laat ze niet draaien.. bespaart je lawaai.. airflow gekut wat je niet schijnt uit te maken en je kan ze mooi bekijken

en de vraag waarom je de fan niet zou kunnen ompolen.. kijk eens naar de bladen.. je gaat toch ook niet met de verkeerde kant van je mes zitten te snijden

• tomvleeuwen
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

Wat Jasper Janssen in (het begin van) zijn betoog zegt, is precies wat ik bedoel :)

Overigens ben ik blij met de opmerking van het maximale drukverschil dat een Fan kan maken, want ik ben bezig met een PO natuurkunde over Fan's (krijg vast een beter cijfer als ik dat er ook in verwerk)

Online LED calculator

• The Conman
  • Laatst online: 15-11 15:23
waarom ompolen? gewoon fan omdraaien!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

The Conman schreef op 11 April 2003 @ 00:03:
My-life schreef op 24 March 2003 @ 13:44:
Ik wil ze namelijk liever niet omdraaien omdat de achterkant minder mooi afgewerkt is en de de draden enzo ziet.
lees de draad voor je blaat :z spuit elf enzo

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Omdraaien kan toch ook. of niet? :?

Verwijderd

tuurlijk alleen moet je hem wel ff het rooster eraf halen en aan de de andere kant zetten... heb ik ook gedaan :)

• My-life
Lethal schreef op 26 March 2003 @ 13:30:

Als dat zo is van punt 2 zouden de "wieken" er dus afvallen als je de fan op ze kop houd als die stil staat :? . Of begrijpen we elkaar nu helemaal verkeerd :| ?
Pixal schreef op 03 april 2003 @ 18:41:
ik ken geen kasten waar de airflow beter zou worden van zuigende fans bovenin..

laat ze gewoon naar buiten blazen... warme lucht stijgt zoiezo dus je fans helpen het een handje

als je gaat mierenneuken over die draadjes zou je al geen gaten boven in je kast horen te boren, en ik begrijp dat je fans wel vet vindt aangezien het je niet uitmaakt hoe je airflow is als je maar de bovenkant van je fans ziet :? mmmmmkay :) mooie dingen he die fans, doe ze er dan in en laat ze niet draaien.. bespaart je lawaai.. airflow gekut wat je niet schijnt uit te maken en je kan ze mooi bekijken

en de vraag waarom je de fan niet zou kunnen ompolen.. kijk eens naar de bladen.. je gaat toch ook niet met de verkeerde kant van je mes zitten te snijden
IK WIL ZE OOK GEWOON NAAR BUITEN LATEN BLAZEN! |:(
Misschien loop ik ook wel te zeiken over die kleine dingetjes, maar ik ben ook een beetje een perfectionist...

De bladen van een fan zijn volgens mij overal wel zo'n beetje even dik. In tegen stelling tot een mes. Maar jullie hebben me dat al wel duidelijk gemaakt (Dat de fan niet werkt als hij verkeerdom draait)
The Conman schreef op 11 April 2003 @ 00:03:
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 02:29:
Omdraaien kan toch ook. of niet? :?
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 02:58:
tuurlijk alleen moet je hem wel ff het rooster eraf halen en aan de de andere kant zetten... heb ik ook gedaan :)
Sjonge jonge jonge. kSnap best dat je geen zin hebt om het hele topic door te lezen, maar het staat onder andere in de openings post en in reacties op dezelfde domme reacties zoals deze. }:O

Ik ben er helemaal uit denk. De fan omdraaien met een fanguard ervoor of course. Een stickertje over de achterkant en een stuk krimpkous over die draadjes.
De luchtdruk is wel te verwaarlozen als ik dat hier zo hoor. (Er is daar genoeg discussie over om een apart topic te starten)

En nou alsjeblieft geen post meer met: "Je kunt je fan gewoon omdraaien". :'(

• The Conman
  • Laatst online: 15-11 15:23
@My-Life

Je klaagt over onze "domme" opmerkingen, waarom draai je nu toch je fan om? Onze ideeën zijn toch goed he!

• My-life
OOOOWWWWWW :'( :'( :'(

KICK UM!!! |:(

[ Voor 31% gewijzigd door My-life op 13-05-2003 10:08 ]

Verwijderd

Je hebt er vast niks meer aan, maar er is dus toch een oplossing om een fan simpelweg andersom te laten draaien! En die wou ik toekomstige tweakers niet onthouden 8)

Ik zat namelijk met t zelfde idee, aan de ene kant van de kast een fan laten zuigen, en aan de andere kant een laten blazen. En om t er mooi symetrisch uit te laten zien was de optie van andersom monteren afgeschreven. (die lelijke balken zie je dan te goed.....)

Verder zou t omdraaien van de richting naar mijn idee weinig invloed op de prestatie van de fan moeten hebben, ok de bladen zijn wel ietsies gekromd, maar vooral bij 8cm fans zijn de bladen bij benadering al recht.

Ompolen van de externe draden is dus kansloos, daar er in een pc fan electronica zit die de motor aanstuurt....
De motor zelf ompolen (na die electronica dus) zou dus moeten kunnen werken!

Na ff een 8cm case fan gedemoteerd te hebben zat ik met de volgende onderdelen :)
(de fan zelf maak je trouwens los door aan de achterkant de sticker eraf te halen, en voila daar zit een plastic splitring om t asje, deze eraf wippen en je kan t geheel zo uit elkaar halen, kan je m meteen ook weer ff smeren voor een smooth draaiende fan :7 )

fan in stukkies:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Fan/sm/fanparts.JPG
grote versie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Fan/lg/fanparts.JPG

Vervolgens dus de task om de werking van t motortje te achterhalen,
Printplaatje dus goed bestuderen, en ff een schematje getekend.
Hierin zijn de 2 getekende spoelen de 2 spoelen van de motor.
De rest van de onderdelen werken als een pulsgenerator (bestaande uit de 2 transistoren), die om en om 1 van de 2 spoelen aanstuurt. De manier waarop ze aangestuurd worden zorgt vervolgens voor de draaiing.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Fan/sm/Schema.JPG
grote versie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Fan/lg/Schema.JPG

Nu dus de aanpassing: wissel de beide spoelen met elkaar uit, door ze dus op de andere transistor aan te sluiten. Dus simpelweg de - aansluiting van de beid spoel met die van de andere verwisselen en andersom. Op de printplaat ziet de aanpassing er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Fan/sm/uitleg.jpg
grote versie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Fan/lg/uitleg.jpg

ff solderen en voila:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Fan/sm/finish.JPG
grote versie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Fan/lg/finish.JPG

T resultaat, de fan draaid een tikkie langzamer dan dat we gewend waren, maar op 7 volt begint ie al goed te draaien, verder valt de airflow zeker niet tegen, :*)
Mission accomplished zal ik maar zeggen 8)

voor t werkende resultaat zie mn zelfbouwcase in:
http://gathering.tweakers...message/23701758#23701758
(die zwarte fan draaid dus netjes in blaasmodus)
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.fischer/Silverserver/sm/12%20finsh_lg.jpg
grote versie: http://home.student.utwen...rver/lg/12%20finsh_lg.jpg

• Tweak15KW
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-11 10:00
En zit zo'n plaatje zit bij elke fan?
Want ik ga er 1 bestellen die zuigt maar ik wil dat die gaat blazen.
Afbeeldingslocatie: http://www.aerocool.com.tw/Images/accessory/centaurus/Fan-Centaurus-I.jpg

Waaraan kan je trouwens zien of een fan in of uit blaast ( aan de specs bedoel ik)

[ Voor 20% gewijzigd door Tweak15KW op 29-11-2005 12:30 ]

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
-Zo een plaatje zit in elke fan ja.
-Dit kan je niet zien aan de specs, enkel aan de vorm van je fanbladen... Ook zitten meestal de bevestigings"armen" aan de kant waar de fan blaast.
Wel beetje oud topic dat je kicked he?

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

je kunt ook gewoon de diode die in de fans zit omlussen, ff openschroeven, zie je vaak wel een roodachtige diode zitten, 1n4148 als ik het goed heb, omdraaien of doorlussen.

Take a parachute, and jump!

Pagina: 1