[EL] backlight van display aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb een display uit een Fiery controller gehaald. Het is een 12864 display met een ks0108 controller/driver.

Het display werkt en ik krijg er ook de temp van het mobo enzo op te zien. Maar ik zou de backlight graag aan willen sturen.

Nu staat er in het technisch document van het display (van producent ontvangen) dat pen 19 en 20 niet aangesloten zijn. Maar er lopen wel sporen van die pennen. Die komen aan de zijkant van het display uit bij een wit iets. Het witte iets is een vlak dat geheel onder het display zit en aan het uiteinde (aansluitingen op PCB) staat een grote A en een grote K. Lijkt mij duidelijk Anode en Kathode. Alleen meet ik er niets tussen met een meter. Dus A->K en K->A meet niets. Oneindig hoge weerstand.

Het display heeft denk ik wel een backlight, want toen hij nog in de controller zat, werkte die wel.

Hoe hoog mag die spanning nu zijn op de backlight?

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 15:58

JaltaH

meh

Hier een stukje uit een datasheet van de KS0108:
If your LCD has an additional two pins for the backlight, one is the positive
end and one is the negative (ground) end. Typically, these backlights will
operate on about 5 volts as well, but usually they use slightly less; In
fact, some backlights have a maximum voltage rating of no more than 4.5
volts, and some may even be 3.5 volts. Beware of this, and think twice about
connecting the backlight directly to a 5-volt supply. You should also use a
resistor (at least 100 to 200 ohms) with the backlight to provide overload
protection.
Dus ik zou er niet meteen 5v opzetten...

Careful. We don't want to learn from this.

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Oke, ik heb dat gedaan. 5V met een weerstand van 332ohm ervoor. Maar daar reageert het display niet op.

Nu heb ik de controller gepakt waar het display uitkomt en die aangezet. Op de pinnen waar de backlight op hoort te zitten, meet ik 20V. Dit is dus de open pen spanning.

Ik heb nu het display ook weer aangesloten en er blijft 20V op die pinnen staan, dus ik ga nu het display weer aansluiten en vervolgens met een regelbare voeding de spanning op de backlight opdraaien naar 20V.

[ Voor 30% gewijzigd door GreenGolf3 op 24-03-2003 15:42 ]

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120