Toon posts:

[ADSL] Waar ligt het probleem :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik bij mijn broer thuis geprobeerd ADSL aan te leggen nadat ik dit bij mijzelf ook had gedaan. Echter zonder succes :(

De PTT kabel die het huis binnenkomt heeft 4 aders met de kleuren rood blauw wit oranje. Op de wanddoos in de meterkast heb ik een 2-aderige kabel rood/blauw aangesloten op ingang 1a (rood) en 1b (blauw). Deze kabel gaat naar de line ingang van de splitter. Voor de zekerheid heb ik de kabel (voorzien van RJ-11 stekker) eerst getest via een telefoon om te kijken of ik kiestoon kreeg. Dit werkte goed.

I.p.v. normaal telefoonsnoer ligt er 8-aderig utp-kabel tussen de meterkast en de kamer waar het USB modem moet komen. De utp-kabel heeft dienst gedaan als telefoonlijn. Aan de uiteinden van deze kabel heb ik RJ-11 stekkers bevestigd met daarin 2 aders (combinatie wit/blauw en blauw ). De aders zitten op ingang 2 en 3 van de rj-11 stekker, in het midden dus. Vervolgens de kabel aangesloten op de splitter en het modem maar het werkte niet. Het line synch lampje bleef maar knipperen. Toen heb ik de volgorde van de aders in alle stekkers nog eens gecontroleert, dit was in orde. Softwarematig is er ook geen probleem want het modem initialiseert goed.

Iemand enig idee waar het probleem kan liggen?

p.s. rtfm en utfs hebben geen resultaat opgeleverd :(

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Volgens mij dienen je telefoons ook op de splitter aangesloten te zijn, (m.a.w. inkomend op je splitter en vandaar naar adsl-modem en je telefoon.)

Is dit ook het geval of staan er soms telefoons 'parallel' op je splitter ?

Verwijderd

Topicstarter
De telefoons zijn via de splitter aangesloten, niet ervoor.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 11:59 ]

• [ash]

[ash]

Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 11:56:
Dit is de situatie:

code:
1
2
[wanddoos]------|splitter|---- modem
                    |---- telefoon
Dat ziet er goed uit, er zitten zo te zien geen telefoons voor de splitter, ik neem aan dat deze wanddoos de inkomende PTT lijn is en niet een wanddoos die bij wijze van spreken aan een centrale zit of zo.

Misschien heb je een verkeerd type gekregen :? ISDN ipv analoog :?

[ Voor 7% gewijzigd door [ash] op 24-03-2003 12:07 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Aan je verhaal te zien heb je het allemaal goed aangesloten, ik heb het hier op dezelfde manier aangesloten (dan nog met isdn zelfs) en dat werkt perfect.

Wat je even zou kunnen proberen is om zonder de splitter direct de modem op het isra-punt aan te sluiten, werkt dit dan sluit je hem direct op de splitter aan (zonder die utp kabel). Als je deze 2 acties heb gedaan, dan weet je gelijk waar het probleem ligt. Of bij de Utp kabel of bij de splitter.

Suc6 :)

Verwijderd

Topicstarter
[Airwolf] schreef op 24 maart 2003 @ 12:04:
Aan je verhaal te zien heb je het allemaal goed aangesloten, ik heb het hier op dezelfde manier aangesloten (dan nog met isdn zelfs) en dat werkt perfect.

Wat je even zou kunnen proberen is om zonder de splitter direct de modem op het isra-punt aan te sluiten, werkt dit dan sluit je hem direct op de splitter aan (zonder die utp kabel). Als je deze 2 acties heb gedaan, dan weet je gelijk waar het probleem ligt. Of bij de Utp kabel of bij de splitter.

Suc6 :)
Dit ga ik vanmiddag proberen. Als het niet lukt dan post ik hier weer.

Heb ook verhalen gelezen van mensen met hetzelfde type probleem waarbij de fout niet bleek te liggen bij de bekabeling of hardware/software maar simpelweg bij de KPN centrale.

Als directe aansluiting op het isra punt ook niet werkt dan ga ik maar eens een telefoontje plegen denk ik.

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Ik heb dit zelf ook thuis geïnstalleerd, en heb in de kabel van de splitter naar het USB-modem wel alle 4 de draden gebruikt.
ik ga ff kijken in welke volgorde ze mijn modem binnenkomen...
edit:

ik heb deze volgorde gebruikt: Wit / Rood / Blauw / Oranje

[ Voor 17% gewijzigd door KompjoeFriek op 24-03-2003 12:18 . Reden: ff in de meterkast gekeken ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• [ash]

[ash]

Windoos-vernieler schreef op 24 March 2003 @ 12:16:
Ik heb dit zelf ook thuis geïnstalleerd, en heb in de kabel van de splitter naar het USB-modem wel alle 4 de draden gebruikt.
ik ga ff kijken in welke volgorde ze mijn modem binnenkomen...
edit:

ik heb deze volgorde gebruikt: Wit / Rood / Blauw / Oranje
maar je hebt er maar 2 nodig :?

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Ik had echt geen idee hoe ik het aan moest sluiten, en heb maar wat gedaan. tot mijn verbazing werkte het ook nog :D
dus, daarom heb ik ze alle 4 gebruikt. gewoon door een oude tel.kabel die ik er toch al zo'n 3 jaar geleden neer had gepleurt

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• PizZa_CalZone
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03-2025

PizZa_CalZone

WHAAAAA!!

[ash] schreef op 24 March 2003 @ 12:19:
[...]
maar je hebt er maar 2 nodig :?
Nee, je heeft er 4 nodig...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

PizZa_CalZone schreef op 24 March 2003 @ 12:52:
[...]

Nee, je heeft er 4 nodig...

nehoor, je hebt er maar twee nodig voor adsl en analoge telefonie. En de TS is al beantwoord, het is of de kabel die brak is, of de splitter die brak is (dat kan ook, probeer dus ook mét splitter en andere bekabeling), of de lijn die brak is.

Als het een van de laatste problemen is, bel je 0900-8085 en meldt je dat je geen linesync hebt en als ze vragen om het op de ISRA te testen (de buitenlijn) kan je melden dat dat al gedaan is en dan zullen ze een storing melden :). Als je vertelt dat het aan je splitter ligt, moet je er even duidelijk bijzeggen dat je ook alle kabels gechecked hebt en dat die goed werken (met een telefoon) en dan wordt de splitter vervangen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 12:14:
[...]
Heb ook verhalen gelezen van mensen met hetzelfde type probleem waarbij de fout niet bleek te liggen bij de bekabeling of hardware/software maar simpelweg bij de KPN centrale.
Klopt, ik heb daar ongelooflijk veel gedonder mee gehad. Twee KPN-monteurs zijn dagen bezig geweest om te ontdekken waar de fout zat. Uiteindelijk is er hardware vervangen in de wijkcentrale bij mij om de hoek en zijn instellingen in de hoofdcentrale van KPN gewijzigd.
Overigens bleek ook dat mijn WinME corrupt was gegaan. Dat had overigens niets met het KPN-verhaal te maken, maar was een extra probleem. De monteurs hadden alles getest op hun eigen systeem etcetera. Toen de KPN inmiddels het probleem aan hun kant hadden verholpen, moest ik ook nog eens WinME herinstalleren. Sindsdien werkt het als een zonnetje. :P

Dus twee dingen:

1. KPN bellen.
2. Evt. Windows reinstallen.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Heb het modem direct op het isra-punt getest, zonder succes. Met mijn eigen USB modem echter werkte het wel, ook via de utp lijn die naar boven loopt vanuit de meterkast kon ik contact maken. Conclusie is dus dat het modem gaar is. Over 5 dagen krijgt m'n broer een nieuwe thuisgestuurd.

Verwijderd

Toevallig de Thomson 330 voor analoog? Paars? met een USB kabeltje? Ook een viachipset?

Gooi dan gelijk maar al die USB modems in de prullebak en ga voor de speciale regeling om een ethernet modem te ontvangen.

Kijk hiervoor op het topic [rml][ ADSL - Thomson SpeedTouch 330] defect?[/rml]/
Pagina: 1