Toon posts:

athlon/kt400: memtest86 kan L1 en L2 cache niet bepalen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw aopen systeem met onverwachte vastlopers. (het systeem bevriest gewoonweg (o.a. in xp, met terugzetten van ghostimage en met memtest86).

Het enige vreemde wat ik kan vinden is dat memtest86 de grootte van de L1 en de L2 cache niet kan bepalen. Mijn leverancier heeft geen vastlopers gehad, maar zegt toch cpu en moederbord omgewisseld te hebben. memtest kan echter de cachegrootte nooit bepalen. Aopen zegt (volgens mijn leverancier) dat er niets aan de hand is. Ik vraag mij af of iemand dit probleem herkend aan de hand van de volgende specs:

mobo: Aopen AK77-8XN: VIA KT400 chipset, 8x AGP
cpu: Atlon 2200+
ram: 512 DDR333
vga: Aopen Gforce 4 TI4200 128DDRM

Uit de bulletinboard hier heb ik wel begrepen dat de KT400 chipset niet het probleem hoeft te zijn. Ik heb zelf nog een paar aopen (oerstabliele) systemen met kt333 chipset (AK77-333) en AMD 2000+ en Gforce 2 vga en daarvan kan de cache grootte wel worden bepaald door memtest86.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:26

Shunt

Boe

wat kan zijn is dat je de core beschadigt heb tijdens het plaatsen van je cooler :X

maar gebruik je de nieuwste versie van memtest ?
probeer het eens met ander geheugen
ander mobo ( dan bedoel ik dus deze proc op ander mobo met dit geheugen ;) )
andere proc

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
> wat kan zijn is dat je de core beschadigt heb tijdens het plaatsen van je cooler :X

Heb leverancier het systeem in elkaar laten zetten en laten controleren. Zij zeggen dat ze de cpu en het mobo hebben vervangen (met hetzelfde memtest86 resultaat).

> maar gebruik je de nieuwste versie van memtest ?

Nope was 2.8; heb nu versie 3.0 gedownload.

> probeer het eens met ander geheugen ander mobo

Yep, zal wel moeten.......

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86 versie 3: L2 cache unknown!

Verwijderd

Topicstarter
Ander geheugen, andere videokaart: L2 cache unknown

Verwijderd

Heb je al eens in je bios gekeken?
Bij de optie Level 1 CACHE : disabled/enabled
LEVEL 2 cache: disabled/enabled..

Kijk ook of je cpu frequentie goed is ingesteld...

en andere opties in je bios...

Verwijderd

Topicstarter
Yep als ik cache disable in mijn andere aopen mobo's (ak77-333 ipv ak77-8xN) dan kan memtest nog steeds de grootte van de cache uitlezen.

De cpu staat 0p 1798MHZ lijkt mij ok voor XP2200+. Heb ook een nieuw bios geflashed, maar de L2 cache kan niet worden bepaald door memtest86.

NB hoe kan ik bepalen wat voor athlon het is zonder de cooler te verwijderen? AMD cpuinfo geeft family model 6.8.0

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 14:41
Verwijderd schreef op 25 maart 2003 @ 11:13:
Yep als ik cache disable in mijn andere aopen mobo's (ak77-333 ipv ak77-8xN) dan kan memtest nog steeds de grootte van de cache uitlezen.

De cpu staat 0p 1798MHZ lijkt mij ok voor XP2200+. Heb ook een nieuw bios geflashed, maar de L2 cache kan niet worden bepaald door memtest86.

NB hoe kan ik bepalen wat voor athlon het is zonder de cooler te verwijderen? AMD cpuinfo geeft family model 6.8.0
1798 is een beetje aan de lage kant. Veranderen in 1800.
je kan het bepalen door het serienummer af te lezen. Helaas moet de koeler er dan af.

Burp

Verwijderd

Ziet windows zelf wel wat voor CPU het is?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/xp2600.jpg

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt het checken met WCPUID en CPU-Z :) Family-Model-Stepping 6-8-0 = T'bred-A, zie ook CPU overzicht die je via Technische PMG FAQ kunt vinden.

Verwijderd

Topicstarter
AMD heeft ook 2 utilities; "amdcpuid" geeft uitgebreide cpu-info; "cpuinfo" geeft kort en krachtig gegevens pmtrent de processor. Heb ook WCPUID gedraaid. Geen van deze prgramma's rapporteren problemen met de L2 cache. De gegevens van WCPUID betreffende de L2 cache in het XP2200+ systeem is identiek aan de gegevens in het XP2000+ systeem (waarin L2 cache wel correct wordt uitgelezen).

Verder heb ik van het club.aopen eforum de volgende reactie gekregen (het gaat dus om een aopen AK77-8xN bord met KT400 chipset):

------------------------------------
The processor you have for AK77-8XN is a Thoroughbred Core and I have tested a Throughbred CPU (Athlon XP 1800+) on the same board with memtest86 version 3.0 and the result is the same as what you got, unknown.

Upon seeing this I then installed an Athlon 700MHz (Thunderbird) and the L2 cache is properly detected, 256KB. I then installed another CPU, now it is Morgan 1.2GHz and L2 cache is also properly detected, 64KB.

You have mentioned that on AK77-333 motherboard, memtest86 has no problem detecting the L2 cache, did you use the same processor on the board (Athlon XP 2200+)? In case not kindly try it, this will help us verify on where really the problem is.
let me know what you get, regards...
Pagina: 1