[Het weer] Invloed op computers

Pagina: 1
Acties:

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mijn collega van de automatisering is het zo dat bij weersveranderingen buiten het gebouw er meer incidenten plaats vinden met de pc's. Ik kan me er op zich wel iets bij voorstellen, maar wil toch graag jullie meningen / ervaringen hiermee horen. En bij welke onderdelen deze incidenten dan voorkomen ?

Just as Good

Verwijderd

Onweer wil wel eens problemen veroorzaken :)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 15:54
Warm -> meer vastlopers door hitte
Koud -> drogere lucht -> meer kans op ESD

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Omgekeerd is ook waar: steeds meer computers aan in de wereld zorgt voor Global Warming / Gat in ozonlaag / Stijging zeespiegel.... :)

Serieus: Alle veranderingen buiten een gebouw zouden binnen een gebouw geen effecten moeten sorteren indien de apparatuur goed beschermd is (eigen serverruimte met airco/filters etc).

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-08 13:30
Klinkt een beetje als de BOFH kalender met welke smoezen je de gebruikers kan afwimpelen. Even kijken hoor oeps 25 maart, ja sorry er zijn grote fluctuaties in het magnetisch veld door alle vliegtuigen boven Irak dit kan resulteren in rare vastlopers ;)

• Rody
  • Laatst online: 01-08 10:13
de invloed is gewoon te verwaarlozen. Als het erg warm wordt kan je computer vastlopen maar meestal gebeurt dit alleen door slechte koeling en overclocking.
Maar als je beetje kwaliteit koeling hebt en dan maak het niet echt veel uit.

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Rody schreef op 25 March 2003 @ 10:01:
de invloed is gewoon te verwaarlozen. Als het erg warm wordt kan je computer vastlopen maar meestal gebeurt dit alleen door slechte koeling en overclocking.
Maar als je beetje kwaliteit koeling hebt en dan maak het niet echt veel uit.
De invloed van warmte misschien, maar met droog weer loopt de statische electriciteit waarmee de gemiddelde mens zich oplaadt hard omhoog, en die kan zich uitstekend ontladen door een computer heen.

Ik heb dit effect ruimschoots mogen meemaken, en ja, een toegenomen hardware-uitval hierdoor is aan de hand van de weerberichten te voorspellen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
mvdejong schreef op 25 March 2003 @ 10:47:
[...]

De invloed van warmte misschien, maar met droog weer loopt de statische electriciteit waarmee de gemiddelde mens zich oplaadt hard omhoog, en die kan zich uitstekend ontladen door een computer heen.

Ik heb dit effect ruimschoots mogen meemaken, en ja, een toegenomen hardware-uitval hierdoor is aan de hand van de weerberichten te voorspellen.
Noem het toeval, maar in dit gebouw zijn de afgelopen 4 weken 5 Hardeschijven (allemaal van totaal verschillende leeftijd, sommige laptop, sommige normaal) ermee gestopt (Primary harddisk not found). Tevens is er een merkbaar hogere uitval van HD's in de omgeving. (Vrienden, familie in de buurt, etc)

Zou dat puur door statische elektriciteit komen?? Vind het wel vaag :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sn3akz op 25-03-2003 10:52 ]

• mvdejong

mvdejong

Dat kan zeker door statische electriciteit, die kan namelijk tot 10-tallen kiloVolts oplopen, als het maar droog genoeg is dat je niet al via de lucht ontlaadt, en de lucht is momenteel heel erg droog. Als jij iets van metaal aanraakt, en je voelt de vonk overspringen, is dat niet echt lekker. Hoe denk je dat een gevoelig stuk electronica zich voelt ?

Warmte kan ook, maar dan meestal hartje zomer in slecht gekoelde ruimten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vochtige lucht heeft dat ook invloed ?

Just as Good

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mvdejong schreef op 25 maart 2003 @ 11:42:
Dat kan zeker door statische electriciteit, die kan namelijk tot 10-tallen kiloVolts oplopen, als het maar droog genoeg is dat je niet al via de lucht ontlaadt, en de lucht is momenteel heel erg droog. Als jij iets van metaal aanraakt, en je voelt de vonk overspringen, is dat niet echt lekker. Hoe denk je dat een gevoelig stuk electronica zich voelt ?

Warmte kan ook, maar dan meestal hartje zomer in slecht gekoelde ruimten.
Dat met die vonk.... dat heb ik continu!
Maakt niet uit wat voor metaal, het doet zeer!
Weet iemand waar dit aan ligt, en wat ik er aan kan doen.
ik heb nog geen pc's gesloopt, maar dat zou wel eens snel kunnen komen..

• mvdejong

mvdejong

Je loopt op sterk isolerende zolen, op tapijt dat statische electriciteit opwekt.
Een luchtbevochtiger helpt goed. Speciaal anti-statisch tapijt (bevat deels koolstof-vezel) ook.

Aan de andere kant levert te vochtige lucht natuurlijk een versnelde oxidatie van de contacten op, en dan houdt de zaak er ook mee op.

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-08 17:04

Dielie

*BURP!*

Ligt meestal aan je kleding die bv over de bekleding van je autostoel wrijft. Wat in dit geval helpt, is de carosserie even vast te pakken voordat je uitstapt...

Voor de rest is er weinig aan te doen volgens mij. Ik heb daar ook vaak last van, en met pc's is het dan oppassen geblazen (afkloppen, nog nooit iets om zeep geholpen!). O+

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hmja.. het zou best eens door mijn schoenen kunnen komen. Sinds ik die heb is het heel erg geworden! Meestal pak ik wel even de aarde vast voordat ik met een PC ga spelen.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21
En als je een héél oude PC hebt...

onze 268 wou niet opstarten als het onder de 10 graden was. en natuurlijk stond dat ding nou net op zo'n beetje de slechts geïsoleerde plek in het huis, in de winter: geen PC, of heel vaak proberen zodat dat ding vanzelf een beetje warm werd.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
ontrack , een haardroger gebruiken :)

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Sn3akz schreef op 25 maart 2003 @ 10:51:
[...]

Noem het toeval, maar in dit gebouw zijn de afgelopen 4 weken 5 Hardeschijven (allemaal van totaal verschillende leeftijd, sommige laptop, sommige normaal) ermee gestopt (Primary harddisk not found). Tevens is er een merkbaar hogere uitval van HD's in de omgeving. (Vrienden, familie in de buurt, etc)

Zou dat puur door statische elektriciteit komen?? Vind het wel vaag :)
Dat zou ook kunnen omdat de spanning die aangeleverd wordt door je energie bedrijf niet even stabiel is... Ik heb hier af en toe spanningsverschillen tussen de 237 en 257 Volt... En een hele berg hd's en pc's die het niet meer doen...

Humor moet je serieus nemen

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
tommie-boy schreef op 26 March 2003 @ 08:47:
[...]

Dat zou ook kunnen omdat de spanning die aangeleverd wordt door je energie bedrijf niet even stabiel is... Ik heb hier af en toe spanningsverschillen tussen de 237 en 257 Volt... En een hele berg hd's en pc's die het niet meer doen...
offtopic:
Dat lijkt me aannemelijkerd dan statische elektriciteit. Zou ook verklaren waarom er meerdere in de omgeving zijn. Ze zijn echter niet allemaal tegelijk gegaan.. Enfin. zand erover..

[ Voor 4% gewijzigd door Sn3akz op 26-03-2003 09:55 ]

Verwijderd

Het weer van invloed op PC's? In ieder geval wel als het 30 graden celsius is, je PC buiten staat en je aan het gamen bent op Campzone ;)

Op zich, als je PC gewoon binnen staat, zou je geen last moeten hebben van het weer (op onweer na ;))
Pagina: 1