look and feel Gnome 2

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik ben een tevereden gebruiker van Gnome2/gentoo maar heb een aantal vragen om de look and feel van mijn configuratie te kunnen verbeteren.

Zo kon ik met gnome 1.4 en Ximian Desktop vensters van de ene desktop naar de andere slepen. Ik vond dat extreem handig en heb nu geen flauw idee hoe ik dit in kan stellen.

Over de windowmanager heb ik ook een vraag. Metacity is de standaard window manager bij gnome. Maar ik vind hem, hoe ik hem ook configureer, gewoon lelijk. Ik heb nu sawfish weer aan de praat gekregen, maar moest dit op een omslachtige en lompe manier doen:
* gnomecc starten (volgens mij is dit een onderdeel van de oude gnome 1.4 desktop want tegenwoordig heb je gnome-control-center)
* killall metacity een stuk of 5 keer achter elkaar uitvoeren.
* snel instellen dat je sawfish wilt gebruiken i.p.v. metacity
Werkt nu lekker, maar voor mijn gevoel is het niet zo bedoeld.

Ge-emerge-de gtk themes kan ik bovendien ook niet terugvinden in Applications->Desktop Preferences->Themes

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Gnome-2.0 of Gnome-2.2? Gnome-2.2 werkt met Xinerama, dus dan moet multi-screen-desktop gewoon werken. Onder Gnome-2.0 werkt dit niet. Metacity kun je veranderen d.m.v. themes, dat zul je zelf ook wel weten. Via GConf od metacity-setup (google!) kun je themes instellen. Gtk+ themes kunnen via preferences:/// in Nautilus.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

irondog schreef op 24 March 2003 @ 09:26:
Zo kon ik met gnome 1.4 en Ximian Desktop vensters van de ene desktop naar de andere slepen. Ik vond dat extreem handig en heb nu geen flauw idee hoe ik dit in kan stellen.
Dat gaat automatisch. Alles wat ik hoefde te doen was een 2e monitor aan te sluiten, en een module voor m'n matrox G450 te installeren. Daarna ff m'n /etc/X11/XF86Config-4 aan te passen (xinerame en de plaatsing van de schermen invullen e.d.) en ik had xinerama. Ik kan gewoon de vensters overslepen van de ene naar de andere monitor.
Iets wat me niet lukt om via de Workplace switcher de vensters te verslepen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Over het eruit rippen van Metacity en in plaats daarvan Sawfish gebruiken staan verschillende topics in de Gentoo forums.

Om windows te kunnen verslepen over meerdere schermen e.d. moet je Xinerama hebben (zowel X, als Gnome support daarvoor aanzetten). Maar ik dacht dat dat bij default aan stond...blijkbaar niet dus.

• irondog

irondog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 10:34:
Gnome-2.0 of Gnome-2.2? Gnome-2.2 werkt met Xinerama, dus dan moet multi-screen-desktop gewoon werken. Onder Gnome-2.0 werkt dit niet. Metacity kun je veranderen d.m.v. themes, dat zul je zelf ook wel weten. Via GConf od metacity-setup (google!) kun je themes instellen. Gtk+ themes kunnen via preferences:/// in Nautilus.
Gnome 2.2 draai ik. :)
Als je naar Applications->Desktop preferences -> theme (preferences:///) gaat, kun je uit themes kiezen die zowel een gtk engine aanpassen als metacity.

Mijn vraag is: hoe kan ik mijn gemergde gtk engines gebruiken? Ik zie ze niet bij Applications->Desktop preferences -> theme
edit:
Misschien kan "[gentoo]" voor de titel van mijn topic worden toegevoegd?

Ik heb hier al wat antwoorden in de richting van mijn vragen gevonden:
http://gnomesupport.org/w...eFrequentlyAskedQuestions
Ook heb ik het volgende toegevoegd aan mijn /etc/X11/XF86Config

code:
1
2
3
Section "ServerFlags"
  Option "Xinerama" "true"   
EndSection

Maar niets wijst erop dat ik nu mijn gewenste uitgebreide desktop heb. ;(

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 14:30
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar hier is alvast mijn config file voor mijn Dual Head systeempje:
http://users.pandora.be/jozef.henckens/XF86Config-4

De eerste paragraaf is wat je moet hebben denk ik.

Zelf heb ik ook nog een vraagje ivm Xinerama. Is het mogelijk om echt 2 apparte desktops te hebben, in die zin dat je ze elk van een eigen background kunt voorzien en hun eigen 'taakbalk' hebben? Ik weet dat er onder ms windows een dergelijk tooltje voor bestaat.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• moto-moi

moto-moi

Kapoen schreef op 24 March 2003 @ 20:40:
Zelf heb ik ook nog een vraagje ivm Xinerama. Is het mogelijk om echt 2 apparte desktops te hebben, in die zin dat je ze elk van een eigen background kunt voorzien en hun eigen 'taakbalk' hebben? Ik weet dat er onder ms windows een dergelijk tooltje voor bestaat.
Wat wil je precies ? Echt twee verschillende desktops (Incl. het niet over kunnen slepen van vensters), of gewoon twee aparte taakbalken & achtergronden ? Het laatste is sowieso mogelijk met de xinerama ondersteuning van gnome 2.2, ik heb gewoon een 2e panel aangemaakt voor m'n 2e scherm, hetzelfde voor de menubalk. Deze kan ik wijzigen per balk.

Mocht je het eerste willen : Da's een questie van 2 keer X starten zodner Xinerama, i.p.v. 1 keer X starten met xinerama..

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 14:30
Het 2e dus, maar je hebt de vraag dus al mooi beantwoord dank je :)

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
irondog schreef op 24 maart 2003 @ 09:26:
Wat bedoel je met 'desktop'? Iedereen begint over Xinerama, terwijl ik dacht dat je virtuele desktops bedoelde. Je kan vensters in de werkbladwisselaar in je panel naar een andere werkruimte slepen. (Gnome 2 kent geen virtuele desktops meer .. ik hoop dat men snapt wat ik met virtuele desktops bedoel, ik ben de echte naam even kwijt.)

En voor sawfish voldoet 'killall metacity && sawfish &' prima. Niet erg netjes, maar het werkt wel.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• moto-moi

moto-moi

ajvdvegt schreef op 24 March 2003 @ 21:43: (Gnome 2 kent geen virtuele desktops meer .. ik hoop dat men snapt wat ik met virtuele desktops bedoel, ik ben de echte naam even kwijt.)
Eh... gnome ondersteund nog steeds virtuele desktops hoor ;)
Ik heb nu xinerama aan, ik heb 2 fisieke schermen naast elkaar staan, en ik heb 3 virtuele desktops naast elkaar..

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 20:39

Valium

- rustig maar -

moto-moi schreef op 24 March 2003 @ 21:52:
[...]

Eh... gnome ondersteund nog steeds virtuele desktops hoor ;)
Ik heb nu xinerama aan, ik heb 2 fisieke schermen naast elkaar staan, en ik heb 3 virtuele desktops naast elkaar..
Nee, dat zijn geen "virtual desktops", dat zijn "multiple desktops". Daar zit een subtiel verschil in. De oudere gnome ondersteunde beide. gnome 2.x heeft slechts ondersteuning voor multiple. (als je de oude sawfish draait kun je nog steeds gebruik maken van virtual desktops). Over het verslepen van venstertjes, dat kan op 't moment alleen via de werkbladwisselaar (pager) in je balkje. Het zogenoemde edge-flipping zou binnenkort weer toegevoegd worden aan gnome (lees: aan metacity).
edit:
Dat hele gedoe met Xinerama waar iedereen over begint heet weer "multiscreen" of "multiple screens" en breidt het huidige werkblad uit over meerdere monitoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Valium op 24-03-2003 22:15 . Reden: Xinerama-stukje ]

• irondog

irondog

Topicstarter
Valium schreef op 24 maart 2003 @ 22:13:
[...]

Nee, dat zijn geen "virtual desktops", dat zijn "multiple desktops". Daar zit een subtiel verschil in. De oudere gnome ondersteunde beide. gnome 2.x heeft slechts ondersteuning voor multiple. (als je de oude sawfish draait kun je nog steeds gebruik maken van virtual desktops). Over het verslepen van venstertjes, dat kan op 't moment alleen via de werkbladwisselaar (pager) in je balkje. Het zogenoemde edge-flipping zou binnenkort weer toegevoegd worden aan gnome (lees: aan metacity).
edit:
Dat hele gedoe met Xinerama waar iedereen over begint heet weer "multiscreen" of "multiple screens" en breidt het huidige werkblad uit over meerdere monitoren.
Dat je in de workspace switcher kunt slepen, wist ik niet. :) Dit was dus wat ik ongeveer wilde.
Ik moet dus nog ff wachten voordat het slepen van de ene naar de andere workspace weer zo werkt in de oude versies van gnome.
ajvdvegt schreef op 24 March 2003 @ 21:43:
[...]
En voor sawfish voldoet 'killall metacity && sawfish &' prima. Niet erg netjes, maar het werkt wel.
Had ik zelf al een tijd geleden bedacht, maar leek mij niet een "officiele" en nette oplossing. Maja het werkt.

Pagina: 1