Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enige maanden een digicam, een Olympus C-300 zoom. Opzich ben ik hartstikke tevreden over deze camera, ware het niet dat dit weekend me iets vreemds opviel.

Sommige foto's die ik maak zitten vol met vlekjes. Je zou bijna zeggen dat er druppeltjes melk op de lens zitten (dat is niet zo:P). Dit lijkt op willekeurige basis plaats te vinden (willekeurig aantal vlekjes, kunnen er 3, maar ook 100 per foto zijn; soms op 25 foto's achter elkaar niet, soms 5 foto's achter elkaar).

Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik dacht aanvankelijk aan vocht in de camera, maar aangezien deze altijd op een droge plaats bewaard is gevleven etc etc.

Hieronder een fragment uit een foto (let niet op de kwaliteit, fragment is uitvergroot en de kwaliteit was al slecht door o.a. slechte belichting)...

Afbeeldingslocatie: http://www.autobrochures.nl/DN/vlekjes.JPG

Verwijderd

Dit had ik gisteren ook, ik gebruikte op dat moment iso 200.
Als ik buiten een foto maakte, dan zag ik op een donkere achtergrond ook van die vlekjes, maar binnen bij een lichte opname zag ik niks.

Ik heb het idee dat het door een hoge iso waarde komt, maar weet dit niet zeker :?

Ik heb een canon a40

edit:

ik zag iemand op http://www.kieskeurig.nl/...skeurig.nsf/document/digc

die had het zelfde probleem, ook met de a40

[NIET KOPEN deze camera. Qua functies, beeldkwaliteit, en gebruiksvriendelijkheid prima. Heb de camera sinds mij vorig jaar. MAAR, zodra er fotos worden gemaakt in een wat donkerdere omgeving, bijvoorbeeld een feestzaaltje, ontstaan er vlekken op de foto. Allemaal dezelfde ronde soort vlekken. Zowel grotere als kleinere. Reeds model een keer omgewisseld voor een andere A40, zelfde probleem. Reeds door Canon laten repareren (waarbij de de CCD chip gereinigd hebben). Mocht echter allemaal niet baten. het instellen van belichting en ISO helpt weinig, volgens Canon zou dat de oplossing moeten zijn, maar een klein vlekje blijkt steeds maar weer onvermijdelijk. Bekijk mijn voorbeeldfoto maar eens. Let op de achtermuur, op de boxen. Enfin, valt wel op. Ik ga op zoek naar een andere camera! ]

de foto --> http://www.geocities.com/leraarboos/1.jpg (kopieeren en plakken)

ik heb het zelfe dus, zou de a70 of a60 dit zelfde probleem hebben

ik heb van iemand anders (van een tweaker als goed is) nog een foto gevonden met de zelfde rondjes

http://213.51.234.100/nuk...lbum17/DSCF0506.sized.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmz hier maak je me niet blij mee (ben wel blij met je input natuurlijk;))...

Ik heb zonet een mailtje gestuurd naar mijn retailer en Olympus. De retailer suggereert stof op of in de lens. Zou dit mogelijk zijn, of hebben we hier te maken met een bug in een batch CCD sjippies?

IIG is dit niet leuk :'(

Verwijderd

Dat heb ik ook. Alleen als ik foto's in het donker maak trouwens.
Kheb een Konica KD 400-Z zal wel aan het licht ofzo liggen. Niets mis met je camera.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 18:49:
Dat heb ik ook. Alleen als ik foto's in het donker maak trouwens.
Kheb een Konica KD 400-Z zal wel aan het licht ofzo liggen. Niets mis met je camera.
Ik zou dit toch wel als aardig gemis willen bestempelen... :(

• Scurra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Misschien is dit ook wel interessant om ff door te lezen.

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:05

Puck

W32.Deadcode.A

Inderdaad, stofdeeltjes die worden gereflecteert door de flitser.

Arrived anxious, left bored

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.faab.nl/albums/15-11-2002-Amuse/DSC04852.sized.jpg
Zoiets als dit? Nou zijn dit water/mistdruppeltjes en geen stof, maar het effect is hetzelfde ;)
Dit is met een Sony trouwens :)

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Het zijn gewoon kleine stof deeltjes / mist drupjes die de flits een aantal X grooter terug kaatsen ofzo

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus zaak altijd de lens op vuil te controleren?

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 19:30:
Het is dus zaak altijd de lens op vuil te controleren?
Nee, stofdeeltjes op een lens kunnen welliswaar wazige vlekken op de foto veroorzaken maar zullen waarschijnlijk niet zo oplichten als in jouw foto.

Stofdeeltjes die in de ruimte voor de lens zweven kunnen wèl oplichten als je flitst. Dit kun je verhelpen door gebruik te maken van een externe flitser of de ruimte op een andere manier te belichten.

Verwijderd

die vlekjes die jullie zien zijn reflecties op stof door de flits van je camera dus niks om je zorgen over te maken

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Hoge ISO waardes geven ook dat soort vlekjes, vooral op donkere gebieden. Op ISO 100 zie ik ze soms al, op 200 en 400 zeker op zwarte gebieden. Probeer ook zo veel mogelijk iso 50 te gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Is dit probleem met de ISO waarden tyisch iets voor digicams? Of hebben gewone camera's dat ook?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 11:22:
Is dit probleem met de ISO waarden tyisch iets voor digicams? Of hebben gewone camera's dat ook?
Volgens mij heb je dat ook bij gewone analoge camera's..... Dat is het nadeel van een hoge isowaarde. Hij is lichtgevoeliger maar 'onscherper' (dus met vlekjes bedoel ik).

(Disclaimer: ik weet dit niet 100% zeker maar heb dit ooit ergens gelezen maar wete niet meer waar.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Zoijar schreef op 24 March 2003 @ 23:09:
Hoge ISO waardes geven ook dat soort vlekjes, vooral op donkere gebieden. Op ISO 100 zie ik ze soms al, op 200 en 400 zeker op zwarte gebieden. Probeer ook zo veel mogelijk iso 50 te gebruiken
Over welke vlekjes heb je het? Die grote witte of de ruis?

De ruis op het beeld wordt direct veroorzaakt door een hoge iso waarde: korte belichtingstijd -> weinig fotonen per cell -> statistiek leert dat hierdoor ruis kan ontstaan. Deze ruis geeft echter een willekeurig patroon met vlekjes van een pixel, maar zal nooit van de grote lichte vlekken geven zoals je op de voorbeeld foto ziet.

Fysiek aanwezige verstoringen zoals stofdeeltjes voor de lens en vocht op de CCD kunnen wèl deze grote vlekken veroorzaken. Een hoge ISO-waarden zou deze vlekken zelfs kunnen verminderen omdat er minder snel hoeft te worden geflitst waardoor deze deeltjes ook niet oplichten.

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Dit effect wordt ook wel "backscatter" genoemd, bij onderwaterfotografie kun je er ook zeer veel last van hebben. Door onder een hoek te flitsen met een externe flitser kun je het voorkomen.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:21
Kijk ff op de faq, daar heb ik een mooi stukje geschreven over dit soort dingen, en nog meer, tevens de uitleg erbij...

Digicams, koopadviezen, foto's faq en policy

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mooi stukje tekst psygho, maar ik had dat soort vlekje ook altijd bij donkere opnames. (met mijn hp215... idd een klote aparaat maar daar gaat het nu niet om.) Maar dan ook op plaatsen waar het helemaal niet echt stoffig was... Dus dan moet er toch meer aan de hand zijn lijkt mij.

kzal es kijken of ik een voorbeeldje heb :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Pagina: 1