Koeling NAD C370

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Ik ben een beetje ongerust over de bedrijfstemperatuur van mijn NAD C370.
Hij staat in een kast (dicht) en ik heb 3 x 70mm luchtgaten in de achterkant gemaakt.

Nu ben ik bezig om 3 x 80 mm fans voor die gaten te maken maar de fanspeed is natuurlijk een belangrijk onderdeel. Wat zou een wenselijke temperatuur zijn voor de versterker? Dan kan ik de temperatuur monitoren en de fanspeed hoger / lager zetten...

Verder twijfel ik nog of ik de fans de lucht in of uit de kast laat blazen (al dan niet met filter)...advies gewenst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een versterker kan heel veilig heel warm worden, heel anders dan een processor, zijn de transistoren van een versterker veel robuuster en de andere onderdelen ook. Waar je een processor niet boven de 55 graden zou willen hebben, kan een versterker daar echt ver bovenkomen.

Met fans ga je alleen maar lawaai genereren en dat is echt dood-zonde van je versterker. Geef 'm gewoon aan elke kant 5cm vrije ruimte en hij koelt wel genoeg hoor.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

stop.. je gaat toch geen motorisch apparaatje in een versterker bouwe :?
dat verstoort gigantsich dus.

versterkers mogen best warm worden.. staat ook in de specificaties trouwends tot hoe warm ze kunnen worden ;)

check maar even na

jvs weer eerder |:( :+

[ Voor 6% gewijzigd door gitaarwerk op 24-03-2003 09:46 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakers ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

JvS schreef op 24 maart 2003 @ 09:45:
Een versterker kan heel veilig heel warm worden, heel anders dan een processor, zijn de transistoren van een versterker veel robuuster en de andere onderdelen ook. Waar je een processor niet boven de 55 graden zou willen hebben, kan een versterker daar echt ver bovenkomen.

Met fans ga je alleen maar lawaai genereren en dat is echt dood-zonde van je versterker. Geef 'm gewoon aan elke kant 5cm vrije ruimte en hij koelt wel genoeg hoor.
Sterker nog, een versterker klinkt zelfs mooier als ie lekker warm is... Niet met fans aan de slag gaan, niet doen...

* Whizzer heeft ooit stage gelopen bij NAD

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
[quote]Gitaarwerk schreef op 24 March 2003 @ 09:46:
stop.. je gaat toch geen motorisch apparaatje in een versterker bouwe :?
quote]

Nee niet erin, zo'n 10 cm erboven komt een rvs plaatje met 3 x 80 mm fan waarvan ik de rpm kan regelen (geen geluidsproductie, alles wordt anti-resonantie gemonteerd). Verder hoor je de fans niet in de kast zolang je ze onder de 6 volt geeft...

Ik ga de temp meten en ervoor zorgen dat ie onder de 50 graden blijft. Waarschijnlijk laat ik de lucht dus de kast inkomen dan weet ik zeker dat er koudere lucht binnenkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rare jongens he? Volgens mij wel vaker langsgekomen overigens :P
[search=versterker koelen] :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:46
Ehh, is op zich niet zo raar hoor een ventilator inbouwen in een versterker. Die van mij (die ik overigens een tijdje kwijt ben door een bug, maar das een ander verhaal), een NAD T752 heeft zelfs standaard een ventilator ingebouwd, aan de voorkant van het apparaat is hij goed te zien. Maar ik ben het wel helemaal eens dat een versterker heel erg warm kan worden, hij behoeft daarvoor geen extra koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel surroundbakken hebben ook een ventilator, is immers goedkoper dan grote koelblokken. Het is niet per definitie slechter, echter als de ventilatoren gaan aanlopen/niet goed meer werken dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 13:03:
Veel surroundbakken hebben ook een ventilator, is immers goedkoper dan grote koelblokken. Het is niet per definitie slechter, echter als de ventilatoren gaan aanlopen/niet goed meer werken dan heb je een probleem.
Het is in mijn ogen wel slechter. Het produceert onnodig geluid, iets waar ik echt een hekel aan heb.

Verder: die ventilator zou als vervanger kunnen dienen voor koelblokken inderdaad, maar vergeet ook niet dat een surroundbak een processor aan boord heeft, een stereoamp heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tja ik denk ook niet dat het in een stereo amp nodig zal zijn om een fan in te bouwen.
Een ventilator maakt idd onnodig lawaai. Nu draait ie bij mij haast nooit, maar dat ligt aan de speakers. Wat wel weer een goede construcite is is een heatpipe, zoals bij mijn T752. Maar om dat nu te gaan bouwen in een c370, daarvoor is denk ik helemaal geen plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05
Het is in mijn ogen wel slechter. Het produceert onnodig geluid, iets waar ik echt een hekel aan heb.

Verder: die ventilator zou als vervanger kunnen dienen voor koelblokken inderdaad, maar vergeet ook niet dat een surroundbak een processor aan boord heeft, een stereoamp heeft dat niet.
Der zit geen 1 Ghz Athlon in hoor... die koeling is omdat een surround amp 5/6/7 eindversterkers heeft ipv twee.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn NAD 3300 (zeg maar de overgrootvader van de C370) heeft wel last van de warmte gekregen: de printplaat is in het midden verkleurd en hij ruist nu behoorlijk. Dus om nu te zeggen dat een versterker altijd veel kan hebben vind ik wat te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Je moet je natuurlijk wel aan de richtlijnen in de handleiding houden. Als daar bv staat minimaal 5 cm aan alle zijden vrijhouden, dan is dat wel verstandig om dat op te volgen (ivm de levensduur). Op zich zal een warme amp beter klinken dan een koude, maar boven een bepaalde temperatuur verwacht ik nog weinig winst.

Overigens bestaan er opok gerenommeerde stereo amps met ventilator
bv http://www.electrocompani...ter/eci4/vetikke/3/3.html (links tegen het koelprofiel)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
fisherman schreef op 24 March 2003 @ 11:18:
Ehh, is op zich niet zo raar hoor een ventilator inbouwen in een versterker. Die van mij (die ik overigens een tijdje kwijt ben door een bug, maar das een ander verhaal), een NAD T752 heeft zelfs standaard een ventilator ingebouwd, aan de voorkant van het apparaat is hij goed te zien. Maar ik ben het wel helemaal eens dat een versterker heel erg warm kan worden, hij behoeft daarvoor geen extra koeling.
Hmmm die heb ik in die van mij nou nog nooit gezien. Waar zit ie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Kijk eens aan de bovenkant in de reciever, je kan het beste een lamp gebruiken als ie in een donkere hoek staat. Dan kan je hem goed zien zitten.
Die bug is als het goed is trouwens opgelost, vanavond kan ik hem ophalen :). Mijn dag kan niet meer stuk.

Die fan draait overigens niet zo heel vaak hoor, alleen als je echt hard draait, of gewoon speakers met een laag rendement/gevoeligheid.

Ik zal vanavond wel proberen een fotootje ervan te maken, als het lukt laat i kdie wel zien

[ Voor 11% gewijzigd door fisherman op 25-03-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Mooi, discussie genoeg...en als tweaker kan het natuurlijk nooit kwaad om gewoon je audiomeubel te modden ;)

De koeling ga ik er toch maar inbouwen:
- 10 mm staalplaat
- 3 x 80x80x25 mm Akasa Arctic Blue Fan with four colout blade illumination
- stoffilter
- ophanging in "rubber" montagegummi
- Voltage (lees:fanspeed) regelbaar op de stroom-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vergeet niet spikes onder de poten te leggen, geen glasplaten te gebruiken maar dikke mdf platen met daarop een granieten plaat ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat doen we toch allemaal moeilijk...
Een versterker (vooral een NAD of ander fatsoenlijk merk) kan echt wel warm/heet worden zonder nadelige gevolgen.
En als het te warm word -> KLIK! -> gaat ie vanzelf in de beveiliging. Dat is het teken dat ie echt te warm is. Zolang dat niet gebeurd, hoef je niet te koelen.

Doet me trouwens denken aan de pioneer receiver van m'n zwager. Daar zit een fan ingebouwd, die standaard niet draait. Alleen boven een bepaald volume nivo of boven bepaalde temp. gaat ie in 1 keer aan (niet eens toeren regeling :( )
Gevolg: draai de volume knop meer dan de helft omhoog (met bv de cd speler die op stop staat)... en hop, daar gaat de fan draaien... Zonder dat die versterker geluid produceerd (behalve dat van die fan dan... ;). Dat wil je helemaal niet... (ik niet iig)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ermo schreef op 26 March 2003 @ 15:00:
Mooi, discussie genoeg...en als tweaker kan het natuurlijk nooit kwaad om gewoon je audiomeubel te modden ;)

De koeling ga ik er toch maar inbouwen:
- 10 mm staalplaat
- 3 x 80x80x25 mm Akasa Arctic Blue Fan with four colout blade illumination
- stoffilter
- ophanging in "rubber" montagegummi
- Voltage (lees:fanspeed) regelbaar op de stroom-adapter
Dude je gaat toch geen lichtgevend blauwe fannetjes in je NAD modden? Doe dat lekker met je pc ofzo :P

NAD staat bekend om z'n sobere tijdloze vormgeving, en dan ga jij lekker aan de slag met ledjes. Terwijl je inmiddels weet dat het gewoonweg niet nuttig is, die versterkers kunnen dat prima aan, en al zouden ze te warm worden dan geven ze dat zelf wel aan. De overbekende "protect" modus. Nu zit je ook nog eens met dat extra geluid, pak dan een setje Papst fan's ofzo.

Het zal allemaal wel een kwestie van smaak zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 17:04:
[...]
Dude je gaat toch geen lichtgevend blauwe fannetjes in je NAD modden? Doe dat lekker met je pc ofzo :P

NAD staat bekend om z'n sobere tijdloze vormgeving, en dan ga jij lekker aan de slag met ledjes. Terwijl je inmiddels weet dat het gewoonweg niet nuttig is, die versterkers kunnen dat prima aan, en al zouden ze te warm worden dan geven ze dat zelf wel aan. De overbekende "protect" modus. Nu zit je ook nog eens met dat extra geluid, pak dan een setje Papst fan's ofzo.

Het zal allemaal wel een kwestie van smaak zijn ;)
Precies, ik vind het uiterlijk van de NAD juist elite (nee, ik doe niet aan 1337 8) ).
Altijd als er mensen mijn C370 voor het eerst zien dan is het:
"Nou, betaal je daar nou bijna €1000 voor? :{"

Dan gaat hij aan en ff flink open met een cd'tje Alchemy van Dire Straits... O-)
En dan... stilte in de zaal. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ik zou die fan trouwens niet aansluiten op de voeding van de amp, dat doet zeker concessies aan de kwali van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Als je voldoende ventilatie hebt, dan zijn die fans gewoon dik overbodig. Kijk, voor computers snap ik dat er hier koelingsfetisjisten rondlopen, je computer kan sneller draaien, blijft langer werken, etc. Maar die versterker hoeft niet extra gekoeld te worden. Denk je nou werkelijk dat ze bij NAD niet nagedacht hadden over de koeling van hun topmodel? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ja, maar hij staat wel in een kast, en dat is niet zon goed plan. Hierdoor wordt de temp wel een stuk hoger dan hij eigelijk zou moeten zijn. Een optie zou dan ook kunnen zijn om hem niet in en kast te plaatsen.
Pagina: 1