problemen met Xenarc schermpje

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Voor degene die niet weten wat een Xenarc schermpje is(www.xenarc.com) .
Het is een TFT/LCD schermpje met een VGA input (superscherpbeeld op 7inch).

Alleen 1 probleem.
De kabel die erbij zit,heeft aan de ene kant een vga input voor de computer en aan de andere kant een ander soort stekker die in het schempje gaat.
Het schermpje gaat vanzelf aan bij het ontvangen van een VGA signaal en gaat dus ook vanzelf uit bij het verliezen van het VGA signaal.

De stekker die in het schermpje gaat is van dusdannig slechte kwaliteit dat de pinnetjes dezelfde dag dat ik het scherm binnen kreeg,al afbraken,met het gevolg dat het schermpje niet meer aanging (er kwam geen VGA signaal meer binnen).
Ik heb het schermpje opengeschroeft en ik heb gewoon de draden direct op de printplaat gesoldeerd.

Er komen 15 draden binnen maar het VGA signaal heeft al genoeg met 7 draden.
Het schermpje werkt nu wel maar gaat na ongeveer 10 seconden gaat hij vanzelf uit,net als of hij geen VGA signaal meer krijgt,ik heb een gewone CRT monitor op de PC aangesloten en die werkt wel goed,dwz,VGA signaal valt niet weg.

dus in andere woorden,ik krijg maar voor ongeveer 10 seconden beeld (tot het windows2000 logo) en dan valt hij uit.

Ik weet dat het misschien specifiek een probleem van dit schermpje is,maar ik zie dat er zoveel kennis rondloopt binnen dit Forum,dat we er mischien samen uitkomen

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is de refreshrate/resolutie te hoog ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, probeer de volgende punten:

1) heb je meerdere kabels tot je beschikking, dus b.v. dat je er 15 hebt en maar 7 vastgemaakt, dan raad ik je aan om ze allemaal vast te solderen.

2) zorg dat je 100% zeker weet dat je de kabels op de goeie aansluitpunten hebt aangesloten.

3) Mischien kan het scherm de resolutie niet aan. Snor een oude 386/486 op met VGA en test hem daar op, mischien is de resolutie van het Win2K opstartscherm te hoog en dat het schermpje dat niet aankan.
Xenarc website:
7" TFT LCD Monitor - Model #700V
[knip]
• Display Resolution: 800 (H) x 480 (V)
[knip]
Xenarc website:
7" TFT LCD Monitor - Model # 700Y / 700YV
[knip]
*NEW* Now supports up to 1600 x 1200!
[knip]
• Physical Resolution: 800 (H) x 480 (V)
• Supported Resolution: 640 x 480 ~ 1600 x 1200
Als je het 1e genoemde scherm hebt dan is de kans groter op dat de res van dat scherm het gewoon niet aankan.
Als je de 2e hebt, dan is de kans al groter dat hij het wel aankan, maar dit is niet helemaal zeker.
Want het opstartscherm van Win2K is alleen al 800x600 (meen ik) dus daar kan het probleem liggen.
Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 08:22:
Misschien is de refreshrate/resolutie te hoog ingesteld?
[piep], ik allemaal mooi verhaal tiepen, post jij iets eerder :+

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 08:32 . Reden: (meen ik) toegevoegd, weet niet zeker van screenres. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Je hebt toch de oude stekker en contact toch nog wel? Dan sluit je het geheel toch precies 1 op 1 aan, zoals het voorheen zat?

Je zou natuurlijk ook even een mail naar Xenarc kunnen sturen met de vraag of je een datasheet kan krijgen (vermeld even typenummer en serienummer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het 700 TS model.

Het vreemde is dat voordat ik de conversie had gedaan,het monitortje geen problemen had met de refresch rate.

Wat betreft het 1 tot 1 solderen,er zitten ook nog 3 tulip stekkers aan voor een videosignaal,die worden niet gebruikt (3 x 2=6 draden)

Er zit ook nog een compoort stekker aan (2 draden,die heb ik nog niet aangesloten,maar lijkt me sterk dat dat het probleem is)

6 + 2 draden is 8 draden

15 in totaal - 8 draden blijven er 7 over voor het VGA signaal,dus ik denk wel dat alles goed is aangesloten.

meer opties please????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 08:44:
Ik heb het 700 TS model.

Het vreemde is dat voordat ik de conversie had gedaan,het monitortje geen problemen had met de refresch rate.
De resolutie kan ook het probleem zijn, test het op een DOS/Win9x bak met res van 640x480.
Wat betreft het 1 tot 1 solderen,er zitten ook nog 3 tulip stekkers aan voor een videosignaal,die worden niet gebruikt (3 x 2=6 draden)

Er zit ook nog een compoort stekker aan (2 draden,die heb ik nog niet aangesloten,maar lijkt me sterk dat dat het probleem is)

6 + 2 draden is 8 draden

15 in totaal - 8 draden blijven er 7 over voor het VGA signaal,dus ik denk wel dat alles goed is aangesloten.

meer opties please????
Gewoon alles terugsolderen, zodat ALLES vast zit, zoals voordat je de connector er af gehaald was(maardan zonder connector).
Dus ALLE draaden gebruiken die uit de kabel komen(1on1).

Ik denk echt dat het een resolutie probleem is. Kijk anders eens goed na of je het wel 1on1 hebt vastgemaakt, mischien 2 of meerdere draadjes omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de esolutie op 640 x 480 gezet,refreshrate op 60hertz,dezelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Misschien is die compoortstekker toch van belang en checkt ie daar mee of het wel goed verbonden is ofzo :S . Zou em er toch maar aan solderen, officieel doen ze dat ding er waarschijnlijk ook niet voor niks aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen,maar die compoort is alleen voor het signaal door te geven van het touchscreen gedeelte.

Ik snap er niks van,terwijl het heel erg simpel lijkt,15 draden,7 voor VGA,2 voor compoort en 6 voor eventueel videosignaal,maar dat is op dit model niet van toepassing.

simpeler kan niet en toch!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Misschien schakelt windows de video uit of zoiets?
Wat gebeurt er als je bv met een dos bootdisk start, blijft het beeld dan wel aktief?

Wellicht zit er nog eea. in de originele VGA stekker waarmee de videokaart met de monitor kan communiceren.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt!!!!!!!
Ik heb de PC opgestart in zijn BIOS (delete toets bij opstarten) en dan blijft het scherm aan!!!
Nu heb ik dus de oorzaak,maar hoe zorg ik ervoor dat Windows dit NIET doet.
Het schijnt voor te komen bij alle Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios, dat is dus text-modus. Probeer eens in dos een resolutie uit van 320x200 ofzo. Ik denk echt dat je iets niet goed gesoldeerd hebt of bij het solderen iets kapot hebt gemaakt. Ook zitten er soms filters ed in de kabel.

Als je binnen 1 dag je stekker molt dan vind ik dat al |:( maar als je dan ook nog eens de boel opensloopt en gaat zitten solderen ben je helemaal |:( 8)7

Waarom heb je niet geprobeerd een andere kabel te krijgen of de oude kabel te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kabel was goed,de printplaat waar het op bevestigd is,is gewoon klote.
Staat algemeen bekend bij XENARC.

ps.liever berichten die me echt verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Lijkt mij een software probleem als je wel in je BIOS wat te zien krijgt maar niet in windows.

Is het mogelijk dat windows je scherm niet herkent en daarom een verkeerde resolutie/frequentie kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm,als ik Windows laat opstarten zonder dat schermpje ingeplugd.
Ik wacht totdat ik geen geratel meer hoor van de hardeschijf.
Ik plug dan het schermpje erin,dan werkt het wel.
Alle resoluties kan hij aan,alle refresh rates kan hij aan.
Laat ik windows opnieuw starten met het schermpje aangesloten,dan heb ik weer het probleem

wie o wie weet het,ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niks van,Schermpje werkt gewoon als je Windows niet opstart.
Maakt niet uit welke resolutie of refresh,hij kan ze gewoon allemaal aan.
Het schermpje geeft zelf ook aan (ODS) welk signaal hij doorkrijgt (resolutie + refreshrate)
Laat ik Windows doorstarten,gaat hij weer uit (VGA signaal weg)

Ik snap er echt niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je dat schermpje besteld? Het ziet er wel leuk uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Windows verandert van resolutie na het 2000 schermpje ? en deze wijziging brengt hem in problemen ?? ik doe ook maar een gok maar theoretisch kan het volgens mij :)

Wat doet ie als je veel met de resoluties wijzigt in windows ?

[ Voor 17% gewijzigd door Quinie op 24-03-2003 15:42 ]

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Klinkt mij als een SW probleem, maar ik move hem toch even naar V&B. Heb je al geprobeerd om dat vinkje bij "Plug&Play beeldschermen automatich herkennen" aan of uit te vinken. (onder eigenschappen bij beeldscherm ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De resoluties vangt het scherm goed op,hij laat op het scherm zien wat voor resolutie hij van de stekker ontvangt,maar als hij Windows opstart,dan begint het probleem.
Het scherm kan alle resoluties aan die mijn VGA kaart kiest,dus het maakt niet uit wat voor resolutie er is ingesteld.

Wordt een beetje ziek van

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand meer een oplossing voor dit probleem???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 17:25
Dude je hebt garantie! Of ben je wat 'lomp' geweest met de connector? Als het echt zo gammel is dan moet je je garantie claimen.
Zit zelf ook aan dit schermpje te denken maar dit is niet het eerste negatieve topic erover :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
garantie kan ik nue wel vergeten,maar dat is niet een echt probleem,want de aanpassing die ik gemaakt heb is echt een hele verbetering.

Ik zit nu alleen met dit windows probleem.
heb ergens gelezen dat er een extra pinnetje moet worden gesoldeerd (ID pinnetje??)

Voor de rest is het een superscherp schermpje met een klo.. VGA input
Pagina: 1