zoem over luidsprekers in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 1.464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 22:28
hallo beste tweakers,
hier mijn probleem.
ik heb heb vervelend klein zoemmetje op mijn luidsprekers in de auto.
hier mijn situatie:

autoradio: sony cdx-c5850r
versterker: caliber ca-120

1 dikke kabel direct van de accu op de versterker
min is erg kort op de massa,ca. 20 cm.

signaalkabel loopt door het midden,voeding aan de zijkant,kruisen elkaar niede auto is een diesel,een golf cl type 2.

het maakt niet uit of het volume zacht of hard staat,het zoemmetje gaat op het toerental hoger of lager.

heb immidels ferrietkernen om de voeding en signaalkabel gedaan maar zonder resultaat.

wat kan ik hier nog meer aan doen,zou het een klein defect aan de versterker kunnen zijn?

alvast bedankt.

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31851

Moet je even een Onstoorder kopen. Kost minder dan een tientje.
Deze kan je kopen bij elctrozaken of automateriaal zaken :P

Bekend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27734

Het nadeel van een onstoorder is dat je gelijk een deel van het geluid mist. Het filtert namelijk een deel van de frequentie uit je muziek, dus ook een deel muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook zou je een dikkere massa kabel van je accu naar je dinamo kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
ja de kabels zijn dik genoeg,de + is 8mm2 en zit direct op de accu, de massa is 6mm2 en is maar 25 cm lang en maakt uiteraard goed contact met het chassis.

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:35

momania

iPhone 30! Bam!

Anoniem: 27734 schreef op 24 March 2003 @ 17:58:
Het nadeel van een onstoorder is dat je gelijk een deel van het geluid mist. Het filtert namelijk een deel van de frequentie uit je muziek, dus ook een deel muziek.
Da's niet het geval bij een spannings ontstoorder en die heb je juist nodig.
De spanning die je nu direct van je accu afhaald is 'vervuild' en met een filter schoon je die dus weer. Dit heeft verder absoluut geen effect of je geluidskwaliteit; het zal er alleen maar beter van worden.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
dus als ik het goed begrijp zet je zo'n filter in de voedingslijn?

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:35

momania

iPhone 30! Bam!

dynax schreef op 24 maart 2003 @ 20:00:
dus als ik het goed begrijp zet je zo'n filter in de voedingslijn?
Jah, het is een spannings filter. De dynamo geeft nu door je accu heen een extra signaal die je door je speakers heen hoort. Zo'n filter filtert dus die signalen weg en zorgt dat je dan zuiver 12V over houdt.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
nou dan zal ik zsm eens zo'n ding halen,ik had al wel z'n filter die je tussen je signaalkabel moet zetten,maar had geen resultaat.
bedankt voor jullie tips!

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:53

Aidix

Geluidspietlut

Dit had ik in mijn Civic ook, tot ik de voeding en audio kabel elk aan een andere kant van de auto heb gelegd en elkaar dus ook nergens liet kruisen.

Toen was het weg....

Filter is niet nodig, goed kabels leggen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewoudloper
  • Laatst online: 16-03 13:28
het is meestal 2 verschillende merken versterker t.o.v. radio, deze zijn niet precies op elkaar afgestemd en daardoor een ruis, kan ook komen door een storing in je kabel (massa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:09
Dewoudloper schreef op 25 March 2003 @ 10:26:
het is meestal 2 verschillende merken versterker t.o.v. radio, deze zijn niet precies op elkaar afgestemd en daardoor een ruis, kan ook komen door een storing in je kabel (massa)
Bull...

Het is waarschijnlijk storing die in de signaalkabel word opgepakt doordat deze ergens bij de powerkabels in de buurt komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewoudloper
wat jij wilt,

heb het meerdere malen meegemaakt dat een sony exployed radio een dikke brom gaf met een onkyo versterker terwijl een bullet geen krimp gaf om maar een voorbeeld te noemen, het gaat wel om dezelfde bekabeling, het gaat namelijk om het signaal wat de radio geeft die buiten het bereik van de versterker valt, dat veroorzaakt meestal de brom,

maar wat jij zegt zou ook goed kunnen

[ Voor 6% gewijzigd door Dewoudloper op 25-03-2003 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dewoudloper schreef op 25 March 2003 @ 12:19:
....heb het meerdere malen meegemaakt dat een sony exployed radio een dikke brom gaf met een onkyo versterker terwijl een bullet geen krimp gaf om maar een voorbeeld te noemen, het gaat wel om dezelfde bekabeling, het gaat namelijk om het signaal wat de radio geeft die buiten het bereik van de versterker valt, dat veroorzaakt meestal de brom .....
Laten we het er maar op houden dat het klinkklare onzin is wat je hier nu verteld.

Die brom of storing ontstaat door een samenloop van verschillende omstandigheden en dat heeft in ieder geval niets met het merkje op je autoradio of versterker te maken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dewoudloper schreef op 25 March 2003 @ 12:19:
wat jij wilt,

heb het meerdere malen meegemaakt dat een sony exployed radio een dikke brom gaf met een onkyo versterker terwijl een bullet geen krimp gaf om maar een voorbeeld te noemen, het gaat wel om dezelfde bekabeling, het gaat namelijk om het signaal wat de radio geeft die buiten het bereik van de versterker valt, dat veroorzaakt meestal de brom,

maar wat jij zegt zou ook goed kunnen
Neem dan ook goede merken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewoudloper
Anoniem: 27734 schreef op 25 March 2003 @ 15:33:
[...]
Neem dan ook goede merken ;)
De sony is een pracht ding met goede 4x50w versterker maar de bullet versterker kan inderdaad beter, de brom was over toen de onkyo erin ging, was 2 minuten werk want de kabels kon ik laten zitten maar het resultaat was 100x beter.

daarnaa nog 1x de bullet weer erbij gezet en meteen weer een brom, toen even bij remco-online doorgemeten maar ook bij hem bij diezelfde setup ook een brom,
conclusie het maakt bij (sommige configs zeker wel uit, maar mag eigenlijk niet kunnen) bij de betere merken zijn waarschijnlijk de filters beter zodat je er geen last van hebt.

Maar bij de setup van dynax zou dit probleem het niet zijn. en zou het waarschijnlijk de kabels kunnen zijn die elkaar storen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dewoudloper op 25-03-2003 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:09
Dewoudloper schreef op 25 maart 2003 @ 12:19:
wat jij wilt,

heb het meerdere malen meegemaakt dat een sony exployed radio
---> problem found.... ;)

Dus feitelijk zou ik constant last moeten hebben met mijn installatie? Ik heb het afgelopen jaar namelijk achtereenvolgens een blaupunkt, een panasonic en nu een JVC radio gehad. Telkens aangesloten op wat ampjes van em-phaser. Nooit heb ik last van piepjes of andere storingen gehad. Waarom? waarschijnlijk omdat alles netjes volgens de regels aangelegd is en niet de eerste (en goedkoopste) de beste signaalkabel heb gebruikt.....

Nog een problem gedetecteerd :
daarnaa nog 1x de bullet weer erbij gezet en meteen weer een brom, toen even bij remco-online doorgemeten maar ook bij hem bij diezelfde setup ook een brom
Remco is nou niet echt een zaak die weet waar ie over lult. Hij's wel goedkoop natuurlijk, net zoals z'n advertenties.... ;) (doelend op de vele tieten en konten die erin voorkomen....)

[ Voor 24% gewijzigd door stylezzz op 25-03-2003 18:43 ]

Pagina: 1