[BACKUP] Gecomprimeerd achief, verdeeld over meerdere files

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal... Ik heb het volgende probleem:

Ik heb hier op dit moment een heel simpel backup script. Die maakt heel simpel een tar achief aan met BZ2 compressie. Probleem is echter dat mijn zusje een archief van 4.6GB heeft (disk inhoud is dus nog groter :X ). Dit geeft een aantal praktische problemen met kopieren (sftp pikt het niet, SAMBA en NFS ook niet echt). Nu is het waarschijnlijk mogelijk om die bugs op te lossen, maar het is misschien ook handig om het archief te spitten.

Problemen... Ik heb geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen met TAR, maar die geeft aan dat hij met multi volume geen compressie mag gebruiken. Verder werkt dit ook niet erg handig ;( (file tussentijds renamen enzo, en dan heb ik het nog niet over de manier van weer in elkaar zetten).
Mijn vraag is nu, is er een andere manier om multi volume archieven te maken (zip, rar, tar) die multi volume zijn op de manier dat ZIP dat ook is met opdelen van files (niet voor devices dus).
Alvast dank.... en ja... ik heb de search gebruik :)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Bart B schreef op 23 March 2003 @ 22:42:
Mijn vraag is nu, is er een andere manier om multi volume archieven te maken (zip, rar, tar) die multi volume zijn op de manier dat ZIP dat ook is met opdelen van files (niet voor devices dus).
Alvast dank.... en ja... ik heb de search gebruik :)
man split :)

Geen backup methode, maar uitermate handig om te grote files op te delen.

• Bart B
mja... maar dan kom ik al meteen bij mijn volgende probleem:

Ik weet aan het einde van een backup niet hoeveel deelfiles er gemaakt zijn. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik alles weer "unsplit" zal ik maar zeggen. Ik wil natuurlijk niet een paar uur bezig zijn met bash commando's voor iedere keer dat ik die backup wil gebruiken. Waarschijnlijk moet ik hiervoor een bash-script gebruiken, dat de output van de file piped naar een tar uitpakcommando?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
En weer in elkaar zetten (nadat het met split in stukjes in geknipt) is in UNIX-achtige omgevingen ook nooit een probleem:

cat stukje1 stukje2 stukje3 | tar xj

• Bart B
Wilke schreef op 24 March 2003 @ 09:01:
En weer in elkaar zetten (nadat het met split in stukjes in geknipt) is in UNIX-achtige omgevingen ook nooit een probleem:
cat stukje1 stukje2 stukje3 | tar xj
Maar hoe doe je dit als je niet weet hoeveel stukjes je hebt? en als je het een script automatisch wil laten doen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bart B schreef op 24 maart 2003 @ 11:17:
[...]

Maar hoe doe je dit als je niet weet hoeveel stukjes je hebt? en als je het een script automatisch wil laten doen.
code:
1
cat stukje* | tar

Wildcards zijn uw vriend : )
Zorg er dan wel voor dat er geen andere files in de directery staan die je wildcard matchen, en die niet bij het archief horen, maar dat is niet zo'n punt denk ik.

• Bart B
code:
1
cat stukje* | tar

hoe kun je dan de volgorde garanderen? je geeft hier namelijk mee aan dat alle stukjes achter elkaar gezet moeten worden, maar niet de volgorde. Voor zover gezien werkt split met "aa" "ab" "ac" enz, dus alfabetische volgorde werkt goed (zou niet zo zijn bij een enkel karakter met meer dan 26 stukjes, want dan verschiet hij van "z" naar "aa"). Ik heb ff in de cat manual gekeken, maar daar kan ik niet vinden hoe hij cat met die wildcard (alfabetisch neem ik ff aan).

Ik kan het nu niet testen omdat ik op mijn werk(afstuderen) zit

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Bart B schreef op 24 maart 2003 @ 13:13:
code:
1
cat stukje* | tar

hoe kun je dan de volgorde garanderen? je geeft hier namelijk mee aan dat alle stukjes achter elkaar gezet moeten worden, maar niet de volgorde. Voor zover gezien werkt split met "aa" "ab" "ac" enz, dus alfabetische volgorde werkt goed (zou niet zo zijn bij een enkel karakter met meer dan 26 stukjes, want dan verschiet hij van "z" naar "aa"). Ik heb ff in de cat manual gekeken, maar daar kan ik niet vinden hoe hij cat met die wildcard (alfabetisch neem ik ff aan).

Ik kan het nu niet testen omdat ik op mijn werk(afstuderen) zit
Het is niet cat die de wildcrad expansie doet maar de shell. Bash bv vervangt de woorden met wildcards erin door een alfabetisch gesorteerde lijst met "matches".
Als je het niet vertrouwt dan kan je het natuurlijk ook zelfd doen met:

code:
1
cat `ls stukje* | sort` | tar ....

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Bart B
ok ... het is nu helemaal duidelijk (denk ik) :)
BEDANKT ALVAST :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bart B schreef op 24 March 2003 @ 13:13:
code:
1
cat stukje* | tar

Mijn split werkt standaard met xaa xab xac volgens mij, dus heb je 52 stukjes. En bash doet de volgorde en niet cat zoals de poster boven mij al zegt. En die manier die hij aangeeft voor als je bash niet vertrouwt is weinig zinvol, want ook met ls stukje* doet bash het sorteren : )
bash doet dat overigens netjes alfabetisch.
Pagina: 1