Toon posts:

instabiel bij gebruik van twee reepjes geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een bijzonder probleem.

Met mijn Epox EP-8K5A2+ moederbord en het gebruik van twee reepjes identiek geheugen (pc2700 spectek, oem van gistron) is het systeem niet 100% stabiel, af en toe zo'n twee keer op een avond loopt het hele zootje vast, een harde reset is dan nodig.

Gebruik ik echter één van de reepjes dan is er geen enkel probleem (maakt niet uit welk reepje)

Het verschijnsel doet zich voor bij default instellingen.

is dit een bekend probleem bij KT333 moederborden, licht het aan Epox of licht het gewoon aan mijzelf.

by the way, processor is een xp2100+, grafische kaart Radeon 9000 (gigabyte)

Verwijderd

kick DOC =>PMG :)

Verwijderd

mijn msi pakt helemaal het 2e en 3e slot niet, met meerdere reepjes samsung geprobeert.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 21:49:

Het verschijnsel doet zich voor bij default instellingen.

Wat zijn de 'default instellingen'? Heb je al eens met de timings in het BIOS gespeeld (hoewel de timings zoals ze in de SPD's staan geen problemen op zouden mogen leveren).
Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 22:47:
mijn msi pakt helemaal het 2e en 3e slot niet, met meerdere reepjes samsung geprobeert.
Ja :? Zit je in een verkeerd topic of zo?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Misschien dat je ze iets meer voltage kan geven?

Verwijderd

Heb je al geprobeerd het 2e reepje in de 3e geheugenbank te stoppen? Sommige geheugenbanken kunnen rot zijn. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2003 23:11 ]

Verwijderd

[on?off?-topic]

umm... ik heb een ECS P4XASD2 mobo met twee reepjes KingstonDDR PC2700 (2.5-3-3) en heb een soortgelijk probleem,
alleen loopt het bij mij niet vast, maar hij "hapert" na ongeveer 3 tot 4 uur en met een restart kan ik weer 4 uur. (Als hij loopt draait hij prima ;) )
Het mobo heeft geheugen support voor gewoon- en ddr-sdr mem.
Met mijn vorige reepjes (2x dane elec 128 pc133) had ik nooit problemen en liep het beestje vrolijk dagen aan een stuk te loeien }:O .

*Ook ik kocht mijn DDRreepjes onlangs bij Gistron :? (!-nofi-!)

P4 1700, ECS P4Xasd2, Kingston pc2700 (2.5-3-3), GF-2ti/detonator 43.00, winME/dx9

Verwijderd

Geheugen testen kan ook geen kwaad. www.memtest86.com -> Bootable ISO downloaden, is maar 2MB ofzo.

Verwijderd

Geheugen testen kan ook geen kwaad. www.memtest86.com -> Bootable ISO downloaden, is maar 2MB ofzo.
Is het eerste wat ikvond op got, mem test heeft 2 uur staan testen, en heeft bij mij geen fouten gevonden.

Verwijderd

degelijk en bewust schopje :-)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19
Als je het geheugen nog maar sindskort hebt gewoon terug gaan en een nieuw reepje vragen. Ik had hetzelfde probleem, twee precies dezelfde geheugenreepjes van dezelfde grootte enzovoort, apart deden ze het allebei perfect, maar samen crashde die om de haverklap. De dag erna heb ik een nieuw reepje gehaald en sindsdien werkt het nog steeds perfect :)
Misschien is er een conflict tussen de geheugenreepjes die memtest86 niet waarneemt (als fout).

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
memtest geeft na twee uur draaien geen problemen, het plaatsen in het 1e en 3e geheugenbank geeft geen verbetering. Met mijn boerenverstand lijkt het erop dat er iets fout gaat in de timing vanuit het mb naar de bankjes toe. Ik lees in een ander topic dat dit probleem zich ook vaak voordoet op een msi KT4V.

Onlangs de suggestie gekregen om het voltage op de dimm sockets iets te verhogen, heb deze nu op 2,6 volt staan en het probleem lijkt opgelost te zijn.

bedank voor al jullie reacties

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Reden voor de onstabiliteit is te snelle geheugen-timings.
Oplossing is de ras to cas delay hoger in te stellen. (Langzamer dus).

Vaak wordt dit aangeduid als: 1T of 2T.
1T is de snelle instelling bij één reepje.
2T is de langzamere (stabiele) instelleing bij twee of meer reepjes ram.

succes

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Pagina: 1