Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Monitor draad

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een portable tvtje te modden.
En daarna zit dus zon zuignap op , met een rood draad. maar watvoor draad is dat eigelijk? ik dacht eerst 5 volt. dus ik knipte het door en vanbinnen was het dikker dan dik en daarin zat dus een apart coax achtig draad.
Wat is dit , hoe kan ik het verlengen ?
Want ik wil de portable tv in mn mod krijgen })

edit: Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tv.jpg

Die rode draad rechts.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2003 20:54 ]

Verwijderd

*Award voor meest onduidelijke post*

Probeer het nog eens te verwoorden, of maak een foto..

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-11 17:44
Ik wil niet zeuren maarre,
Wat voor tv'tje? (merk, Type)

Edit: sorry, ik zat aan een tft'tje te denken

[ Voor 40% gewijzigd door Teddy op 23-03-2003 20:56 ]

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Die draad is bedoeld om de energie die naar de beeldbuis gestuurd wordt weer af te voeren, ik denk dat die ene knip, erg destructief is geweest voor je TVtje...

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 12:28
TV in je PC lijkt me overigens ook problemen te gaan geven met straling enzo..

Verwijderd

Topicstarter
@willems. ik kan het nog wel aan elkaar plakken :P
@ nerd: straling ? ja dat kan maar zo .. , dan moet ik het maar in een bak modden ofzo

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Jij betn ookeen slimme tweaker: eerst doen en dan denken. Of zo half denken, veronderstelle, en dan vragen stellen.

• Willems
Hij bedoeld deze connector...

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/tweakmonitor/monitor.jpg

Die suction connector.... Moet je dus netjes laten zitten :)

[ Voor 24% gewijzigd door Willems op 23-03-2003 20:56 ]

Verwijderd

Oranje draad is hoogspanningskabel (van de cascade d8 ik, maar dat is weer lang geleden en exact weer ik niet meer.)

Verlengen lijkt me erg lastig. Ik heb geen idee waar je dit soort kabel kan kopen.

Verwijderd

Als die zuignap op de 'trechter gedeelte) van de (beeld)buis zit (in de behuizing), dan is de kans groot dat het van de hoogspannings-spoel afkomstig is en belangrijk voor de werking ervan.

• Willems
Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 20:55:
@willems. ik kan het nog wel aan elkaar plakken :P
Het kan wel.... maar wel oppassen omdat er nogal een hoge spanning op komt te staan.

Verwijderd

Topicstarter
@jvvv : ik was er mee bezig, en het doorknippen was niet zon ramp , hij is makkelijk weer te fixen...hoop ik ;)

verlengen lijkt me dus ook niet zon goed idee

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Die "zuignap" is dat niet de voeding van een afbuigingsplaat voor de electronen? dus redelijk cruciaal voor je tv?? Ik denk ook niet dat verlengen echt een mooier beeld op gaat leveren.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

en maak er maar 5V + 3 nullen van ;)

Verwijderd

Op die draad staat meestal 15 tot 30 kv. Ook wanneer je tv uit staat, tenminste dit heb ik altijd zo geleerd en is ook bij de vroegere ktv's altijd zo geweest.
Dit is dus niet een bepaald slimme actie geweest.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 maart 2003 @ 21:19:
Op die draad staat meestal 15 tot 30 kv. Ook wanneer je tv uit staat, tenminste dit heb ik altijd zo geleerd en is ook bij de vroegere ktv's altijd zo geweest.
Dit is dus niet een bepaald slimme actie geweest.
Klopt, er kan nog een hele hoop stroom in condensatoren ed. zitten. Je moet ook altijd heel erg oppassen met het openmaken van apparaten met een beeldbuis. Eerst bepaalde delen ontladen. (Is geen 15-30 kV, meer 1-3 dacht ik)

Wees blij dat je nog leeft zou ik zegge :) Kan erg gevaarlijk zijn!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

ThaHandy schreef op 23 March 2003 @ 21:04:
en maak er maar 5V + 3 nullen van ;)
Minstens, eerder 15000 of 20000 of nog meer Volt :)

Doorknippen was niet slim ieg :P

[edit]

Kun je btw erg leuke dingen mee doen, zie ook [rml]Object dat vliegt volgens het Biefeld-Brown effect [ deel 2][/rml] , k'heb het zelf ook ff geprobeerd, ga ik nog es mee verder :)

[ Voor 31% gewijzigd door Scatman_II op 23-03-2003 21:27 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 23:35
Ik dacht altijd dat het de aarde was :X 8)7

• Scatman_II

Scatman_II

eL_Jee schreef op 23 maart 2003 @ 22:10:
Ik dacht altijd dat het de aarde was :X 8)7
Volgens mij niet :) D'r loopt 1 grote rode draad heen, met de zuignap, en om de beeldbuis van je monitor heen loopt meestal nog een metaaldraadje, die weer naar de aarde loopt :)

Kom es langs, k'heb dat liftertje nog liggen, best geinig ;)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Zoals al eerder genoemd dit "was" dus de hoogsspanningsaansluiting.
Deze zorgt ervoor dat de elektronen, van het elektronenkanon, naar het scherm worden getrokken/gezogen. Dit is dus een belangrijk onderdeel als je wilt dat het gaat werken.
Joca schreef op 23 March 2003 @ 21:01:
Die "zuignap" is dat niet de voeding van een afbuigingsplaat voor de electronen? dus redelijk cruciaal voor je tv?? Ik denk ook niet dat verlengen echt een mooier beeld op gaat leveren.
Nee hiervoor worden de spoelen aan de buitenkant van de buis gebruikt.

Afbuigplaten kom je merendeel alleen in oscilloscopen (schrijf ik het wel goed?)tegen.

Het is volgens mij geen probleem als je de kabel gaat verlengen. Je moet er wel opletten dat je dezelfde kabel gebruikt.

[ Voor 63% gewijzigd door Steefph op 23-03-2003 22:24 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

En nee, je kunt geen dodelijke opdonder krijgen van je tv, daar hebben de condensators niet genoeg capaciteit voor ;)

Codedivision | Freedom Internet

• Sine
  • Nu online
PC-Reactive schreef op 23 maart 2003 @ 23:20:
En nee, je kunt geen dodelijke opdonder krijgen van je tv, daar hebben de condensators niet genoeg capaciteit voor ;)
Euh ?

470uF @ 350V is heel akelig hoor !

en ook de +- 30kV (bij een ktv ) die op je beeldbuis staat is ook niet prettig (waarbij je beeldbuis als condensator gebruikt wordt dmv een geleidende laag aan weers kanten van de beeldbuis)

Repareren doe je zo.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jezus man, gewoon de hoogspanning doorgeknipt! Das pas koelbloedig...

* sebastius heeft laatst zo'n scherm ontladen dmv een schroevendraaier met een DIK handvat en een aardedraad.

En dat was echt met trillende handjes... Fucking link man.

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Maar waarom zou je het willen verlengen?

• whackerjack
  • Laatst online: 27-09 14:29
Hoe ontlaad je zo'n ding eigenlijk?

It takes 2 2 make 1

• jotheman
  • Laatst online: 24-11 20:22

jotheman

Was like that when I got here!

PC-Reactive schreef op 23 March 2003 @ 23:20:
Ff wedje maken van wel? :)
De hele beeldbuis is in feite een soort grote condensator die spanning erg lang vasthoudt, vandaar dat je monitoren ook eigenlijk altijd minstens een dag van de spannign af moet laten voordat je 'm opendraait enzo. Moet je HEEL erg mee opletten want vooral van die draad die onze topicstarter heeft doorgeknipt kun je echt 'n gigantische optater krijgen.
De condensatoren zelf die op de electronica van de monitor zitten kunnen dat idd niet doen, maartoch, Btje oppassen is noooit weg ;)

Wat al is gezegd, die kabel is cruciaal voor je monitor, of tv-tje dus :)
Probeer 'm maar weer aanelkaar te maken en vervolgens te hopen, suc7 ;)
Xou 'm in ieder geval niet langer proberen te maken (weet niet of 't kan eigenlijk)

I see dead pixels...

• sebastius

sebastius

whackerjack schreef op 24 March 2003 @ 00:55:
* sebastius OP! Monitoren draaien op hoogspanning!

Pak een flinke schroevendraaier met een GROOT en dik rubberen handvat. Maak aan het metaal een draad vast (gevlochten koperdraad, minimaal net zo dik als van een 220v leiding). Maak het andere uiteinde vast aan het frame van de monitor (daar zit ook de aardedraad van de monitor op vast).

Doe nu je ene hand in je broekzak. De andere gebruik je om de schroevendraaier voorzichtig onder de zuignap te steken. Doe dit rustig en maak geen krassen. Op een gegeven moment hoor je een tik of een knal. Haal de schroevendraaier terug.

Officieel is de monitor nu leeg. Maar ik raad je aan de hele procedure nogmaals te doen. En eventueel nog een keer. Net zolang tot je je veilig voelt (ikzelf heb de monitor 4x ontladen...)

* sebastius Op! Op de printplaat zitten condensatoren, en een groot deel zal nog niet (helemaal) ontladen zijn! Blijf dus voorzichtig!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als aanvulling op sebastius:
CRT's use high voltage of up to 30,000 volts for color (less for monochrome). Be careful not to touch this voltage if the set is on and the cover off. It probably won't kill you even if you do since the amount of current it can supply is limited. But it is likely to badly burn and shock you, etc. High voltage can jump across air gaps and go thru cracked insulation so keep your hands a safe distance from it. You should notice the well-insulated high voltage cable connected to one side of the picture tube. Even when the set is off, there is still enough residual voltage on the picture tube cable connection to give you quite a shock. To discharge this voltage when the set is unplugged use a screwdriver (insulated handle) with the metal blade grounded to the picture tube ground cable with a jumper wire. Don't use chassis ground.

The lower voltages (of hundreds of volts) can be even more dangerous since they are not current limited. It is even more dangerous if your hands are wet or if you are wearing a metal watchband, ring or the like. In rare cases people have been killed by it so be careful. The lowest voltages of only several volts on digital circuitry are fairly safe but don't touch anything (except with a well insulated tool) unless you know for sure.
Maar ik zou tooch echt effe naar een kenner gaan. Als je last hebt van je hart ga je ook niet naar de slager...

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 24-03-2003 02:08 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weleens eerder een schok gehad van een zuignap van een andere monitor
ik ging met een schroevedraaier onder de zuignap en vloog toen van het bed af :P
Maar zo ik hier nu lees durf ik die tv niet meer aan te raken, ik heb het draad alweer aanelkaar gefixt en de tv maar weer veilig dichtgemaakt.
Hij geeft nog wel beeld. ik kijk vanmiddag of die het nog doet met tv out .

• Scatman_II

Scatman_II

sebastius schreef op 24 maart 2003 @ 00:16:
Jezus man, gewoon de hoogspanning doorgeknipt! Das pas koelbloedig...

* sebastius heeft laatst zo'n scherm ontladen dmv een schroevendraaier met een DIK handvat en een aardedraad.

En dat was echt met trillende handjes... Fucking link man.
Het is alleen een heel hoog Voltage, lopen maar heel weinig amperes :)

Zal dus hoogstwaarschijnlijk niet dodelijk zijn, een flinke opdonder zou je wel krijgen :) Je kunt die stroom btw ook door een draadje staalwol laten lopen zonder dat dat ding doorsmelt... Kunt je nagaan hoe weinig amperes d'r lopen.

Verwijderd

Lekker bezig geweest Karimo! Volgende keer maar ff oppassen ofzo? :)

Verwijderd

Topicstarter
Nouja die schrok kreeg ik een paar jaar geleden.
Toen vond ik dat als kind wel leuk
maargoed bedant, deze topic mag wel weer op slot.
Ik weet genoeg. but beware voor mn komende mod!

• LeonM
  • Laatst online: 29-10 14:18
Aanzetten > stekker eruit, dan verbruikt de TV het laadste beetje lading in de condensatoren

Verwijderd

Scatman_II schreef op 24 March 2003 @ 11:43:
[...]

Het is alleen een heel hoog Voltage, lopen maar heel weinig amperes :)

Zal dus hoogstwaarschijnlijk niet dodelijk zijn, een flinke opdonder zou je wel krijgen :) Je kunt die stroom btw ook door een draadje staalwol laten lopen zonder dat dat ding doorsmelt... Kunt je nagaan hoe weinig amperes d'r lopen.
/me pakt NA1 boek erbij...
Vanaf 500 mA (een halve ampere) houdt je hart op met kloppen, tot de stroom ophoudt. Bij 1 ampere krijg je ernstige brandwonden en blijft je hart stilstaan, ook als de stroom ophoudt... en bij 5 ampere ben je helemaal de lul, want dan weigert je ademhaling.
O ja, je kan al niet meer loslaten vanaf 30 mA :7

Verwijderd

LeonM schreef op 24 March 2003 @ 17:47:
[...]

Aanzetten > stekker eruit, dan verbruikt de TV het laadste beetje lading in de condensatoren
Was het maar zo simpel ;)

• Atmoz
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Dat is toch die draad die rechtsstreeks uit de lijn-trafo komt? C.Q. !!!! ZEER !!!! gevaarlijke spanningen (heel hoge) moet vervoeren naar de beeldbuis. Het gepiep wat je in de tv hoort komt van die trafo af, en dat maakt niet voorniets zo'n geluid....

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

atmoz schreef op 24 March 2003 @ 21:55:
Dat is toch die draad die rechtsstreeks uit de lijn-trafo komt? C.Q. !!!! ZEER !!!! gevaarlijke spanningen (heel hoge) moet vervoeren naar de beeldbuis. Het gepiep wat je in de tv hoort komt van die trafo af, en dat maakt niet voorniets zo'n geluid....
dat is inderdaat de draad die rechtstreeks uit de lijntrafo komt, en je kan je er flink aan bezeren met de geschatte 20Kv die er op staat.
alhoewel ik nog niet heb gehoord dat mensen ooit dood zijn gegaan aan "opflikkers" van een nog geladen trafo moet je er wel mee uitkijken. Maar vergeet niet een hoog voltage niet veel uithaalt zonder dat er ook nog een flink amperage achter zit. Ik heb mijn oom eens een keer een tv zien ontmantelen toen hij dus ook een schokje van een volt of 20000 kreeg, hij keek euh "not amused" :)

maar voor de rest denk ik niet dat de 20Kv op een TV gevaarlijker is dan de std 220V leiding

• jotheman
  • Laatst online: 24-11 20:22

jotheman

Was like that when I got here!

AtomicShockwave schreef op 24 March 2003 @ 22:55:
[...]

dat is inderdaat de draad die rechtstreeks uit de lijntrafo komt, en je kan je er flink aan bezeren met de geschatte 20Kv die er op staat.
alhoewel ik nog niet heb gehoord dat mensen ooit dood zijn gegaan aan "opflikkers" van een nog geladen trafo moet je er wel mee uitkijken. Maar vergeet niet een hoog voltage niet veel uithaalt zonder dat er ook nog een flink amperage achter zit. Ik heb mijn oom eens een keer een tv zien ontmantelen toen hij dus ook een schokje van een volt of 20000 kreeg, hij keek euh "not amused" :)

maar voor de rest denk ik niet dat de 20Kv op een TV gevaarlijker is dan de std 220V leiding
LoL, moet jij ff opletten, zo'n lijn in een monitor of TV is dus echt voor geen ene meter vergelijkbaar met 220volt wisselspanning... Een schokje van 20000 volt lijkt me 'n Btje overdreven want als daar 1 amperetje 8erzit dan ben je dus beswel ff half in coma enzo....
Je moet serieus goed uitkijken met monitoren en TV's e.d. voordat je ze opendraait, liefst aan de experts over laten en/of zo einig mogelijk aanraken en klooien :)

I see dead pixels...

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

jotheman schreef op 24 March 2003 @ 23:00:
[...]

LoL, moet jij ff opletten, zo'n lijn in een monitor of TV is dus echt voor geen ene meter vergelijkbaar met 220volt wisselspanning... Een schokje van 20000 volt lijkt me 'n Btje overdreven want als daar 1 amperetje 8erzit dan ben je dus beswel ff half in coma enzo....
Je moet serieus goed uitkijken met monitoren en TV's e.d. voordat je ze opendraait, liefst aan de experts over laten en/of zo einig mogelijk aanraken en klooien :)
ik heb het toch live zien gebeuren bij mijn oom, die leeft ook nog. Overigens maakt het ook nog uit HOE je stroom krijgt, hij had een slecht geisoleerde tang om die zuignap los te maken. En hoe de stroom door je lichaam heen gaat. Meer kans op ongelukken als het via die "hartstreek" gaat, dus ene arm in andere arm er weer uit. Overigens staat er geen 1 amp op zo'n lijntrafo, maar veel minder

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 20:40:
[...]

/me pakt NA1 boek erbij...
Vanaf 500 mA (een halve ampere) houdt je hart op met kloppen, tot de stroom ophoudt. Bij 1 ampere krijg je ernstige brandwonden en blijft je hart stilstaan, ook als de stroom ophoudt... en bij 5 ampere ben je helemaal de lul, want dan weigert je ademhaling.
en als je dan toch zo stom bent van zo'n kabel aan te raken, doe het met de achterkant van je hand zodat je de kabel niet vastgrijpt door het bijeentrekken van de spieren maar zodat je arm ervan weggaat.

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
AtomicShockwave schreef op 24 March 2003 @ 23:04:
[...]

ik heb het toch live zien gebeuren bij mijn oom, die leeft ook nog. Overigens maakt het ook nog uit HOE je stroom krijgt, hij had een slecht geisoleerde tang om die zuignap los te maken. En hoe de stroom door je lichaam heen gaat. Meer kans op ongelukken als het via die "hartstreek" gaat, dus ene arm in andere arm er weer uit. Overigens staat er geen 1 amp op zo'n lijntrafo, maar veel minder
Het feit dat 30mA door het hart al dodelijk kan zijn telt ook mee denk ik :)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

insan1ty schreef op 24 March 2003 @ 23:46:
[...]

Het feit dat 30mA door het hart al dodelijk kan zijn telt ook mee denk ik :)
ja maar zo werkt het niet helemaal, het menselijk lichaam geleidt toch heel wat minder stroom dan een koperdraad, dus je hoeft niet hard weg te rennen als je een 300mA 7V adaptortje in een stopcontact steekt :)

• sebastius

sebastius

Nee, maar wel voor een GROTE 25kV condensator. Dat zijn echt geen grappen meer hoor. Ik las een verhaal van een gozer, die wilde z'n buis ontladen door de schroevendraaier onder de zuignap te doen, en dan het frame ermee aantikken. Hij kreeg zo'n klap dat de schroevendraaier de muur ingegooid werd. En dan een paar cm diep he?

Verwijderd

Iemand die ik ken heeft ook eens een tv ontladen (hij liep toen stage bij een bedrijf dat tv's repareert).. Toen hij een schroevendraaier onder de pad (dat rubberen kapje op de beeldbuis waar die kabel onder zit) stak sprong de spanning op hem over (blijkbaar was de schroevendraaier niet goed geisoleerd). De schroevendraaier hing aan de andere kant van de werkplaats in de muur doordat z'n spieren samen trokken. Hij heeft de verderrest van de dag vrij gekregen en heeft een hele tijd last van z'n arm gehad.

Kijk uit wat je met die hoogspanningskabel doet. Zeker als je nogeens niet weet wat voor draad het is, AFBLIJVEN!!!!
Zet de TV niet aan voordat je die kabel fatsoenlijk gemaakt hebt (zorg voor een goede isolatie!!). Als je de TV eenmaal een keer aangezet hebt moet je niet meer aan de draad komen. De TV is dan namelijk geladen en kan z'n lading een hele tijd vasthouden.

Zowiezo, een TV nooit open schroeven als je niet weet hoe hij werkt. Geld trouwens ook voor geschakelde voedingen (daar zitten ook condensatoren in die tot over de 300 Volt opgeladen worden en hun lading een hele tijd kunnen vasthouden). Sluit die eens kort en je krijgt een vlamboog waar je bang van word.

Verwijderd

edit:

foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 18:01 ]

• PCR

PCR

jotheman schreef op 24 maart 2003 @ 00:57:
[...]

Ff wedje maken van wel? :)
De hele beeldbuis is in feite een soort grote condensator die spanning erg lang vasthoudt, vandaar dat je monitoren ook eigenlijk altijd minstens een dag van de spannign af moet laten voordat je 'm opendraait enzo. Moet je HEEL erg mee opletten want vooral van die draad die onze topicstarter heeft doorgeknipt kun je echt 'n gigantische optater krijgen.
De condensatoren zelf die op de electronica van de monitor zitten kunnen dat idd niet doen, maartoch, Btje oppassen is noooit weg ;)
In de quote van RobIII staat:
Be careful not to touch this voltage if the set is on and the cover off. It probably won't kill you even if you do since the amount of current it can supply is limited. But it is likely to badly burn and shock you, etc. High voltage can jump across air gaps and go thru cracked insulation so keep your hands a safe distance from it. You should notice the well-insulated high voltage cable connected to one side of the picture tube. Even when the set is off, there is still enough residual voltage on the picture tube cable connection to give you quite a shock.
Dus niet dodelijk, nogmaals de electrische capaciteiten in de tv(condensators, beeldbuis etc.) zijn daar te laag voor. :)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Deze spanning wordt bijna direkt uit de 220 gehaald er zit dus "bijna niks" tussen. Het vermogen kan dus oplopen tot het max vermogen dat de zekering in je meterkast kan doorlaten als de monitor is aangesloten.

edit:

Kleine wijziging :p

[ Voor 26% gewijzigd door Steefph op 26-03-2003 16:29 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Duh.. kijk de posts hiervoor is :+

Ik heb in de televiesie's gezeten.. en ik zal je vertellen.. dit moet je niet repareren door het aan elkaar te plakken!!! op de achterkant van de beeldbuis zit een electronisch geleidende laag.. omdat er hoogspanning opstaat zou dit al bijna door de kabel naar dat poeder springen.. daarom ook die coax achtige draad.. en als je dit wilt gepareren heb je (HEEL SOMS!!!!) geluk dat je alleen de draad kan vervangen.. maar meestal zit hier de lijntrafo aanvast.. dit ding moet je dan ook vernieuwen :) .. en dit is zo'n 6 euro (als ie nog te krijg is 7(8)7 )

suc6 ermee :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Sine
  • Nu online
PC-Reactive schreef op 25 maart 2003 @ 18:31:
[...]

[...]

Dus niet dodelijk, nogmaals de electrische capaciteiten in de tv(condensators, beeldbuis etc.) zijn daar te laag voor. :)
*kuch*
The lower voltages (of hundreds of volts) can be even more dangerous since they are not current limited. It is even more dangerous if your hands are wet or if you are wearing a metal watchband, ring or the like. In rare cases people have been killed by it so be careful. The lowest voltages of only several volts on digital circuitry are fairly safe but don't touch anything (except with a well insulated tool) unless you know for sure.

Repareren doe je zo.

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

bennierex

Pilot_Z

Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 20:40:
[...]

* bennierex pakt NA1 boek erbij...
Dan moet je ook ff vertellen bij welk voltage dat dan is en of dat AC of DC is :z

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 14:20
Steef1983 schreef op 25 March 2003 @ 20:07:
Deze spanning wordt bijn adirekt uit de 220 gehaald er zit dus "bijna niks" tussen. Het Amperage kan dus oplopen tot de max zekering stroom in je stoppen kast als de monitor is aangesloten.
nou.. je stoppenkast trekt ongeveer 16A
de stroom gaat van 220v naar laten we (voor het gemak) zeggen 22000v .. dus x100
dan gaat je amperage gedeeld door 100.. dat is dan dus 0,16A
dit is dus 160mA
Daar gaat ook nog wat vanaf omdat het rendement van die trafo nooit 100% is.
Dus zo gek veel ampere hoe je niet over.. Maar het is zeker wel genoeg om een ongeloofelijke opdonder van te krijgen.

UITKIJKEN MET DIT SOORT DINGEN DUS!

[ Voor 3% gewijzigd door Mannes op 25-03-2003 23:39 ]

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

• PCR

PCR

Mannes schreef op 25 March 2003 @ 23:37:
[...]

nou.. je stoppenkast trekt ongeveer 16A
de stroom gaat van 220v naar laten we (voor het gemak) zeggen 22000v .. dus x100
dan gaat je amperage gedeeld door 100.. dat is dan dus 0,16A
dit is dus 160mA
Daar gaat ook nog wat vanaf omdat het rendement van die trafo nooit 100% is.
Dus zo gek veel ampere hoe je niet over.. Maar het is zeker wel genoeg om een ongeloofelijke opdonder van te krijgen.

UITKIJKEN MET DIT SOORT DINGEN DUS!
* PCR grijpt zijn energietechniekboek
Transformatoren hebben tegenwoordig een zeer hoog rendement, zeker boven de 90%
Dus in principe is het verlies over de trafo te verwaarlozen :)

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 14:20
PC-Reactive schreef op 25 March 2003 @ 23:50:
[...]

* Mannes grijpt zijn energietechniekboek

[...]

Dus in principe is het verlies over de trafo te verwaarlozen :)
maar tis geen 100% :+
anyway... tv's zijn gevaarlijke dingen om mee te spelen als je niet weet wat je doet...
* Mannes wil nog een keer een teslacoil maken
hoewel dat ook niet zo heul erg verantwoord is :P

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wat is eigenlijk de weerstand van het menselijk lichaam (van arm naar arm en van arm naar been, dat lijken mij de meest 'gebruikte' routes voor elektriciteit), da's toch tientallen kOhm's? Dan kan je toch de stroom berekenen met spanning / weerstand ?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• PCR

PCR

Demoniac schreef op 27 March 2003 @ 19:45:
Wat is eigenlijk de weerstand van het menselijk lichaam (van arm naar arm en van arm naar been, dat lijken mij de meest 'gebruikte' routes voor elektriciteit), da's toch tientallen kOhm's? Dan kan je toch de stroom berekenen met spanning / weerstand ?
Vrij verschillend, wordt bepaald door lengte, dikte, vochtgehalte etc.

Ik kan wel even kijken, ik heb het ergens in een boek staan.

• Pitchin
  • Laatst online: 13:12
bennierex schreef op 25 March 2003 @ 23:14:
[...]

Dan moet je ook ff vertellen bij welk voltage dat dan is en of dat AC of DC is :z
Inderdaad, en wat te denken van de weerstand van je lichaam op dat moment. Bezweette handjes of niet, dat speelt allemaal mee.

{edit}
dat wordt dus in de post hierboven ook gezegd, excuses |:(
{/edit}

Zoals al eerder gezegd in het draadje: wanneer je een voeding van 12V/3A aanraakt voel je ook nix.

Maar bij een tv blijft het ontzettend gevaarlijk inderdaad. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pitchin op 27-03-2003 21:22 ]

• PCR

PCR

PC-Reactive schreef op 27 maart 2003 @ 19:49:
[...]

Vrij verschillend, wordt bepaald door lengte, dikte, vochtgehalte etc.

Ik kan wel even kijken, ik heb het ergens in een boek staan.
Ik heb even gekeken, en ze gaan uit, bij een menselijk lichaam, van 1000 ohm.
Een paar posts hier boven werd gesproken over enkele tientallen kilo-ohm maar dus niet :P

Pagina: 1