[delphi6+ado+access2k] alleen tijd weergeven

Pagina: 1
Acties:

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een query die alle facturen weergeeft met daarin een column aflevertijd. Deze word weergegeven in een dbgrid, maar nu komt er in het veld de datum : 30/12/1899 te staan met daarachter de tijd die ik ingegeven heb in het record.

de eigenschappen van aflevertijd(tijd/datum) zijn:
notatie: Korte tijdnotatie
invoermasker: 00:00;

hoe kan ik zorgen dat in mijn dbgrid die datum niet meer weer word gegeven??

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

De DisplayFormat van het veld aanpassen.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Even iets uitgebreider: in je SQL-statement kun je gebruik maken van de FORMAT-functie. Deze functie geeft getallen, data of tijden weer in de door jouw gewenste vorm. Jij wil blijkbaar alleen de tijd van het veld zien, en niet de datum. Dit los je dan op door in SQL Format(TeFormattenVeld,"hh:nn:ss") te gebruiken.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het formatten van een tijd-veld. Kijk ook maar eens naar het gebruik van hoofd- en kleine letters. Via Google is hier vast wel iets over te vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door OZ-Gump op 23-03-2003 23:40 ]

My personal website

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hey Thijs :) Ben je nog steeds met AUP bezig :P

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

OZ-Gump schreef op 23 maart 2003 @ 23:39:
Even iets uitgebreider: in je SQL-statement kun je gebruik maken van de FORMAT-functie. Deze functie geeft getallen, data of tijden weer in de door jouw gewenste vorm. Jij wil blijkbaar alleen de tijd van het veld zien, en niet de datum. Dit los je dan op door in SQL Format(TeFormattenVeld,"hh:nn:ss") te gebruiken.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het formatten van een tijd-veld. Kijk ook maar eens naar het gebruik van hoofd- en kleine letters. Via Google is hier vast wel iets over te vinden...
Ok, iets uigebreider :) : Je kan ook via de property DisplayFormat van een TField zonder SQL de weergave veranderen.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

LordLarry, heb jij het over de ADO-tabel binnen Delphi of de tabel binnen de Access-database?

In dat laatste geval gaat jouw oplossing namelijk (IMHO) niet werken. Ik heb daar al vaker gedoe mee gehad en elke keer geeft Delphi netjes de volledige gegevens weer...

In het eerste geval: you are absolutely right! :) Ik werk alleen (nog) niet met de fields-mogelijkheden van de ADO-componenten. :X

My personal website

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

OZ-Gump schreef op 24 March 2003 @ 11:33:
LordLarry, heb jij het over de ADO-tabel binnen Delphi of de tabel binnen de Access-database?
De TADOTabel (of elke andere TDataSet afgeleide) binnen Delphi had ik het over.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bigs schreef op 23 March 2003 @ 23:53:
Hey Thijs :) Ben je nog steeds met AUP bezig :P
de bugjes er uit aan het halen he:)

iig het werkt nu, bedankt !
Pagina: 1