Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]Auto-toerenteller aansluiten op een pc

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik ben nu bezig met een mini cooper om daarin een kleine pc in te bouwen en aangezien de km-tellers van mini nogal snel kapot of van slag zijn ben ik er een aan het ontwerpen op digitale basis.

Mijn gedachte was om het toerental per uur maal de omtrek van de band en dan te delen door de ratio van de vers. bak en differentieel. Dat lukt nu, alleen hoe krijg ik het toerental naar mijn poort? Het zijn pulsjes die steeds sneller worden naarmate er meer toeren zijn. Iemand suggesties hiervoor?

Op school hebben wij ooit een pcl818h kaart gebruikt om voltmeters aan te sluiten. is dit hiervoor ook intressant?

Of kan ik beter een kant en klaar setje kopen..

Alvast bedankt!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
BTW het is snelheidsmeter niet KM-teller (lijkt me).

offtopic:
Een wijs man weet hoe hij wat moet benoemen anders gaat de KM-teller zich nog groot voelen en de Snelheidsmeter voelt zich achtergesteld :p

Je zou moeten kijken naar hoe groot de spanning is van die pulsjes. Zijn deze niet te groot max 5V (denk ik). dan zou je een teller kunnen maken die de pulsjes in een sec telt en dit aantal 3,6X om KM/h te krijgen.

Ik denk dat als je het per uur eenheid gaat meten dat je geen goede waardes krijgt omdat hij maar 1 keer in het uur de waarde aanpast.

[ Voor 183% gewijzigd door Steefph op 23-03-2003 19:43 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

ligt eraan in wat je kunt programmeren, je zou die pulsjes via een circuitje met de seriele poort kunnen tellen.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
ja duh snelheidsmeter... gaan we muggeziften?? ;)

Ja precies, kan gewoon met c(++) toch wel?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:41

Wuursj

want worst is al bezet

Het kan veel simpeler, neem een fietsteller. Ik ken een aantal mensen via de Mini-mailinglist die op hun Mini zo'n ding hebben gebouwt en die gebruiken als km-teller. Je hebt dan meteen een rittenteller, gemiddeldes en weet ik veel wat. Ik wil ook nog zo'n ding inbouwen in mijn Mini.
Enige probleem is dat die niet verlicht zijn en je moet die van Sigma nemen, anderen kunnen niet zo'n hoge km/u aan, sigma tot 300km/u en dat moet wel genoeg zijn ;) Verder natuurlijk heel nauwkeurig af- en instellen.

Jouw idee is natuurlijk wel een grotere uitdaging :)

edit:
lees snelheidsmeter en km teller waar km teller staat om muggenzifterij te voorkomen
;)

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 23-03-2003 19:35 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
klop thimo heeft ook zoiets.... en nog een paar andere... Het gaat mij ook om de uitdaging en misschien leer ik er iets van. Zo'n km teller koop ik denk ik ook nog wel een keer.

• Techlek
  • Laatst online: 24-05-2021

Techlek

Full Throttle

In de topictitel staat weer toerenteller 8)7
Chielos schreef op 23 March 2003 @ 19:30:
ja duh snelheidsmeter... gaan we muggeziften?? ;)

Ja precies, kan gewoon met c(++) toch wel?
-edit-
ok sorry was een beetje flauw. Maar zoals jij het zegt bereken je volgens mij een gemiddelde, want elke versnelling heeft zijn eigen ratio. Ook is het zo dat het toerental terugvalt bij opschakelen, het toerental van de motor wel te verstaan. Als je bv. het toerental van de aandrijsas (dus de wielen) gebruikt is het geen probleem. Hoef je ook niet moeilijk te doen met versnellingsbak ratio's.

[ Voor 46% gewijzigd door Techlek op 23-03-2003 19:48 ]

Hoeveel geld maakt jou gelukkig?

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
kunnen de flauwe reply's weg gehaald worden????? En lees eerst eens de vraag aub??? Doormiddel van de toerenteller kan je de snelheid meten..... indirect

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37

talin

ES-MA

er zijn displays die overal op kunt aansluiten .

ik heb de volgende op mijn race motor zitten :
Afbeeldingslocatie: http://www.verlinden.com/images/products/mychron3s.jpg
daarop kun je toerental , km/h , een aantal temperaturen , versnellingen en schakeltijden op aflezen .

zijn wel dure dingetjes , mischien heb ja aan de volgende links nog iets .
http://www.verlinden.com/products/productstemp.htm

http://www.ca-cycleworks.com/shop/catalog/other.html

http://www.evosport.com/product/racing/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Chielos schreef op 23 March 2003 @ 19:36:
klop thimo heeft ook zoiets.... en nog een paar andere... Het gaat mij ook om de uitdaging en misschien leer ik er iets van. Zo'n km teller koop ik denk ik ook nog wel een keer.
lijkt me idd wel leuk om te maken :) Als je het aan de gang heb wil ik het wel eens zien.
offtopic:
Michiel van Praat van de list?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Dat is niet zo moeilijk allemaal, je kunt dat met de zogenaamde OBD-II connector die in je auto zit. Dat is een speciale diagonese interface, die je met een stukje hardware en de juiste software kunt aanssluiten. kijk maar eens op deze pagina voor meer informatie : hier staat een schema en software. http://obddiagnostics.com/

Eerst even nadenken! het is natuurlijk niet het nieuwe model Mini :) Als het wel zo'n nieuw model is dan kan dit wel een interessante optie zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Willems op 23-03-2003 20:49 . Reden: Mini Cooper (Nieuw of oud model?) ]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
nee, als het een nieuwe was dan was het niet nodig geweest ;)

Trouwens ja Michiel van Praat van de list

Verwijderd

Wat misschien een oplossing is om wel het meetgedeelte (het magneetje en de sensor) te gebruiken van zo'n fietsteller. Je kan dan de snoertjes van de teller aansluiten op dat compje. Dan hoef je em niet om te vormen van de toerenteller wat mij een beetje onhandig lijkt. Ik heb zelf trouwens zo'n Sigma ding erop zitten en dat werkt erg nauwkeurig.

offtopic:
Mijn Mini gaat toch wel harder dan jouw Mini ;)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ja dat zou ook kunnen...

Ik denk dat dat wat beter is. Zeker omdat je niet kan weten welke versnelling je bak staat. Misschien kan je beide combineren, dan heb je meteen een mooie visualisatie van je toeren..

Offtopic...

Wat voor mini heb je dan... Ik heb een clubman estate metro turbo blok...

Verwijderd

Psies. Wat ook nog zou kunnen is zo'n "Stack" ding. Die zijn duur maar erg goed, kan je echt alles op aflezen. Kan je geloof ik wel bij Ben van Leeuwen halen.

offtopic:
Ik heb een Mini 1000 uit 1989 met: 1275cc @ 1380 :) 486 nok, dubbele hs 4, race koppeling, stage III cilinderkop, electronische ontsteking, rvs bigbore uitlaat, enz enz enz. Pk-tje of 110 Dus als je turbo standaard is kan ik je hebben ;) Rij er niet meer mee op de weg, alleen op Zandvoort

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
nou ik denk dat je me wel hebt... want de turbo zit er niet meer op ;) Heb ook niet gezegd dat ie er nog bij zat ;)

Verwijderd

regenboog.net verkocht ze toentertijd. Ik heb er eentje, maar vond toch dat ik naderhand teveel betaald ervoor.
Gewoon een standaar toerentellertje met een verloop naar serieel en een progje.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 12:29:
offtopic:
Ik heb een Mini 1000 uit 1989 met: 1275cc @ 1380 :) 486 nok, dubbele hs 4, race koppeling, stage III cilinderkop, electronische ontsteking, rvs bigbore uitlaat, enz enz enz. Pk-tje of 110 Dus als je turbo standaard is kan ik je hebben ;) Rij er niet meer mee op de weg, alleen op Zandvoort
offtopic:
kom ik met mijn 1000tje stage1 met nog geen 50 pk :'( Naja, een ander blokje komt ooit wel :)

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:40
jaah, kijk, dit heb ik ook al een keertje gedaan voor school. Is wel leuk bedacht zo'n kilometertellertje van een fiets, maar werkt niet errug lekker. Het is lastig om die magneet een beetje degelijk op het wiel te krijgen (die van mij lagen er meestal binnen twintig meter weer vanaf) en ten tweede meet dit niet goed.

Als de magneet namelijk voorbij het reedcontactje is stuitert het contact nog een paar keer door. Als je op je computer een meetlus maakt die constant op de seriele poort aan het meten is meet hij dus niet een enkele, maar iets van vier of vijf pulsen |:( . Als je een condensator er tussen wilt zetten het je een drieweg-reedje nodig.

Je laat je computer gewoon een seconde meten en daaruit berekent hij de snelheid en geeft die na die seconde weer. Het is dan beter om bijvoorbeeld drie magneten op het wiel te bevestigen zodat je een beter gemiddelde krijgt, anders zijn de stappen zeg maar 6 kilometer per uur, dat schiet niet op.

Ik zit hier nu op school, maar zal binennkrot wat meer gespecificeerde tekst hier posten. Zelf het ik het in Qbasic geprogrammeerd, dan is wel je computer volledig geblokkeerd voor andere dingen, maar kleinigheidjes hou je toch :+ .

Verwijderd

rooiekool schreef op 24 March 2003 @ 13:26:
jaah, kijk, dit heb ik ook al een keertje gedaan voor school. Is wel leuk bedacht zo'n kilometertellertje van een fiets, maar werkt niet errug lekker. Het is lastig om die magneet een beetje degelijk op het wiel te krijgen (die van mij lagen er meestal binnen twintig meter weer vanaf) en ten tweede meet dit niet goed.

Als de magneet namelijk voorbij het reedcontactje is stuitert het contact nog een paar keer door. Als je op je computer een meetlus maakt die constant op de seriele poort aan het meten is meet hij dus niet een enkele, maar iets van vier of vijf pulsen |:( . Als je een condensator er tussen wilt zetten het je een drieweg-reedje nodig.
Sorry hoor, maar ik rij nu al 3 jaar met dit systeem en ik heb er al een flink aantal rally's en races mee gereden en hij is waanzinnig nauwkeurig (tot 10 meter). Dat dingetje heeft een afwijking van ongeveer 100 meter over een afstand van 20 km. Het magneetje kan je met 2 componenten lijm op je velg lijmen en de sensor op de remklauw. Bij mij is ie er nog nooit afgevallen, behalve die keer bij de bandenboer toen hij dacht dat het een balanceerloodje was :+

offtopic:
Gewoon rustig bij elkaar sparen Weurst, ik begon ook met een 1000cc met een K&N luchtfiltertje. 8)

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:29

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Chielos schreef op 23 maart 2003 @ 19:42:
kunnen de flauwe reply's weg gehaald worden????? En lees eerst eens de vraag aub??? Doormiddel van de toerenteller kan je de snelheid meten..... indirect
Idd met het toerental en deversnelling kan je de snelheid bepalen , heb je ook nagedacht over stationair toerental ?

[ Voor 4% gewijzigd door Bud_s op 24-03-2003 15:19 ]

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:21
Urm... Kun je niet je dynamo hiervoor gebruiken. Hier staat ongefilterd en niet gelijkgericht een wisselspanning op die recht evenredig is met het toerental van de motor. Hier moet je vast wel iets mee kunnen doen en het zal zo denk ik ook wel eens eerder gedaan zijn.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Steefph
  • Laatst online: 18-11 12:42
Dit hoeft niet zo te zijn je hebt namelijk ook gelijkstroom generatoren (dynamo zit op je fiets :p)

Alles is terug te redeneren naar 4

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

ff tussendoor.. het toerental is niet altijd evenredig aan de snelheid..

zodra je je koppeling gaat gebruiken (slippende koppeling bij optrekken etc) klopt er geen hout meer van je meting, net als bij een stationair toerental.. verder moet je altijd zeer precies de versnellings verhoudingen weten.

Maar ik neem aan dat die mini al een snelheidsmeter had.. dat is of een electronische en dan heb je een electrisch signaal gelijk aan je snelheid, of een mechanische

Electronisch gaat in de vorm van snelheids pulsjes of een proportionele spanning.. lijkt me geen probleem.

Mechanisch is erg makkelijk, koppel er een klein schijfje aan met een gaatje er in en frommel dat tussen een IR lichtsluisje, die verkoopt conrad kant en klaar. beetje bakken en viola..

IP Rocks

Verwijderd

Steef1983 schreef op 24 March 2003 @ 18:48:
Dit hoeft niet zo te zijn je hebt namelijk ook gelijkstroom generatoren (dynamo zit op je fiets :p)
De dynamo op zijn Mini is wisselspanning

Verwijderd

lol wordt mini-topic hey chielos! :+

Maareh, succes d'rmee! Zijn je accu probs al opgelost?
En heb je al een pc met voeding e.d. die je erin gaat zetten?

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
nee dat nog niet echt, ben meer aan het kijken wat ik wil gaan doen.. Heb nu ook al gedachten als gps webcams aan de auto en dat soort geinigheden.. Maar goed het zal ooit wel iets worden.

Het is meer intresse of zoiets al gedaan is en of het allemaal mogelijk is.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Wimpy006 schreef op 24 March 2003 @ 14:45:
Urm... Kun je niet je dynamo hiervoor gebruiken. Hier staat ongefilterd en niet gelijkgericht een wisselspanning op die recht evenredig is met het toerental van de motor. Hier moet je vast wel iets mee kunnen doen en het zal zo denk ik ook wel eens eerder gedaan zijn.
normaal gesproken worden de pulsen van de toerenteller al in de bobine opgewekt dus zo'n soort systeem is er al, waarom dubbel doen?
Chielos schreef op 25 March 2003 @ 16:56:
nee dat nog niet echt, ben meer aan het kijken wat ik wil gaan doen.. Heb nu ook al gedachten als gps webcams aan de auto en dat soort geinigheden.. Maar goed het zal ooit wel iets worden.
Als je toch een GPS gaat nemen kun je ook daar mee je snelheid berekenen, veel makkelijker :)

Verwijderd

Zat nog ff te denken: Je kan het denk ik helemaal niet via het toerental doen, aangezien er als je de koppeling intrapt of als ie in z'n vrij staat nog steeds toeren gemaakt worden door de motor. Dus als je stilstaat ga je volgens je systeempje nog steeds vooruit. Voor snelheid maakt dit niet zo veel uit, maar als je ook afstand wilt meten klopt er meteen niks meer van.

Verwijderd

Steef1983 schreef op 24 March 2003 @ 18:48:
ELKE dynamo geeft wisselspanning en een generator is geen dynamo
Pagina: 1