[Debian + OPL3] Geluid stoort

Pagina: 1
Acties:

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 22:53
Het probleem is als volgt: In een schuurtje staat een pc die de hele avond mp3s staat te spelen. Alleen steeds nadat hij een tijdje heeft gespeeld, een half uurtje ofzo, dan begint hij soms midden in een nummer verschrikkelijk te storen. Je hoort helemaal geen muziek meer maar alleen harde ruis. Even de muis bewegen of een toets indrukken en hij speelt weer vrolijk verder. Als je hem door laat ruisen tot het einde vh nummer gaat het ook goed: het volgende nummer begint dan weer normaal.
Als er andere informatie nodig is wil ik dat best uitzoeken maar heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?

Specs wat ik zo uit mn hoofd weet:
P200 mhz 64 mb ram
Yamaha OPL3 geluidskaart
Debian 3.0 met 2.4.18 of 2.4.20 kernel
X met Windowmaker en XMMS en WMmixer

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Je zult iets meer info moeten geven zoals:
Welke sound driver gebruikje ? ( alsa/oss )
Versie xmms ? en start eens vanaf de promt om te kijken of xmms nog iets terug geeft.
staat er iets in je log files ?

Maar wat je zou kunnen proberen, is zoizo alles naar de newst versie te brengen en
een andere kernel compileren + evt de andere sound drivers (oss -> alsa)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik had net zo'n geluidskaart vroeger, deed het bij mij altijd prima.

Zoek eens in de logfiles of daar nog meldingen in staan? Kan me bv. voorstellen dat de interrupts kwijtraken (zit de kaart wel helemaal goed aangedrukt? Is dat ding niet vochtig, in dat schuurtje?), en pas bij een 'reset'/opnieuw openen van de kaart het weer werkt.

Of misschien is het kaartje gewoon gaar (het is ook al oud, natuurlijk...)

• Mon
Ik zal de logfiles ed. vanavond zeker even checken. De kaart zit er wel goed in en vochtigheid... tja wel veel bier daar maar hij houd het wel droog geloof ik. En een reset oid is niet nodig, alleen een tikje aan de muis geven en hij doet het weer perfect.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

_Mon_ schreef op 23 maart 2003 @ 18:47:
Even de muis bewegen of een toets indrukken en hij speelt weer vrolijk verder.
Misschien staat er iets van powersaving aan in de BIOS? Dat hij na een half uurtje iets aan powersaving wil doen, en dat dat het geluid verneukt?

• Mon
OK ik heb eindelijk even alles gecheckt:
Logfiles, geen errors of rare dingen gevonden
Kernel, bleek 2.4.18 te zijn en hij gebruikt de daarbijbehorende OSS drivers
XMMS 1.2.7 wordt gedraait

En mijn grootste hoop van deadinspace: powersave in de bios, was allemaal al disabled...

heb 2x de tijd laten opmeten tot wanneer hij ging storen: 1e keer na 21 minuten, 2e keer na 30 minuten

ik hoop er nog een keer alsa drivers op te zetten, en/of latest 2.5 kernel, maar het ding heeft geen cdrom of internet helaas

ik ben echt door mijn (en jullie) mogelijkheden heen nu :(

• Mon
*subtiel schopje*
bestaan er dan toch wel problemen in GNU software waar geen oplossingen voor zijn?.....

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Toch zoek ik het nog steeds in die richting....

Welke XFree86 gebruik je? 3.3.6 of 4.1.0? Of draai je geen X server lokaal?
XFree86 zet standaard na een tijdje de monitor uit. Veroorzaakt dat het misschien?
Heb je het probleem ook als je helemaal geen X gebruikt en bijvoorbeeld een console MP3 player gebruikt?

[ Voor 15% gewijzigd door deadinspace op 29-03-2003 23:52 ]

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

zet de screensaver enz eens uit... die vreet ook nog al... als et precies na 30 min ofzo gebeurt lijkt et wel op een screensaver? sja ik doe eens een gooi je weet et maar nooit

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Pagina: 1