[PHP/MYSQL] order by probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig een coureursklassement lijst te maken. Dus na iedere race kan je de punten invoeren en die update die dan in de database. Tot zover is er geen probleem, het probleem is er echter bij het uitlezen:

Stel ik heb de volgende lijst:

Coureur a: 10 punten
Coureur b: 9 punten
Coureur c: 9 punten
Coureur d: 8 punten.
enz

Zoals je ziet hebben b en c een gelijk aantal punten. Als ik hier dus een order by query op los zou laten dan is er dus een kans aanwezig dat die de verkeerde coureur boven zet.

Ik had toen zelf bedacht om er een extra veld naast te beuken. Dus stel iemand heeft een gelijk aantal punten dan kan je er naast een eentje invullen (Wil dus zeggen dat die als eerste ge-echod moet worden).

Mijn vraag is echter:

Welke query zou ik moeten gebruiken om dit te kunnen laten werken. want 2x order by is volgens mij niet mogelijk.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14
Verwijderd schreef op 23 maart 2003 @ 18:45:
Hallo,

Ik ben bezig een coureursklassement lijst te maken. Dus na iedere race kan je de punten invoeren en die update die dan in de database. Tot zover is er geen probleem, het probleem is er echter bij het uitlezen:

Stel ik heb de volgende lijst:

Coureur a: 10 punten
Coureur b: 9 punten
Coureur c: 9 punten
Coureur d: 8 punten.
enz

Zoals je ziet hebben b en c een gelijk aantal punten. Als ik hier dus een order by query op los zou laten dan is er dus een kans aanwezig dat die de verkeerde coureur boven zet.

Ik had toen zelf bedacht om er een extra veld naast te beuken. Dus stel iemand heeft een gelijk aantal punten dan kan je er naast een eentje invullen (Wil dus zeggen dat die als eerste ge-echod moet worden).

Mijn vraag is echter:

Welke query zou ik moeten gebruiken om dit te kunnen laten werken. want 2x order by is volgens mij niet mogelijk.

Alvast bedankt :)
Je kunt volgens mij op twee velden sorteren:

Select coureur order by punten, naam

Dan sorteert 'ie eerst op punten, daarna op naam.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet het dan niet ORDER BY punten AND naam zijn ipv met die komma ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:28
nee, hoort met komma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij werkt ie ook met AND hoor, bij men forum toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dan sorteer je op de logische AND van punten en naam... Lijkt me niet helemaal wat je wil :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

select * from tabel order by ID asc, name desc;
werkte gisteren toen ik het probeerde voor m'n eindwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt mensen. Ik ga kijken of het werkt. Zo niet, hoor je het wel :) Maar iig bedankt :)
Pagina: 1