PC gaat bij aanzetten direct in 'standby' stand

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
Ik heb sinds enige tijd een vreemd probleem met één van de PC's hier in huis. Als je hem aanzet start hij even normaal op (enkele seconden), waarna hij direct in een soort van slaapstand gaat. Het power-lampje begint in ieder geval te knipperen. Vanaf dat moment is er niets meer met de PC te doen. De aan/uit schakelaar aan de voorkant functioneert niet meer, ook niet als je hem langdurig ingedrukt houdt.

De enige oplossing is om de PC hard uit te zetten (eigenlijk staat hij volgens mij niet eens echt aan) door middel van de voedingsknop aan de achterkant. Na enkele seconden stopt het power-ledje dan met knipperen.

Van gezinsleden heb ik vernomen dat heel sporadisch de PC opeens wel aangaat. En dan blijft hij ook prima werken. Tot het moment dat je hem weer uitzet. Het lijkt ook nog te liggen aan hoe lang de PC uitgestaan heeft. Als je hem uitschakeld en 'direct' weer aanzet gaat dat namelijk goed.

Iemand enig idee? Ik heb al gekeken of er misschien een kabeltje op het moederbord los zat (power-schakelaar of powerkabel vanaf de voeding), maar tevergeefs.

• jaKKer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:00

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Hoelang heb je dit al?
Bios gereset?
Deed hij het wel?
Heb je wat veandert?

• eborn
Hoelang heb je dit al?
Enige tijd = ongeveer één, twee weken
Bios gereset?
Nog niet, zal ik inderdaad eens doen zodra hij weer opstart.
Deed hij het wel?
Ja, hij draait al twee jaar zonder (dit soort) problemen.
Heb je wat veandert?
Nee, niets. Althans, niets op hardware niveau. En daar hij strand voordat er ook maar iets met OS'en gebeurd...

• jaKKer

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Ik denk toch Bios reset/update eventueel wat zijn de specs van de pc?

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:39
Misschien is de oorzaak van je probleem een brakke voeding, nou weet ik niet wat voor pc het over gaat, wil je dat even vermelden? Misschien levert je voeding niet genoeg vermogen voor die pc.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• eborn
Ik zal zodadelijk kijken of een bios reset het probleem verhelpt. Een update lijkt me alleen overbodig, omdat hij het gewoon altijd gedaan heeft, zonder problemen.

For the record: het is een PIII 800 met een Geforce2Mx kaartje. Ik geloof dat er een 300W voeding in zit. Het kan natuurlijk dat de voeding 'opeens' half de geest heeft gegeven...

/edit:

Ik ben zojuist even op verder onderzoek gedaan. Wat blijkt: als ik een willekeurig randapparaat loskoppel (zip-drive, harddisk, cd-rom) dan loopt hij opeens wel gewoon door. Blijkbaar ligt het probleem dus toch bij de voeding. Hoe kan zoiets 'opeens' gebeuren? Kan het komen door chronische overbelasting? Of kan het ook aan een eenmalige spanningspiek hebben gelegen?

Nou ja, dat wordt dan denk ik een nieuwe voeding halen :)

[ Voor 40% gewijzigd door eborn op 23-03-2003 18:07 ]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Probeer eens, als je er een hebt tenminste, de ventilator van de voeding te vervangen, die kan heel vuil worden en trager lopen en daarna je voeding aan puin helpen.

• jaKKer

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Ik denk dat het een stroom stootje te veel was :) Met een nieuwe voeding zal het probleem wel weg zijn denk ik.

Verwijderd

Blijft je powerknoppie niet gewoon hangen, waardoor ie meteen in slaap stand gaat?

• eborn
Ok, een update :) Ik probeerde 'm vanmiddag weer aan te zetten (met één apparaat losgekoppelt) maar hij deed het weer niet. Toen nog maar iets afgekoppelt (de extra fan die erin zit) en toen werkte hij weer.

De powerknop blijft niet hangen. Althans, zo voelt het niet.

Is er niet een manier om te kijken of het echt aan de voeding licht? Misschien een mooi tooltje wat de voeding in de gaten houdt? Ik heb al naar MBM gekeken, maar daar werd ik ook niet echt veel wijzer van :P

De ventilator van de voeding ziet er trouwens heel erg schoon uit, en hij draait ook prima, zonder enige extra herrie of wat dan ook.

• jaKKer

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Andere voeding proberen van een andere pc ofzo als hij eht daar wel mee doet heb je het probleem dus gevonden

• eborn
Hmm, voor die € 40,- ga ik niet m'n hele voeding omgooien. Het blijft natuurlijk niet mijn PC die kuren heeft ;) En dan zul je net zien dat mijn PC opeens ook problemen krijgt...

Maar dat is inderdaad wel een goeie manier om mijn stelling te controleren. Ik zie dat er in deze PC een 300W voeding zit. Is dat misschien te weinig voor een PIII 800 met 2 harddisks, een zipdrive, een floppy, een CD-RW, een extra 8cm koelvin, een CoolerMaster Harddisk koeler, een Pinnacle Studio kaart (heeft een floppy-disk power-aansluiting) ?

[ Voor 5% gewijzigd door eborn op 24-03-2003 21:05 ]

• jaKKer

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Euh is wel aardig veel idd. Of je moet een nieuwe beter voeding kopen of je moet wat los koppelen

• eborn
Nou, im principe werkte het altijd perfect :) Maar misschien issie gewoon overspannen ofzo. Wel gek dat hij gisteren geen problemen had toen ik één ding loskoppelde, en dat er nu al twee apparaten afgekoppelt moeten worden voordat hij wil starten. Dat ding heeft een eigen willetje ;)

Ik zit nu trouwens eens met Asus Probe 2 te kijken naar de power output levels van de verschillende voltages:

+12v = 12,096
+5v = 4,892
+3,3v = 3,44
Vcore = 1,728

Lijkt me allemaal nog wel binnen de normale grenzen...

[ Voor 29% gewijzigd door eborn op 24-03-2003 21:11 ]

• jaKKer

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Volgens mij ook 5 tot 10 % mag het ernaast zitten voglens mij

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
eborn schreef op 24 maart 2003 @ 20:58:
Ok, een update :) Ik probeerde 'm vanmiddag weer aan te zetten (met één apparaat losgekoppelt) maar hij deed het weer niet. Toen nog maar iets afgekoppelt (de extra fan die erin zit) en toen werkte hij weer.

De powerknop blijft niet hangen. Althans, zo voelt het niet.

Is er niet een manier om te kijken of het echt aan de voeding licht? Misschien een mooi tooltje wat de voeding in de gaten houdt? Ik heb al naar MBM gekeken, maar daar werd ik ook niet echt veel wijzer van :P

De ventilator van de voeding ziet er trouwens heel erg schoon uit, en hij draait ook prima, zonder enige extra herrie of wat dan ook.
Misschien die extra fan die je losgekoppeld hebt de oorzaak?
Die kun je dan makkelijker vervangen dan de voeding, misschien.
Pagina: 1