[scanner] Advies gevraagd: flatbed scanner met dia scanoptie

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een aantal vragen omtrend de mogelijke aanschaf van een flatbed scanner + dia scan mogelijkheid.

A) Mijn ouders thuis hebben een flinke dia colletie van de periode dat dit heel erg populair was bij mensen naar ik meen, zo in de jaren 70. Deze wil ik graag wat toegankelijker maken dan via projector enzo + de boel op CD zetten en ergens anders bewaren ivm brand etc. Het betreffen dus dia's die zijn ingelijst zodat ze in een projector gestopt kunnen worden. Ze worden bewaard in van die grijze dia dozen waar ze op van de sledes zitten, voor in de projector.

B) Dit zelfde wil ik doen met een groot aantal fotoboeken. Deze wil ik digitaliseren om ze ook zo voor de toekomst te behouden.

C) Hij moet gewoon snel zijn en zeer goede kwaliteit afdrukken leveren, met name qua kleur. Ik heb alleen usb 1, maar ik neem aan dat usb 2 scanners backwards compatible zijn. Ik wil hem ook gewoon voor normaal gebruik hanteren, maar dat zal geen probleem zijn.

D) Het zou erg leuk zijn als de scanner ook onder Linux werkt. (Sane). (niet essentieel)

De volgende scanners heb ik gevonden

• HP ScanJet 4570C
Deze is opzich interessant maar ik las op kieskeurig.nl dat hier geen ingelijste dia's in kunnen, dus deze valt af.

• Epson Perfection 2400 Photo
Deze ziet er goed uit, goede specificaties, kieskeurig.nl erg positief. Of deze scanner ook in linux gaat werken weet ik niet maar de meeste Epsons lijken wel te werken. Maar linux is niet essentieel.

• Canon CanoScan 8000F
Ziet er goed uit, wat duur. Wat is het voornaamste verschil met de 5000F?
ERgens heb ik gelezen dat deze scanner meer dia's in 1 keer kan scannen dan de
5000F die dat overigens ook kan.

• Canon CanoScan 5000F
De goedkopere versie van de 8000, zelfde resolutie, maar het verschil is onduidelijk.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen, of hebben mensen advies voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op internet staan genoeg testen van scanners. De epson komt in iedergeval vaak goed uit tests.
advies, donder de orginele scansoftware weg, en ga naar www.hamrick.com.
download en koop daar vuescan (ook voor linux).
met dit programma haal je meer detail uit je dia's dan met welk ander programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Topicstarter
Dat vuescan is interessant. Maar ik heb inmiddels besloten dat genoemde scanners eigenlijk boven mijn budget liggen en dat 2400 dpi echt geen noodzaak is. De dia's moeten erg gewoon leuk uitzien op mijn monitor (22"), maar meer niet. 1200 dpi is ook wel goed.

Ik ga het dus in de 100-150 euro range zoeken. Zoals de EPSON PERFECTION 1260 photo. Hp hoor ik veel negatiefs over in zelfde prijssegment, dus hp valt af. Misschien is cannon nog wat.

[ Voor 23% gewijzigd door Q op 23-03-2003 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 22:51

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Zou inderdaad voor de Epson kiezen. Heb ik zelf erg goede ervaringen met de 1260. En in mijn omgeving zijn er ook mensen erg blij met hun 1260.
HP was erg goed, maar zijn een beetje stil blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 12:06
Epson is gewoon erg goed en scant lekker snel en toch op een zeer hoge kwalitiet. HP is meer voor kinderen die aan hun handje moeten worden gehouden en zo zien de prints er ook uit.

Oom van me heeft HP en ik Epson en het verschil is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Topicstarter
Hmm. ik heb wat problemen met het forum.

Ik twijfel tussen de epson 2400 en de 5000f van canon. Over de epson lees ik slechte software en over canon lees ik usb2 problemen. Iemand een idee?

[ Voor 74% gewijzigd door Q op 23-03-2003 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de 8000f gekocht. Dit is de 5000f met een grotere lichtbak voor dia's. Daarom heb ik voor de 8000f gekozen, ik moest namelijk 6x4 dia's inscannen. De kwaliteit van de scans zijn goed, maar de snelheid......

De snelheid is echt erg laag, ik heb het hier over een paar minuten per dia. Wat Canon wel heeft verzonnen is dat je meerdere dia's tegelijk (achter elkaar dus) kan inscannen, zodat je het programma laat scannen terwijl jij naar het koffiezetapparaat gaat, naar de supermarkt, de hond uitlaten, en er dan nog achterkomen dat ie bezig is :( . USB tegenover USB 2 maakt ongeveer 15% snelheidsverschil.

Ik ben wel heel erg enthousiast over de kwaliteit, ook omdat Canon als een van de enige in hun scanner een infrarood-optie heeft ingebouwd om stof en krassen uit dia's te halen._/-\o_

De 5000f is dus volgens mij gewoon de 8000f met een kleinere capaciteit om films/dia's tegelijk te scannen. Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik heb een Epson perfection 1650 photo. Resolutie is 2400 dpi en ik ben er erg optimistich over, levert goede prestaties. Is usb 1.1 en de photo heeft een foto adapter erbij die je vervangt in de deksel van de scanner waar de witte scan folie zit. Bij epson wordt er zeer veel software meegelver: Scanner software (smartpanel), Photo print, Scan to web, Adobe acrobat reader 5, Adobe photoshop elements en nog wat andere programma`s. De smart panel laat zich heel gemakkelijk bedienen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Topicstarter
Het wordt of de canon, of de epson. Ik denk zelf dat ik naar een winkel moet om te testen, omdat veel reviews elkaar tegenspreken of dat gebruikers roepen slecht, en andere roepen goed. Maar hoe meer meningen hoe meer vreugde.

Meneer aard: volgens het internet is het qua hardware max 1600x3200 dus 1600 dpi. Niet dat dit mij zo heel veel uitmaakt. Als je het echt goed wil doen moet je een filmscanner nemen en dat hoefd nou ook weer niet. Wil namelijk ook flatbed functionaliteit. Daarnaast hoor ik ook klachten over de software (direct faxen/printen werkt alleen met epsonprinters??!)

Als mensen eens een stukje van een scan (evt. van verschillende scanners) zouden kunnen laten zien..... (zou echt heel lief zijn) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 24-03-2003 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.darknoom.de/canoscan8000f.htm

Als je Duits kan, is dit een handige review van de 8000f, met 'echte' plaatjes. En als je niet Duits kan, dan zie je de plaatjes alsnog :+. Nogmaals, de 8000f is een net iets grotere scanner dan de 5000f, dus de resultaten zijn zeker vergelijkbaar. Hier is ook te zien hoe de infrarood-stof-correctie werkt. Ik kan je uit mijn ervaring vertellen: die functie is best gaaf!

Maar als jij je dia's en negatieven nooit hebt mischandeld, dan hoeft die infrarood-correctie natuurlijk ook niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56

Meneer aard

Porsche rulez!

Q schreef op 24 maart 2003 @ 23:29:
Het wordt of de canon, of de epson. Ik denk zelf dat ik naar een winkel moet om te testen, omdat veel reviews elkaar tegenspreken of dat gebruikers roepen slecht, en andere roepen goed. Maar hoe meer meningen hoe meer vreugde.

Meneer aard: volgens het internet is het qua hardware max 1600x3200 dus 1600 dpi. Niet dat dit mij zo heel veel uitmaakt. Als je het echt goed wil doen moet je een filmscanner nemen en dat hoefd nou ook weer niet. Wil namelijk ook flatbed functionaliteit. Daarnaast hoor ik ook klachten over de software (direct faxen/printen werkt alleen met epsonprinters??!)

Als mensen eens een stukje van een scan (evt. van verschillende scanners) zouden kunnen laten zien..... (zou echt heel lief zijn) ;)
ben nu aan het scannen voor je maar ik kan met mijn hp deskjet 970cxi doet het gewoon met die epson fax, copier en photo print.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-07 11:13
BSeB schreef op 23 March 2003 @ 18:48:
HP is meer voor kinderen die aan hun handje moeten worden gehouden en zo zien de prints er ook uit.
Dat valt hartstikke mee! Hangt btw wel van je type scanner en je gebruik af. Bij HP kun je heel veel zelf instellen, maar dan moet je dat wel willen! Ik heb jaaaaren de HP 5P gebruikt. Die was kwalitatief veel beter dan de Canons die ik ken... (Een vergelijkinkje gedaan, kameraad en ik hetzelfde bestand inscannen, en dan op dezelfde pc met zelfde opties afdrukken.... => het resultaat, die hp kwam veel beter uit de test, is ongeveer 2 jaar geleden... met nieuwe canon, HP was toen al enkele jaartjes oud! 8) )

Draai nu een 3500c, bevalt ook heel erg goed, zolang je alles zelf insteld!
Ook kwalitatief zeer goed! (weet niet hoe het met dia's zit, gebruik ik niet)

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 14:28

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik heb een HP Scanjet 4570c. De instellingen staan default inderdaad op "matige kwaliteit", maar je kunt simpel aangeven hoe hoog bijvoorbeeld de resolutie moet worden.
Ik heb de preview scan optie aangezet en kan nu binnen 3 seconden de preview zien. Verder kan ik dan de resolutie, kleurendiepte, rotatie, brightness etc etc etc aanpassen.
De dia/negatief scanner werkt ook goed, maar je hebt echt 2400 dpi optisch nodig (wat deze scanner overigens wel ondersteunt) om de dia er redelijk uit te laten zien.

Ik kan niet zeggen dat de negatieven er net zo goed uit zien als echte foto's, maar ze komen een heel eind.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Topicstarter
Hmm. Ik denk dat de 8000f of de 5000f nog altijd mijn voorkeur hebben. De epsons in die klasse schijnen toch slechte software te bieden. Dat is jammer. HP in de zelfde klasse zie ik niet als een optie. Maar mocht iemand mij van het tegendeel denken te kunnen overtuigen: ik sta altijd open voor argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je primair de scanner gebruikt voor dia's en negatieven kan je ook kijken naar de HP photosmart S20. Dit is een dedicated negatief, dia en foto scanner. Slikt als het goed is gewoon ingelijste dia's. Hij is redelijk snel (zeker voor een negatief scanner), hoge resolutie, goede kwaliteit, bijna idiot proof en usb. Het is wel geen flatbed scanner dus je kan er geen documenten of zoiets dergelijks in scannen.

Hij is ook redelijk goedkoop, ik dacht rond de 300-350 euro bij de Makro (dacht ik, pin me hier niet op vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Topicstarter
Ik was opzoek naar een flatbed die ook dia's kan doen. Dia's hoeven niet al te super te zijn.

Ik dank u allen voor de reacties, maar ik zit momenteel met een budgetaire kwestie: mijn 22" monitor is defect geraakt en de reparatiekosten vreten waarschijnlijk precies de kosten voor een leuke scanner op.

Het gaat dus wel een projectje worden voor op de wat langere termijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 14:28

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Schaf anders een scanner aan waar later alsnog (optioneel dus) een dia/negatief scanner op aangesloten kan worden. HP heeft hier wel wat mogelijkheden in.

Maar nogmaals: de HP Scanjet 4570 werkt prima :)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat echt goed werkt om dia's te scannen is een speciale dia/negatief scanner. Kan echt geen enkele vlakbed scanner met wat voor tooltje dan ook tegenop.

Ik heb zelf een canon dia scanner. Daar zitten daar 3 scan balken in van elk 4800dpi, voor elke kleur 1 dus.
Geeft echt ongelofelijk goed resultaat.

Het verschil met een vlakbed scanner met dia tool is dat dat via een spiegeltje oid werkt, en je dus heel veel licht kwijt raakt. Een dia scanner daarentegen licht echt door de dia zelf heen. Komt nog bij dat een vlakbed scanner een veel te lage resolutie heeft om op een goede manier dias te kunnen scannen (en dan heb ik het niet over de resolutie die op de doos staat, maar over de resolutie van de ccd chip zelf)

Ze zijn niet goedkoop, maar als je echt op goede kwaliteit je dia's wilt scannen, kan dat echt niet met een vlakbed scanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Topicstarter
Sakura: de duurdere flatbed scanners hebben een ingebouwde lamp om de dia te belichten ipv met reflectie zoals een gewone scanner doet. Maar idd spec diascanner is beter. Vraag is: welke kwaliteit stemt tot tevredenheid? Een bestand met een resolutie van een 3+ megapixel camera is voor mij genoeg. Ik ga er geen posters van afdrukken. Bovendien ben ik geen professioneel fotograaf. Maar eerst maar eens geld er door heen jagen om mijn 22" monitor eens te laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 13:29

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

We hebben laatst mijn vader de Epson Perfection 1260 Photo cadeau gegeven voor zijn verjaardag. Deze scant dia's en negatieven erg aardig.

Ik denk er zelf over om mijn CanoScan D660U te verkopen. Deze heeft ook een dia/negatiefoptie en een aparte lamp hiervoor, de kwaliteit is redelijk. Laat maar weten als je geinteresseerd bent ;)

De beste flatbeds met diaopties kosten > 450 euro. Kijk voor een review op http://www.photo-i.co.uk/...ive/Scanners/overview.htm.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Pagina: 1