Upgrade van Bind 4 op NT4

Pagina: 1
Acties:

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zit ff met een praktisch probleempje waar ik niet echt helemaal uitkom.
Waar het om gaat is dat in ons netwerk zich nog een Nt 4 server bevind die als Primary DNS gebruikt word. Helaas is dat een Bind 4 versie die nogal kwetsbaar is.
Ik lees overal dat ie geupgrade zou moeten worden naar minimaal de 9.2 versie en dat daarvoor upgrade scripts beschikbaar zijn. Na heel veel lees en zoekwerk vind ik daar dus weing van terug. En wat ik al vind is alleen bedoeld voor Bind op Unix systemen (heeft ook mijn absolute voorkeur maar dat is beyond deze situatie)
Nu vraag ik me af of iemand hier ervaring heeft met zo'n upgrade.
Volgens ISC zou het eenvoudig moeten zijn en zou Named.boot hernoemd moeten worden door Named.conf.
Maar daar geloof ik niet zo in, zeker niet om dat even op een Live server uit te gaan proberen. Zeker niet omdat Bind 4 zich, naar wat ik ervan gelezen heb, zich niet zo heel gemakkelijk laat deïnstalleren. En om nou 2 versies van DNS op een Live server te draaien vind ook ff te ver gaan.
Dus wie kan mij zijn ervaringen, zowel goede als slechte, vertellen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

regmaster schreef op 23 March 2003 @ 15:42:
... zeker niet om dat even op een Live server uit te gaan proberen...
Tijd voor een test servertje, dus . . . VMWare?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Zoals Brahiewahiewa al zei: Tijd voor een test server.

Ik zou even met ghost een "kopie" van de server maken en dan het upgrade proces even testen op een andere machine.

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 22:12
volgens mij is die ghost wat over done. het zijn toch textfiles?

Verwijderd

HamsterDance2 schreef op 24 March 2003 @ 17:31:
volgens mij is die ghost wat over done. het zijn toch textfiles?
Als je de upgrade van bind4 naar bind 9.2 wilt doen, dan praat je over iets meer dan alleen de configuratie bestanden.
Als je het een en ander toch wilt gaan testen dan zou ik de "live" omgeving zo goed mogelijk proberen na te bootsen.

• regmaster
  • Niet online
Oke thanks guys,

Bedankt in ieder geval voor de moeite, imagen had ikzelf ook al bedacht maar het ging mij meer op praktijk ervaringen.

Ik heb al gezien dat de upgrade scripts de named.boot wel omzetten naar het nieuwe formaat maar die maken er ook meteen een puinzooi van.

Tis jammer dat ze bij ISC wel roepen dat je moet upgraden maar vrij weinig doen om je daar bij te ondersteunen. Zeker als het om volledig incompatibele versies gaat.
Ik denk dat ik de boel maar volledig ga rebuilden naar 9.2, en dan maar hopen dat versie 10 qua format weer niet backwards incompatible is.
En nee, MS DNS komt er niet in!!

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ik weet niet hoeveel domeinen erop draaien, als dit er niet zoveel zijn lijkt het me niet moeilijk om gewoon te upgraden door gewoon alles opnieuw in te stellen. Zeker als je ook nog ergens een secondary dns hebt staan die dan even gebruikt wordt.

• regmaster
  • Niet online
Wat denk je van een 300 stuks.... Dat maak ut het wat gecompliceerder, mede omdat er best veel productie servers deze primary ge(mis)bruiken.
Dat krijg je ervan als je legacy toestanden aan het overnemen ben.......... zucht...

;-) maar wel blijven lachen.
Pagina: 1