Toon posts:

[Gentoo] ACPI probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet zo lang geleden heb ik Gentoo Linux leren kennen. Het princiepe waarop Gentoo gebaseerd is sprak mij erg aan en heb daarom een overstap van RedHat 8.0 naar Gentoo Linux 1.4_rc3 geprobeerd.

Op www.gentoo.org heb ik de installatie-intructies van deze Linux distro grondig doorgenomen. Hierna heb ik de ISO van Gentoo 1.4_rc3 (stage1 }) ) gedownload, gebrand op cd en hier van geboot. Eenmaal op een prompt terecht gekomen hoefde ik geen partities meer aan te maken omdat ik de (geformatteerde) partities van mijn voormalige Linux distro kon gebruiken. Na het een-en-ander gemount en gechroot te hebben kon ik eindelijk beginnen met het binnenhalen van de ebuilds. Ik maakte pas kennis met problemen op het moment dat ik het bootstrap script uitvoerde. Tijdens het door het bootstrap script gestartte compileerproces kwam het nogal eens voor dat mijn scherm zwart werd als gevolg van het uitblijven van user input. Een beetje uitgeken te zijn op de output van het compileerproces ben ik maar even wat anders gaan doen. Toen ik een uur later weer plaats nam achter mijn PC zag ik dat mijn scherm weer zwart was geworden. Maar, deze keer bleef mijn scherm zwart. Zelfs het kiezen van een andere console was niet meer mogelijk. Het enige wat ik nog kon doen was het resetten van mijn PC om het vervolgens maar weer eens opnieuw te proberen :( .

Dit hele verhaal heb ik dus ook nog een paar keer doorlopen. Een van die keren heb ik zelfs een toets van mijn keyboard vastgezet zodat er altijd user input is en er dus geen zwart scherm kon worden weergegeven. Het probleem hiervan was dat de PC-speaker al na een paar seconden begon te piepen (takke herrie) als gevolg van het vollopen van de keyboardbuffer, oplossing: internalspeaker connector van het mobo afgehaald :+ . Deze laatste wanhoopspoging bleek ook geen oplossing te zijn geweest, het hele systeem was weer op de zelfde manier vastgelopen.

Nu zijn mijn vragen: Kan dit alles te verklaren zijn door de combinatie van ACPI en mijn systeem? Is het ACPI dat mijn computer na verloop van tijd in een 'slaapmodus' brengt en hier niet meer van kan herstellen? En als dit het geval zou zijn, hoe schakel ik ACPI dan uit in Gentoo Linux?

Inmiddels ben ik weer overgestapt naar mijn vertrouwde RedHat Linux, waar ik het zelfde probleem heb gehad met het compileren van mozilla 1.3: zwart scherm, resetten enige oplossing. Het mag nu wel duidelijk zijn (na zo'n lap tekst) dat ik echt onder de indruk van - en enthousiast over - Gentoo Linux ben. Dus... ik hoop dat iemand mij kan helpen.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je diagnose klinkt redelijk. Zet ACPI eens uit in de BIOS :?

Verwijderd

Topicstarter
Stond al uit in BIOS, maar hoe in Gentoo Linux?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Compile gewoon een nieuwe kernel zonder acpi

probeer ook eens (om zwarte console te voorkomen):
#setterm -blank 0

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:15
En om de boel iets te versnellen, doe eens 'emerge ccache' voordat je gaat bootstrappen. De compiler maakt dan een cache aan zodat als dezelfde code nogmaals wordt gecompileerd, de bestanden in cache worden aangesproken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, goede tips. Het probleem is inmiddels al verholpen. Als echte tweaker had ik mijn systeem overgeclockt: P4 2Ghz @ 2.6Ghz :o. Nu ik deze overclock ongedaan heb gemaakt loopt alles perfect! Yes! Gentoo here I come :D. Ben nu bezig met emerge system :z. Bedankt voor de hulp / tips.
Pagina: 1