Toon posts:

UTP Kabel en aansluitschema

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-forummers,

Ik zoek een document waarin glashelder wordt beschreven dat er storingen kunnen ontstaan in een CAT-5e netwerk waarbij de kleurcodering niet is gehandhaafd.
Wat is de reden hiervan :
Ik heb een netwerk aan laten leggen en de leverancier heeft aan de connectorzijde de volgende kleurcodering gebruikt.

Pen 1 - Wit/Oranje
Pen 2 - Oranje
Pen 3 - Wit/Groen
Pen 4 - Groen
Pen 5 - Wit/Blauw
Pen 6 - Blauw
Pen 7 - Wit/Bruin
Pen 8 - Bruin.

Volgens mij moet dat zijn:

Pen 1 - Wit/Oranje
Pen 2 - Oranje
Pen 3 - Wit/Groen
Pen 4 - Blauw
Pen 5 - Wit/Blauw
Pen 6 - Groen
Pen 7 - Wit/Bruin
Pen 8 - Bruin.

Sinds ik dit netwerk heb laten aanleggen heb ik storingen zoals data-verlies en het euvel dat PC's spontaan verbinding verliezen met het netwerk.
Om het een en ander hard te maken heb ik een document nodig waarin keihard staat beschreven dat een afwijking in de kleurcodering problemen kan veroorzaken.

Wie o Wie kan mij helpen :?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 09:31
Als het gewone straight's zijn, dan maakt kleurencode niet echt veel uit.. als ze langs weerszijden maar gelijk zijn..

Voor cisco certified cables: check dit PDF'je op m'n site: http://www.evilhomer.be/Cat%205%20Cable%20Pinouts.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Wirehead op 23-03-2003 15:12 . Reden: linkie fixen ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:27
Evil_Homer schreef op 23 March 2003 @ 15:08:
Als het gewone straight's zijn, dan maakt kleurencode niet echt veel uit.. als ze langs weerszijden maar gelijk zijn..

Voor cisco certified cables: tsjek dit PDF'je op m'n site: http://www.evilhomer.be/Cat%205%20Cable%20Pinouts.pdf
Mjah, dit maakt wel degelijk uit, de kabels zoals ts atm heeft zijn geschikt voor max 10 megabit, de layout zoals het zou moeten en hij aangeeft zijn geschikt voor 100/1000 megabit.
Dit heeft idd met storing te maken, alleen hoe het precies werkt weet ik niet en kan het dus ook helaas niet uitleggen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 09:31
gewoon onderlinge storing dus :) Magnetisch veld rond iedere draad, en de draad die er naast ligt heft dit op.

Het is dit principe, niet? :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:27
Evil_Homer schreef op 23 maart 2003 @ 15:14:
gewoon onderlinge storing dus :) Magnetisch veld rond iedere draad, en de draad die er naast ligt heft dit op.

Het is dit principe, niet? :)
Jups, volgens mij wel jah.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:26

job

het moet zoals het 2e schama van TS
zo staat het hier trouwens ook in de faq:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif

maar waar dat officieel staat vermeld... ik zou het niet weten.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 23-03-2003 16:36 ]

Verwijderd

www.kompanje.nl op gezet door cisco leraar.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37

Orac

Ik mis je papa.

Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 15:04:
...

Ik zoek een document waarin glashelder wordt beschreven dat er storingen kunnen ontstaan in een CAT-5e netwerk waarbij de kleurcodering niet is gehandhaafd.

...

Sinds ik dit netwerk heb laten aanleggen heb ik storingen zoals data-verlies en het euvel dat PC's spontaan verbinding verliezen met het netwerk.
Om het een en ander hard te maken heb ik een document nodig waarin keihard staat beschreven dat een afwijking in de kleurcodering problemen kan veroorzaken.

Wie o Wie kan mij helpen :?
Als jij opdracht hebt gegeven om een CAT-5e netwerk aan te leggen hoef je helemaal niet aan te tonen dat het (mogelijk) storingen veroorzaakt. Het is sowieso niet volgens de specs. Al heb je (nog) geen storingen, dan nog is de kabelboer niet zijn opdracht nagekomen. Moet gewoon goed worden aangesloten.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De kleuren maakt niet uit
als 1/2 en 3/6 maar paartjes zijn dus groen/wit-groen oranje/wit-oranje

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 16:11
9.2 Standard EIA/TIA T568B
(also called AT&T specification, previously called 258A)

/--T2 1 White/Orange
pair2 \--R2 2 Orange
/----------T3 3 White/Green
/ /-R1 4 Blue
pair3 \ pair1 \-T1 5 White/Blue
\----------R3 6 Green
/--T4 7 White/Brown
pair4 \--R4 8 Brown

De EIA standaard schrijft het voor. Aangezien je met +tx/+rx en -tx/-rx signalen zit is een juiste aansluiting (in ieder geval 1,2 en 3,6 als paartjes) wel handig/nodig om geen fratsen te krijgen

(gevonden!)
http://www.peakaudio.com/CobraNet/Network_cabling.htm#twists
http://www.peakaudio.com/CobraNet/problems.htm#wrong_pair

[ Voor 13% gewijzigd door HamsterDance2 op 23-03-2003 21:51 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Is het een gecertificeerd netwerk? Ik weet bijna zeker van niet, want als de kabelboer het netwerk gecertificeerd heeft opgeleverd, bezit je namelijk ook de meetrapporten. Die kabelboer kan met deze kleurcode nevernooit geen netwerk door de meting heenkrijgen op cat5 certificering. Als je vooraf dit niet hebt afgesproken, kun je de kabelboer ook weinig verwijten, neemt niet weg dat hijj het gewoon fatsoenlijk had moeten aansluiten, maar dat terzijde.

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 16:11
Hoeveel aansluitingen hebben we het eigenlijk over? Afgezien van prutswerk vraag ik me af hoeveel connectoren opnieuw moeten :-(

Verwijderd

Er zijn al testers te koop voor +/- EUR 50,-, deze testen niet de kwaliteit maar wel de juiste aansluitingen.

Verwijderd

damster schreef op 23 March 2003 @ 16:36:
het moet zoals het 2e schama van TS
zo staat het hier trouwens ook in de faq:
[afbeelding]

maar waar dat officieel staat vermeld... ik zou het niet weten.
Al dit soort technische specs kan je opvragen bij de site van het Institute of Electrics and Electronic engineers (ieee.com)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2003 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren, allemaal bedankt voor jullie input :D
Effe kijken of ik de leverancier ervan overtuigd krijg dat het een en ander overnieuw aangelegd dient te worden....zal die wel van balen 8)7

Verwijderd

Je kan beter ook die connectors op nieuw laten zetten. Ik heb zelf een cable gekocht maar de connectoren waren slecht gemonteerd. Hoeft maar een heel klein beetje speeling bij de cable en krijg je data verlies. Ik heb zelf nieuwe connectoren er op gezet en voila cat5 e werkt perfect...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ja zeg. Knip gewoon de laatste centimeter van de kabel af, en krimp er een nieuw UTP-stekkertje op. Laat desnoods due kabelboer het werk doen. Kost 1 minuutje per kabel, ik weet niet hoeveel aansluitingen je hebt, maar ik vind dat je daar niet zo'n heisa over hoeft te maken.

Succes.

Siditamentis astuentis pactum.

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Het is duidelijk verkeerd aangesloten maar wat ik mij afvraag zou het heel veel uitmaken op de performance van een netwerk? Lijkt me niet als de kleurtjes maar op dezelfde plek zitten als dat niet geval is heb je helemaal geen verbinding

En wat ik bij cisco heb geleerd is dat de kabel er als volgt uit moet zien:

Pen 1 - Wit/Oranje
Pen 2 - Oranje
Pen 3 - Wit/Groen
Pen 4 - Blauw
Pen 5 - Wit/Blauw
Pen 6 - Groen
Pen 7 - Wit/Bruin
Pen 8 - Bruin.

W3designer.nl

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:58
Het maakt zeer zeker uit voor de prestaties van het netwerk. Misschien niet voor korte afstanden, maar wel voor langere stukken.
Je mag ook de oranje en groene paren omwisselen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 00:56

Adm.Spock

Duik-Aap

DarkSilence schreef op 05 april 2003 @ 10:15:
Het is duidelijk verkeerd aangesloten maar wat ik mij afvraag zou het heel veel uitmaken op de performance van een netwerk? Lijkt me niet als de kleurtjes maar op dezelfde plek zitten als dat niet geval is heb je helemaal geen verbinding

En wat ik bij cisco heb geleerd is dat de kabel er als volgt uit moet zien:

Pen 1 - Wit/Oranje
Pen 2 - Oranje
Pen 3 - Wit/Groen
Pen 4 - Blauw
Pen 5 - Wit/Blauw
Pen 6 - Groen
Pen 7 - Wit/Bruin
Pen 8 - Bruin.
Precies, en voor Crosscables geldt: Groen met Oranje kruisen en Bruin met blauw kruisen. (dit ivm 1000BaseT)

* Adm.Spock zoals in http://www.evilhomer.be/Cat%205%20Cable%20Pinouts.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Adm.Spock op 05-04-2003 17:07 ]

Pagina: 1