Toon posts:

Downgraded CPU fsb locked ?

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen die een cpu koopt en deze wil overklocken is natuurlijk gebaat bij een standaard hoge fsb 266 / 333 mhz.

om bij amd de vraag te kunnen voldoen naar processors zijn deze dan ook begonnen om snellere processors te re-labellen met een lagere aanduiding.
zo is de XP1700+ met de aanduiding JIUHB 0309 in werkelijkheid een XP2800+ volgens de gegevens die op de processor staan.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030319192135.html

mijn vraag is dan ook; kan een processor "gelockt" zijn op 266 mhz fsb en ge unlockt worden naar 333 mhz fsb, of loopt hij gewoon "mee" met de moederbord instellingen?
het standaard aanwezige cach in de processor kan dat "gehalveerd" zijn of zie ik alleen wat ze me willen laten zien?
bv bij de gegevens van een 2800+ hoort 512 kb cach maar ik zie er maar 256.
lijkt me aardig om te weten en er achter te komen hoe ik eventueel de proc kan unlocken, want voor 65 Euro wil ik die gok wel wagen.

_/-\o_

Verwijderd

Probeer het eens uit zou ik zeggen.. ;)

Ik heb er nog niets van gehoord, zover ik weet zijn alleen de mobile CPU's FSB gelocked maar die zitten op een andere kleinere socket en zijn voor ons (eind gerbruikers) niet te koop.. Sommige moederborden/chipsets zou AMD bij geruchte graag gelocked zien op FSB.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De fsb is nooit gelocked voor zover ik weet.
Iedereen die een cpu koopt en deze wil overklocken is natuurlijk gebaat bij een standaard hoge fsb 266 / 333 mhz.
Hoe kom je tot die conclusie? Als de fsb standaard al hoog is dan kan je hem als overclocker relatief gezien toch juist minder overclocken?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Gizz schreef op 23 March 2003 @ 14:59:
De fsb is nooit gelocked voor zover ik weet.

[...]

Hoe kom je tot die conclusie? Als de fsb standaard al hoog is dan kan je hem als overclocker relatief gezien toch juist minder overclocken?
lage fsb+hoge multiplier is ideaal voor fsb overclocking,kijk maar:
aan de handvan intel cpu'tjes:

een 2400mhz cpu met een fsb van 100(quad pumped) heeft een multiplier van 24
een 2400mhz cpu met een fsb van 133(quad pumped) heeft een multiplier van 18

schroef je de fsb van de eerste cpu met 1mhz omhoog, dan neemt je cpu speed met 24 toe, bij cpu2 is dat 18 mhz.

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe zit het dan met de cach die standaard aanwezig is, wordt daar dan maar de helft van gebruikt??

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
dr.lowtune schreef op 23 maart 2003 @ 16:09:
[...]

lage fsb+hoge multiplier is ideaal voor fsb overclocking,kijk maar:
aan de handvan intel cpu'tjes:

een 2400mhz cpu met een fsb van 100(quad pumped) heeft een multiplier van 24
een 2400mhz cpu met een fsb van 133(quad pumped) heeft een multiplier van 18

schroef je de fsb van de eerste cpu met 1mhz omhoog, dan neemt je cpu speed met 24 toe, bij cpu2 is dat 18 mhz.
Met goed geheugen en goede chipset (zoals de nForce2) is het echter anders. Lagere MP = lagere latency, en hoge FSB van proc synchroon aan mem = lage latency + zeer hoge geheugenbandbreedte. Kortom: lage MP + hoge fsb is betere performance. Hoge bandbreedte, lagere latencies, en alsnog hoge cpu freq. FSB overclocking is dus gewoon de beste manier voor het verhogen van je algehele systeem performance.

Verwijderd

Ehm.. die athlon xp 2800+ met 512 kb is een barton en die 1700+ is dan hooguit een 2800+ thouroughbred-b beide een totaal andere kern. De barton kern heeft 512Kb cache en de thoroughbred 256kb

Verwijderd

eej sorry even een offtopic vraag maar het gaat hier nu toch over...
ik heb een vriend die maar beweerd dat zijn fsb 700 mhz is ik heb natuurlijk gezegd dat dat niet kan maar hij wilt me niet geloven...
nou heb ik dit wel vaker zien staan van fsb = 800 mhz ofzo maar wat je IN KAN STELLEN is toch echt maar ( bij de nieuwe mobos) tot de 250 mhz...
weet iemand toevallig wat hij wel bedoeld??? ik had ook iets gelezen over fsb = 800 mhz qdr??

Verwijderd

800mhz fsb geld bij de pentium 4's geloof ik. In de bios stel je dan 200Mhz in, en dat word dan op de een of andere manier vervierdubbeld via de quadpomped techniek. Je komt dus uit op 800Mhz FSB. Dus het is wel mogelijk.

Verwijderd

ja maar hij heeft btw een amd processor en dan sowieso komt dat dan toch niet in het bios te staan maar bv fsb = 133 ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2003 21:22 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik zou zeggen, zie de DOC en de PMG FAQ :) In een notendop: geen enkele desktop cpu is FSB locked; als je de FSB middels het BIOS verhoogt zal de cpu navenant sneller lopen (mits de multiplier ongemoeid wordt gelaten). Bekijk voor de grap ook eens wat overclock topics in DOC, daar zijn er genoeg te vinden die een XP van € 65,- op XP 2800++ snelheid hebben draaien :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.