You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
No worries m8
Verwijderd
want dat de vonken ervanaf vliegen is niet echt iets wat nou vaak voorkomt, toch?
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
--> V&B trouwens maar
Zelf als hij uitstaat.
Je kan de onderdelen "ontladen door ff kortsluiting te maken tussen de + en de - van de stroom kabel. Dit heb jij ook gedaan waardoor er vonken onstaan of het kwaad kan weet ik niet.
Was ik maar rijk en niet zo knap...
Ik ga straks met een verlengsnoer even kijken of ik nog steeds problemen heb als ze allebei geaard zijn.
edit:
Als ik de monitor aansluit op een geaard stopcontact heb ik geen vonken, maar als ik de monitor niet aard en vervolgens het spanningsverschil tussen de monitor en de pc kast meet, geeft mn multimeter aan dat er verschillen van 800 tot boven de 1000 volt inzitten!
Kan dat betekenen dat er iets mis is met het hoogspanningsgedeelte van de monitor?
[ Voor 57% gewijzigd door Ethnocentrix op 22-03-2003 22:20 ]
voor zover ik weet niet, in je monitor zit een spoel met ongelovelijk hoge spanning, of dit aan voltage of amperage te wijten is weet ik niet zeker, maar het zou het zeer zeker verklaren.DeaTH-MeTaL schreef op 22 March 2003 @ 22:09:
Mijn pc s geaard, m'n monitor niet.
Ik ga straks met een verlengsnoer even kijken of ik nog steeds problemen heb als ze allebei geaard zijn.
edit:
Als ik de monitor aansluit op een geaard stopcontact heb ik geen vonken, maar als ik de monitor niet aard en vervolgens het spanningsverschil tussen de monitor en de pc kast meet, geeft mn multimeter aan dat er verschillen van 800 tot boven de 1000 volt inzitten!
Kan dat betekenen dat er iets mis is met het hoogspanningsgedeelte van de monitor?
Je pc zelf ontladen kan ook op een andere manier: Stekker eruit, en dan ff de powerknop induwen. De stroom is er dan 100% zeker af, misschien een idee voor als je de volgende keer aan je pc werkt.
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
Als je de vgakabel op je pc aansluit wordt deze ook geaard dmv de buitensterand.
Hierom zie je vonken. De monitor ontlaat zich door de aardkabel van de pc. Het spannings verschil tussen kast en monitor is zoals je gemeten hebt +/- 1000V hierdoor kan er bij een zeer small dielektricum (lucht) geleiding ontstaan. Dit zie je dmv spanningsoverslag.
BTW op het scherm staat +/- 45KV
[ Voor 57% gewijzigd door Steefph op 22-03-2003 22:48 ]
Alles is terug te redeneren naar 4
Op het electrodekanon van mijn Iiyama 22" staat "maar" 28 kV en op een oud 14" monitortje stond zo'n 26 kV.
Als de spanning tussen monitor en computer zo hoog is, is er mogelijk een statische spanning. Probeer eens met een spanningszoeker te kijken wat er op staat. Die hebben een lagere weerstand dan een multimeter, waardoor de statische spanning wat beter weg kan lekken. (dus 1 hand op de computer kast en de andere aan de ene pool van de spanningzoeker en de andere pool aan de VGA-stekker)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Succes
Verwijderd
het kortsluiten van de twee stekkerpennen wil niet zeggen dat alles ontladen is!!!
Slechts de condensatoren aan de ingang van een voeding worden dan ontladen. Deze moeten trouwens om veiligheidstechnische redenen toch binnen 1 seconde ontladen zijn. Meestal zit er daarom een zgn. bleeder weerstand parallel aan deze condensatoren.
Omdat PC voedingen en monitor voedingen zgn. "schakelende voedingen" zijn, wordt de netspanning (wisselspanning) vrijwel meteen gelijkgericht (het McDonnalds signaal) en afgevlakt tot een gelijkspanning. Het feit dat er een diodebrug toegepast wordt heeft tot gevolg dat er alleen energie vanuit het net de voeding in kan, en dat er dus geen energie (als de monitor uitstaat) vanuit de voeding het net in kan. Kortsluiten heeft dus geen enkele zin...
Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)
Ik kon het reepje daarna weggooien...