Toon posts:

hoe bouw ik een RGB versterkertje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het inbouwen van een xbox in een arcade kabinet. Een probleem waar ik tegen aan loop is dat het RGB signaal van de xbox niet sterk genoeg is.

Als ik zoek naar SCART specificaties vind dat het uitgangssignaal van de afzonderlijke kleuren 0,7 V is.

De monitor (ik heb de handleiding) vraagt een signaal van 1-5 V per kleur.

Het resultaat is dat ik wel beeld krijg (scherp en duidelijk) maar (zoals te verwachten) het is veel te donker. Dit is niet bij te regelen met de potmetertjes voor signaal amplificatie.

Ik moet dus een kleine RGB versterkertje bouwen (het liefst zo simpel mogelijk). Heeft iemand zo'n schema? Het moet dus de 0,7 volt versterken tot iets tussen de 1 en 5 V. Ik ben niet elektrotechnisch aangelegd maar het nabouwen van een circuitje lukt me wel.

Alvast bedankt voor de reacties :D

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
een van de dingen die wel handig zijn te weten is of het videosignaal loopt van 0 - 0.7V of van 0.3 - 1V. Beide is 0.7Vpp
Als je namelijk signalen vanaf 0V moet versterken heb je, volgens mij, een negatieve spanning nodig.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
hoe weet ik dat? Het is gewoon de standaard output van een xbox naar de televisie. Er zit in die kast trouwens een voeding dus daar zou ik ook wel -5V vandaan kunnen halen...

• TD-er
Het lijkt me dat je met een vrij simpel opamp schakelingetje het wel moet kunnen trekken.
Hier staat een PDFje met een hiervoor bedoeld IC. Op pagina 5 staat een vrij simpel reference design.
Ik heb geen idee wat dit IC kost, dus daar moet je nog wel ff naar kijken :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
dat IC is inderdaad precies wat ik nodig heb....Nu de volgende vraag: hoe kom ik eraan? Ik kon het iig niet vinden op conrad.nl

Zijn er niet meer IC's die hetzelfde kunnen (de zoekfunctie van conrad.nl zuigt zwaar)?

Verwijderd

Topicstarter
ik zie nu dat de IC uit je link 'discontinued' is, niet meer leverbaar dus..........ben nu weer terug bij af :(

Iemand?

• TD-er
kijk anders hier eens:
http://www.epanorama.net/links/videocircuits.html
ik heb op google gezocht op:
RGB amplifier schematic download

Verwijderd

Topicstarter
Bedank TD'er maar ik heb een kant en klaar product gevonden voor slechts 15 dollar:

http://www.ultimarc.com/vidamp.html

This is a standalone video amplifier which converts the 1 Volt output from a VGA card into 4 Volts required by most arcade monitors.

The circuitry is exactly the same as that used on the J-PAC and uses a high-bandwidth video amplifier chip. It provides an easy way of fixing a "dim" arcade monitor installation by boosting the signal input to the same level as a "real" game board.

The amplifer contains four channels, Red,Green,Blue and Sync. The Sync is a buffer rather than an analog amplifier, and this is to avoid the "fold-over" at the top of the picture on some monitors that are sensisive to DC input levels.

The board requires a 5 volt supply unless it is being used with our ArcadeVGA card, which supplies 5 volts through the cable.

Ik heb m vandaag besteld, ben benieuwd wannner hij binnnen komt :D

Verwijderd

Heb je wel gedacht aan eventuele belasting, invoerrechten of verzendkosten die er nog bij op komen. Daardoor kan de prijs van een goedkoop product een stuk duurder worden.

Verwijderd

Topicstarter
jaja....bij elkaar kost het zaakje:

Subtotal : 15.00
Shipping : 7.00
Tax : 3.85
TOTAL : 25.85

Ach, het project wordt toch duurder dan ingeschat (dat komt wel vaker voor bij MAME projecten) en ik wil het wel goed doen :)
Pagina: 1