home cinema pc bouwen - vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Hallo,

laat ik maar beginnen met te zeggen dat ik niet echt weet waar dit hoort, dus dan maar hier...

als het kan wil ik graag een pc in de huiskamer neer zetten om films mee af te spelen. het is de bedoeling dat er geen monitor is maar dat de pc rechtstreeks op de tv wordt aangesloten. er moet ook een netwerk aansluiting op komen zodat ik vanaf mijn eigen computer films op die film computer kan zetten.

ik heb gezocht of het mogelijk is om de tv als monitor te laten werken. het schijnt wel mogelijk te zijn, maar alleen films zien er dan goed uit. dat is opzich niet erg want dat is precies wat er gaat gebeuren. alleen als er geen film draait dan is er dus windows te zien. nou vroeg ik mij af of er dan nog zicht genoeg is om een beetje normaal door windows te navigeren, om bv een nieuwe film op te zoeken en te starten.

als basis gaat waarschijnlijk mn zusjes pc dienen. die bestaat uit een p3 - 450 met een p2 sis mobo (kleine atx) en pc 66 256 mb werk geheugen. er zit nu een tnt2 videokaart in maar die gaat er uit, en ook de tower kast wordt omgeruild voor een desktop model.
als ik een film, bv een divx wil kijken op die computer dan gaat dat eigenlijk nooit helemaal perfect, maar dat moet wel goed gaan. ligt dat aan het mobo+cpu of aan de videokaart? ik zelf denk eigenlijk aan de mobo en cpu, maar ik vond wel deze videokaart, een Real Magic X-Card Home Theater Video + Remote (http://www.realmagic.com/products/xcard.htm), op t net. deze vid. kaart ga ik dan gebruiken als t toch aan de videokaart ligt.

even samen gevat is eigenlijk wat ik wil weten of ik met een; p3-450, 256mb, een Real Magic X-Card Home Theater Video, een geluidskaart, win 98 of xp, een hardeschijf van enkele GB's en een netwerk kaartje, normaal films kan kijken en kan navigeren door windows, om nieuwe of andere films op te zoeken en/of te starten. ik begrijp dat het beeld niet helemaal perfect zal zijn in windows, als de films er maar goed uit zien.

eigenlijk wil ik dat ook kunnen doen zonder muis en toetsenboord maar door middel van de afstandsbediening die bij die videokaart zit, maar als het niet anders kan (wat ik wel verwacht) dan is het opzich nie erg om een toetsenboord en/of muis te gebruiken.

bij voorbaat dank voor alle bruikbare hints, tips en andere bruikbare info!

[ Voor 5% gewijzigd door brute51 op 22-03-2003 20:31 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 09:17
Ok, ik zal proberen enkele tips/hits te geven.

Windows op TV navigeren, gaat goed, je ziet alles goed, maar kunt misschien niet alle kleine lettertjes lezen (als je moeite doet zelf nog wel!). Dit is ook echt niet van belang als je er alleen maar een filmpje o.i.d. mee wilt draaien. (ps, dit is mijn ervaring met een 37cm tv!)

P3-450/256MB moet MPEG1 (dus VCD) zonder problemen kunnen spelen. MPEG2 (dus DVD zal lastiger worden, maar met de goede codec geinstalleerd waarschijnlijk nog wel mogelijk, ben er niet zeker van). DIVX/XVID zijn goed af te spelen in de meeste gevallen, zeker als je hiervoor ffdshow gebruikt, een zeer snelle codec die verschillende soorten video op mpeg gebasseerd kan afspelen.

Die realmagic videokaart. Zover ik het begrijp is dit een kaart die je ERBIJ moet zetten, je moet dus al een videokaart hebben. Tevens kan zover ik weet deze kaart de bekende divx3.11 (SBC-rips) niet afspelen. Als er op die TNT2 een tv-out zit, zou ik die mooi laten zitten! Dit is een kaartje waarbij de overlay goed is (beeld uitrekken naar volledig scherm). En waarmee je met o.a. tvtool goed de tv-out kunt sturen. Punt is wel dat dit kaartje dan alleen in windows tv-out weergeeft, dus niet met opstarten e.d.
Waar dat RM-kaartje goed voor zou kunnen zijn is MPEG2 (DVD) afspelen, maar ik zou het eerst eens zonder proberen, volgens mij moet het nog net kunnen als je je instellingen een beetje goed bijwerkt.

Tja, je hebt dan natuurlijk geen afstandsbediening. Kunt paar dingen doen. makkelijkste en fijnste lijkt me zoiets als irMAN aanschaffen, dan kun je elke willekeurge afstandsbediening gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The Collector schreef op 22 March 2003 @ 20:50:
P3-450/256MB moet MPEG1 (dus VCD) zonder problemen kunnen spelen. MPEG2 (dus DVD zal lastiger worden, maar met de goede codec geinstalleerd waarschijnlijk nog wel mogelijk, ben er niet zeker van). DIVX/XVID zijn goed af te spelen in de meeste gevallen, zeker als je hiervoor ffdshow gebruikt, een zeer snelle codec die verschillende soorten video op mpeg gebasseerd kan afspelen.
als we puur kijken naar VCD en DVD heb je aan een P90 met 64MB ram meer dan genoeg.

Divx heb je al een sneller bakkie voor nodig (maar draait op een P1 onder DOS best aardig, probleem is dan dat je geen TVout hebt, maar het zaakje direct op de VGA moet hangen).

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:05

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> AV

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-01 09:42

xdc

een leuke alternatieve optie is misschien een x-box (getweaked)

slimmehotspot.nl

Verwijderd

Wat linkjes voor je die je maar eens moet doornemen, gaan allemaal om de zogenaamde HT pc's ;)

Home Theatre PC's
[rml][ htpc] Alles-in-een software voor home-theater gezocht[/rml]
DVD-Box: Welk OS?

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 16:53
Waar ik vooral op zou letten voor een hometheater/homecinema (groot verschil) is de geluidsoverlast.
Hierbij zou je moeten letten op een stille voeding en een stille fan voor de proc en de vidiokaart. Ik zou als ik jou was zeker een Intel nemen, die worden niet zo heet en dus hoeven ze minder gekoeld te worden, dus is deze stiller. Er zijn ook bepaalde merken die voedingen verkopen die je bijna niet hoort.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 18:59

Mary Wana

keyboard nut

gouden link

www.myhtpc.net :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fisherman schreef op 23 March 2003 @ 13:10:
Waar ik vooral op zou letten voor een hometheater/homecinema (groot verschil) is de geluidsoverlast.
Hierbij zou je moeten letten op een stille voeding en een stille fan voor de proc en de vidiokaart. Ik zou als ik jou was zeker een Intel nemen, die worden niet zo heet en dus hoeven ze minder gekoeld te worden, dus is deze stiller. Er zijn ook bepaalde merken die voedingen verkopen die je bijna niet hoort.
en als videokaart een matrox (want die hebben enkel een koelblokje, en sublieme kwaliteit).

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
er zijn al heel wat topics hierover geweest, zoek dus eens op htpc of op home cinema pc. Je pc is in principe snel genoeg voor divx, maar als je nog problemen ondervindt zou ik kijken naar een iets snellere processor en moederbord. Ga kijken voor een 2e hands duron 800 met MB of voor een via epia. Dit is goedkoper dan die Xcard en bied meer mogelijkheden. De Xcard kan nl alleen de nieuwste versie van Divxbestanden aan. De meeste divxen zijn versie 3.11 en die werken niet.

Kijk ook even naar de kwaliteit van je tvout, als die tnt2 al een tvout heeft is dat prima, anders moet je kijken naar een matroxkaartje.

succes verder

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 16:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

xdc schreef op 23 March 2003 @ 02:07:
een leuke alternatieve optie is misschien een x-box (getweaked)
Ik zou hier zeker voor gaan ;)

Mijne speelt werkelijk alllles af en is nog super stil ook.

Legion 7i i9 3080 32gb

• euro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01-2022
Is het eigenlijk mogelijk om op zo'n platte TV goed te werken met je pc?
Wilde binnen kort me TV vervangen en ook een PC LCD kopen, maar als ik nu zo'n platte tv voor beide kan gebruiken, koop ik liever zoiets.

[ Voor 8% gewijzigd door euro op 24-03-2003 01:20 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
The Collector schreef op 22 March 2003 @ 20:50:
P3-450/256MB moet MPEG1 (dus VCD) zonder problemen kunnen spelen. MPEG2 (dus DVD zal lastiger worden,
Yea right.
Halveer die draconische systeemeisen van jou maar eens en je hebt nog ruim voldoende.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

de XCARD doet divx 4.01 en hoger hardwarematig. tevens kan deze tegenwoordig ook xvid aan.

De xcard doet hardwarematig mpeg1, mpeg2, mp3, mpeg4 (zolang het maar conform deze standaard is, en met nieuwe firmwares dus nu ook xvid).

Oftewel hiermee wordt je pc bijna niet belast, de xcard regelt het allemaal voor je.
Hij is erg geschikt in combinatie met een tnt2+tvout.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

euro schreef op 24 March 2003 @ 01:19:
Is het eigenlijk mogelijk om op zo'n platte TV goed te werken met je pc?
Wilde binnen kort me TV vervangen en ook een PC LCD kopen, maar als ik nu zo'n platte tv voor beide kan gebruiken, koop ik liever zoiets.
Ik zag laatst een Samsung staan, en dat was gewoon een TV, maar had ook een VGA aansluiting zodat je hem als computer monitor kon gebruiken.
En ding was nog mooi ook

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:12
Het zou kunnen dat ze dat op de xcard veranderd hebben, maar mijn hollywood plus deed geen audioprocessing. Bovendien is het nogal onzinnig om een hardwarevoorziening voor mp3 te hebben, terwijl je die dingen op een 486 nog kan afspelen... Overigens is mp3 een audioformaat wat bij mpeg1 hoort (mpeg 1 layer III). mpeg1, mpeg2,mpeg4 en mpeg7 zijn videoformaten. mpeg3 is volgens mij bedoeld voor videoconferencing (anders is het mpeg5 of 6). Maar dat zul je ongetwijfeld kunnen vinden op mpeg.org.

[ Voor 3% gewijzigd door Munchkin op 24-03-2003 08:32 ]

• euro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01-2022
Terw_Dan schreef op 24 March 2003 @ 08:23:
[...]

Ik zag laatst een Samsung staan, en dat was gewoon een TV, maar had ook een VGA aansluiting zodat je hem als computer monitor kon gebruiken.
En ding was nog mooi ook
Welk type was dat, weet je dat nog?

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 15:24
jeps dat is de PS42P2SB Columbus
werkt perfect...... kost een paar duizend eurotjes :) maaar een
geweldig beeld...

maarehm als je gewoon nouw is een goeie dvd speler koop + 7.1 versterker, eventueel een extra eind versterker ertussen.. dan heb je veel meer film plezier

Verwijderd

Weet je hoeveel je dat gaat kosten ongeveer? En dat is volgens mij helemaal de vraag van de topicstarter niet.
Pagina: 1