Script voor tijdsynchronisatie in een NT4/2000 netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06 16:00
Hoi,
aangezien het straks weer zomertijd wordt heb ik een script gemaakt dat de tijd synchroniseert op alle NT/2000 workstations in een bepaalde range in een netwerk.
het script synchroniseert met een tijdserver op internet (ntp.planet.nl bijvoorbeeld)
of een lokale ntp server.

De werking:
Hij scant de vooringestelde range ipadressen of er een ping reply is, en zoja.. is het een NT/2000 station, daarna checkt hij of het freeware programmaatje cmdtime3.exe (92 kB) aanwezig is en kopieert het als het niet zo is, (in c:\program files\timesync\).
Daarna word dat gerunt m.b.v psexec (freeware) op het local system-account. Hierdoor hoeft de gebruiker niet de rechten te hebben om de tijd te veranderen. De volgende keer hoeft er niks gekopieerd te worden omdat cmdtime3.exe er al is en wordt alleen de tijd gesynct. Het script begint van voren af aan als de range voorbij is, dit kan uitgezet worden.

Het script is bedoeld om te runnen vanaf 1 2000 server/werkstation. het duurt ongeveer 1 seconde om te scannen of er een ping-reply is en voor de file-check.
Alle workstations moeten de tijdserver kunnen bereiken.

Dit script mag vrij gebruikt/aangepast worden, de meegeleverde programmaatjes zijn freeware. met een kleine aanpassing kun je ook patches installeren, files kopieren of text-files editten in een netwerk.. verzin wat leuks..

de tooltjes die meegezonden worden:
cmdtime3.exe (freeware) ttp://www.softshape.net/download/cmdtime.zip
psexec (freeware) van sysinternals.com (uit pstools-collectie) http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/psexec.shtml

het script inclusief tools kun je hier downloaden http://www.schuijff.com/share/timesync.exe (123 KB)

sko

Verwijderd

De tijd van een win2k werkstation wordt toch automatisch gesynchroniseerd met de DC. Waarom zou je daar een apart script voor gebruiken :?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 22 March 2003 @ 21:14:
De tijd van een win2k werkstation wordt toch automatisch gesynchroniseerd met de DC. Waarom zou je daar een apart script voor gebruiken :?
Precies! En NT4 past ook al jaren z'n tijd automatisch aan bij de overgang van winter- naar zomertijd (en terug).

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

onze setup: 1 server synchroniseert met ntp.xs4all.nl en alle andere servers/werkstations halen het van die server af.

Ik zie het nut van dit scriptje dan ook niet echt in. Daarnaast begrijp ik dat het gebruik maakt van de administrative shares, die moet je dus wel aan hebben staan.

Maar even zonder gezeik, het is wel een mooi script en nog mooier dat je het hier vrij ter beschikking stelt :)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 21:35 ]

• sko
Tsja, dat dacht ik dus ook.. maar in de praktijk blijkt het niet helemaal zo te werken, op windows2000 is het wel redelijk in te stellen met de service w32tm die remote geconfigd kan worden met een registry-setting oid.. maar nt4 bleek niet mogelijk.. aangezien er geen dhcp gebruikt wordt is het ook niet mee te geven..

Er waren tijdens de zomer- wintertijd sprong een heleboel workstations die ineens een uur voor of achter liepen, al naar gelang zomer- of wintertijd, en anderen stelden helemaal niks bij.. bovendien werkte synchronisatie met het netwerk niet (niet goed geconfigd ooit?) waardoor na een tijd computers 5-15 minuten voor-of achterliepen.. het kwam erop neer dat ik met een remote shell alles met de hand moest synchroniseren.. dus vandaar dit script.. :) en bovendien kan hiermee meer gepusht worden naar clients als je wilt.. icoontjes.. programma's..noem maar op

[ Voor 16% gewijzigd door sko op 23-03-2003 13:34 . Reden: typo's en aanvulling ]

Verwijderd

waarom gebruik je net time gewoon niet?

• sko
Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 13:39:
omdat net time geen ntp ondersteund op nt4

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 16:53
Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 13:39:
Idd... doe ik ook
net time \\NTSRV01 /SET /YES
Gewoon in het loginscript.. En de server checked dmv Abouttime ( http://www.arachnoid.com/abouttime/ , freeware) om het uur met ntp.xs4all.nl

• sko
met het logonscript werkt het niet omdat bij ons de users geen rechten hebben om de tijd aan te passen op nt4.. een erfenis uit het verleden dus..

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En waarom installeer je de W32Time service uit de resource kit niet?
Alternatief zet je een Tardis server neer en rol je K9 uit op je clients

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• sko
ziet er leuk uit, dat Tardis ism K9, het enige nadeel is dat het broadcast dus zijn er meerdere Tardis-servers nodig om naar alle segmentend de NTP-info te broadcasten.. lijkt mij, en ik denk niet dat onze netwerk-admin blij is met allemaal broadcasts van onbekende programma's..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
sko schreef op 23 maart 2003 @ 15:05:
met het logonscript werkt het niet omdat bij ons de users geen rechten hebben om de tijd aan te passen op nt4.. een erfenis uit het verleden dus..
je kan de gebruikers in het domain rechten geven om de tijd te mogen veranderen

start usermanger for domains, ga naar 'policy's dan naar 'user rights' en voeg dan de domain users toe aan 'change the system time' (oid)

dat zou het moeten doen je kan dan netjes het ' net time \\servername /set /y' kunnen gebruiken in je logon script

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1